پیام خراسان

آخرين مطالب

فعال‌سازی طرح انتقال آب به بیرجند با اعتبار سفر رییس جمهور اقتصادي

فعال‌سازی طرح انتقال آب به بیرجند با اعتبار سفر رییس جمهور
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- با اختصاص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به طرح انتقال آب به بیرجند، پیش‌بینی می‌شود این طرح طی 2 سال آینده به اتمام برسد.

طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات برای تامین آب بیرجند به دلیل کمبود اعتبار مدت یک سال راکد بوده و قرارداد قبلی به دلیل کمبود اعتبار فسخ شده ولی با تزریق اعتبار سفر رییس جمهور عملیات اجرایی این طرح از سرگیری شد و 150 لیتر بر ثانیه آب در 2 سال آینده برای مرکز استان تامین خواهد شد.

شهر بیرجند به دلیل جمعیت بالای آن از جمله مناطقی است که چند سال گذشته در فهرست شهرهای تنش آبی استان قرار گرفته و در این سال‌ها پروژه‌های جابه‌جایی، احیا و بازسازی برای تعدادی از چاه‌ها انجام شد تا در کوتاه‌مدت مشکل تامین آب شهر رفع شود.

در حال حاضر آب شرب بیرجند از 34 حلقه چاه فعال و از چهار دشت تامین می‌شود و به‌طور میانگین در این شهر روزانه 60 تا 70 هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود که تامین آب شهر در نقطه سر به سر قرار دارد.

با توجه به حجم مخازن ذخیره آب و افزایش مصرف آب در فصل تابستان، از طرفی احتمال قطعی برق و خاموشی برخی چاه‌ها، شرکت آب و فاضلاب در زمینه تامین آب شهر بیرجند دچار چالش خواهد شد.

این در حالی است که در سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی توجه ویژه‌ای به تکمیل طرح انتقال آب به شهر بیرجند به عنوان یکی از پروژه‌های راکد و نیمه‌تمام استان شد تا عملیات اجرایی این طرح جان دوباره بگیرد.

آیت الله سید ابراهیم رییسی که نوزدهم شهریور پارسال بعد از استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان سومین سفر استانی خود را به خراسان جنوبی اختصاص داد، بدو ورود در جمع خبرنگاران گفت: مساله آب مشکل بسیاری از استان‌های کشور است و این موضوع را در دولت به‌صورت ویژه دنبال می‌کنیم.

رییس دولت سیزدهم در این ارتباط از راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت گفت و افزود: اقدامات کوتاه‌مدت را می‌توان در استان دنبال کرد و اگر اعتباری لازم است تصمیم بگیریم اما راهکارهای بلندمدت از جمله انتقال آب از دریای عمان را می‌توان به‌صورت بلندمدت پیگیری کرد نه اینکه خیلی طولانی شود که مردم ناامید شوند و باید مشکل دسترسی مردم به منابع آبی با آنچه دولت دنبال می‌کند، برطرف شود.

کمبود آب از جمله موضوعاتی بود که در دیدار نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای استان خراسان جنوبی با رییس جمهور نیز مطرح شد و آیت الله رییسی در این دیدار آب را مشکل اساسی خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: در خراسان جنوبی علیرغم کمبود نزولات آسمانی و خشکسالی‌ها، ظرفیت‌های زیادی دارد که اگر از این ظرفیت‌ها استفاده شود، این استان آباد می‌شود.

بیش از 353 میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رییس جمهور برای طرح انتقال آب به بیرجند تصویب شد که با اختصاص کامل این اعتبار، طرح آبرسانی به بیرجند با 80 درصد پیشرفت فیزیکی طی 2 سال آینده به اتمام خواهد رسید.

فعال‌سازی طرح انتقال آب به بیرجند با اعتبار سفر رییس جمهور

ورود قرارگاه خاتم‌الانبیا برای اجرای طرح

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: 300 میلیارد تومان از محل تهاتر نفت برای تکمیل این طرح مصوب شده به این گونه که اجرای طرح را قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار برعهده می‌گیرد و این مقدار اعتبار را در زمینه اجرای طرح هزینه خواهد کرد.

سعید سروری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اخیرا بازدیدهای لازم توسط کارشناسان وزارت نیرو از روند اجرای طرح انجام شده تا قرارداد لازم با قرارگاه خاتم‌الانبیا برای اجرا منعقد شود.

وی بیان کرد: همچنین 53 میلیارد و 620 میلیون تومان اعتبار از طریق سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل طرح آبرسانی به بیرجند تصویب شده که تاکنون 45 میلیارد و 200 میلیون تومان آن تخصیص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: با تزریق این اعتبار دیون پیمانکار پرداخت شد و تکمیل تجهیز چاه‌های آب شرب محمدشهر هم انجام شده و مناقصه تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ محمدشهر برگزار شده است.

وی افزود: با اختصاص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی، طرح آبرسانی به شهر بیرجند در 2 سال آینده تکمیل خواهد شد و در مجموع طرح‌ آبرسانی به بیرجند از دشت‌ها و محل‌های مختلف بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سروری خاطرنشان کرد: تاکنون خط انتقال آب به بیرجند از محل دشت سربیشه، دشت مرک و دشت رکات انجام شده است.

تامین 150 لیتر بر ثانیه برای شهر بیرجند در 2 سال آینده

او گفت: در حال حاضر طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات برای تامین کسری آب شرب شهر بیرجند به میزان 150 لیتر بر ثانیه مهمترین و فعال‌ترین طرحی است که برای تامین آب شرب بیرجند در دست اجراست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات 13 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل این طرح به 350 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تامین این مقدار اعتبار در سفر استانی رییس جمهور مصوب شده است.

وی افزود: حفر 6 حلقه چاه، هشت کیلومتر خطوط جمع‌آوری و احداث مخزن هزار مترمکعبی از اقدامات انجام شده در این طرح است.

فعال‌سازی طرح انتقال آب به بیرجند با اعتبار سفر رییس جمهور

سروری گفت: خط جمع‌آوری از نوع فایبرگلاس با اقطار 200 تا 500 میلیمتر و به طول 10 کیلومتر، خط انتقال به طول تقریبی 60 کیلومتر شامل لوله چدن داکتیل و فولادی به قطر 500 میلیمتر و یک عدد مخزن جمع‌آوری به حجم هزار مترمربع در مجموع مشخصات فنی طرح است.

وی اضافه کرد: طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات برای تامین آب شهر بیرجند به دلیل کمبود اعتبار مدت یک سال راکد بوده و قرارداد قبلی به دلیل کمبود اعتبار فسخ شده که با تخصیص اعتبار سفر رییس جمهور عملیات اجرایی این طرح مجدد آغاز شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: اکنون در مرحله به‌روزرسانی نقشه‌ها و برآورد نهایی اعتبار مورد نیاز هستیم تا طی انعقاد قرارداد، ادامه اجرای طرح را به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار کنیم.

تامین آب بیرجند در نقطه سر به سر

مدیر آب و فاضلاب بیرجند درباره وضعیت منابع آبی مرکز استان گفت: در حال حاضر درخصوص تامین آب بیرجند در نقطه سر به سر قرار داریم و با توجه به افزایش مصرف آب در فصل تابستان برای تامین آب شهر جای نگرانی وجود دارد.

موسی حسنی افزود: نیاز است طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات بیرجند هرچه سریعتر اجرایی شود تا دغدغه‌ای در مورد تامین آب بیرجند به‌خصوص در فصول گرم نداشته باشیم.

وی بیان کرد: در صورت قطعی برق در فصل تابستان احتمال اینکه در تامین آب شهر دچار مشکل شویم، وجود دارد اما با تکمیل طرح آبرسانی به بیرجند دغدغه‌ای در زمینه تامین آب شهروندان در سال‌های آینده نخواهیم داشت.

مدیر آب و فاضلاب بیرجند گفت: در حال حاضر آب شرب شهر بیرجند از 34 حلقه چاه فعال و از چهار دشت تامین می‌شود و به‌طور میانگین روزانه 60 تا 70 هزار متر مکعب آب در این شهر مصرف می‌شود.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند 11 شهرستان دارد و طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به این استان نیز در دست بررسی و مطالعه است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/455342/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد

«سیلاب» بخش‌هایی از «سنگان» را فرا گرفت

آغاز اجرای طرح فیبر نوری در بیرجند

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون مجوز را دارد

پیشرفت 46 درصدی بوستان 5 هکتاری بانوان طُرق مشهد

استقرار نیرو‌ها و تجهیزات لازم با شروع بارندگی در مشهد

مهلت یک ماهه فرماندار مشهد به مسئولان بینالود

پیکر جانباز شهید «پاسبان» در تربت جام آرام گرفت

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

23 هکتار زمین به شهر ملک‌آباد الحاق شده است

از تخریب 50 راه روستایی در شهرستان گنبکی تا تاکید بر اجتناب از سفر

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند

رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها

هشدار نارنجی ادامه بارش‌ها در خراسان جنوبی

ساخت هزار و 500 مسکن برای خانواده های کم درآمد مشهدی

رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی

طی دو سال گذشته، 308 کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است

شناسه یکتا مهمترین راهکار برای مقابله با عوامل اقتصاد پنهان

آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری

رقابت داوطلبان کنکور در شهرستان های خراسان رضوی

فرصت مجدد جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی

سیلاب در زیرکوه خسارات جانی نداشت

یک‌هزار و 500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

109 کلاس درس جدید نیاز مهرماه شهرستان بیرجند

امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح فیبر نوری در شهر بیرجند

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار