پیام خراسان

آخرين مطالب

شور و شادمانی سرزمین خورشید در شعاع آفتاب کرامت رضوی فرهنگي

شور و شادمانی سرزمین خورشید در شعاع آفتاب کرامت رضوی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- دلدادگان خاندان عصمت و طهارت در مشهدالرضا، هرساله آغازین روزهای ماه پرفیض ذی القعده را با آراستن شهر و دیار خود به پیشواز سالروز میلاد خواهر و برادری می روند که نامشان همیشه بر تارک تاریخ این سرزمین درخشیده و مشهد و قم را با وجود پاکشان متبرک کرده است.

شهر مقدس مشهد مفتخر به حضور امامی است که رافت و کرامتش زبانزد شیعیان بوده و هیچ کس از درگاه او ناامید نرفته است و همه از خوان نعمتش نصیب برده اند، مومنان این شهر در سالروز میلاد ولی نعمتشان، خود را آماده میزبانی از مهمانان آن امام همام کرده و در آستانه سالروز میلاد او و خواهر بزرگوارش به آذین بندی شهر مشغول شده اند.

ثبت دهه کرامت در سالنامه ایران اسلامی از آن سبب بوده که ماه ذی القعده با میلاد کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) آغاز شده است و با میلاد امام رضا(ع) پایان می یابد و این ایام مایه مسرت و شادمانی مردم است و به افتخار آن دو مقرب درگاه حق، مجلس بزم و شادمانی در مشهد برپا داشته می شود.

جشن و سرور در حرم رضوی

همزمان با فرارسیدن اعیاد دهه کرامت و میلاد با سعادت حضرت معصومه(س) و حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، حرم مطهر رضوی به عنوان قبله‌گاه شیعیان، کانون جشن و سرور است.

طبق اعلام معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی، ویژه برنامه‌های جشن میلاد فرخنده حضرت فاطمه معصومه(س) و امام رضا (ع) در حرم رضوی برپا می‌شود و مداحان و ذاکران خاندان عصمت و طهارت به مدیحه‌سرایی خواهند پرداخت.

حجت‌الاسلام حسین شریعتی‌نژاد افزود: جشن‌های ‌دهه کرامت حرم مطهر رضوی از شب میلاد حضرت معصومه(س) آغاز می‌شود و تا شب میلاد امام رضا(ع) به مدت 9 شب ادامه خواهد داشت، این جشن‌ها هر شب از ساعت 18 تا 22 در صحن پیامبر اعظم(ص) با حضور زائران و مجاوران برگزار می‌شود. 

وی گفت: همخوانی گروه‌های تواشیح، اجرای گروه‌ سرود گلدسته‌های حرم، شعرخوانی آیینی با حضور شاعران مشهور، دکلمه‌خوانی، گفتگوی معارفی با حضور مهمانان امام رضا با موضوع کرامات امام رئوف، حرم شناسی ویژه زائران با هدف شناساندن تاریخچه آیین‌های حرم رضوی همچون نقاره نوازی و تعویض پوش ضریح و پرچم گنبد مطهر، از جمله بخش‌های متنوع جشن‌های شکوه رضوان  است.

وی اضافه کرد: همچنین جشن میلاد حضرت معصومه(س) ویژه بانوان در حرم رضوی برگزار می‌شود و ویژه برنامه میلاد آن حضرت نیز با حضور 1500 نفر از دختران با عنوان "دختران خورشید، قاصدک‌های سلام" در عصر پنجشنبه هفته جاری در رواق دارالمرحمه برگزار می‌شود.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی اضافه کرد: 20 خردادماه، همزمان با شب ولادت امام رضا(ع) جشن شکوه رضوان با حضور تولیت‌های اعتاب مقدسه عراق و ایران و مدیحه سرایی مداحان برجسته از ساعت 18 در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم رضوی برپا خواهد شد.

حجت الاسلام شریعتی نژاد اضافه کرد: در سالروز ولادت امام هشتم(ع)، آیین تعویض پرچم گنبد و پوش ضریح حرم مطهر امام رضا از ساعت 6 صبح 21 خرداد همراه با خطبه خوانی و نقاره نوازی برگزار می‌شود.

فضاسازی شهری

مدیریت شهری مشهد نیز در ایام دهه کرامت اقدامات مختلفی در حوزه‌های فضاسازی شهری، خدمات رسانی به زائران و مجاوران و برنامه‌های فرهنگی، برنامه‌ریزی کرده است.

قائم مقام ستاد مناسبت های شهرداری مشهد در خصوص فضاآرایی و نورپردازی شهری در ایام دهه کرامت اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن دهه کرامت، برنامه‌های مختلفی توسط مدیریت شهری در کلانشهر مشهد تدارک دیده شده است تا خدمات مطلوبی به زائران و مجاوران این حریم نورانی ارائه شود.

علی نجفی افزود: جلوه گری تبریک دهه کرامت با 317 نماد خورشیدی و 38 نورافکن، نصب تابلو شمس الشموس و نماد "یا ضامن آهو" در 12 نقطه شهر، برافراشتن حدود 1300 پرچم رنگارنگ و پرچم ملی جمهوری اسلامی ایران در عرشه پل‌ها و میادین، نصب سه هزار و 500 عدد آویز ستونی در مسیرهای اصلی شهر از جمله اقدامات این معاونت در این ایام است.

وی اضافه کرد: نصب سه هزار پرچم بیرقی در اتوبوس های تندرو در محورهای منتهی به حرم مطهر، نصب 150 هزار متر ریسه رنگی در معابر و میادین اصلی شهر و نمایش محیطی در بیش از 370 سازه تبلیغات محیطی از دیگر اقدامات این مناسبت در مشهد است.

وی خاطرنشان کرد: شستشو و نظافت ویژه معابر شهری در این ایام، آماده سازی و فعالیت فوق العاده بیش از هزار و 100 چشمه سرویس بهداشتی در سطح شهر به ویژه اطراف حرم مطهر رضوی و استقرار 10 خودرو عملیاتی آتش نشانی در اطراف حرم مطهر رضوی و محل های برگزاری آیین های دهه کرامت نیز برنامه‌ریزی شده است.

نورافشانی شهر

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد افزود: در این ایام برنامه‌های فرهنگی مختلفی نیز در بوستان های بزرگ شهری تدارک دیده شده و 13 نقطه از شهر مشهد در مناطق پرتردد به صورت ویژه نورافشانی خواهد شد.

نجفی اضافه کرد: همچنین در قالب پویشی به نام "محله رضوی"، 16 محله کم برخوردار شهری انتخاب شده است تا خدمات گسترده ای در حوزه خدمات شهری، فنی، عمران و اقدامات فرهنگی در این محلات صورت گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل شهری نیز اقداماتی از جمله تقویت خطوط اتوبوسرانی به ظرفیت 50 دستگاه اتوبوس در شب و روز میلاد حضرت معصومه(س) و شب و روز میلاد امام رضا(ع) در خطوط منتهی به حرم مطهر رضوی، آماده‌باش هزار دستگاه تاکسی شبکه بیسیم در مبادی ورودی و اطراف حرم مطهر، افزایش یک ساعت سرویس دهی قطار شهری در شب ولادت امام رضا(ع) در خطوط 1 و 2 و کاهش چهار دقیقه سرفاصله زمانی در شب ولادت امام رضا(ع) در خط یک قطار شهری انجام خواهد شد.

برپایی ایستگاه های بدرقه زائران
معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز در تشریح اقدامات فرهنگی مدیریت شهری در این ایام اظهار کرد: در این ایام ایستگاه استقبال از زائر در پایانه‌های مسافربری فعال می‌شود و هدایای متبرکی بین زائران توزیع می‌شود.

حسین باغگلی افزود: قرار زیارت هم از جمله برنامه‌هایی است که شهروندان در ایام کرامت به صورت ویژه تری با تعداد بیشتری اتوبوس از نقاط مختلف شهر در ساعات خاص به حرم مطهر مشرف شوند.

وی اضافه کرد: در این طرح مساجدی که درخواست اتوبوس برای زیارت اهالی محله خود را داشته باشند، درخواستشان را به شهرداری مشهد ارائه و اتوبوسی در ساعات معین برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.

معاون شهردار مشهد ادامه داد: همزمان با این ایام، سه جشن بزرگ در مناطق کم برخوردار مهرآباد، توس و خواجه ربیع مشهد نیز برگزار خواهد شد.

وی گفت: اختتامیه مسابقات جام رمضان، اختتامیه پویش آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد، ویلچررانی جانبازان در پارک ملت، نورافشانی در شب ولادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع)، اجرای پویش سفیر مهربانی، ایجاد خط زیارت از حرم مطهر به امامزاده ها، حمایت از 500 مسجد، تشکل و گروه مردمی براساس توانمندی آنها از دیگر برنامه های این سازمان در ایام دهه کرامت است.

باغگلی با اشاره به کار شبانه روزی برای گشایش راه مردم در محور پادگان لشکر 77 مشهد، افزود: زمین‌های متعلق به ارتش جداسازی شده و خیابان های مورد نظر در حال خط کشی است که راه‌گشایی برای مردم در ایام دهه کرامت در نوع خود، دستاورد ویژه ای برای شهروندان مشهدی است.

جشن های "دهه کرامت" از ابتدای ذی‌القعده همزمان با سالروز میلاد حضرت معصومه (س) آغاز شده که تا روز 11 ذی‌القعده سالروز میلاد امام رضا(ع) ادامه خواهد یافت.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/456687/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم