پیام خراسان

آخرين مطالب

مردم‌سالاری دینی در نگاه امام خمینی (ره) مقالات

مردم‌سالاری دینی در نگاه امام خمینی (ره)
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- امام خمینی(ره) با رهاورد نظری و عملی بزرگ خویش یعنی نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر ولایت مطلقه فقیه، یک الگوی حکومتی بر پایه سه رکن اساسی اسلام، مردم و رهبری، پایه ریزی کردند که جایگاه و نقش مردم جزو مسائل اصلی فکری آن بزرگوار در مسایل اجتماعی قرار دارد و این حقیقتی است که حضرت امام(ره) در عرصه زندگی و حرکت اجتماعی خود، بارها بر آن تاکید کرده اند.

امام(ره) هیچگاه در مسیر پیشبرد اهداف نهضت متوسل به گروه ها و جناحهای سیاسی نمی شدند بلکه در بستر انقلاب اسلامی به همه آنها توصیه می‌کردند که اگر می خواهید به این مردم خدمت کنید و بمانید، باید به اقیانوس ملت مسلمان ایران بپیوندید. 

نظریه مردم سالاری دینی امام(ره) هم به مردم در چهارچوب اسلام، نقشی تمام عیار داده و رأی آنان را ملاک و میزان اصلی در عرصۀ عمل دانسته است.

مقبولیت، مبنای مردمی و مشروعیت، ماهیت الهی دارد

مدیر قرارگاه سیاست و جامعه حوزه های علمیه خراسان در مورد دیدگاه امام(ره) در خصوص مردم‌سالاری دینی اظهار داشت: امام(ره) تاکید زیادی داشتند که مردم را در صحنه نگه دارید و اینکه جهت گیری حکومت دینی باید به سمت خواسته و اراده مردم باشد.

حجت الاسلام علی اکبر نوایی با بیان اینکه امام ملاک مطلوبیت حکومت الهی را در رضایت مردم می دانستند، ادامه داد: بر همین مبنا کلیه ساختار حاکمیت نظام اسلامی از قبیل قانون اساسی و انتخابات بر اساس رای مردم شکل گرفت.

وی اظهار داشت: امروز در جهان، مردم‌سالاری را همان دموکراسی می‌دانند. در حکومت اسلامی، عنوان دموکراسی با قرائت غربی آنرا نمی‌توانیم بپذیریم و این موضوع نمی‌تواند برای ما مورد قبول باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: مردم‌سالاری دینی یعنی در یک نظام دینی و الهی، ملاک اقبال و رای مردم است و این به معنی ترکیب خواست مردم با نگرش دینی است و مردم در این نظام به سمت اسلام حرکت می‌کنند.

وی افزود: در تاریخ اسلام تا وقتی که مردم از پیامبر(ص) تبعیت نکردند و یا مردم تا وقتی به دنبال حضرت علی(ع) نرفتند، آنان نتوانستند حکومت تشکیل دهند. در نظام سیاسی اسلام، مشروعیت، ماهیت الهی و مقبولیت ماهیت مردمی دارد.

حجت الاسلام نوایی ادامه داد: نظام مردمسالار دینی 2 چیز جدا از هم نیست که یکی مردم‌سالاری و دیگری دینمداری باشد، بلکه مردم دیندار را قبول دارد. این همان چیزی است که رویکرد امام(ره) در این مسأله بود که مردم ملاک هستند و وقتی فرمودند "مجلس در راس امور است"، به این دلیل بود که این نهاد را مردم انتخاب می کنند.

مدیر قرارگاه سیاست و جامعه حوزه های علمیه خراسان ادامه داد: امام(ره) شخصیتی مردمگرا، با مردم و مردم دار بودند. زندگی و ارتباط او در این خصوص با هیچیک از رهبران دنیا قابل مقایسه نیست. برای امام(ره) قبل و بعد از 15 خرداد و در هنگام تبعید و پیروزی انقلاب، آنچه که اهمیت داشت مردم بودند.

حجت الاسلام نوایی افزود: به دلیل روحیه بالای مردم‌داری در امام (ره)، ایشان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و مدتی که در قم ساکن بودند معمولا بیش از 6 ساعت در روز با اقشار مختلف مردم دیدار داشتند. از جمله در بعضی روزها، از ساعت هشت صبح تا اذان ظهر و عصرها از ساعت چهار تا هشت شب و گاهی تا ساعت 10 شب دیدار مردمی داشتند.

وی اضافه کرد: بر این اساس نظام اسلامی هم، بر پایه رای و نظر مردم شکل گرفت. مردم‌سالاری دینی یعنی حاکمیت دینی و مردم به هم گره بخورند. مردم‌سالاری دینی یعنی مردم دین را می‌خواهند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: مردم‌سالاری دینی چند مبنا دارد، تحقق حاکمیت اسلام، خواست و اراده در اجرای اسلام، تحقق شعارهای اصلی انقلاب مثل عدالت، احترام به آزادی فردی و اجتماعی، مشارکت مردم در تمام مراحل حکومت، صاحب حق دانستن مردم و التزام به رای اکثریت در انتخابات از جمله این مبانی است و امام(ره) بارها فرمودند مردم صاحب اصلی حکومت هستند.

حجت الاسلام نوایی اظهار داشت: امروز نظام اسلامی، مردم‌سالاری دینی است و دین، مدار حرکت مردم است. مسایلی همچون فضیلت محوری، رضایت مردم، هدایت، حق‌مداری، عدالت و قانون‌محوری و ایمان، ملاک های این نظام مردم‌سالار هستند.

وی افزود: مردم‌سالاری دینی تفسیر نمادین جمهوری اسلامی است. مردم انقلاب را به پیروزی رساندند و جنگ را اداره کردند. در همه مراحل سخت و دشوار انقلاب، صمیمانه و با عقیده کامل و استوار در کنار انقلاب بودند، امام(ره) بارها به نقش مردم اشاره کرده اند. چنانکه در جایی فرمودند که انقلاب هایی که در دنیا می‌شود، به یکی از این دو ابرقدرت متکی است، ولی انقلاب مردم ما، انقلابی، متکی به خود مردم است. حکومتی اگر بخواهد موفق باشد علاوه بر اینکه برای خدا باید کار کند و از دیگران چشمداشتی نداشته باشد باید همگام با مردم باشد. بدون مردم نمی شود کار کرد و موفقیت حاصل نمی شود.

پشتوانه مردمی انقلاب اسلامی

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان رضوی هم اظهار داشت: شکی نیست که بر اساس حکم عقل، لازمه‌ هر نظام موفق قدرت و مشروعیت است. عقلای عالم حکومت بدون قدرت را حکومت نمی‌خوانند و حکومت بدون مشروعیت را هم ظالم و غاصب می‌دانند.

حجت الاسلام محمدحسین ایزدی افزود: حضرت امام(ره) توانستند یک تحول عظیم سیاسی بنا نمایند و به فرموده رهبر معظم انقلاب، هنر بزرگ امام (ره) ارائه‌ یک اندیشه‌ و مکتب سیاسی نو بود، ایشان بر این باور بودند که یکی از پایه‌های اقتدار و موفقیت این نظام، پشتوانه‌ مردمی است و خوب می‌دانستند که حتی امام معصوم هم اگر چه منصوب از سوی خداست اما اجرای حکومتش نیازمند پشتوانه‌ مردمی است.

وی ادامه داد: امیرالمومنین(ع) هم به هنگام پذیرش حکومت گفت که اگر حضور آن جمعیت و تمام شدن حجّت با وجود یار و یاور نبود، هر آینه مهار شتر خلافت را بر شانه اش می انداختم.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان رضوی بیان کرد:  بر همین اساس، محوریت اسلام با حضور مردم یا همان مردمسالاری دینی است که می‌تواند پشتوانه‌ محکمی برای این نظام باشد و امام(ره) همواره تاکید داشتند که اگر مردم پشتیبان حکومتی باشند این حکومت سقوط ندارد.

وی افزود: امام(ره) از همان ابتدا، انقلابش را با مردم آغاز کرد و خود را خادم مردم می‌دانست. رمز موفقیت نظام اسلامی هم تاکنون پایبندی به همین پشتوانه‌ عظیم مردمی بوده و خواهد بود. مردمی که بطور مستقیم و غیرمستقیم در حاکمیت حاکمان نقشی تعیین کننده داشته و دارند.

حجت الاسلام ایزدی با بیان اینکه امروز هم همین پشتوانه‌ عظیم مردمی است که می‌تواند توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب سازد، افزود: همین مردم بودند که در دوران هشت ساله دفاع مقدس و محاصره‌های اقتصادی و تحریم های شکننده استقامت کردند و توطئه های دشمن را یکی پس از دیگری نقش بر آب ساختند.

وی بیان کرد: اینک نیز به فضل الهی، موفقیت این نظام پشتوانه‌ مردمی آن است. اصل مشروعیت دینی این نظام هم ولایت فقیه است که الحمدلله تحقق آن در وجود خلف صالح امام(ره) است که توانسته کشتی این انقلاب را در گذر از موجهای سهمگین دشمنان به خوبی راهبری نماید.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/456836/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

(تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد