پیام خراسان

آخرين مطالب

امام خمینی(ره)، الگویی برای همه زمانها مقالات

امام خمینی(ره)، الگویی برای همه زمانها
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- نیمه خرداد یادآور داغی بزرگ بر جان مردم کشورمان است، ایران اسلامی در این ایام با رهبر فرزانه خود وداع کرد و هر ساله همگام با سالروز این فراق جانکاه به سوگ می‌نشیند.طرح ویژگیهای بارز امام خمینی (ره) و بازخوانی راه و روش ایشان به عنوان جهاد تبیین از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به گزارش ایرنا، حضرت امام خمینی (ره) برای ملت ایران تنها یک مرجع تقلید نبود، بلکه بنیانگذار انقلابی شکوهمند و هدایت کننده مسیر نهضت اسلامی بود و اکنون با گذشت بیش از 30 سال از ارتحال آن پیشوای بزرگ دینی، ضرورت بازخوانی راه و روش آن پیر فرزانه بیشتر از گذشته احساس می شود.
در این زمینه نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مشهد گفت: یکی از مصادیق جهاد تبیین که مقام معظم رهبری فرمانش را صادر کردند، «تبیین امام» است، اگر واقعیت امام به درستی تبیین نشود، این شخصیت بزرگ دچار تحریف خواهد شد و راه و روش این شخصیت بزرگوار از سوی جریان‌های داخل و خارج به گونه‌ای دیگر بیان می‌شود.
آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: افرادی که روزگاری به گفته رهبر معظم انقلاب سوپر انقلابی بودند و اکنون خسته شده‌اند، رفتار کنونی خود را به امام نسبت می‌دهند و یا افراد عدالت خواهی که فکر می‌کنند با ایستادن در مقابل ولایت در حال پیمودن راه امام هستند از این جمله اند.
در این مطلب با اقشار مختلف مردم به گفت و گو نشستیم تا بدانیم چه ویژگی از امام راحل آنها را تحت تاثیر خود قرار داده است و آنان برای معرفی این ویژگی حضرت امام خمینی (ره) به عنوان جهاد تببین چه اقدامی انجام داده اند؟
رییس دانشگاه فردسی مشهد در خصوص جهاد تبیین گفت: جهاد تبیین به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی واجب عینی است و چنانچه به رویه و روش امام خمینی (ره) تمسک داشته باشیم باید بدون هیچ ملاحظه‌ای به تکلیف خود که همان جهاد تبیین است عمل کنیم.
احد ضابط با اشاره به اینکه امام راحل نیز عمل به تکلیف بدون ملاحظه اینکه دیگران چه فکر می‌کنند را سر لوحه کار خود قرار داده بود، افزود: من نیز، جهاد تبیین را بیشتر ناظر به شبهات موجود،تبیین ارزش‌ها و همچنین سوابق انقلاب برای جوانان می‌دانم که مبادا دشمنان این‌ موارد را وارونه جلوه دهند.
وی عنوان کرد: در خصوص جهاد تبیین علاوه بر این‌که واجب عینی بر تک تک افراد است، دانشگاه نیز وظیفه دارد به عنوان یک مرجع علمی و فرهنگی اقداماتی را برنامه ریزی، اجرا و توسعه دهد.
خودباوری
یکی از استادان جوان دانشگاهی که مقالات او در سال 2021 میلادی در رده پر استناد جهان و به عنوان یک درصد دانشمندان جهانی رشته شیمی مورد توجه قرار گرفته است نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امام خمینی (ره) به ما یاد دادند که غربزده نباشیم و به داشته‌های خودمان متکی باشیم.
دکتر مسعود میرزایی افزود: شهید فخری‌زاده‌ها و تهرانی‌مقدم‌ها با تبعیت از همین رویکرد برای جمهوری اسلامی ایران ، استقلال نظامی ایجاد کردند.
رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز برخی از استادان و مسوولان برای حل چالش های درون کشوری به خارج از مرزها نگاه می‌کنند، اظهار کرد: متاسفانه برخی از نشست هایی که در خارج از کشور برگزار می‌شود، دارای اعتبار و جایگاه علمی مطلوب نیست و فقط به واسطه اینکه در خارج از کشور برگزار می‌شود، مورد توجه استادان دانشگاهی قرار گرفته است که این امر نامطلوبی است.
میرزایی گفت: هنوز عده ای احساس می‌کنند که دنیای غرب به فکر پیشرفت ما است ولی متاسفانه تولیدات علمی ما در قالب مقاله به جای حل چالش‌های درون کشوری بیشتر به کمک آنها رفته است.
او ادامه داد: ما باید جهانی بیاندیشیم ولی منطقه ای عمل کنیم و این راهبرد باعث پیشرفت کشورهایی همچون، ژاپن، چین و کره جنوبی شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه امام خمینی (ره) نیز با خودباوری به فکر آبادانی کشور بود، افزود: امام راحل با این نگاه و همچنین توکل بر خدای بزرگ توانست ایران را متحول و نگاه نه شرقی نه غربی را مطرح کند تا با خودباوری بتوانیم در مسیر استقلال ایران گام برداریم.
دکتر میرزایی افزود: حضرت امام (ره) که در ابتدای قیام خود در سال 1342 بدون در اختیار داشتن ارتباطات رسانه‌ای و فقط با توکل بر خدا قدم در راهی گذاشت که توانست نیروی مردمی را در قابل نظام ستمشاهی به میدان بیاورد، اینگونه نبود که برای پیروزی انقلاب به فکر ارتباط و کمک خواستن از کشورهای اروپایی باشد.
در این زمینه یک دانشجوی زبان انگلیسی نیز گفت: همه ابعاد شخصیتی حضرت امام به گونه ای است که انسان را تحت تأثیر خود قرار می دهد، اما اگر «تأثیر گذاشتن» را به اثر کردن در عمل خود معنا کنیم، شخصیت «خودباوری» امام(ره) است که درس خودباوری در راستای خداباوری را بیان می کند.
زهرا گرمابی افزود: وقتی شخصیتی در طول مسیر بندگی به گونه‌ای در خدا ذوب شود که عمل او در نهایت اخلاص باشد، او به تصمیمات خود باور دارد و برای عملیاتی کردن آن از هیچ کس ترسی به دل راه نمی دهد، کما اینکه امام خمینی (ره) یک تنه در مقابل تمامی استکبار جهانی ایستاد.
وی با اشاره به اینکه امام راحل برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی از سایر انقلاب ها در جهان الگو برداری نکردند، اظهار کرد: ایشان سبک جدیدی از انقلاب و مفهوم انقلابی گری را در ادامه شیوه ی جدید خود از حکومت و حکومت داری ارائه کردند و این خودباوری که در راستای خداباوری بود از شخصیت امام الگویی متفاوتی از حاکمیت را به دنیا عرضه کرد.
این دانشجو بیان کرد: در شرایطی که دشمن با تبلیغات گسترده خود سعی دارد تا عزت نفس مردم ایران را خدشه دار کند، تبیین این بُعد از شخصیت امام می تواند برای همه مردم، چراغی برای پیمودن راه باشد و بر همین اساس من نیز در ارتباطات گوناگون در فضای حقیقی و مجازی سعی در معرفی این ویژگی را داشته ام.
غیرت دینی
یک فعال اجتماعی با اشاره به اینکه غیرت دینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی از ویژگی های بارز ایشان بود، گفت: امام خمینی (ره) دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های یک انسان متعالی بودند که اکنون می تواند برای بسیاری از افراد و از جمله جوانان الگویی مثال زدنی باشد.
تمار اظهار کرد: غیرت دینی امام راحل مهم‌ترین ویژگی شخصیتی ایشان بود و این ویژگی، باعث استقامت مثال‌زدنی آن مرد بزرگ در راه دین و استقلال کشور شد، به همین دلیل شخصیت وی در برابر سختی‌ها، شکست‌ناپذیر ‌بود.
وی افزود: غیرت دینی به معنای حقیقی کلمه در امام راحل متجلی بود و موجب ‌شد که تحریف‌ها نتواند چهره‌ واقعی او را تغییر دهد و از سوی دیگر باعث شد تا حضور و بروز مفهوم ولایت فقیه برای استحکام کشور نمود کند و باعث تضمین رشد و تعالی کشور گردد.
او بیان کرد: امروز نیز دشمنان، غیرت دینی ملت ما را هدف خود قرار داده اند و ما نیز باید با تاسی به رهبر کبیر انقلاب اسلامی، جلوی دشمن ایستادگی کنیم و به زودی شاهد خواهیم بود که پرچم انقلاب اسلامی از دستان امام خامنه‌ای به دستان مبارک مولایمان امام زمان (عج) تقدیم می‌شود.
مناعت طبع
یک مستند ساز خراسانی نیز امام را الگویی در عدم وابستگی به دنیا توصیف کرد و گفت: امام به عنوان یک رهبر دینی و حتی فراتر از آن به عنوان کسی که پایه نظام استکباری ستمشاهی را از میان برداشت، دارای اخلاص بود و به راه خود ایمان داشت.
مسعود زارعیان افزود: مناعت طبع و عدم وابستگی این شخصیت به دنیا باعث شده بود تا تایید و یا تکذیب دیگران در او اثری نداشته باشد و به آنچه که ایمان داشت، عمل می‌کرد.
وی بیان کرد: این پیر فرزانه قید نگاه تایید دیگران را زده بود و برای رضای خدا گام بر می‌داشت و این در حالی است که در کنار آن همراه با مردم و به عبارتی امام امّت بود.
این هنرمند اضافه کرد: متاسفانه امروزه بسیاری از مردم کاری را که آغاز می‌کنند در میانه راه رها کرده و تمرکزی که بر وظیفه‌ای خود دارند را فراموش می‌کنند.
او گفت: این استقامت و اخلاص در راه خدا را من نیز سعی کردم در داستان فیلم های مستندی که می سازم ، دنبال کنم تا با نشر دادن این مفاهیم از آن پیر فرزانه بتوانم نقشی در معرفی ابعاد وجودی او داشته باشم.
زارعیان با اشاره به برخی از فعالیت های فیلمسازی خود ادامه داد: اخلاص رمز پیروزی انسانها است و یکی از مصادیق شخصیت امام راحل بود و به عنوان الگوی یک رهبر بزرگ مطرح است.
تمسک به قرآن
سرپرست گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز با اشاره به الگوهای متفاوتی که می توان از این رهبر فرزانه اقتباس کرد، گفت: نظم امام راحل در انجام امور و کارهایی که بر عهده داشتند از اهمیت بسزایی برخوردار است، بطوریکه می توانیم این الگو را برای همه عموم جامعه معرفی کنیم. همچنین ایشان حسن خلق داشتند و نظر صاجب نظران را برای تصیم گیری در نظر می‌گرفتند، این در حالی بود که به امر به معروف و نهی از منکر عملی نیز اهتمام ویژه‌ای داشتند.
حمید صمدی با اشاره به مسوولیت خود اظهار کرد: بر این اساس سعی کردم تا تمسک به قرآن و سیره عملی ایشان در مهجوریت‌زدایی از قرآن را در پیش گیرم.
وی ادامه داد:بر این اساس سعی شده تا با استفاده از ظرفیتی که در شهر مشهد وجود دارد، جلسات کارگروهی و اندیشه ورز در مسیر تبیین اهداف قرانی با حضور نخبگان و اندیشمندان این حوزه با ارگان ها، نهادها، فعالان مردمی و نخبگان قرآنی در دستور کار قرار گیرد تا با یک هم افزایی مناسب بتوانیم در این مسیر گام برداریم.
این مقام مسوول بیان کرد: مهمترین دستاوردهای این نشست ها نیز با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر موضوع هر مسجد یک پایگاه قرآنی قرار گرفت و توانستیم احیای کرسی تلاوت در مسجد کرامت را آغاز کنیم.
او افزود: بدین منظور سعی در شناسایی و تقویت، جلسات محلی و خانوادگی در اتصال به پایگاه های قرآنی صورت گرفت و این در حالی بود که امسال نمایشگاه قرآن کریم نسبت به سالهای گذشته با این تفاوت برگزار شد که امکان دسترسی مردم مناطق مختلف به آن فراهم باشد و بر همین اساس این نمایشگاه در 13 نقطه شهری برگزار شد.
ساده زیستی
یک فعال عرصه کتابخوانی نیز با اشاره به اینکه ساده زیستی امام راحل الگویی برای همه مردم است گفت: ساده زیستی این پیر فرزانه، همان ساده زیستی مورد نظر اسلام بود که از نقاط برجسته سبک زندگی امام راحل شمرده می‌شود.
علی اکبر روحی گل خطمی افزود: یکی از شاخصه‌های جهاد تبیین بیان آرمان ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و همچنین معرفی درست سیره و شخصیت‌های اثر گذار از جمله امام خمینی (ره) است، زیرا جامعه امروز ما به شدت نیازمند ترویج سیره عملی امام خمینی (ره) در تمامی زمینه ها به خصوص در امر ساده زیستی و دوری از تجمل و تشریفات گریزی است. بر همین اساس می‌توان از مدل زندگی او برای ساخت یک زندگی مؤمنانه به خوبی استفاده کرد.
همچنین یکی از اهالی رسانه نیز با برشمردن ویژگی هایی از امام راحل (ره) بیان کرد: به نظر من شخصیت کاریزماتیک امام راحل بیشترین، اثرگزاری را در بیان دیدگاه و انتقال پیامهای ایشان از خود برجای گذاشته است.
مریم- الف بیان کرد: این در حالی است که رویکرد امام راحل و بنیانگذار جمهوری اسلامی به مردم سالاری و توجه او به رای و نظر مردم از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی خاطر نشان کرد: طی چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی توجه امام به رای و نظر مردم آن چنان که باید و شاید مورد توجه واقع نشده است، بنابراین اصحاب رسانه نقش مهمی در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مردم در این زمینه به عنوان جهاد تبیین دارند.
برچسب‌ها
جمهوری اسلامی ایران مشهد ژاپن چین امام خمینی قرآن کریم ایران کره‌ جنوبی انقلاب اسلامی ایران مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی شهر مشهد قرآن

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/456908/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود

جمع آوری 254 معتاد متجاهر در مشهد

شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است

بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد

آبگیری 3 میلیون و 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

فیلم/آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان

مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

نجات گردشگران گم‌شده در جنگل‌های خلیل‌شهر بهشهر

(ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی

سالن ورزشی استاندارد در شهرستان بجستان نداریم

بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد

حمایت یک هزار و 127 میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان

به ظرفیت‌های خدمات‌رسانی مشهد به صورت ویژه پرداخته شود

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

جمع آوری254 معتاد متجاهر در مشهد

مسیرهای خراسان جنوبی مسدود نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید

علما حافظان مرزهای دینی هستند

57 سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال 1403

تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین

انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟

کددار شدن درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن

عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد

دستگیری 5 متهم حفاری غیرمجازو کشف 2 دستگاه گنج‌یاب در نیشابور

محمدسیفی بار دیگر طلای ووشو جهان را تصاحب کرد

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

داورزن هزار و 700 نفر شتر دارد

بارش شدید باران در بردسکن

8200 خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند

پاکسازی محیط زیست توسط کودکان شهر زاوه در هفته زمین پاک + تصاویر

انتقال دانش آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور

بیشترین خسارت سیل به راه‌های مواصلاتی خراسان جنوبی

کشف 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز‌های خراسان رضوی

پایان آزمون سراسری با رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی

حاجیان ایرانی با میانگین سنی 57 سال عازم حج تمتع می‌شوند

میانگین سنی حجاج عازم حج تمتع 57 سال است

بانک‌ها اعتبارات را به سمت تولید سوق دهند

تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان جغتای با استفاده از فناوری نوین

انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان

کنکور سراسری 1403 - مشهد

ساخت نمونک خودرو آتش نشانی باتلاش دانش آموزان نیشابور

روحانیون کاروان‌های حج مشعل داران معارف و مناسک هستند

(ویدئو) مهارت یک مرد در صید مار کبرا با بطری 20 میلیون بار دیده شد

یک فوتی و یک مصدوم بر اثر انفجار گاز در نیشابور

حادثه انفجار گاز در یک منزل مسکونی در نیشابور