پیام خراسان

آخرين مطالب

شهر مشهد از ظرفیت‌هایش در تراز جهانی بهره نبرده است گفتگو

شهر مشهد از ظرفیت‌هایش در تراز جهانی بهره نبرده است
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

پیام خراسان


گروه استان‌ها-پژوهشگر مطالعات فرهنگی گفت: جهانی شدن مشهد نیازمند توجه به قواعد، ساختارها و فرایندهایی است و متاسفانه هنوز نقشه راهی برای جهانشهر شدن مشهد در مدیریت شهری تعریف نشده است. - اخبار استانها -
محمد جواد استادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهارداشت:بدون تردید مشهد در زمره پیچیده­ ترین و کامل‌­ترین شهرهای جهان از منظر برخورداری از ظرفیت­‌های منحصربه‌ فرد ولی بالقوه است.
مؤلفه­‌های گوناگونی مانند جغرافیای سیاسی مشهد، پیشینه تمدنی و تاریخی آن، حضور حجم انبوهی از جمعیت داخلی و خارجی در قالب زائر، ظرفیت­‌های گسترده اقتصادی، تکثر و گوناگونی انسانی و از همه برجسته‌تر ظرفیت معنایی عظیم آن یعنی زیارت، موقعیتی بی­‌بدیل برای پیشرفت شهری و بدل شدن به الگویی در حکمرانی شهری را فراهم آورده است.
وی افزود: آشکار است که تقویت این مؤلفه‌­ها و شکل دادن به آن­ها در چارچوب یک شهر پیشرفته و هماهنگ با ترازهای جهانی، نیازمند توجه نسبت به شهر مشهد مقدس و ظرفیت­‌های بین­‌المللی است. مشخصاً چنانچه به ظرفیت­‌های تبادلی شهر و پهنه‌های گوناگون آن با خارج از کشور توجه نشود، بخش مهمی از ارتباطات توسعه را دچار نقصان کرده و از فرصت بدل شدن مشهد به جهان­شهری واقعی، آسیب ساخته­‌ایم.
شهرداری مشهد برای بین‌المللی شدن شاهنامه آمادگی داردپیگیری تکمیل 31 طرح نیمه‌تمام شهری در کمیته رفع موانع شهرداری مشهد21 هکتار از اراضی شهرداری مشهد در اختیار طرح جهش تولید مسکن قرار گرفت پژوهشگر مطالعات فرهنگی تصریح کرد:جهانی شدن مشهد نیازمند توجه به قواعد، ساختارها و فرایندهایی است. نکته اول این است که منظومه و نقشه راه مشهد برای بدل شدن به شهری بین‌­المللی در تراز معنایی فرهنگ شیعی یا همان جهان­شهر چیست؟ (چه آن‌که شهرهای بین­‌المللی زیادی وجود دارند که آن­ها را جهان­شهر نمی‌­خوانیم) پس در نخستین گام باید تصویری از معنای جهانی بودن و گام‌­های رسیدن به آن در بدنه حکمرانی این شهر و نه‌تنها شهرداری شکل گیرد. ذیل این انگاشت لازم است ساختارها، نهادها، قوانین محلی و در نهایت اقدامات عملیاتی مشخص شکل گیرد تا زمینه تحقق شاخص­‌های جهانی بودن فراهم آید.
استادی عنوان کرد:تجربه نشان داده است در جهان کنونی که ابزارهای ارتباطی گستردگی غیر قابل انکاری دارند، نخستین گام برای کُنشگری در تراز جهانی، معرفی داشته‌­ها و توانمندی‌­ها و اطلاعات پیرامونی برای دیگران است. مشهد ضمن برخورداری از همه ظرفیت­‌ها، باید بتواند هر یک از این ویژگی­‌های اختصاصی خویش را برای مخاطبان بیرونی بازنمایی کند. جذب سرمایه‌­گذاری خارجی در فضای شهری، حضور دانشجویان برای تحصیل در این شهر، جذب زائران خارجی و حتی غیرمسلمانان علاقه­‌مند به ظرفیت­‌های گسترده مشهد که مهم­ترین گام‌­های پیشرفت شهر هستند، تنها زمانی ممکن خواهد بود که ذهنیت و نگرش این مخاطبان نسبت به مشهد و گستره‌های مورد علاقه شان دقیق، جذاب و کارآمد باشد.
وی با بیان این مطلب که در سه ماه گذشته، بازتاب اخبار منفی از مشهد مقدس در رسانه­‌های بیگانه فراوانی بسیاری داشته است گفت: حساسیت و پیگیری جریان رسانه‌­ای غرب نسبت به مشهد و کوشش برای بازتاب مطابق اهدافشان، اهمیت راهبردی مشهد و بایستگی تصحیح تصور جامعه جهانی از مشهد برابر بر واقعیت معنوی این شهر را اثبات می‌­کند.
پژوهشگر مطالعات فرهنگی بیان کرد: امروز در شرایطی، سازمان‌­ها و نهادهایی در مشهد شکل‌گرفته‌اند که از عنوان بین­‌المللی بهره می­‌برند؛ و هرگز گام نخست اطلاع­‌رسانی جهانی از ظرفیت­‌های این شهر اجرایی نشده است. در واقع پیش از آن که مقدمات جهانی‌شدن مشهد را فراهم آوریم با پدید آوردن ساختارهایی که در عنوان بین­‌المللی هستند ولی توجهی به الزامات آن ندارند، مسیرمان را دچار آسیب کرده‌­ایم.
استادی با بیان این مطلب که باید توجه داشت پیش از ایجاد نهادهای بین‌­المللی باید پیوست­ه‌های لازم برای انطباق توانمندی­‌ها و خدمات همین نهادهای موجود تدوین شود تا اقدامات و فعالیت‌­های جاری در مدار استانداردها و نیازهای جهانی قرار گیرد افزود: پیش از همه این اقدامات، مهم­ترین نیاز بازتاب اخبار و اطلاعات شهر مشهد مقدس در فضای بین‌­الملل است. متأسفانه در مشهد مقدس با وجود قابلیت­‌های ویژه رسانه‌­ای توجهی به بعد بین­‌المللی رسانه نشده است و هیچ از یک رسانه­‌ها در بازتاب مشهد در سپهر جهانی نقشی ندارند. در این میان سازمان‌­ها و نهادهای مؤثر نیز در معرفی خود، خدمات و توانمندی‌­هایشان در تراز جهانی اقدامی جدی نداشته‌­اند.
وی گفت:در شهرداری مشهد که بیشترین نمود و محل ارتباط با فضای بین‌­الملل برشمرده می­‌شود سال­ها نسبت به بازتاب اخبار حوزه شهری در فضای بین‌المللی غفلت شده بود. پایگاه اطلاع ­رسانی شهرداری را که باید مهم­ترین پنجره ارتباطی در نظر گرفت و به طور طبیعی باید محل رجوع و جست­‌وجوی مخاطبان جهانی مشهد باشد سال­ها به این دسته از مخاطبان توجهی نداشت.
پژوهشگر مطالعات فرهنگی خاطرنشان کرد: دو زبانه شدن پایگاه اطلاع­‌رسانی شهرداری مشهد هرچند دیرهنگام، ولی نشان از درک درست مدیران شهری نسبت به این موضوع و اصلاح غفلت گذشته دارد. این اقدام نخستین گام در جهت حرکت به سوی جهان­شهر شدن مشهد مقدس است. اقدامی که باید در یک منظومه جدی برنامه‌­ای ادامه یابد و الگویی برای دیگر نهادهای فعال در شهر مشهد مقدس باشد.
انتهای پیام/282/ش

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/457255/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آنتونی بلینکن بار دیگر به تل‌آویو سفر می‌کند

سرکشی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام از جانبازان سرافراز

(تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد