شهر مشهد از ظرفیتهایش در تراز جهانی بهره نبرده است
گفتگو
بزرگنمايي:
پیام خراسان -
گروه استانها-پژوهشگر مطالعات فرهنگی گفت: جهانی شدن مشهد نیازمند توجه به قواعد، ساختارها و فرایندهایی است و متاسفانه هنوز نقشه راهی برای جهانشهر شدن مشهد در مدیریت شهری تعریف نشده است. - اخبار استانها -
محمد جواد استادی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهارداشت:بدون تردید مشهد در زمره پیچیده ترین و کاملترین شهرهای جهان از منظر برخورداری از ظرفیتهای منحصربه فرد ولی بالقوه است.
مؤلفههای گوناگونی مانند جغرافیای سیاسی مشهد، پیشینه تمدنی و تاریخی آن، حضور حجم انبوهی از جمعیت داخلی و خارجی در قالب زائر، ظرفیتهای گسترده اقتصادی، تکثر و گوناگونی انسانی و از همه برجستهتر ظرفیت معنایی عظیم آن یعنی زیارت، موقعیتی بیبدیل برای پیشرفت شهری و بدل شدن به الگویی در حکمرانی شهری را فراهم آورده است.
وی افزود: آشکار است که تقویت این مؤلفهها و شکل دادن به آنها در چارچوب یک شهر پیشرفته و هماهنگ با ترازهای جهانی، نیازمند توجه نسبت به شهر مشهد مقدس و ظرفیتهای بینالمللی است. مشخصاً چنانچه به ظرفیتهای تبادلی شهر و پهنههای گوناگون آن با خارج از کشور توجه نشود، بخش مهمی از ارتباطات توسعه را دچار نقصان کرده و از فرصت بدل شدن مشهد به جهانشهری واقعی، آسیب ساختهایم.
شهرداری مشهد برای بینالمللی شدن شاهنامه آمادگی داردپیگیری تکمیل 31 طرح نیمهتمام شهری در کمیته رفع موانع شهرداری مشهد21 هکتار از اراضی شهرداری مشهد در اختیار طرح جهش تولید مسکن قرار گرفت پژوهشگر مطالعات فرهنگی تصریح کرد:جهانی شدن مشهد نیازمند توجه به قواعد، ساختارها و فرایندهایی است. نکته اول این است که منظومه و نقشه راه مشهد برای بدل شدن به شهری بینالمللی در تراز معنایی فرهنگ شیعی یا همان جهانشهر چیست؟ (چه آنکه شهرهای بینالمللی زیادی وجود دارند که آنها را جهانشهر نمیخوانیم) پس در نخستین گام باید تصویری از معنای جهانی بودن و گامهای رسیدن به آن در بدنه حکمرانی این شهر و نهتنها شهرداری شکل گیرد. ذیل این انگاشت لازم است ساختارها، نهادها، قوانین محلی و در نهایت اقدامات عملیاتی مشخص شکل گیرد تا زمینه تحقق شاخصهای جهانی بودن فراهم آید.
استادی عنوان کرد:تجربه نشان داده است در جهان کنونی که ابزارهای ارتباطی گستردگی غیر قابل انکاری دارند، نخستین گام برای کُنشگری در تراز جهانی، معرفی داشتهها و توانمندیها و اطلاعات پیرامونی برای دیگران است. مشهد ضمن برخورداری از همه ظرفیتها، باید بتواند هر یک از این ویژگیهای اختصاصی خویش را برای مخاطبان بیرونی بازنمایی کند. جذب سرمایهگذاری خارجی در فضای شهری، حضور دانشجویان برای تحصیل در این شهر، جذب زائران خارجی و حتی غیرمسلمانان علاقهمند به ظرفیتهای گسترده مشهد که مهمترین گامهای پیشرفت شهر هستند، تنها زمانی ممکن خواهد بود که ذهنیت و نگرش این مخاطبان نسبت به مشهد و گسترههای مورد علاقه شان دقیق، جذاب و کارآمد باشد.
وی با بیان این مطلب که در سه ماه گذشته، بازتاب اخبار منفی از مشهد مقدس در رسانههای بیگانه فراوانی بسیاری داشته است گفت: حساسیت و پیگیری جریان رسانهای غرب نسبت به مشهد و کوشش برای بازتاب مطابق اهدافشان، اهمیت راهبردی مشهد و بایستگی تصحیح تصور جامعه جهانی از مشهد برابر بر واقعیت معنوی این شهر را اثبات میکند.
پژوهشگر مطالعات فرهنگی بیان کرد: امروز در شرایطی، سازمانها و نهادهایی در مشهد شکلگرفتهاند که از عنوان بینالمللی بهره میبرند؛ و هرگز گام نخست اطلاعرسانی جهانی از ظرفیتهای این شهر اجرایی نشده است. در واقع پیش از آن که مقدمات جهانیشدن مشهد را فراهم آوریم با پدید آوردن ساختارهایی که در عنوان بینالمللی هستند ولی توجهی به الزامات آن ندارند، مسیرمان را دچار آسیب کردهایم.
استادی با بیان این مطلب که باید توجه داشت پیش از ایجاد نهادهای بینالمللی باید پیوستههای لازم برای انطباق توانمندیها و خدمات همین نهادهای موجود تدوین شود تا اقدامات و فعالیتهای جاری در مدار استانداردها و نیازهای جهانی قرار گیرد افزود: پیش از همه این اقدامات، مهمترین نیاز بازتاب اخبار و اطلاعات شهر مشهد مقدس در فضای بینالملل است. متأسفانه در مشهد مقدس با وجود قابلیتهای ویژه رسانهای توجهی به بعد بینالمللی رسانه نشده است و هیچ از یک رسانهها در بازتاب مشهد در سپهر جهانی نقشی ندارند. در این میان سازمانها و نهادهای مؤثر نیز در معرفی خود، خدمات و توانمندیهایشان در تراز جهانی اقدامی جدی نداشتهاند.
وی گفت:در شهرداری مشهد که بیشترین نمود و محل ارتباط با فضای بینالملل برشمرده میشود سالها نسبت به بازتاب اخبار حوزه شهری در فضای بینالمللی غفلت شده بود. پایگاه اطلاع رسانی شهرداری را که باید مهمترین پنجره ارتباطی در نظر گرفت و به طور طبیعی باید محل رجوع و جستوجوی مخاطبان جهانی مشهد باشد سالها به این دسته از مخاطبان توجهی نداشت.
پژوهشگر مطالعات فرهنگی خاطرنشان کرد: دو زبانه شدن پایگاه اطلاعرسانی شهرداری مشهد هرچند دیرهنگام، ولی نشان از درک درست مدیران شهری نسبت به این موضوع و اصلاح غفلت گذشته دارد. این اقدام نخستین گام در جهت حرکت به سوی جهانشهر شدن مشهد مقدس است. اقدامی که باید در یک منظومه جدی برنامهای ادامه یابد و الگویی برای دیگر نهادهای فعال در شهر مشهد مقدس باشد.
انتهای پیام/282/ش
-
چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱:۰۸
-
۳۴ بازديد
-
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/457255/