پیام خراسان

آخرين مطالب

16 رشته صنایع دستی در خراسان شمالی احیا شد فرهنگي

16 رشته صنایع دستی در خراسان شمالی احیا شد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- محمدرضا قهرمانیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت: از جمله رشته های احیا شده در خراسان شمالی می‌توان به رشته های چاروق دوزی، بافت کلاه جاجرمی، پوشاک ترکمن، فنون نمد مالی، بافت سیاه چادر و چولی، ابریشم بافی و چلنگری اشاره کرد.  

وی خاطرنشان کرد: برخی از این رشته ها مانند چلنگری و چاروق دوزی و پوشاک ترکمن نفس های آخر خود را می کشیدند اما اکنون به سرعت جای خود را در بین دیگر رشته های صنایع دستی باز کرده اند و حتی فروش آن ها از دیگر صنایع دستی بیشتر شده است.

قهرمانیان با اشاره به تسهیلات پرداختی در این بخش گفت: سال گذشته 2 میلیارد و 199 میلیون تومان تسهیلات به این بخش پرداخت شده که میزان اشتغالزایی این تسهیلات نیز 9 هزار 652 نفر است.

وی با بیان این که صنایع دستی یکی از ظرفیت های ایجاد اشتغال در استان است گفت: تاکنون 64 اثر صنایع‌دستی استان دارای نشان ملی مرغوبیت و 4 اثر نیز مهر اصالت یونسکو دریافت کرده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: آثاری در داوری موفق به دریافت نشان مهر اصالت ملی صنایع‌دستی می‌شوند که ویژگی هایی مانند اصالت (نشان‌دهنده‌ی هویت فرهنگی و ملی هنرهای سنتی کشور)، خلاقیت (طرح، روش تولید و مواد اولیه)، قابلیت بازیافت (از مواد اولیه‌ی طبیعی تهیه‌شده باشند)،  قابلیت عرضه در بازار بین‌المللی و قیمت مناسب داشته باشند.

وی گفت: در تولید این آثار باید استاندارد مکان تولید دیده شود و برتری و مزیت بر اساس معیارهای تکنیکی و مواد به‌کاررفته، قابلیت تولید به مقدار زیاد، کیفیت، کاربرد در زندگی روزمره و نوآوری محصول را نیز دارا باشند.

وی از فعالیت 46 فروشگاه صنایع دستی در همه شهرستان های استان نیز خبر داد و افزود: میزان صادرات صنایع دستی با توجه به این که بیشتر آن ها چمدانی انجام می شود بالاست و چمدانی بودن آن مزیتی برای صنایع دستی است در عین حال با توجه به برآوردهای ما در طی یک دهه گذشته 9 میلیارد و 189 میلیون تومان صنایع دستی به کشورهای آلمان، روسیه و کشورهای خلیج فارس صادر شده است.

از برجسته ترین صنایع دستی خراسان شمالی که احیا و معروفیت جهانی پیدا کرده است می توان به چاروق و کلاه کرکی اشاره کرد.

چاروق 

16 رشته صنایع دستی در خراسان شمالی احیا شد

چاروق به استناد لغت‌نامه دهخدا کلمه‌ای ترکی است و به‌نوعی پای‌افزار و یا کفش اطلاق می‌شود که از پوست تهیه‌شده باشد و آن را با ریسمان‌های ضخیم بلندی به‌پای بندند.

سابقه استفاده از این پاپوش سنتی در خراسان شمالی به بیش از 200 سال قبل باز می گردد

این پای‌افزار به دو شیوه تهیه می‌شده که نوعی از آن باظرافت کمتر و مخصوص اقشار کم‌درآمد جامعه بوده و از تزئینات و گلدوزی‌های کمتر برخوردار است و نوع خاص آن از چرمی باکیفیت بالا و ظرافت و دقت بیشتر که سطح آن توسط نخ‌های ابریشمی رنگی و گلابتون تزئین شده و سطح آن و به روش دوخت های تزئینی و حکاکی روی چرم زینت یافته است، تهیه می‌شود.

تنها استاد این هنر در انقراض حسینعلی محمدزاده معروف به پیر چاروق دوز بود اما اکنون خانواده این هنرمند نیز در مسیر پدر قرار دارند و این رشته منسوخ شده احیا  آموختند و با تغییر نوع کار و خلاقیت در مدل دوختهای این هنر دست با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شده است و برای حفظ این رشته نیز تا کنون به روش استاد شاگردی 42 هنرجو آموزش های این هنر دستی را فرا گرفته اند.

چاروق خراسان شمالی دارای مهر اصالت ملی است.

کلاه کرکی گرمه

16 رشته صنایع دستی در خراسان شمالی احیا شد

کلاه کرکی خراسان شمالی به عنوان میراث ناملموس با شماره 108 در فهرست ملی ثبت شده و دارای استاندارد ملی است.

کلاه کرکی از جمله صنایع‌دستی خراسان شمالی است که در نقاط مختلفی از این استان به ویژه در شهرستان گرمه تولید می‌شود.

ماده اولیه کلاه کرکی کرک بز است و به‌صورت کاملا خام و خودرنگ استفاده می‌شود.

مراحل بافت کلاه کرکی بسیار ساده و بدون دخالت هیچ‌گونه ماشین یا ابزار خاص تنها توسط پنج میل بافته می‌شود که سبب شده این هنر به‌عنوان میراث ناملموس با شماره 108 در فهرست ملی ثبت شود.

چلنگری

16 رشته صنایع دستی در خراسان شمالی احیا شد

چلنگری به معنای آهنگری سبک و محلی است که در آن اشیاء سبک‌وزنی مانند میخ‌طویله، میخ سرکج، انبر و سیخ و سه‌پایه‌ آهنی، .... ساخته می‌شود.

چلنگری از جمله صنایع دستی احیاء شده منطقه خراسان شمالی است که به دلیل مکانیزه شدن زندگی ها نسبت به گذشته در منطقه کم رونق شده اما به دلیل شرایط خاص جغرافیایی خراسان شمالی و بافت روستایی و عشایری منطقه همچنان برخی از محصولات مصرفی مورد احتیاج توسط صنعتگران استان به صورت سنتی تولید می شود.

چلنگری با شماره 89 در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

چوخه بافی

در اکثر فرهنگ‌های لغت چوخه را نوعی تن‌پوش پشمی معنا کرده اند و در واقع چوخه بافی از صنایع‌دستی خراسان به‌ویژه خراسان شمالی است که البته در چند دهه اخیر از رونق کمتری برخوردار بود.

این دستبافتِ معمولاً از پشم بره یا شتر تهیه میشود و پس از آماده شدن پشم و تبدیل پشم به نخ تابیده از طریق پود گذاری بر روی دار زمینی تولید می‌گردد.

چوخه به‌عنوان جلیقه، لباس کشتی(پالتوی چوخ)، پا تابه، کت‌وشلوار و ... بکار می‌رود و به علت نوع آب‌وهوای سرد و شرایط اقلیمی مردان چوخه را به‌عنوان البسه در زمستان استفاده می‌کردند.

معمولاً جوانان و پهلوانان ایلهای کرمانج که عموماً ورزشکار و سخت‌کوش بوده‌اند سفارش پالتوی چوخ را می‌دادند و این لباس را به‌عنوان یک قانون در هنگام مبارزه کشتی به تن می‌کردند و از اینجا بود که نام این مبارزه به کشتی با چوخه شهرت یافت.

مهم‌ترین علت پوشیدن این لباس استحکام آن است به طوری که که در مبارزه کشتی هیچ پارچه‌ای مانند چوخه دوام نمی‌آورد.

چولی بافی

16 رشته صنایع دستی در خراسان شمالی احیا شد

در گذشته برای طبخ غذاهایی همچون پلو و به منظور آبکش برنج از سبدهای چوبی به شکل ملاقه استفاده می شد که از شاخه های بید بافته می شود.

این رشته صنایع دستی بیشتر در شهر درق کاربرد دارد  و هم اکنون تنها یک نفر در این شهر به چولی بافی می پردازد و با احیای این رشته و اقداماتی که انجام شده است شاگردانی زیر دست این استاد به بافت چولی می پردازند تا این هنر دستی قدیمی از خطر انقراض دور بماند.

نمدمالی

16 رشته صنایع دستی در خراسان شمالی احیا شد

نمدمالی از جمله مشاغل سنتی خراسان شمالی است که بیشتر در بین قوم ترکمن و منطقه راز و جرگلان رواج دارد و از جمله صنایع‌دستی است که فنون تولید آن به عنوان میراث ناملموس به نام استان به ثبت ملی رسیده است.

کهن‌ترین شیوه و روش فراهم‌سازی زیرانداز که تاکنون شناخته‌شده نمدمالی است. نَمَد نوعی بافته سنتی زیراندازی است که با پشم تولید می‌شود و ساده‌ترین نوع کف پوش است که ساخت آن به دستگاه خاصی نیاز ندارد.

فرق نمد با سایر بافته‌های زیرانداز در این است که برای تهیه نمد از فشار، رطوبت و حرارت بهره گرفته می‌شود.

مواد اولیه نمدمالی پشم حیوانات اهلی چهار پا از جمله گوسفند و شتر است که از تراکم توده‌های پشم و کرک در شرایط متناسب و با ایجاد فاصله و ورز دادن پشم ساخته می‌شود، به این صورت که پشم بعد از تمیز شدن، رنگرزی و حلاجی می‌شود، سپس بر اساس اندازه و طرح ذهنی هنرمند پشم‌های رنگین در زمینه کار، چیده شده و نمدمال با کمک دست و پا آن را روی زمین می‌غلتاند و در ضمنِ این کار، کف صابون و آب به آن می‌افزاید به این ترتیب بر اثر درگیری و تراکم پشم با توجه به دو خاصیت جعدیابی و پوسته‌ای شدن، نمد تولید می‌شود.

نمد از صنایع‌دستی با ارزش و کهن قوم ترکمن و منطقه راز و جرگلان محسوب می‌شود، البته این مصنوع در منطقه شیروان، بجنورد و جاجرم نیز به چشم می‌خورد.

تنها ماده اولیه مصرفی در نمد، الیاف پشم است روش تولید نمد شامل پشم‌چینی، شست و شو، خشک‌کردن، حلاجی، رنگرزی الیاف، آماده‌کردن فتیله رنگی پشمی برای طراحی ازجمله مراحل کار نمدمالی است.

به گزارش ایرنا 18 هزار و 477 نفر صنعتگر در  63 رشته صنایع دستی در خراسان شمالی فعالیت می کنند.

از آغاز تاسیس خراسان شمالی تا کنون 21 هزار و 138 نفر آموزش های تخصصی و علمی صنایع دستی را دریافت کرده اند و مجموع مجوزهای صادر شده در بخش مشاغل خانگی  نیز دو هزار و 176 مجوز برآورد شده است.

72 اثر صنایع دستی استان نشان ملی مرغوبیت دریافت کرده اند  و 25 رشته نیز در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است.

سالانه 150 هزار مترمربع گلیم‌سفره ‌کردی در خراسان شمالی بافته می‌شود که بر این اساس و با توجه به تجمع بافندگان آن در بجنورد، این شهر به عنوان شهر ملی گلیم‌سفره‌کردی ثبت شده است.

استان 863 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور دارای اقوام کرد، کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ است که صنایع دستی هر یک از آنها ویژگی های منحصر به فردی دارد. 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/457614/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق در دل کویر استان یزد

انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)

فراخوان ششمین جشنواره دو سالانه بین المللی «کارتون کتاب»

رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس» در کاشان

زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی 1403 + لینک ثبت نام

شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو 20 کشور اول دنیا است

قیمت کتاب درسی دانش آموزان اعلام شد/ جزئیات ثبت سفارش

فقرزدایی نیازمند تغییر ریل

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

1900 دستگاه خودرو شوتی در خراسان جنوبی متوقف شد

دختر موتورسوار اهل خراسان شمالی به مسابقات جهانی اعزام می‌شود

بهره مندی 65 درصدی جمعیت خراسان جنوبی از بیمه سلامت

آغاز عملیات اجرایی انتقال آب غیرشرب به پارک علم و فناوری خراسان شمالی

اُفت 40 سانتی متری آب از سفره‌های زیرزمینی خراسان شمالی/ ابلاغ دستورالعمل مهار اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی

هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط آلوده است

بارندگی ها در خراسان جنوبی ادامه دارد

سوانح شهری خراسان رضوی 2 کشته و 122 مصدوم در پی داشت

رقابت 91 هزار و 326 خراسانی در کنکور سراسری1403

ارتقای 13 پله‌ای جایگاه پارک علم و فناوری خراسان شمالی در کشور

نرخ بیکاری خراسان شمالی روند کاهشی دارد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت /بارش برف و باران در محورهای 11 استان

خراسان شمالی خود کفا در تولید گوشت سفید/افزایش 26 درصدی جوجه ریزی در استان

برخی جاده های خراسان رضوی مه گرفته و بارانی است

صحرای طبس تابلویی از عجز قدرت‌های بشری در برابر اراده الهی

اعلام اسامی داوران یک هشتم نهایی جام حذفی/ عرب براقی قاضی دیدار آلومینیوم و پرسپولیس

معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه

تاخیر چند ساعته پرواز تهران - مشهد

400 روستایی در چناران تسهیلات ساخت مسکن دریافت کردند

خراسان شمالی، میزبان هفتمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی

39/5 میلیمتر باران در «کاستان» ثبت شد

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی

نمایشگاه‌های استانی کتاب در ایران هم مهمان ویژه از دیگر کشور‌ها داشته باشند

انجام مراحل پایانی غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب

انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو

غرفه‌سازی برای ناشران در فضای شبستان مراحل پایانی خود را طی می‌کند

نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی/ اعلام قیمت کتب دوره ابتدایی

مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان

خاندوزی: تمام بدهی های کشور تا سال 1402 را به صفر رساندیم

واقعیت پیامکی که تهرانی ها را نگران کرد

دیدارجمعی ازکارگران خراسان‌شمالی با مقام معظم رهبری

ادامه فعالیت سامانه بارشی در خراسان جنوبی

مهارت‌آموزی 3521 مددجوی کمیته امداد خراسان‌ جنوبی

پیام استاندار خراسان جنوبی به مناسبت «سالروز شکست آمریکا در طبس»

تداوم مشکل سوخت کامیون‌داران خراسان جنوبی

هوای 4 منطقه مشهد آلوده است

آدم‌کشی جوان مشهدی در پی هیجان و غرور!

برقراری اینترنت پرسرعت همراه در مسجد شکر طبس

پخش مستند «نیمه شب 24 آوریل» از شبکه دو سیما

آغاز گرامیداشت 5 اردیبهشت، سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در طبس