پیام خراسان

آخرين مطالب

دستیابی به فناوری «تعلیق مورد نیاز در هایپرلوپ» برای اولین بار در کشور توسط نخبگان یزدی اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مطهری، عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد، از دستیابی پژوهشگران و نخبگان یزدی به فناوری تعلیق مورد نیاز در فناوری هایپرلوپ برای اولین بار در کشور خبر داد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید مطهری در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به اینکه شرکت فناور توسعه الماس فاطر متشکل از فیزیکدانان و مهندسین مستقر در دانشگاه یزد است، اظهار کرد: این شرکت در 5 سال گذشته در زمینه رصد فناوری، و در دو سال گذشته در زمینه آزمایشگاهی و کسب فناوری های پایه ای هایپرلوپ به عنوان اولین شرکت فناور در این حوزه رسما آغاز به کار کرده است.
وی افزود: پس از معرفی فناوری اولیه هایپرلوپ در سال 2013 توسط ایلان ماسک، پیشرفت سریع دانش‌های مرتبط با موضوع در جهان آغاز شده و این امید به طرز چشمگیری ایجاد شده که در سالهای آینده این وسیله نقلیه فوق سریع بر روی زمین با سرعتی بیش از هواپیما به حرکت در آید و تمامی شهرهای جهان را به هم متصل کند. 
عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد در زمینه گسترش و توسعه این فناوری در آینده تصریح کرد: به نظر می‌رسد همانند شبکه‌های برق، شبکه‌های ریلی متداول، شبکه‌های آزاد راهی یا مترو، در آینده نه چندان دور این فناوری نیز در سراسر دنیا گسترش خواهد یافت و کشورها از منافع آنها بهره‌مند خواهند شد و اهمیت نقش هایپرلوپ را در سیستم حمل و نقل جوامع مختلف را می توان با افزایش مطالعات و درک کامل فناوری‌های درگیر متوجه شد.

پیام خراسان

حمل و نقل با هایپرلوپ زمان تردد را کاهش می دهد
مطهری با اشاره به مزایای این نوع حمل و نقل عنوان کرد: ایمنی بالا (بدون یخ زدگی، بدون کاهش دید و مشکلات غبار، بدون مشکلات ناشی از بارندگی و شرایط نامساعد جوی)، کاهش هزینه‌های مسافرت ناشی از کاهش مصرف انرژی و استفاده کامل از منابع الکتریکی به جای سوختهای فسیلی، کاهش شدید تخریب زیست محیطی در مقایسه با قطارهای سریع السیر یا احداث بزرگراهها، کمترین مصرف انرژی به دلیل ماهیت و نوع روش حمل و نقل از جمله مزایای این روش است.
وی افزود: ایجاد ارزش افزوده دائمی اقتصادی، استراتژیک و فناوری به دلیل تغییرات پیوسته فناوری‌های در گیر و بهبود دائمی آنها، امکان رشد و توسعه دائمی، سودآوری مناسب و خدمات رسانی، موتور محرک فناوری‌های متعدد دیگر (امکان کاهش دائمی هزینه ها، افزایش دایمی کارایی و کیفیت و توانمندی‌ها)، توسعه فناوری حمل و نقل سبز و ارزان قیمت آینده، اشتغال‌زایی بر پایه فناوری و دانش و همچنین تربیت نیروهای تحصیلکرده و متخصص از دیگر مزایای این روش است که از اهمیت بسیاری برخوردار است.
امکان سنجی پروژه هایپرلوپ در محور پرتردد مهریز- یزد - اردکان
عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد و مدیرعامل شرکت فناور توسعه الماس فاطر با تاکید بر اهمیت نقش هایپرلوپ در حمل و نقل، بیان کرد: با مطالعه تمامی امکان سنجی‌های موجود در زمینه هایپرلوپ در دنیا، به شناخت مناسبی از فناوری‌های به کار گرفته شده، دانش مورد نیاز، شرایط محیطی مورد نیاز هایپرلوپ، نقاط ضعف و قوت، برآورد هزینه ساخت قطعات و نمونه‌های آزمایشی اولیه در جهان رسیده‌ایم.
مطهری تصریح کرد: این شرکت فناور قصد دارد پس از اتمام مرحله امکان سنجی در چند ماه آینده، پیاده‌سازی یک مجموعه کامل و آزمایشی در ایران را بررسی و فعالیتهای آزمایشگاهی و فناوری های بدست آمده را توسعه داده و به مراحل پیشرفته تر تا رسیدن به محصول تجاری پاد نیز دست یابد و سپس به مرحله یک هایپرلوپ تجاری کامل ورود کند.
وی اظهار کرد: در همین راستا مذاکرات فشرده ای در سطح استانی و ملی صورت گرفته است و توافقات خوبی در این حوزه در سطح استان یزد برای استقرار یک پروژه کلان ملی در حوزه فناورانه و دانش بنیان پیشرفته و بروز بین المللی صورت گرفته است و همچنین این پروژه در مرحله امکان سنجی بر محور پرتردد مهریز-یزد-اردکان تمرکز خواهد نمود و در مرحله فناوری و آزمایشگاهی با تمرکز بر دانش و فناوری های مورد نیاز به طور دائمی در حال کسب دانش و ایجاد فناوری های مورد نیاز می باشد. 
عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد با اشاره به نیاز کشور در توسعه و پیشرفت سیستم حمل و نقل کشوری، گفت: این طرح بدون نیاز به آب و مواد اولیه مصرفی، بدون تخریب زیست محیطی یا مصرف منابع طبیعی، قادر به ایجاد تحول اساسی در جذب نخبگان و دانش آموختگان، ایجاد ارزش افزوده و تبدیل علم به ثروت برای کشور، تسریع حمل و نقل، استقرار طرح فاخر ملی در یزد و ارتقا سطح علمی کشور و استان می‌گردد.

پیام خراسان

رقابت کشورهای همسایه در دستیابی به فناوری هایپرلوپ
مطهری پیشرفت سریع و خیره کننده سایر کشورها در این زمینه را قابل توجه خواند و عنوان کرد: پیشرفت خیره کننده سایر کشورها در این زمینه نباید نادیده گرفته شود چرا که جا ماندن از این قطار سریع تغییر فناوری موجب می شود تا در سال‌های آتی با هزینه‌های بسیار گزاف هم نتوانیم به پای رقبا و صاحبان این فناوری برسیم و از اکنون باید به سرعت، کشور ما نیز در این زمینه ورود نماید. 
وی افزود: به عنوان مثال کشور هندوستان با شرکت ویرجین هایپرلوپ وان برای ساخت اولین مسیر هایپرلوپ واقعی صنعتی و قابل بهره‌برداری آسیا به طول 148 کیلومتر با هدف اتصال دو شهر بمبئی به پونه و جابه جایی سالانه 150 میلیون مسافر، قرارداد منعقد نموده است و قصد دارد تا قبل از کشور امارات متحده عربی این طرح را به نتیجه برساند؛ چرا که امارات قصد اتصال دبی به ابوظبی تا سال 2025 را دارد که با فناوری هایپرلوپ ظرف 12 دقیقه این مسیر طی خواهد شد و بهره برداری کامل این خط هایپرلوپ تا سال 2030 پیش بینی شده است و در زمینه توسعه این فناوری، امارات قصد هزینه حداکثر یک میلیارد دلار در ده سال آینده برای این طرح و کسب درآمد سالانه یک میلیارد دلار از محل گردشگری هایپرلوپ را دارد.
عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد تلاش کشورهای همسایه برای دستیابی به این فناوری را قابل توجه دانست و بیان کرد: عربستان نیز طرح اتصال ریاض-جده با هایپرلوپ را در یک قرارداد به شرکت آمریکایی واگذار کرد و پیش بینی کرده است که علاوه بر حمل و نقل فوق سریع و کاهش هزینه های سفر، 4 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی عربستان با این پروژه افزوده شود.
مطهری تصریح کرد: پژوهشگران و نخبگان این شرکت علاوه بر دانش کامل خلاء مورد نیاز و تجهیزات مورد نیاز، اخیرا برای اولین بار در کشور به فناوری تعلیق مورد نیاز در هایپرلوپ نیز دست یافته اند و در صورت حمایت آمادگی صنعتی سازی و توسعه سریع این فناوری در کشور را دارا هستند.
وی افزود: این شرکت فناوری از هرگونه سرمایه گذاری خصوصی و دولتی در این موضوع استقبال می کند و علاقمندان می توانند با مراجعه به سایت http://www.fadiad.com با مدیران و مسئولان این شرکت در ارتباط باشند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/460213/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان

پیروزی قراخیل مقابل تیم مدعی لیگ 3 فوتبال

پذیرش نشدن مسافران ترانزیتی از مشهد به دبی تا اطلاع بعدی

پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر

«وعده صادق» عملیات مشروع و به موقع رزمندگان در برابر اسراییل

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

وعده صادق، شکست دنیای استکبار

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور

همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان تربت جام برگزار شد

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

شرایط جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور

اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

رژیم صهیونیستی بداند اگر دست از پا خطا کند این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

پلمب 3 سالن زیبایی در مشهد (31 فروردین 1403)

وزش باد در خراسان رضوی شدت می‌گیرد

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

زمین لرزه در روداب سبزوار/زلزله خسارتی نداشت

بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

بیش از 25 هزار کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین صادر شد

شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در جهنم اتحاد

داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم