پیام خراسان

آخرين مطالب

تولید هسته‌های بذری 3 محصول در دستور کار خراسان شمالی قرار گرفت/ پیش‌بینی تولید 230 تن هسته بذری در نیمه اول امسال اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - الیاس نیستانی گفت: در راستای اجرای طرح ملی جهش تولید در دیم‌زارها، تولید هسته‌های بذری سه محصول گندم، جو و حبوبات دیم در خراسان شمالی در دستور کار قرار گرفت که در نیمه نخست امسال 230 تن هسته بذری از مزارع تحقیقات و آموزش کشاورزی استان برداشت می‌شوند تا ارقام بذری رسمی تولید شوند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ الیاس نیستانی، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی در گفت‌وگو با عصراترک اظهار کرد: در خراسان شمالی ایستگاه تحقیقاتی دیم شیروان همچنین ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سیساب از شاخص ترین ایستگاه های تحقیقاتی شرق کشور برای تولید هسته های بذری و تکثیر بذرهای رسمی برای کشت در مزارع هستند.
نیستانی گفت: در این ایستگاه تحقیقاتی اشاره شده در استان، تولید هر رقم بذری محصولات دیم گندم، جو، گیاهان علوفه ای، حبوبات ( از مرحله تولید هسته بذری تا تبدیل و تولید بذور رسمی) دوره تحقیقاتی 12 سال را به منظور تایید برای تکثیر و کشت در مزارع کشاورزان را طی می کنند.
وی بیان کرد: در مرکز تحقیقاتی دیم شیروان تولید هسته های بذری از محصولات یاد شده در مراحل پرورش 1 و 2 انجام می شوند.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی افزود: هسته های بذری تولید شده، پس از بوجاری و ضد عفونی به ایستگاه تحقیقاتی سیساب منتقل می شوند تا در سطح 130 تا 150 هکتار به منظور تولید بذر پرورش 3 کشت شوند.
وی گفت: بذر تولیدی پرورش 3 پس از تایید در اختیار کشاورزان پیشرو و یا پیمانکاران قرار می گیرند تا طبق اصول فنی کشت شوند که پس از ثبت گواهی به عنوان بذر رسمی گواهی شده به کشاورزان معرفی و برای کشت در مزارع مورد استفاده قرار گیرند.
استان سالانه 25 هزار تن بذر گندم و جو نیاز دارد
نیستانی در ادامه با اشاره به اینکه نیاز بذری رسمی و گواهی شده خراسان شمالی برای محصولات گندم و جو آبی و دیم سالانه 25 هزار تن است، اظهار کرد: هر ساله نیاز بذر رسمی استان برای کشت این دو محصول مبتنی بر اقداماتی که در این مراکز تحقیقاتی انجام می شود از داخل استان تامین می شود.
وی افزود: البته در برخی از سال ها بذر رسمی مازاد بر تولید در استان نیز داشته ایم که به استان های همجوار ارسال کرده ایم.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ارقام بذری رسمی تولید شده در استان سازگار با اقلیم های معتدل، گرم و سرد هستند.
وی بیان کرد: یا توجه به اینکه ارقام بذری رسمی بدون علف هرز، بیماری، آلودگی هستند همچنین قوه نامیه آنها بالای 96 درصد است، با بهره گیری از این ارقام بذری، عملکرد تولید در واحد سطح تا 30 درصد افزایش پیدا می کند.
افزایش 85 درصدی استفاده از بذرهای سمی
نیستانی خاطرنشان کرد: از سال 80 تا سال 1400 میزان ضریب بهره گیری از بذور رسمی در محصولات گندم و جو برای کاشت در مزارع استان از هشت درصد به 58 درصد افزایش پیدا کرده است.
وی در بخش دیگری از سخن خود با اعلام اینکه اجرای طرح ملی پنج ساله جهش تولید در دیم زارها از آبان سال 1400 در دستور کار موسسه تحقیقات دیم کشور قرار گرفته است، اظهار کرد: اجرای این طرح در راستای عقد قرارداد با بنیاد برکت در برخی از استان ها از جمله خراسان شمالی آغاز شده است.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی افزود: بنا براین است که هسته های بذری گندم، جو، گیاهان علوفه ای، دانه های روغنی و حبوبات در مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان های هدف با مشارکت بنیاد برکت تولید شوند و پس از آن ارقام بذری رسمی در مزارع کشاورزان پیشرو و یا پیمانکاران تکثیر بشوند.
وی با اشاره به اینکه برنامه اجرای این طرح ملی به استان های هدف ابلاغ شده است، عنوان کرد: مقرر شده است که خراسان شمالی در ایستگاه های تحقیقاتی دیم شیروان و سیساب ارقام هسته های بذری گندم آذر 2، صدرا، باران، واران، هشترود، کریم، کوهدشت و ذهاب همچنین ارقام هسته های بذری جو انصار، سهند، آبیدر، آرتان، قافلان و ارقام هسته های بذری حبوبات آنا و نصرت را تولید کنند تا پس از تولید این هسته های بذری، بذور رسمی تکثیر و تولید شوند.
برداشت 230 تن بذر از مزارع تحقیقاتی استان
نیستانی اعلام کرد: در نیمه نخست امسال از مزارع تحقیقاتی این مرکز 230 تن از ارقام بذری نام برده شده، هسته بذری تولید خواهد شد که برای تکثیر در اختیار پیمانکاران و کشاورزان پیشرو قرار می گیرند.
وی گفت: این هسته های بذری سازگار با اقلیم سردسیر، گرمسیر و معتدل هستند.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی در ادامه با توصیه بر این نکته که کشاورزان از ارقام بذری رسمی تولید شده برای کشت استفاده کنند، عنوان کرد: ارقام بذری رسمی گواهی شده مقاوم به خشکی، مقاوم به سرما، فاقد شکستگی، فاقد بیماری، فاقد علف های هرز، دارای قوه نامیه بسیار بالا هستند که عملکرد تولید در واحد سطح و بهره وری آب در مزارع را بسیار افزایش و ریسک دوره کاشت تا برداشت را نیز کاهش می دهند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: با بهره گیری از این ارقام بذری رسمی که دارای پروتئین بالایی هستند، درآمد کشاورزان نیز افزایش پیدا می کند.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی در ادامه با تاکید بر این نکته که خودکفایی در تولید مهمترین هدف از اجرای این طرح ملی در کشور است، بیان کرد: با فرهنگسازی های انجام شده، خوشبختانه طی چند سال اخیر کشاورزان نیز در بهره گیری از این ارقام بذری رسمی، استقبال قابل توجهی را داشته اند.
در عین حال، نیستانی در بخش دیگری از سخن خود، با اشاره به اینکه بنیاد برکت برای اجرای این طرح ملی در خراسان شمالی دستگاه بوجاری کوچک را تامین کرده است که تا مهر امسال دستگاه خوشه کار را خریداری می کند، تصریح کرد: با این وجود، این مرکز تحقیقاتی برای ادامه کار و افزایش تولید هسته های بذری یاد شده هنوز به تامین کمباین برداشت آزمایشات، دستگاه کاشت آزمایشات، دستگاه بوجاری با ظرفیت بالا، تجهیزات آزمایشگاهی و خرید لوله های آب برای مزارع تحقیقات ایستگاه دیم شیروان نیاز دارد که انتظار است وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه حمایت مالی انجام دهد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/460223/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است

هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد

کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

نجات بانوی طبیعت گرد مصدوم در ارتفاعات روستایی تربت حیدریه

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور و عملیات هوایی برای نجات بیمار در نیشابور

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

144 متخلف زیست محیطی دستگیر شدند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند / دامغان هم لرزید

نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ 31 فروردین

زلزله 4.2 ریشتری «روداب» سبزوار را لرزاند

زلزله 4/2 در «روداب» خراسان رضوی

دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند