پیام خراسان

آخرين مطالب

دمای آسایش کولر، مرزی برای داشتن یا نداشتن برق مقالات

دمای آسایش کولر، مرزی برای داشتن یا نداشتن برق
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- امروزه استفاده از کولرهای گازی در بسیاری از مناطق کشور رواج یافته است و شماری از شهروندان با تجهیز محل زندگی یا کار خود به آن، از این وسیله برای کاستن از گرمای هوا در محیط بهره می گیرند.

تصور بیشتر شهروندان بر این است که هر چقدر درجه کولر گازی را پایین تر بیاورند، هوای محیط خنکتر می شود، در حالی که این گونه مصرف، هم به کولر آسیب می رساند و هم مصرف برق را افزایش می دهد.

این در شرایطی است که صنعت برق روزهای سختی را می گذراند و خشکسالی ها و افزایش هزینه های جانبی، کشور را در تولید برق دچار مشکل کرده است و این امر ضرورت مدیریت مصرف توسط شهروندان را بیش از پیش افزایش داده است.

اینکه در منطقه یا استان خود از برق پایدار برخوردار باشیم، دلیل قابل توجیهی برای مصرف بیش از حد برق نیست، زیرا شبکه برق کشور شبکه ای به هم پیوسته است و هر یک از استانها برای برقراری تعادل در شبکه، موظف به کاهش مصرف روزانه خود هستند.

اینکه وزارت نیرو، قطع برق بخش خانگی را به عنوان خط قرمز خود تعییین کرده و اجرای برنامه های مدیریت مصرف و کاهش مصرف روزانه برق را برای بخشهای صنعتی، کشاورزی و تجاری الزامی کرده است، نباید دلیلی شود که ما شهروندان در مصرف برق از طریق استفاده نادرست از کولر گازی زیاده روی کنیم.

استفاده از کولر گازی در تابستان آن چنان برای شهروندان مهم تلقی می شود که حتی قاچاق این وسیله را مزیت دار می کند، در حالی که گرایش شهروندان به خرید کولر آبی هم کمتر شده است و اغلب به دلیل سرمایش بالای کولر گازی، ترجیح می دهند که اسپیلت را با قیمت بالا ولو اینکه قاچاق، تهیه کنند.

به گفته معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، بیش از 20 واحد تولیدی در این استان در حال تولید کولر آبی هستند که در فصول گرم سال، ظرفیت تولید خود را افزایش می دهند.

ابراهیم ناصری کیفیت کولرهای آبی تولیدی خراسان رضوی را بسیار بالا دانست و گفت: محصولات کولرآبی کارخانجات لوازم خانگی این استان اغلب صادراتی است و در کشورهای همسایه بازار مناسبی دارد.

وی اظهار داشت: در استان خراسان رضوی کولر گازی تولید نمی شود و برخی استانهای دیگر نیز به صورت محدود این کالا را تولید می کنند، که البته یک واحد تولیدی این استان نیز در دوره مدیریتی جدید خود قصد دارد که خط تولید کولرگازی را راه اندازی کند.

دمای آسایش کولر، مرزی برای داشتن یا نداشتن برق

کولر گازی، کالای مزیت دار قاچاق در فصل گرما

میزان تولید کولرگازی در کشور محدود است و قطعا تامین کننده نیاز متقاضیان این بخش نیست، کولرهای وارداتی نیز قیمت بالایی دارند و بسیاری از خانواده های ایرانی از بضاعت کافی برای خرید آن برخوردار نیستند.

شاید از هر 100 خانوار در خراسان رضوی، یک خانوار در محل زندگی خود کولر گازی داشته باشد اما این وسیله در مراکز اداری و تجاری به وفور یافت می شود و تقاضا برای آن نیز بیشتر معطوف به این نقاط است.

با این حال به نظر می رسد، با توجه به تقاضای بالا برای این نوع کولر و قیمت پایین تر نوع قاچاق آن در بازار، عرضه قاچاقی این کالا از گذشته بیشتر شده باشد که این موضوع ضرورت نظارتها و بازرسی ها را در این زمینه دوچندان می کند.

کارشناس مسوول نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ما گفت: امسال میزان کشفیات کولرهای گازی قاچاق در بازار استان به مراتب از سال گذشته بیشتر است به طوری که امسال محموله ای بزرگ شامل 1500 دستگاه کمپرسور و اسپیلت (قطعات کولر گازی) در مجموع به ارزش بیش از 15 میلیارد تومان در استان کشف شده است.

بخشعلی بیاتی افزود: این کولرها فاقد کد رهگیری و شناسه کالا بودند که براساس آیین نامه اجرایی موضوع ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در زمره کالای قاچاق به شمار می روند.

وی اظهار داشت: کالاهای مشمول این قانون شامل کلیه لوازم خانگی از جمله تلویزیون، یخچال و فریزر، کولرگازی و اسپیلت، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی، مایکروویو و جاروبرقی می شود.

وی اضافه کرد: شناسه کالا نیز کدی چند رقمی است که مبتنی بر یک نظام جامع طبقه بندی کالا تنظیم شده و مشخصات ماهوی هر قلم کالا احصا شده و در یک سامانه به منظور ایجاد برداشت مشترک از هر قلم کالا به صورت رمزینه (بارکد) یا نظایر آن بر روی کالا نصب یا درج می شود.

کارشناس مسوول نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بنا به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، اقدامات این سازمان پروژه محور است، بر این اساس از 15 پروژه محوری این وزارتخانه، طرح مقابله با کالای قاچاق و تقلبی در این استان در دستور کار قرار گرفته است.

بیاتی که به عنوان مسوول اجرای پروژه مقابله با کالای قاچاق و تقلبی در استان خراسان رضوی تعیین شده است، افزود: در این راستا مقابله با کالای قاچاق در استان اولویت بندی شده و کالاهایی از جمله لوازم خانگی، پوشاک، کالاهای سلامت محور، مواد دخانی و لوازم یدکی در اولویت مقابله قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در این راستا باید هم لوازم خانگی تولیدی استان و هم لوازم خانگی وارداتی دارای کد شناسه یا رهگیری باشند در غیر این صورت در حکم کالای قاچاق خواهند بود و اگر کالای وارداتی به صورت قانونی وارد کشور می شود، باید روی کارتن آن ضمانت نامه و کد شناسه درج شده باشد.

وی اظهار داشت: عرضه کنندگان لوازم خانگی تولید داخل در فروشگاه ها نیز باید با مراجعه به واحد تولیدی، نسبت به دریافت کد شناسه و کد رهگیری با استناد به فاکتورهای فروش خود اقدام کنند، یعنی موظف هستند کد شناسه و رهگیری کالا را در قالب خوداظهاری از کارخانه بگیرند.

کارشناس مسوول نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در سه ماهه نخست امسال 30 میلیارد تومان کالای قاچاق در استان کشف شده که از این میزان 20 میلیارد تومان لوازم خانگی بوده است.

رساندن کولر به دمای آسایش

"دمای آسایش" و تنظیم کولر گازی بر روی 25 درجه سانتیگراد، به نوعی مدیریت مصرف در استفاده از این نوع وسیله برای شهروندان است. مصرف برق توسط کولرهای گازی بیش از پنج برابر کولرهای آبی است در حالی که می توان با تنظیم آن روی "دمای آسایش" مصرف برق آنها را مدیریت کرد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مصرف برق کولرهای گازی بیش از پنج برابر انواع آبی است، اما تنظیم "دمای آسایش" یعنی روی 25 درجه، روشی موثر بوده و صرفه جویی قابل توجهی در مصرف برق توسط این دستگاه ها به وجود می آید.

حسینعلی دیندار افزود: اغلب شهروندان در استفاده از کولر گازی، درجه آن را درست تنظیم نمی کنند، به زعم آنان هر چقدر دمای کولر را پایین بیاورند، هوای محیط خنکتر می شود، در حالی که پایین آوردن درجه کولر، باعث افزایش میزان مصرف برق خانوار و کاهش طول عمر مفید کولرهای گازی می شود.

این مسوول در صنعت برق خراسان رضوی تاکید کرد: باید کولرهای گازی در تابستان روی دمای 25 درجه تنظیم شوند، در این صورت بیش از 30 درصد از مصرف برق توسط دستگاه کاسته می شود.

دیندار همچنین توصیه کرد که شهروندان از نوع اینورتردار کولرهای گازی استفاده کنند، زیرا با روشن شدن کولرهای گازی، جریان لحظه‌ای برق به شدت افزایش می یابد لذا وجود دستگاه اینورتر باعث می‌شود که از شدت مصرف برق در هنگام روشن شدن مجدد دستگاه کاسته شده و تعداد موارد خاموش و روشن شدن آن هم کاهش یابد که این اقدام مصرف برق کولر گازی را پایین می آورد.

وی گفت: بهتر است شهروندان به جای اینکه تلاش کنند با کاهش درجه کولر گازی به خنک ماندن محیط کمک کنند؛ زمان استفاده از کولر گازی را با درجه کم افزایش دهند، به این معنا که از یک ساعت قبل کولر را با رعایت دمای آسایش 26 یا 25 درجه روشن کنند تا هم مصرف برق کاهش یابد و هم محیط خنک شود.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی به استفاده همزمان از دو کولر گازی و آبی توسط شهروندان اشاره و بیان کرد: با توجه به فرایند کاری این دو دستگاه، استفاده همزمان از آنها هم به افزایش مصرف برق و هم کاهش کارایی دستگاه‌ها در خنک کردن محیط منجر می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/460271/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برخی جاده‌های خراسان رضوی مه‌گرفته و بارانی است

علت دود غلیظ در متروی مشهد چه بود؟

دانشگاه آزاد بجنورد میزبان بیش از یک هزار داوطلب آزمون سراسری خواهد بود

آلبانی، اعضای گروهک منافقین را مسترد کند

علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری

ردپای خانم بازیگر در پرونده تتلو

تغییر بخشی از مسیر‌های اتوبوس شهری پایانه دولت‌آباد

حفظ اصالت و هویت روستاهای هدف گردشگری در قوچان

زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود

تتلو؛ این‌بار مثل قبل نبود!

عباس عبدی : درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!

مشاهده 4 رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم

قهر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سبزوار به ضرر بردسکن است

کمک چهار میلیارد ریالی خیرین سلامت به بیمارستان حضرت زهرا (س) فریمان

خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد

ثبت تصویر 4 راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم

مشهد میزبان طرح ملی «زندگی و بالندگی»

کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق در دل کویر استان یزد

انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)

فراخوان ششمین جشنواره دو سالانه بین المللی «کارتون کتاب»

رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس» در کاشان

زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی 1403 + لینک ثبت نام

شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو 20 کشور اول دنیا است

قیمت کتاب درسی دانش آموزان اعلام شد/ جزئیات ثبت سفارش

فقرزدایی نیازمند تغییر ریل

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

1900 دستگاه خودرو شوتی در خراسان جنوبی متوقف شد

دختر موتورسوار اهل خراسان شمالی به مسابقات جهانی اعزام می‌شود

بهره مندی 65 درصدی جمعیت خراسان جنوبی از بیمه سلامت

آغاز عملیات اجرایی انتقال آب غیرشرب به پارک علم و فناوری خراسان شمالی

اُفت 40 سانتی متری آب از سفره‌های زیرزمینی خراسان شمالی/ ابلاغ دستورالعمل مهار اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی

هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط آلوده است

بارندگی ها در خراسان جنوبی ادامه دارد

سوانح شهری خراسان رضوی 2 کشته و 122 مصدوم در پی داشت

رقابت 91 هزار و 326 خراسانی در کنکور سراسری1403

ارتقای 13 پله‌ای جایگاه پارک علم و فناوری خراسان شمالی در کشور

نرخ بیکاری خراسان شمالی روند کاهشی دارد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت /بارش برف و باران در محورهای 11 استان

خراسان شمالی خود کفا در تولید گوشت سفید/افزایش 26 درصدی جوجه ریزی در استان

برخی جاده های خراسان رضوی مه گرفته و بارانی است

صحرای طبس تابلویی از عجز قدرت‌های بشری در برابر اراده الهی

اعلام اسامی داوران یک هشتم نهایی جام حذفی/ عرب براقی قاضی دیدار آلومینیوم و پرسپولیس

معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه

تاخیر چند ساعته پرواز تهران - مشهد

400 روستایی در چناران تسهیلات ساخت مسکن دریافت کردند

خراسان شمالی، میزبان هفتمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی

39/5 میلیمتر باران در «کاستان» ثبت شد

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی

نمایشگاه‌های استانی کتاب در ایران هم مهمان ویژه از دیگر کشور‌ها داشته باشند

انجام مراحل پایانی غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب