پیام خراسان

آخرين مطالب

افزایش دسترسی مردم با تکمیل دانشکده دندانپزشکی بیرجند اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش ایرنا ساختمان جدید دانشکده دندانپزشکی بیرجند با زیربنای 2 هزار و 800 مترمربع در دست احداث است و از پروژه‌های نیمه‌تمام بخش بهداشت و درمان استان خراسان جنوبی به شمار می‌رود که با اهتمام دولت سیزدهم قرار است تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.
تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و توسعه عدالت در همه زمینه‌ها رویکرد اساسی دولت سیزدهم است همچنین نگاه و رویکرد دولت مردمی آیت‌الله رئیسی توجه به استان‌هایی بوده که بنا به دلایلی کمتر برخوردار هستند.
استان مرزی خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران یک درصد جمعیت کشور را دارد و دارای رتبه 28 به لحاظ سهم جمعیتی است لذا پراکندگی جمعیت و اختصاص اعتبارات براساس شاخص جمعیت سبب شده ارائه خدمات پزشکی در شهرستان‌های مختلف با چالش‌هایی در حوزه منابع انسانی و فیزیکی مواجه شود.
با توجه به محدودیت ارائه خدمات دندانپزشکی به لحاظ پرداخت هزینه‌ها و حضور دندانپزشک در همه مناطق استان، تعداد قابل توجهی از مردم به مجموعه دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مراجعه می‌کنند.
دانشکده دندانپزشکی بیرجند در بخش بالینی در 2 مکان مستقر است؛ قسمتی در دارالشفای امام حسین (ع) و تعدادی از یونیت‌ها نیز در محل پردیس دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد.
با بهره‌برداری از ساختمان جدید این مجموعه آموزشی، درمانی با 40 یونیت جدید، سطح خدمات‌رسانی برای آموزش دانشجویان همچنین درمان مراجعان به میزان قابل ملاحظه‌ای در مرکز استان ارتقا می‌یابد.
شروع پروژه از چهار سال قبل
عملیات اجرایی ساختمان شماره 2 دانشکده دندانپزشکی بیرجند سال 1397 در پردیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند آغاز شد و 9 هزار و 800 مترمربع زمین با زیربنای 2 هزار و 800 مترمربع به این پروژه اختصاص یافت.
طرح تامین فضای آموزشی و کمک آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اجرا شد که به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه در قالب این طرح 9 پروژه در دست اجرا قرار دارد و هفت پروژه تاکنون کامل شده است.
حسین دهقانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیمارستان رازی بیرجند، آمفی تئاتر رازی، آمفی تئاتر دانشکده پرستاری، سازمان مرکزی، خوابگاه ریحانه، سالن همایش‌های دکتر فروزانفر، سلف سرویس مرکزی و سالن مرکزی از جمله این پروژه‌ها است.
وی با بیان اینکه پروژه دانشکده دندانپزشکی بیرجند و دانشکده پرستاری قاین نیمه‌تمام باقی مانده است تصریح کرد: تامین نشدن اعتبار و تغییراتی که به عنوان نیاز دانشکده باید اجرا می‌شد، سبب تاخیر در اجرای این پروژه‌ها شده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: این پروژه در زمینی به مساحت هفت هزار مترمربع در سایت دانشگاه علوم پزشکی اجرا شد و ساختمان شماره 2 دانشکده دندانپزشکی با زیربنای 2 هزار و 800 مترمربع در حال احداث است.
افزایش فضای مورد نیاز دانشکده
وی با اعلام اینکه حدود 10 میلیارد تومان اعتبار تاکنون برای این پروژه هزینه شده است افزود: فضای مورد نیاز دانشکده موجب شد موافقت‌نامه ساختمان از چهار هزار و 800 مترمربع به 9 هزار و 800 مترمربع افزایش یابد و برای اجرای هفت هزار مترمربع باقیمانده 150 میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است.
دهقانی گفت: در حال حاضر برای تکمیل 2 هزار و 800 مترمربع زیربنای ساختمان 34 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اعتبار آن در صورت ابلاغ از محل ردیف ملی تامین فضاهای آموزشی، مصوبات سفر استانی رئیس جمهور، درآمدهای اختصاصی و از محل تملک و اوراق تامین خواهد شد.

پیام خراسان

وی اظهار داشت: ساختمان شماره 2 دندانپزشکی در 2 طبقه در حال احداث است که در طبقه همکف بخش‌های رادیولوژی، رادیوگرافی، تصویربرداری CBCT، کلینیک‌های فانتوم، لابراتور و آسیب‌شناسی، طبقه اول شامل فضای استریل و 24 یونیت دندانپزشکی و طبقه دوم نیز شامل یک کلاس تئوری 20 نفره و 38 نفره است.
دانشکده دندانپزشکی بیرجند از جمله مراکز تازه‌تاسیس دندانپزشکی در ایران است که سال 1390 تاسیس شد و با جذب 29 دانشجو در رشته دکترای عمومی دندانپزشکی از مهر سال 1390 شروع به کار کرد.
در حال حاضر حدود 30 استاد متخصص آموزشی - درمانی در این مجموعه برای تدریس دانشجویان و آموزش بالینی آنان مشغول به خدمت هستند و دانشجویان در بخش‌های مختلف دندانپزشکی از جمله جراحی، ترمیمی، اندو، پروتز، اطفال، تشخیص، ارتو، رادیو و پریو زیر نظر اساتید به ارائه خدمات دندانپزشکی به بیماران و مراجعان نیز می‌پردازند.
در حال حاضر 10 گروه آموزشی ارتودنسی، اندودانتیکس، بیماری‌های دهان، فک و صورت، جراحی و رادیولوژی فک و صورت، پریودانتیکس و اطفال، ترمیمی، پروتزهای دندانی و آسیب‌شناسی فک و صورت در این دانشکده وجود دارد.
کمبود کلاس درس و تجهیزات
2 کلاس در محل دانشکده پرستاری و سه کلاس در محل دانشکده دندانپزشکی برای ارائه دروس تئوری به دانشجویان وجود دارد و یکی از مشکلات آموزشی، کمبود کلاس است که با توجه به زیاد شدن تعداد دانشجویان هنوز هم رفع نشده است.
موضوعی که رئیس دانشکده دندانپزشکی بیرجند هم به آن اشاره کرد و گفت: در مجموع 130 یونیت در 2 بخش دانشکده وجود دارد که در حال حاضر برای دانشجویان کافی است اما با افزایش دانشجویان در سال‌های آتی با کمبود دستگاه یونیت و میزهای پلی کلینیک مواجه خواهیم شد.
نرجس اکبری افزود: در حال حاضر 360 دانشجو در 6 سال متفاوت در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند که دانشجویان ورودی سال 95 به عنوان پنجمین دوره مراحل دانش‌آموختگی را می‌گذرانند.
وی با بیان اینکه دانشکده دانپزشکی بیرجند در بخش بالینی در 2 مکان مستقر است گفت: قسمتی در دارالشفای امام حسین (ع) و تعدادی از یونیت‌ها نیز در محل پردیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مستقر است.
رئیس دانشکده دندانپزشکی بیرجند اظهار داشت: در حال حاضر بخش‌های بالینی، رادیولوژی دهان، فک و صورت، بیماری‌های دهان، پروتز، اطفال، بخش‌های اداری، اتاق گروه اساتید و مرکز مهارت‌های بالینی و کلینیک دندانپزشکی در محل دارالشفا قرار دارد.
وی گفت: مابقی بخش‌ها شامل چهار بخش جراحی، پریودانتیکس ترمیمی و اندودانتیکس درمان ریشه در ساختمان شماره 2 دانشکده فعال است.
اکبری بیان کرد: در رادیولوژی دهان و فک و صورت از روش‌های تصویربرداری معمولی داخل و خارج دهان، CT scan اولتراسونوگرافی و MRI و اسکن هسته‌ای استفاده می‌شود که در حال دیجیتال‌سازی کامل این بخش هستیم.
اسکلت ساختمان تحویل شد
وی گفت: ساختمان جدید دانشکده در 2 طبقه در حال احداث است که اسکلت ساختمان آماده و تحویل شده، همچنین مناقصه مرحله اول برگزار شد و در حال ارزیابی پیمانکاران هستیم که بعد از عقد قرارداد پروژه شروع خواهد شد.
رئیس دانشکده دندانپزشکی بیرجند گفت: ساختمان جدید برای جابه‌جایی بخش‌های بالینی از قبیل اطفال، بیماری‌های دهان و دندان، رادیولوژی و پروتز پیش‌بینی شده است و واحدهای اداری و ساختمان اساتید به دلیل کمبود فضا قابل جابه‌جایی به این مکان نیست.
وی افزود: تصمیم‌گیری شد ساختمان مرکز تحقیقاتی و مهارت‌های بالینی در مجاورت ساختمان دانشکده دندانپزشکی جدید تخلیه شود و برای انتقال بخش‌های اداری، آموزش دانشکده، واحدهای پژوهشی، دفاتر معاونین و کادر اداری در اختیار دانشکده قرار گیرد.
اکبری بیان کرد: حدود 40 میز پلی کلینیک و 40 یونیت دندانپزشکی باید به دانشکده افزوده شود که نیاز به 10 تا 15 میلیارد تومان اعتبار دارد علاوه بر این تجهیزات جزئی ساختمان نیز باید مدنظر قرار گیرد.
وی گفت: اختصاص فضای 2 هزار و 800 متری هنوز تکافوی افزایش جمعیت را نخواهد داشت لذا امیدواریم بقیه پروژه یعنی هفت هزار مترمربع نیز احداث شود در غیر این صورت چالش ساختمانی دانشکده دندانپزشکی در استان به طور کامل رفع نمی‌شود.
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و واحدهای وابسته به آن، 11 شهرستان استان خراسان جنوبی را زیرپوشش دارند.
برچسب‌ها بیرجند دندانپزشکی طرح های عمرانی خراسان جنوبی دولت سیزدهم پروندهٔ خبری ارتقای نظام سلامت در خراسان جنوبی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/460686/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یگان تکاوری 123 هنگ مرزی درمیان ناجی بیمار کهنسال

پیش‌بینی بارندگی در برخی مناطق خراسان جنوبی

قتل مادر در تهران؛ دستگیری در مشهد!

کشف 7000 لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

بارندگی‌های اخیر، خشکسالی خراسان جنوبی را جبران نمی‌کند

مسئولان برای رفع مشکلات سفر حج تدبیری بیاندیشند

مسئولان برای رفع مشکلات سفر حج تدبیری بیندیشند

​​​​​​​«همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» برگزار شد

بدهی 31 هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری مشهد

نیروی زمینی ارتش مشغول انسداد نوار مرزی ایران و افغانستان است

برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد

دستگیری 23 سارق و مالخر در چناران

بیش از 2 هزار اثر تاریخی در خراسان رضوی ثبت ملی شد

مطالبات دانشگاهیان دانشگاه آزاد مشهد از منتخبان مردم در مجلس

شوق زندگی با تسهیل فرزند خواندگی

42 دستورکار برای حفاظت و مرمت از میراث خراسان رضوی

تداوم اجرای طرح مبارزه با آفت جوانه خوار در جنگل های زاگرس

هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران

یک واحد مرغ فروشی متخلف در سبزوار پلمب شد

پروتئین بار خانگی و روش های درست کردن آن در خانه

42 دستور کار برای حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی خراسان رضوی

اختلال در سامانه بیمه‌های سلامت و روستایی بیماران کاشمر را به دردسر انداخت

رئیس دادگستری خراسان رضوی، معاون اول قوه قضاییه شد

استاندار خراسان‌ شمالی: راه‌و‌شهرسازی پیگیر جذب اعتبار جاده بجنورد ـ جنگل باشد

صدور پایان کار یک‌هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در طبس

کشف بیش از 17 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در سرایان

انهدام باند سارقان در بیرجند

برگزاری «همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

دشمن در مقابل توان نیروهای مسلح، خلع سلاح شده است

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

ارتباط حمید نوری با خانواده اش بار دیگر قطع شد

اختصاص 150 هکتار از اراضی کشاورزی بخش جلگه رخ تربت حیدریه به کشت کلزا

اجرایی شدن طرح نهضت ملی مسکن در بردسکن مستلزم مشارکت متقاضیان

اسرائیل دو بار در روز‌های اخیر، حمله به ایران را متوقف کرد

امضای قرارداد خرید بیش از 450 دستگاه اتوبوس جدید برای مشهد

جمع‌آوری یک میلیارد ریال زکات فطریه در خلیل‌آباد

چالش «جنایت» با چاشنی انکار

صدور پایان کار 1000 واحد طرح نهضت ملی مسکن در طبس

عفو رهبری برای تعدادی از محکومان تعزیرات

ایجاد 4235 فرصت شغلی برای نیازمندان خراسان‌جنوبی

ایجاد چهار هزار و 235 فرصت شغلی ویژه نیازمندان خراسان‌جنوبی

پیش بینی بارندگی در نیمه شرقی و نیمه جنوبی خراسان جنوبی

معاون رییس جمهور: دشمن در مقابل توان نیروهای مسلح ،خلع سلاح شده است

مطالبه 30 همتی شهرداری مشهد از دولت

امدادرسانی هلال احمر به 2 طبیعت گرد گرفتار شده در باجگیران

طرح تقاطع غیرهمسطح صالح‌آباد طبق زمان‌بندی تکمیل شود

نشست ادواری شهرداران کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها در مشهد+ عکس

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی