پیام خراسان

آخرين مطالب

حرکت قطار سرمایه‌گذاری خارجی خراسان رضوی روی ریل توسعه اقتصادي

حرکت قطار سرمایه‌گذاری خارجی خراسان رضوی روی ریل توسعه
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- خراسان رضوی با داشتن 300 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای افغانستان و ترکمنستان، دالان ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب نیز محسوب می شود، ضمن اینکه این استان دروازه صادرات کالا از ایران به کشورهای آسیای میانه و بالعکس است.

این استان ظرفیت های بسیاری نیز در زمینه معادن، انرژی های تجدیدپذیر، تولید محصولات کشاورزی، دامپروری، نیروی کار ماهر و فراهم بودن بستر سرمایه گذاری در بخش صنایع دارد، وجود حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در مشهد موجب جذب سالانه بیش از 30 میلیون زائر است که بستر سرمایه گذاری در حوزه خدمات گردشگری را نیز در این خطه فراهم کرده است.

سرمایه گذاران خارجی به مزیت های بسیار خراسان رضوی پی برده و علیرغم همه فشارها، طی سالهای گذشته در حوزه های مختلف این استان سرمایه گذاری کرده‌اند اما در شرایط کنونی باید زمینه توسعه فعالیت این سرمایه گذاران و جذب بیشتر آنان فراهم شود.

روند استقبال سرمایه‌گذاران و تصویب طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان رضوی حتی در شرایط شیوع ویروس کرونا نشان داد که رکود در این زمینه بی معنا بوده و رونق و توسعه در این استان زرخیز به خوبی جاری و ساری است.

در شرایطی که تحریم‌های ناعادلانه بر اقتصاد کشور فشار مضاعفی وارد کرده و علاوه بر آن شیوع کرونا تمامی عرصه‌ها به خصوص حوزه اقتصاد را به شدت تحت تاثیر قرار داده و متحمل رکود کرده است، استقبال و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در خراسان رضوی و اجرای طرح‌ها در این خطه رنگ و بویی دیگر دارد.

مدیران اقتصادی بر این اعتقادند که خراسان رضوی همواره در جذب سرمایه‌گذاری خارجی از نظر تعداد طرح، در کشور استانی پیشرو بوده است اما از نظر رقم سرمایه گذاری خارجی مصوب، با توجه به استقرار طرح‌های بزرگ حوزه پتروشیمی در جنوب ایران، رتبه های نخست را ندارد و این رتبه‌ها متعلق به استانهای جنوبی کشور است.

براین اساس این استان دارای طرحهای سرمایه گذاری خارجی متعدد و با مبالغ پایین‌تر از نظر مبلغ سرمایه‌گذاری است که همین امر به نوعی موجب تسهیل در ورود سرمایه به استان شده است.

گفتنی است خراسان رضوی تنها استانی است که مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اش با حضور نمایندگان 12 دستگاه مرتبط، به صورت فعال و مستقیم مشغول فعالیت و ارائه خدمت به سرمایه‌گذاران خارجی است و در این زمینه الگویی برای سایر استانها شده است.

تصویب 10 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی طی سه ماه

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی با بیان اینکه در سه ماه گذشته 10 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی برای استان تصویب شده است، گفت: این میزان سرمایه‌گذاری متعلق به 10 طرح سرمایه گذاری خارجی است و 13 طرح سرمایه گذاری خارجی نیز در حال اخذ مصوبه و تصویب در هیات سرمایه‌گذاری خارجی استان است که رقم سرمایه‌گذاری آنها 54 میلیون دلار است.

رضا خواجه نائینی اضافه کرد: سرمایه گذاران خارجی استان خراسان رضوی در این بازه زمانی در زمینه هایی از قبیل صنعت و معدن، حمل و نقل و ارتباطات سرمایه گذاری کرده‌اند که از نظر تعداد، بخش صنعت با 6 طرح سرمایه‌گذاری رتبه نخست را به خود اختصاص داده است و بخش‌های معدن و حمل و نقل و ارتباطات هریک با 2 طرح در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

وی اظهارکرد: خوشبختانه این وضعیت نشان از اقبال سرمایه‌گذاران خارجی به این استان دارد.

روی خوش سرمایه‌گذاران خارجی به بخش صنعت

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری در بخشهای مختلف استان، گفت: بیشترین میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته از نظر مبلغ در بخش صنعت و به میزان 7.5 میلیون دلار صورت گرفته و سرمایه‌گذاری در حوزه معدن نیز با 1.4 میلیون دلار و خدمات با یک میلیون دلار به ترتیب در جایگاه‌های بعد قرار گرفته‌اند.

خواجه نائینی افزود: نزدیک به 88 درصد سرمایه گذاری صورت گرفته در استان در سال 1401 توسط سرمایه گذاران کشور افغانستان انجام شده است که این میزان سرمایه گذاری به دلایل زیادی از جمله داشتن مرز مشترک با استان خراسان رضوی، وجود پیشینه تاریخی، روابط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مشترک منطقه هرات افغانستان با خراسان رضوی مربوط است و در این بخش کشورهای روسیه، پاکستان و هلند در رتبه های بعدی قرار گرفته‌اند.

ثبت شرکت در کمترین زمان در خراسان رضوی

وی با بیان اینکه ثبت شرکت به نام سرمایه‌گذاران خارجی در این استان هم اکنون به کمتر از سه روز کاهش یافته است، گفت: تا چند سال پیش برای ثبت شرکت، اخذ کد مالیاتی و کد تامین اجتماعی در استان به طور متوسط 72 روز زمان نیاز بود اما با افتتاح پنجره واحد فیزیکی در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان و با کمک نهادهای ذینفع، اکنون این مدت به سه روز کاهش پیدا کرده است.

این مسوول افزود: به این ترتیب با ثبت شرکت طی این مدت در خراسان رضوی، رکورد کشوری در این زمینه به نام این استان ثبت شده است.

وی با اشاره به معرفی 110 طرح دارای اولویت برای سرمایه‌گذاری خارجی در استان، ادامه داد: خراسان رضوی تنها استانی است که مرکز خدمات سرمایه‌گذاری آن با حضور نمایندگان 12 دستگاه مرتبط به صورت فعال و مستقیم مشغول فعالیت و عرضه خدمت به سرمایه‌گذاران خارجی است و در این زمینه به الگویی برای دیگر استانها تبدیل شده است.

افغانها دارنده بیشترین درصد سرمایه‌گذاری خارجی

مدیرکل امور اقتصادی و داریی خراسان رضوی با اشاره به رویکرد مثبت و علاقه مندی سرمایه گذاران افغان به فعالیت در این استان، گفت: 79 درصد سرمایه‌گذاری خارجی مصوب استان در سال گذشته توسط سرمایه‌گذاران کشور افغانستان انجام شده است.

خواجه نایینی افزود: دلایل این امر را می توان در وجود مرز طولانی با استان خراسان رضوی، پیشینه تاریخی، روابط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منطقه هرات با استان خراسان رضوی و تغییر حکومت در کشور افغانستان طی سال گذشته جست و جو کرد که منجر به مهاجرت بسیاری از اتباع این کشور به ایران شده است.

وی ادامه داد: طی سالهای گذشته به رغم درصد بالای تعداد سرمایه‌گذاران افغانستان در خراسان رضوی، این سرمایه‌گذاران، سهمی حداقلی در میزان سرمایه‌گذاری خارجی این استان داشته اند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: پس از افغانستان، اتباع کشورهای هند، پاکستان، عراق و هلند در رتبه‌های بعدی سرمایه گذاری در خراسان رضوی قرار گرفته‌اند.

خواجه نایینی افزود: در سال گذشته 92 طرح سرمایه‌گذاری خارجی به مبلغ 85.6 میلیون دلار توسط هیات سرمایه‌گذاری استان تصویب شد که از نظر تعداد طرح نسبت به سال قبل از آن 150 درصد افزایش داشته است به گونه ای که بیشترین تعداد اجرای طرح سرمایه گذاری خارجی در استان خراسان رضوی طی سال گذشته محقق شده است.

نایب رییس مرکز خدمات سرمایه گذاری خراسان رضوی گفت: سرمایه‌گذاران خارجی استان در این بازه زمانی در زمینه‌هایی از قبیل صنعت و معدن، حمل و نقل و ارتباطات و خدمات، کشاورزی و ساختمان و انرژی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

خواجه نایینی افزود: از این نظر بخش صنعت با 55 طرح سرمایه گذاری رتبه نخست را به خود اختصاص داد و به ترتیب بخشهای کشاورزی با 18 طرح، حمل و نقل و ارتباطات با هشت طرح، خدمات با پنج طرح ، ساختمان با چهار طرح و معدن و انرژی هریک با یک طرح در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

وی ادامه داد:بیشترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته در خراسان رضوی از نظر مبلغ در بخش صنعت و به میزان 50.6 میلیون دلار صورت گرفته است و سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی با 11.4 میلیون دلار، حمل و نقل و ارتباطات با 7.2 میلیون دلار، ساختمان با 6.3 میلیون دلار، خدمات با 4.2 میلیون دلار، انرژی با سه میلیون دلار و معدن با 2.8 میلیون دلار به ترتیب در جایگاه‌های بعد قرار دارند.

هدف‌گذاری رشد 25 درصدی سرمایه‌گذاری خارجی 

مدیرکل سابق دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی پیش از این از هدف‌گذاری 25 درصدی برای رشد سرمایه‌گذاری خارجی استان خبر داده بود.

مهدی تقوایی اظهار کرده بود: نمی‌توانیم پیش‌بینی قاطعی برای رقم سرمایه‌گذاری در سال جاری داشته باشیم اما امیدواریم با توجه به شرایط پیش رو و در صورت گسترش تعاملات بین‌المللی رقم سرمایه‌گذاری بالاتر از مقدار هدف‌گذاری شده باشد.

وی با اشاره به حوزه‌های سرمایه‌گذاری خارجی استان در سال گذشته بیان کرد: بیشترین و کمترین میزان سرمایه‌گذاری در استان طی سال گذشته از لحاظ ارزش به ترتیب در حوزه‌های صنعت با 53.3 میلیون دلار، کشاورزی با 13.6 میلیون دلار، ساختمان با هفت میلیون دلار، خدمات با 6 میلیون دلار و معدن با 3.8 میلیون دلار بوده است.

تقوایی با اشاره به ملیت سرمایه‌گذاران در استان گفت: بیشتر سرمایه‌گذاری خارجی در استان توسط اتباع افغانستانی انجام شده است. از جنبه ارزشی نیز طرح‌ها متعلق به کشورهایی از جمله عراق، پاکستان، هند، چین، سوئد، کره جنوبی و آلمان بوده است.

شناسایی 104 فرصت جذب سرمایه‌گذاری به خراسان رضوی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: تاکنون 104 فرصت سرمایه‌گذاری در این استان برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی شناسایی شده است که تنوع مطلوبی دارد و مهمترین آن در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر به منظور تولید برق برای مصرف داخلی و یا صدور به کشورهای همسایه است.

وی با بیان اینکه تحقق سرمایه‌گذاری بزرگ خارجی در استان نیازمند هم افزایی کلان در سطح ملی است، افزود: هدف‌گذاری شده تا در انتهای سال 1401 رقم سرمایه‌گذاری خارجی در استان نسبت به سال گذشته 2 برابر شود.

خواجه نایینی با اشاره به هدفگذاری برای رشد سرمایه‌گذاری در سال جاری و رسیدن به رشد 7.2 درصدی اقتصادی در استان، ادامه داد: البته طی سال‌های گذشته نیز همواره رشد اقتصادی در استان خراسان رضوی مثبت بوده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/460771/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی. چ در مشهد دستگیر شد/ پاتوق شیما راز تبهکاری هایشان را لو داد

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

آبگیری 3 میلیون 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه

نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد

حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد

برپایی 1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون

دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود

آمادگی شمشیربازان خراسانی برای حضور در لیگ برتر

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد

کشف 72 هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

اعتبار 6 همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی

هشدار نارنجی؛ رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

علت انتقال 6 نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

بازگشت 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی