پیام خراسان

آخرين مطالب

سرای خاتون مشهد، مرکزی برای پشتیبانی از بانوان سرپرست خانوار گفتگو

سرای خاتون مشهد، مرکزی برای پشتیبانی از بانوان سرپرست خانوار
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- باغ‌اردوگاه خاتون، سوم آذر 1397 همزمان با زادروز فرخنده حضرت رسول (ص) و امام جعفر صادق(ع) با حضور آیت الله رییسی، تولیت وقت آستان قدس رضوی، در گستره 20 هکتاری، با طراحی و خدمات ویژه گشایش یافت و در اختیار بانوان مشهدی قرار گرفت تا به‌ عنوان نخستین مرکز فرهنگی، تربیتی و اجتماعی زنان، فضایی برای ارائه و عرضه نوآورانه‌ها و خلاقانه‌های بانوان باشد.

با افزایش مشکلات اقتصادی، تعداد زنانی که با لقب سرپرست خانوار وارد فضای کسب و کار می‌شوند و در سطوح مختلف اقدام به کسب درآمد می‌کنند، افزایش یافته است، این حضور که طیف وسیعی از مشاغل از کارگری و حضور در خط تولید تا مدیریت و کارآفرینی اجتماعی را دربرمی‌گیرد همراه با چالش‌ها و مسائل ویژه‌ای است که فرایند کسب درآمد آنها را متأثر می‌کند. نکته قابل تأمل سختی فرایندهای کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای زنان سرپرست خانوار است.

ماموریت باغ خاتون، فراهم کردن زمینه برای نقش آفرینی بانوان با رویکرد نوآورانه است که علاوه بر فضای باغ و سطح محلات شهر مشهد، از طریق طراحی برنامه های فرهنگی، اجتماعی خلاقانه با کمک بانوان خلاق و نوآور در استان های مختلف اجرا می شود.

همچنین در این اردوگاه در مناسبت‌های ملی و ‌مذهبی برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود. از جشنواره غذا و دارو گرفته تا نمایشگاه صنایع خاتون که در آن، بانوان خلاق و نوآور محصولات خود را در معرض دید تمام بانوان مشهدی و زائران قرار می‌دهند. این محیط فضایی را برای زنان هنرمند و توانمند سرپرست خانوار فراهم کرده است تا بتوانند به اقتصاد خانواده خود رونقی ببخشند.

بسیاری از این بانوان سرپرست خانوار علیرغم هنری که در تولید محصولات مختلف دارند، به دلیل شرایط اقتصادی، توان اجاره مغازه و ارائه محصولات خود را ندارند و نبود مکانی برای عرضه محصول به دغدغه اصلی آنان تبدیل شده بود که برپایی نمایشگاه سرای خاتون، به این نیاز آنان پاسخ داده است آنان می توانند با حضور در آن به ارائه محصولات تولیدی، هنری خود بپردازند که این اقدام منجر به افزایش توان و رشد عرصه‌های کار و تولید آنان در عرصه اجتماع خواهد شد.

صرف فعل کارآفرینی توسط دستانی توانمند

سرای خاتون مشهد، مرکزی برای پشتیبانی از بانوان سرپرست خانوار

رییس مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی در این خصوص گفت: پس از چند سال نامگذاری سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب با محوریت رونق تولید و اقتصاد درون‌زا، اردوگاه خاتون، نمایشگاهی با محوریت کارآفرینی و خوداشتغالی برای بانوان شهر مشهد است.

فاطمه دژبرد افزود: در نمایشگاه سرای خاتون، تنوع و تعدد تولیدات از پوشاک و خوراک گرفته تا محصولات فرهنگی تا انواع خوراکی‌جات خانگی خودنمایی می‌کند که این بانوان پرتلاش، با صرف فعل کارآفرینی با دستانی توانمند و هنرمند، محصولات تولیدی خود را عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: بخشی از بانوان به دلایل مختلف سرپرست خانوار هستند و با جود همه سختی ها بار مشکلات را به دوش کشیده و خانواده ای را اداره می‌کنند. این افراد با تکیه بر هنر و توانمندی خود، با حضور در عرصه اجتماعی و اقتصادی، از جمله طیف وسیعی از مشاغل، از کارگری و حضور در خط تولید گرفته تا مدیریت و کارآفرینی اجتماعی، تلاش دارند تا بدون دست دراز کردن پیش دیگران، چرخ زندگی خود را بچرخانند.

رییس مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی اظهار داشت: باغ اردوگاه خاتون مکانی را در اختیار بانوان نوآور و کارآفرین قرار می دهد تا محصولات و خدمات آنها در معرض دید عموم قرار گیرد و بتوانند هنر و خلاقیت خود را به دیگر بانوان نیز منتقل کنند. لذا از زمان تأسیس اردوگاه تاکنون چندین نمایشگاه مختلف و بازارچه فروش برگزار شده است. از آنجایی که خیلی از بانوان قدرت بازاریابی خوبی برای ارائه محصول خود ندارند، فضایی برای آنها مهیا شده است که بتوانند وارد بازار کار شوند و درآمدزایی کنند.

وی گفت: این نمایشگاه، فرصتی برای نمایش و فروش دستاوردهای خلاق و کارآفرینانه بانوان مشهدی است که در قالب نمایشگاه و بازارچه سرای خاتون و در مجموعه باغ اردوگاه خاتون برپا می‌شود.

سرای خاتون مشهد، مرکزی برای پشتیبانی از بانوان سرپرست خانوار

بازاری برای فروش محصولات تولیدی بانوان

رییس اداره رویدادهای اجتماعی مرکز بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی هم گفت: نمایشگاه سرای خاتون، از دهه کرامت سال 98 آغاز به کار کرد و راه اندازی سرای خاتون نیز از ایده های بانوان نوآوری بود که در جشنواره رویداد خاتون مطرح شد و بر اساس آن، بانوان کارآفرین تولیدات خود را با تکیه بر محصولات ارگانیک و مطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی در محیطی امن عرضه می کنند.

معصومه باعدی افزود: تاکنون پنج دوره از این نمایشگاه برگزار شده است و پنجمین دوره آن نیز با حضور 74 بانوی نوآور و کارآفرین در قالب 60 غرفه، خردادماه امسال برگزار شد.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه تاکنون بیشتر در مناسبتهای دهه کرامت و هفته زن برگزار شده است، افزود: یکی از اهداف نمایشگاه سرای خاتون، حمایت و پشتیبانی از بانوان نوآور و کارآفرین است تا بازارِ فروشی برای محصولات خود داشته باشند. مدت زمان برگزاری نمایشگاه نیز دوره‌های 10 روزه، یک هفته ای و پنج روزه است.

رییس اداره رویدادهای اجتماعی مرکز بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی اظهار داشت: از نیمه دوم پارسال طرح مادران ارزش آفرین، رقم خورد که بانوان سرپرست خانوار در محلات مختلف مشهد را شامل می‌شود. توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در سطوح مختلف یکی از اهداف این طرح است که از بانوان کارآفرین مبتدی تا حرفه ای را مورد حمایت قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: برگزاری کلاسهای انگیزشی، مهارتی، کسب و کار و اصلاح محصول و یا پرداخت وام و فراهم نمودن امکان فروش محصولات و حمایت از توسعه کار آنها از جمله کارهایی است که به منظور حمایت از این بانوان انجام می‌شود. تاکنون هزار و 200 نفر از بانوان در محلات حاشیه شهر مشهد در قالب این طرح شناسایی شده و اقدامات لازم در خصوص آنان آغاز شده است.

باعدی گفت: تمام بانوانی که شغل خانگی داشته یا تولید کننده هستند، می‌توانند محصول خود را به مسوول کارآفرینی اردوگاه خاتون ارائه کنند. البته ممکن است در یک عرصه بانوان بسیاری فعال باشند در این موارد در درجه اول اولویت با مواردی است که حتما کار تولیدی یک خانم، ارائه کننده سبک زندگی اسلامی ایرانی و دارای کیفیت خوب و قیمت متعارف باشد و آن فرد سرپرست خانوار هم باشد.

وی ادامه داد: برای حضور در نمایشگاه، اگر محصولات مورد رضایت مخاطبان باشد و اخلاق، رفتار و منش فروشنده خوب بوده و محصول نیز مورد مطالبه مردم باشد، محدودیتی برای حضور وجود ندارد.

رییس اداره رویدادهای اجتماعی مرکز بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی بیان کرد: برای امسال، برگزاری نمایشگاههای تخصصی نیز برنامه ریزی شده است که از جمله آنها برگزاری نمایشگاه تخصصی عفاف و حجاب است.

بی تردید، شمار بانوان مستقل و کارآفرین شهر مشهد به حاضران در بازارچه "سرای خاتون" محدود نمی‌شود و بسیاری از آن‌ها در گوشه‌ خانه های خود بدون هیچ حمایت و پشتوانه ای، راه پرفراز و نشیبی را پیش روی خود دارند و چه خوب است که نهادهای مسوول در امر اشتغال‌زایی بانوان، از تجربیات عملی آستان قدس رضوی برای توانمندسازی اقشار کم برخوردار جامعه، به نفع ترویج اقتصاد مقاومتی بهره ببرند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/461343/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جاده‌های خراسان رضوی بارانی است

محور‌های شهرستان زیرکوه مسدود شد

چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)

بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در گرمه انجام شده است

حمله افراد نقاب‌پوش به یک نشست سیاسی در سوئد

چشم نوازی گل‌های رنگارنگ در باغ گل‌های مشهد + تصاویر

امداد رسانی هلال احمر به سیل زدگان در خراسان جنوبی

8 درصد شرکت‌کنندگان کنکور از خراسان رضوی هستند

تخلیه روستای سیل‌زده نوده زیرکوه/56 خانوار اسکان داده شدند

خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین

آخرین خبرها از سیلاب زیرکوه/کنکوری ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد

نمایندگان خراسان شمالی در اردوی استعدادیابی بسکتبال حضور دارند

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 6 اردیبهشت 1403+ جدول

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

اتخاذ تدابیر امنیتی و انتظامی جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - پنجشنبه 6 اردیبهشت

یک کشته و 6 مصدوم در تصادف تنگه راز

بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت