پیام خراسان

آخرين مطالب

اما و اگرهای طرح هوشمند سازی نان/کیفیت در تنور بی توجهی می سوزد مقالات

اما و اگرهای طرح هوشمند سازی نان/کیفیت در تنور بی توجهی می سوزد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند- طرح هوشمند سازی نان در خراسان جنوبی در حال اجرا است اما بی کیفیتی نان همچنان پا برجا بوده و مورد گلایه مردم است.

 اجرای طرح هوشمند سازی نان در خراسان جنوبی از چندی پیش کلید خورد. این روزها در مرکز استان با فراهم شدن زیر ساخت‌های طرح در نانوایی‌ها و تجهیز آنها به کارت‌خوان، نان فقط از طریق کارت به مشتریان ارائه می‌شود.
آن طور که از گفته‌ها بر می‌آید در این طرح مردم با قیمت گذشته و بدون هیچ افزایش قیمتی نان را از نانوایی تهیه و هزینه را به صورت کارتی پرداخت می‌کنند و در ادامه مسیر هوشمند سازی نانوایان یارانه نان را بر حسب میزان فروش از دولت دریافت خواهند کرد.
در این طرح نانوایی‌ها آرد را به قیمت آزاد تهیه می‌کنند و در ازای فروش نان به آنها یارانه داده می‌شود و مابه‌التفاوت را دولت به حساب نانواها واریز می‌کند. آنچه که در مسیر اجرای طرح گلایه نانوا را در پی دارد افزایش قیمت‌ها و تورم در مقابل ثابت ماندن نرخ نان است.
جلوگیری از قاچاق
بنا به گفته‌ها در این طرح جدا از اهدافی مانند جلوگیری از قاچاق و فروش آرد یارانه‌ای به صورت آزاد، پیش بینی می‌شود کیفیت نان در رقابت پیش آمده برای نانوایی‌ها موضوعی که همیشه نارضایتی مشتریان و مصرف کنندگان را در پی داشته است نیز دستخوش تغییرات شود و شاهد روند بهبود کیفیت نان باشیم.
بنا به گزارش خبرنگار  از سطح نانوایی‌های مرکز استان، بیشتر فعالان صنف خبازی این روزها در تدارک و تأمین زیرساخت‌های لازم برای این طرح هستند و بسیاری به کارت‌خوان ها مجهز شده‌اند.


نان همچنان بی کیفیت
در این بین مشتریان گلایه‌هایی از کیفیت پایین نان دارند و انتظار دارند کیفیت نان که تاکنون چندان مورد توجه نانوایان نبوده است از این به بعد بهتر شود.
یکی از مشتریان نانوایی می‌گوید: در خیابان توحید زندگی می‌کنیم اما گاهی برای تهیه نان با کیفیت مناسب عازم نقاط دیگر شهر می‌شویم.
احمدی می‌گوید: کناره‌های نان تولید شده خام است و میانه‌های آنکه قابل خوردن است بیشتر اوقات سوخته به دست مشتری می‌رسد که همین موضوع سبب می‌شود تا مصرف سرانه نان بالا باشد و دور ریز بسیاری داشته باشیم.
این شهروند می‌افزاید: انتظار داریم با این طرح و با رقابتی که پیش می‌آید شاهد بهبود کیفیت نان باشیم.
اما شهروند دیگری همچنان از بی کیفیتی نان گلایه دارد و می‌گوید: طرح جدید در نانوایی‌ها به اجرا در آمده است اما در حال حاضر کیفیت نان با گذشته تفاوتی ندارد.
محمودی می‌گوید: با اجرای طرح هوشمند سازی نان انتظار داریم کیفیت بهبود یابد.
گلایه‌های نانوایان
اما نانوایی‌ها هم در این بین گلایه‌هایی دارند که شنیدنی است. آنها توپ نان بی کیفیت تولید شده را گاه به زمین آردهای کم کیفیت و گاه هم به زمین قیمت‌های افسار گسیخته بازار، بیمه، حقوق و … می‌اندازند.
یک نانوا می‌گوید: تنها چیزی که قیمتش ثابت مانده نان است و ما به هیچ وجه تمایل نداریم رزق مردم گران شود اما وقتی این قیمت‌ها کفاف هزینه دستمزد و تولید نان را نمی‌دهد نانوایی مجبور است با دستمزد پایین نیرو به کار گیرد و کم بودن دستمزدها سبب می‌شود تا نیرو ماندگار نشود و افراد کم تجربه در نانوایی فعال شوند و کیفیت نان هم پایین باشد.
حسینی می‌افزاید: هزینه‌های تولید نان از جمله حقوق دستمزد بیمه اجاره بها و… بسیار افزایش یافته و قیمت نان تغییری نداشته است امیدواریم با اجرای این طرح تغییری در شرایط نانوایی‌ها حاصل شود.

پیام خراسان


بی انگیزگی نانوایان
دیگر نانوای خراسان جنوبی هم با اشاره به مزیت‌های طرح می‌گوید: ما تابع قانون هستیم اما اگر این وضعیت قیمت نان باشد و نانوا بخواهد آرد را با قیمت آزاد تهیه کند و نان را به نرخ دولتی عرضه کند و تغییری در قیمت نان نباشد بسیاری از نانوایی‌ها تعطیل می‌شوند.
عجم با بیان اینکه ابتدای هر سال دستمزد، بیمه، اجاره بها و … افزایش می‌یابد، گفت: در بازار هم شاهد این هستیم که همه اقلام و کالاها لحظه به لحظه افزایش قیمت دارند. حق بیمه و… افزایش یافته است و با این شرایط نمی‌توان دستمزد نانوا و کارگر را تأمین کرد و نتیجه هم بی انگیزگی و کم کاری نانوا و کارگر برای بهبود کیفیت می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: انتظار داریم همیشه مانند سایر ارگان‌ها همان ابتدای سال یا قبل از سال به حق و حقوق ما نیز رسیدگی شود.
وی تولید نان بی کیفیت را نیازمند آرد و گندم با کیفیت هم می‌داند.
رسیدگی به حقوق نانواها
اما نایب رئیس اتحادیه آرد و نانوایان خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار مهر ، با اشاره به تأمین 95 درصدی زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای طرح هوشمند سازی نان از برخی مشکلات نانوایان می‌گوید و می‌افزاید: نانواها با این گرانی و تورم، افزایش اجاره بها، حق بیمه، دستمزد و … با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و ما به دنبال تأمین حق و حقوق نانواها هستیم.
علی جعفری با بیان اینکه قیمت نان تغییری نداشته و با این تورم‌ها نانوایان به مشکل خورده‌اند، گفت: امیدواریم با اجرای این طرح اجرا و حق و حقوق نانوایان در آن تأمین شود.
وی با بیان اینکه اگر طرح به خوبی پیش برود و حق نانواها تأمین شود مطمئناً کیفیت نان هم بهبود می‌یابد، گفت: اما اگر به حق و حقوق نانواها رسیدگی نشود و با آزاد شدن نرخ آرد نرخ نان بدون تغییر باشد و حق نانواها تأمین نشود، اوضاع نانوایی‌ها نابسامان‌تر از این هم خواهد شد.
جعفری با بیان اینکه نانوا قرار است آرد را آزاد تهیه کند و بر اساس فروشی که دارد مابه‌التفاوت را دولت به حساب نانوا واریز کند، افزود: برای نانوا در حال حاضر شرایط بسیار سخت بوده و می‌طلبد هر چه سریع‌تر طرح اجرا و به حقوق نانوایان هم رسیدگی شود.
وی ادامه داد: در وضعیت فعلی انگیزه ادامه کار را گرفته و بسیاری از نیروهای کار از میدان فعالیت در این حوزه خارج می‌شوند و نیروهای با تجربه را از دست داده‌ایم.

پیام خراسان


به‌هیچ‌وجه موضوع سهمیه‌بندی و یا محدود کردن خرید برای مردم وجود ندارد
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: طرح هوشمندسازی نان هم اکنون در استان در حال اجرا بوده و مورد استقبال مردم استان قرار گرفته است.
مرتضی ذاکریان، پیش از این در گفتگو با رسانه‌ها اظهارکرد : هوشمندسازی یارانه نان به عنوان یک حرکت تأثیرگذار در راستای جلوگیری از قاچاق آرد و توزیع عادلانه یارانه در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه در این طرح نانوا، آرد را باقیمت واقعی دریافت کرده و به ازای تعداد نان‌های فروخته‌شده یارانه دریافت خواهد کرد، بیان کرد: تاکنون دستگاه‌های کارتخوان هوشمند در 96 درصد نانوایی‌های استان نصب شده است.
وی از اختصاص 652 دستگاه کارتخوان هوشمند به استان خبر داد و بیان داشت: 626 دستگاه کارتخوان هوشمند نان در سطح نانوایی‌ها نصب شده است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی ادامه داد: برخی از نانوایی‌های که تاکنون دستگاه کارتخوان هوشمند در آنها نصب نشده است، مشکلاتی از قبیل مالکیت داشته‌اند.
ذاکریان گفت: در نانوایی‌هایی که کارتخوان‌ها نصب شده فروش نان صرفاً با استفاده از دستگاه‌های کارتخوان هوشمند انجام می‌شود و با استفاده از این دستگاه تعداد فروش نان در روز مشخص و به همان میزان یارانه آرد به نانوا تعلق گرفته و مابه التفاوت نرخ نان و آرد به حساب نانوا واریز می‌شود.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح هوشمند سازی یارانه نان به‌هیچ‌وجه موضوع سهمیه‌بندی و یا محدود کردن خرید برای مردم وجود ندارد.
تولید نان با کیفیت به ویژه با شرایط جدید این روزها در صدر فهرست خواسته‌های مردم خراسان جنوبی است و انتظار دارند با اجرای طرح هوشمند سازی در گام دوم در کیفیت نان نیز تغییر ایجاد شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/461439/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!