پیام خراسان

آخرين مطالب

ناخرسندی شهروندان مشهدی از افزایش کرایه نقدی اتوبوس/ شهرداری: از من‌کارت استفاده کنید گفتگو

ناخرسندی شهروندان مشهدی از افزایش کرایه نقدی اتوبوس/ شهرداری: از من‌کارت استفاده کنید
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ترغیب شهروندان به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، به منظور کاهش آلودگی هوا و ترافیک از مهمترین وظایف شهرداری‌هاست و باید تلاش کرد تا سهم 75 درصدی حمل و نقل عمومی از ترددها محقق شود اما هم‌اینک این سهم در کلانشهر مشهد حتی به 45 درصد هم نمی رسد.
در شرایطی که آلودگی هوا در کلانشهرها بیداد می‌کند، ضرورت استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش تردد خودروهای شخصی ضروری است.
طبق نظر کارشناسان، برای ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی باید دسترسی به این خدمات آسان و ارزان باشد و خدمات باید به گونه‌ای ارائه شود که شهروندان استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی را بر خودرو شخصی ترجیح دهند.
حال در مشهد چند روزی است که با مصوبه شورای اسلامی شهر، نرخ بلیت اتوبوس افزایش یافته و مضاعف بر آن از شهروندانی که "من‌کارت" برای پرداخت کرایه نداشته باشند مبلغی معادل 3 برابر هزینه پرداخت بلیت با من کارت دریافت می‌شود که برخی از شهروندان این اقدام را بی عدالتی اجتماعی می‌دانند چرا که عمده استفاده کنندگان از وسائط حمل و نقل عمومی، افراد با درآمد کم هستند و این اقدام شهرداری نوعی وارد آوردن فشار مضاعف بر آنها تلقی می شود.
افزایش کرایه از 12 تیرماه
طبق گفته مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد از 12 تیرماه، هزینه پرداخت نقدی خدمات اتوبوسرانی توسط مسافران سه برابر میزان پرداخت به وسیله من کارت تعیین شده است.
علی اصغر نیشابوری در گفت و گو با خبرنگار  افزود: پرداخت بهای خدمات انوبوسرانی از طریق من کارت برای هر مسافر هزار تومان است.
وی اضافه کرد: تا پیش از این هزینه پرداخت نقدی اتوبوس طبق مصوبه سال 99 شورای شهر مشهد هزار و 800 تومان بود اما از 12 تیرماه جاری با اجرایی شدن مصوبه افزایش بهای خدمات اتوبوسرانی، مبلغ پرداخت نقدی توسط مسافران به سه هزار تومان افزایش یافته است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد این افزایش نرخ را در راستای ترغیب شهروندان به استفاده از من‌کارت بیان و اضافه کرد: هم‌اکنون 6 میلیون من‌کارت در اختیار شهروندان است و مشکلی برای تامین من‌کارت نیز وجود ندارد.
نیشابوری در خصوص پراکندگی مراکز شارژ من کارت نیز اظهار کرد: نصب و مکان یابی این ایستگاه‌ها بر عهده سازمان فناوری اطلاعات شهرداری است و سازمان اتوبوسرانی فقط بهره‌بردار این امکانات است.

پیام خراسان

گلایه شهروندان
یکی از شهروندان مشهد در گفت و گو با خبرنگار اظهار کرد: اکنون مردم به اندازه کافی زیر فشار اقتصادی هستند، در این شرایط با چه توجیهی باید به دلیل شارژ نداشتن من کارت به جای مبلغ هزار تومان کرایه واقعی اتوبوس، 3 هزار تومان پرداخت کنیم؟
علی رضایی اضافه کرد: این اقدام شهرداری باج‌گیری از مردم است، مگر شهرداری از محل عوارض درآمد کمی دارد که باز این شگرد را هم به کار بسته است.
وی گفت: من مدت ها است که برای ترددهای شهری از اتوبوس استفاده می‌کنم اما با این اقدام شهرداری ترجیح می‌دهم با خودرو شخصی تردد کنم به جای اینکه پولم را در کیسه شهرداری بریزم.
یکی دیگر از شهروندان نیز اظهار کرد: در سه روز اخیر بارها در اتوبوس شاهد درگیری لفظی بین راننده و مسافران در خصوص اجبار راننده به پرداخت نقدی 3 هزار تومان و مقاومت مسافران به خصوص جوانان در این خصوص بوده‌ام.
اسماعیلی افزود: در هوای داغ تابستان، ظرفیت و میزان صبر مردم کم است و کوچکترین موضوعی باعث ایجاد نزاع و درگیری می‌شود، از شهرداری بعید بود که با این اقدام غیرکارشناسی زمینه جدال بین مسافران و رانندگان را، که البته در این ماجرا بی تقصیر هستند، فراهم کند.
وی اضافه کرد: در شرایطی که همه مسوولان و نهادها تاکید بر مدارا با مردم دارند، این اقدام شهرداری و شورای شهر مشهد، که متاسفانه با داعیه مردم مداری صورت می گیرد، چیزی جز جفا به مردم، آن هم قشر کم درآمد نیست.
یکی دیگر از استفاده کنندگان از ناوگان حمل ونقل عمومی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خبرها را که دنبال می‌کردم، شهرداری دلیل این افزایش 300 درصدی کرایه نقدی را ترغیب مردم به استفاده از من کارت عنوان کرده است، آیا شهرداری نمی توانست راه دیگری برای ترغیب شهروندان به این سمت اجرا کند.
ازغندی افزود: آیا اقدام ترغیبی شهرداری حتما باید با درآمدزایی برای خودش همراه باشد و تا کی قرار است شهرداری برای اداره امور خود، دست در جیب مردم داشته باشد.
وی ادامه داد: اگر واقعا هدف شهرداری ترغیب به استفاده از من کارت بود، می‌توانست مراکز شارژ و فروش من کارت را افزایش دهد.
این شهروند اضافه کرد: در شهر امام رضا (ع) که همیشه پذیرای زائران زیادی است، باید همه چیز الگو باشد نه اینکه زائران در اتوبوس شاهد دعوای بین راننده و مسافران باشند.
ازغندی ادامه داد: در یکی از خطوط اتوبوسرانی که سه جوان زیر بار پرداخت مبلغ 3 هزار تومانی نرفته و با راننده درگیری لفظی پیدا کرده بودند، یک زائر می‌گفت مگر در شهر مشهد هم این گونه زورگیری می‌کنند! چرا برای اجرای یک طرح به عواقب آن فکر نمی‌شود.
شهروند دیگری نیز اظهار کرد: ما شلوغی و گرمی اتوبوس را به دلیل ارزانی کرایه آن تحمل می‌کنیم، اگر قرار باشد مبلغ چند برابری پرداخت کنیم که دیگر سوار اتوبوس نمی‌شویم.
خطیبی افزود: عمده شهروندان من کارت دارند اما به دلیل کم بودن مراکز شارژ، ممکن است کارتشان شارژ نداشته باشد، و وقتی مقصر این موضوع شهروند نیست، چرا باید جریمه شود.
وی اضافه کرد: من هر روز از اتوبوس برای تردد از محل کار تا منزل استفاده می‌کنم، در فاصله خانه تا محل کار چندین ایستگاه اتوبوس وجود دارد اما تمامی این ایستگاه‌ها، فاقد دستگاه یا کیوسک شارژ بلیت هستند.
وی افزود: متاسفانه هر ماه برای شارژ مجدد من کارت باید یک مسیر طولانی را تا نزدیک‌ترین ایستگاه مترو که فاصله زیادی از منزل و محل کارم دارد، طی کنم.
خطیبی ادامه داد: در روزهای گذشته با توجه به محدودیت زمانی و عدم دسترسی به دستگاه های شارژ من کارت، در هر بار استفاده از اتوبوس مجبور به پرداخت کرایه 3 برابری وجه معمول به راننده شده‌ام.
وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که تامین و نصب دستگاه های شارژ من کارت در ایستگاه های اتوبوس یا درون اتوبوس ها باید به عنوان زیرساخت توسط شرکت اتوبوسرانی صورت گیرد نه اینکه شهرداری و شورای شهر تعلل خود در عدم تامین زیرساخت ها را دستاویزی برای دریافت وجهی نامتعارف از شهروندان کنند.

پیام خراسان

530 نقطه در شهر برای فعال من کارت در مشهد
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در خصوص تعداد جایگاه‌های شارژ من کارت به خبرنگار  گفت: شهروندان می‌توانند از طریق باجه‌های شارژ، دستگاه‌های خودکار شارژ، عوامل شارژ و استفاده از نرم افزار "پی‌پاد" روی گوشی تلفن همراه نسبت به شارژ من کارت خود اقدام کنند.
مهدی بدیع افزود: این مکان‌ها در 530 نقطه شهر فعال هستند که نشانی آنها در درگاه اینترنتی fava.mashhad.ir وجود دارد.
وی اضافه کرد: در دستگاه‌های خودکار شارژ گاهی با سرقت و آسیب عمدی مواجه هستیم که باتوجه به تمهیدات صورت گرفته به محض اطلاع برای جایگزینی اقدام می‌شود، البته این آسیبها هزینه زیادی را بر دوش شهرداری گذاشته است.
بدیع افزود: هم اکنون من‌کارت با قیمت 15 هزار تومان در سطح شهر توزیع می‌شود اما قیمت تمام شده آن بیشتر است، طبق آخرین قرارداد، تنها تامین کارت خام بیش از 32 هزار تومان هزینه دارد که هم‌اینک این مبلغ به 50 تا 60 هزار تومان رسیده، این قیمت جدا از هزینه‌های فرایند صدور، قالب‌بندی، چاپ ،توزیع و حقوق باجه‌داران است.
وی افزود: برای اینکه کارت با قیمت مناسبی به دست مردم برسد، شهرداری یارانه قابل توجهی را اختصاص می‌دهد، البته تقاضای فوق العاده بالایی نیز برای خرید من‌کارت در سطح شهر وجود دارد که براساس بررسی صورت گرفته، تعداد زیادی از این من‌کارت‌ها توسط زائران خریداری می‌شود.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد اضافه کرد: در حال برنامه‌ریزی برای توزیع کارت‌هایی با سفر محدود هستیم تا شهروندان از زائرکارت استفاده کنند و تا حدودی این یارانه توجیه‌پذیرتر شود.
بدیع گفت: سیاست‌ ما در پرداخت‌های خُرد شهری این است که از سمت کارت شهروندی و من‌کارت به سوی فناوری استفاده از کیف پول الکترونیک و کیو.آر.کد حرکت کنیم که زیرساخت‌های مورد نیاز آن فراهم شده و شهروندان می‌توانند در قطارشهری و تاکسی از این روش پرداخت استفاده کنند و این طرح به اتوبوس‌ها نیز تعمیم داده شده و چهار خط اتوبوس به این زیرساخت مجهز شده‌اند که خوشبختانه مورد رضایت مردم بوده و درصدد تسری آن به سایر خطوط هستیم.
افزایش نرخ پرداخت نقدی کرایه ناوگان اتوبوسرانی مشهد تنها چهار روز است که اجرایی شده، اما در همین مدت کوتاه نارضایی بسیاری برانگیخته است و اگر قرار نیست در اصلاح این نرخ تجدیدنظری صورت گیرد حداقل مدیران شهری می توانند با ارائه مستنداتی در خصوص نحوه هزینه کرد این مبلغ و درآمدی که از این طریق نصیب شهرداری می‌شود، تا حدودی دل شهروندان را با خود همراه کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/461972/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان

پیش بینی برداشت بیش از 700 تن گل محمدی در خراسان جنوبی

گلچینی از گل و گیاه 5 استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند

خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند

افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد