پیام خراسان

آخرين مطالب

سیل خشکسالی، آبادانی را خشکاند مقالات

سیل خشکسالی، آبادانی را خشکاند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - خشکسالی بیش از 20 سال است که گریبان خراسان جنوبی را گرفته و هر ساله فشار این معضل بر استان بیشتر می‌شود.
کشاورزی، صنعت، دامداری و سایر حوزه‌های اقتصادی و غیر اقتصادی در خراسان جنوبی از خشکسالی تأثیر پذیرفته اند و آفت خورده اند.
منابع آبی خراسان جنوبی به دلیل کمبود بارش در سال آبی با کاهش رو به رو شده و ذخایر سد‌ها نیز هر روز کمتر و کمتر می‌شود و برای حل این مشکلات باید چاره اندیشی کرد.
آب فقط در یک پنجم سد‌های استان موجود است
حجم کل سد‌های موجود در خراسان جنوبی 75 میلیون مترمکعب است که هم اکنون 15.7 میلیون مترمکعب آب در این سد‌ها موجود است و این میزان نیز رو به پایان است.
سروری مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: وجود 15.7 میلیون مترمکعب آب در سد‌های استان نشان دهنده این است که تنها یک پنجم معادل 20 درصد سد‌های استان آب دارند.
او گفت: در مدت مشابه پارسال، 17.2 میلیون مترمکعب آب در سد‌های خراسان جنوبی موجود بوده است که امسال کاهش ده درصدی دارد و دلیل آن کمبود بارش نسبت به پارسال است.
نهرین طبس یکی از سد‌های خراسان جنوبی است که آب شرب شهر طبس را تأمین می‌کند و هم اکنون همانند سایر سد‌های استان شرایط خوبی ندارد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: سد نهرین طبس هم اکنون یک میلیون و 440 هزار مترمکعب آب دارد و پارسال حجم آب موجود در سد نهرین یک میلیون و 200 هزار مترمکعب بوده است.
کشاورزی، زخم خورده خشکسالی
خشکسالی ضربات مهلکی را طی 20 سال به پیکره خراسان جنوبی وارد کرده است؛ از خشک شدن چاه‌ها و آبرسانی سیار به روستا‌ها گرفته تا کاهش سطح تولید محصولات کشاورزی و کاهش بازدهی در این حوزه که کشاورزان و بهره برداران را ناامید کرده است.
گندم از جمله محصولات راهبردی خراسان جنوبی است که تولید آن در شهرستان‌های مختلف انجام می‌شود و خشکسالی اثر سوء فراوانی بر تولید این محصول دارد.
یکی از گندم کاران شهرستان سربیشه گفت: در سال‌های گذشته از هر هکتار سطح زیرکشت گندم ، 8 تُن محصول برداشت می‌شد، اما امسال این رقم به 5 تُن در هکتار رسیده است.
او خشکسالی را عامل کاهش بازدهی دانست و گفت: غیر از گندم محصولات دیگری نیز به خاطر خشکسالی با کاهش رو به رو شده اند؛ در اخبار شنیده ام که تولید سیر در دستگردان کاهش چند درصدی داشته است؛ وقتی در سربیشه با این آب و هوای سرد برداشت محصول کاهش می‌یابد، در آب و هوای گرم طبس کاهش تولید امری طبیعی است.
قطع آب مشترکین بد مصرف
50 میلیون مترمکعب میزان آب تولیدی در خراسان جنوبی است که 82 درصد آن در بخش خانگی مصرف می‌شود و این آمار نشان دهنده اهمیت صرفه جویی در مصرف آب در بخش خانگی است.
امامی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: اعلام شده است که در تمام کشور از ابتدای تیر، انشعاب آب مشترکین بدمصرف قطع می‌شود.
او گفت: در خراسان جنوبی مشترک بدمصرف چندانی نداریم و بیشتر مشترکین در بازه الگوی مصرف از آب استفاده می‌کنند.
بیشتر بخوانید
زمین بدون آب شانه خالی می‌کند تب خشکسالی بالا می رود مالچ پاشی در خراسان جنوبی خارج از زیستگاه یوز ایرانی است امامی گفت: 350 هزار مشترک آب در خراسان جنوبی وجود دارد که 98 درصد این مشترکین، مربوط به بخش خانگی اند و یکی از معضلات این بخش، باغ ویلا‌ها هستند که مصرف آب بالایی دارند.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: الگوی مصرف آب در خراسان جنوبی بین 14 تا 15 مترمکعب برای هر نفر است که در باغ منازل روستایی، الگوی مصرف نصف این مقدار است.
او گفت: هر مترمکعب آب مصرفی که در باغ منازل بیش از الگوی مصرف باشد، با قیمت 20 هزار تومان محاسبه می‌شود.
آبی که به خانه‌ها نرسیده هدر می‌رود
از جمله راهکار‌های صرفه جویی و حل مشکل کم آبی در خراسان جنوبی می‌توان به اصلاح شبکه‌های توزیع و انتقال آب در استان اشاره کرد.
در خراسان جنوبی حدود 40 درصد از منابع آبی در خطوط فرسوده توزیع و انتقال به هدر می‌رود که با استفاده از اعتبارات ملی و استانی می‌توان درصد فرسودگی را کاهش داد.
امامی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: 125 کیلومتر شبکه فرسوده آب با اعتباری بالغ بر 30 میلیارد تومان از محل اعتبارات سال مالی 1400 در استان بازسازی شده است.
او گفت: در بخش روستایی تعداد زیادی کنتور خراب و فرسوده داریم که 12 درصد هدررفت آب مربوط به این بخش و انشعابات غیرمجاز است.
امامی گفت: امسال اعتبارات خوبی از ردیف‌های مختلف برای اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده مصوب شده است.
اجرای سند سازگاری با کم آبی در 5 سال
قرارگاه حفاظت از منابع آب به عنوان یکی از بازو‌های کمک کننده در حل مشکلات کم آبی، راهکار‌هایی را برای جبران خشکسالی پیشنهاد کرده که یکی از آن‌ها تدوین سند سازگاری با کم آبی است.
در آخرین جلسه این قرارگاه که در 9 خرداد امسال برگزار شد، تصمیمات مختلفی اخذ شد تا بتوان با اجرایی کردن آن‌ها بخشی از مشکلات را جبران کرد.
عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در این جلسه با اشاره به تدوین سند سازگاری با کم آبی استان، گفت: بر اساس برنامه سند استانی باید تا سال 1405 برای مقابله با کم‌آبی و سازگاری با شرایط خشکسالی برنامه جامعی تهیه و اجرا شود.
او گفت: بخش عمده‌ای از این برنامه به تصویب رسیده و قرار است بخش مهم دیگر این سند در حوزه صنعت و کشاورزی تا یک‌ماه آینده بررسی و برای اجرا به دستگاه‌های متولی ابلاغ شود.
عباس زاده گفت: یکی دیگر از اقدامات مهم در زمینه کاهش مصرف منابع آبی استان اصلاح شبکه توزیع است، زیرا در حال حاضر به میزان 35 تا 40 درصد هدر رفت آب داریم که در صورت اصلاح شبکه، 2 برابر آب مصرفی حوزه صنعت در استان صرفه‌جویی می‌شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان را یکی دیگر از راهکار‌های جبران کم آبی در استان عنوان کرد.
او گفت: سالانه 900 میلیون مترمکعب از ذخایر آبی استان برداشت می‌شود و در 5 سال آینده باید 175 میلیون آن کاهش یابد.
ضرورت برنامه ریزی و اجرای برنامه‌های مختلف برای مقابله با کم آبی
کم آبی معضل امروز و دیروز خراسان جنوبی نیست بلکه بیش از 20 سال است گریبان استانمان را گرفته و گویا تمامی ندارد.
بارش‌های کم، برداشت زیاد از منابع آب زیرزمینی، فرسودگی شبکه‌های توزیع آب و عدم صرفه جویی در مصرف از جمله عوامل مهم در بروز و گسترش خشکسالی است.
در صورتی که قرار باشد در خراسان جنوبی مشکل کم آبی حل شود، باید در حوزه کشاورزی از شیوه‌های نوین آبیاری بهره گرفت و به سمت و سوی کشت محصولات کم آب بر پیش رفت.

در حوزه خانگی و صنعت نیز باید با اصلاح الگوی مصرف و عدم ایجاد و گسترش صنایع پر آب بر، از گسترش بحران جلوگیری کرد؛ کمبود آب نه تنها در کوتاه مدت بلکه در بلند مدت نیز اثرات سوء خود را به اشکال مختلف از جمله فرونشست زمین پدیدارمی کند.

برنامه ریزی و تدوین اسناد جامع برای مقابله با کم آبی و همراه کردن ضمانت اجرایی برای آن ها، بخش زیادی از مشکلات را در کویر خشک شرق ایران حل می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/462423/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز لایروبی 2 کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

اخبار کوتاه خراسان رضوی / 6 اردیبهشت

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها

ماجرای غرق شدن پسر بچه 7 ساله در اردوی ازمیغان تا بهشت

سد شکسته شده در خراسان جنوبی نداریم/ سلامت سد‌ها در برابر سیل

25 اردیبهشت امسال آخرین مهلت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

احیای 308 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

روستای رقه میزبان بارش رحمت الهی شد + فیلم

سدهای خراسان‌جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

فوت جوان 21ساله بر اثر واژگونی رانا در محور بجستان به روستای مزار

ارز حج 1403 تأمین شد

صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!

اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)

نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم

هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها

سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد

تشدید نظارت برفعالیت مشاوران معاملات املاک در مشهد

فعال بودن40 درصد معادن نیشابور

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

شهرداری مشهد 4 نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند

برآورد یک میلیاردتومانی برای ساخت بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

اجرای 100درصدی مرحله اول طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد

درحال ساختن بودن1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ساخت 1500 واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد

سفر جاده‌ای به خراسان رضوی 17 درصد افزایش یافت

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود

بازگشایی جاده تربت جام -صالح آباد

پیشگامی خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی

مدیر عامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی معرفی شد

امضای تفاهم نامه اجرای طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها

اشتغال 700 نفر دربازارچه‌های مرزی خراسان رضوی

پاکسازی بیش از 912 هکتار از اراضی خراسان رضوی

سیل خراسان جنوبی/ خسارت به جاده ها/ فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

حال‌وهوای بارانی حرم مطهر امام مهربا‌نی‌ها

زوایای جدید از جنایت هولناک «چشم‌آبی‌ها» در بزرگراه آسیایی

کشف بیش از 7 تُن برنج تقلبی در شهرستان مشهد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت‌به رگبار باران و باد شدید در برخی استان‌ها

وزیر کشور وارد مشهد شد

تجلیل از 24 معلم نمونه بیرجند

هوشمندسازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

هوشمند سازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

لندر جان سخت ژاپن برای سومین بار روی ماه بیدار شد