پیام خراسان

آخرين مطالب

ارتباط نورهای مصنوعی با اختلال ریتم فصلی گیاهان علمي

ارتباط نورهای مصنوعی با اختلال ریتم فصلی گیاهان
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که نورهای مصنوعی شبانه در شهرها می‌توانند فصل گرده افشانی را طولانی‌تر کنند و ریتم فصلی گیاهان را بر هم بزنند.

به نقل از آی‌ای، هر گیاه یک فصل گرده افشانی دارد که معمولاً در فصل بهار شروع می‌شود، اما مثلا ممکن است در مناطق جنوبی ایالات متحده در اوایل ژانویه(دی) شروع شود. این فصل گرده افشانی معمولاً تا ماه نوامبر(آبان) ادامه دارد.
چراغ‌هایی که در شهرها در تمام مدت شب روشن هستند، به ‌شدت فنولوژی(پدیده‌شناسی) گیاهان شهری را که شامل اوقاتی است که جوانه‌هایشان در بهار باز می‌شود و وقتی برگ‌هایشان تغییر رنگ می‌دهد و در پاییز می‌ریزد، مختل می‌کنند. اکنون یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که چگونه نورهای شبانه، فصل رشد را در شهرها طولانی‌تر می‌کنند و این موضوع می‌تواند بر همه چیز از آلرژی گرفته تا اقتصاد محلی تأثیر بگذارد.
پدیده‌شناسی یا فنولوژی(Phenology) دانش مطالعه‌ی رویدادهای چرخه‌ی زیستیِ حیوانات و گیاهانِ دوره‌ای و چگونگی تاثیرپذیری آنها از تغییرات اقلیمی فصلی و میان‌سالی در بازه چندین ساله است. مثال‌هایی مانند نخستین نشانه‌ها از کوچ پرندگان، تاریخ گل‌دهی و برگ‌دهی اضطراری، تاریخ تغییر رنگ برگ‌ها و خزان گیاهان برگریز، نخستین پرواز پروانه‌ها، تاریخ تخم‌گذاری پرندگان و خزندگان نمونه‌هایی مطالعات پدیده‌شناختی هستند.
به دلیل حساسیت زیاد برخی پدیده‌ها به تغییرات کوچک در یک اقلیم به ویژه دما، مشاهدات ثبت‌ شده‌ی پدیده‌شناختی به عنوان نماینده‌ای از دما در اقلیم‌شناسی تاریخی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تغییر اقلیم و گرمایش جهانی از این جمله هستند.
"یویو ژو" دانشیار علوم محیطی از دانشگاه ایالتی "آیووا" که محقق اصلی این مطالعه است، می‌گوید: من و همکارانم در این مطالعه، درختان و درختچه‌ها را در حدود 3000 مکان در شهرهای ایالات متحده تجزیه و تحلیل کردیم تا ببینیم که آنها در یک دوره پنج ساله در شرایط نوری مختلف چگونه واکنش نشان می‌دهند.
وی افزود: گیاهان از چرخه طبیعی روز و شب به عنوان سیگنال تغییر فصلی همراه با دما استفاده می‌کنند و ما دریافتیم که نور مصنوعی به تنهایی تاریخ شکوفیدن جوانه‌های برگ در بهار را در مقایسه با مکان‌هایی که نور شبانه نداشتند، به طور متوسط ​​حدود 9 روز افزایش می‌دهد. زمان تغییر رنگ برگ‌ها در پاییز نیز تغییر می‌کند و به طور متوسط ​​تقریباً 6 روز در 48 ایالت به تأخیر افتاد. به طور کلی، ما دریافتیم که هر چه شدت نور مصنوعی بیشتر باشد، تفاوت نیز بیشتر است.
وی ادامه داد: ما همچنین تأثیر آینده نورهای شبانه را در پنج شهر ایالات متحده شامل مینیاپولیس، شیکاگو، واشنگتن، آتلانتا و هیوستون بر اساس سناریوهای مختلف در ارتباط با گرمایش جهانی آینده و افزایش سالانه یک درصدی در شدت نور شبانه پیش‌بینی کردیم و دریافتیم که افزایش نور شبانه احتمالاً شروع فصل را زودتر تغییر می‌دهد، اگرچه تأثیر آن بر زمان تغییر رنگ پاییزی پیچیده‌تر بود.
این نوع تغییر در ساعت بیولوژیکی گیاهان پیامدهای مهمی برای خدمات اقتصادی، آب و هوایی، بهداشتی و اکولوژیکی که گیاهان شهری ارائه می‌دهند، دارد.
از جنبه مثبت، فصول رشد طولانی‌تر می‌تواند به مزارع شهری اجازه دهد تا در دوره‌های زمانی طولانی فعال باشند. گیاهان همچنین می‌توانند در اوایل بهار و دیرتر در پاییز با افزایش دمای جهانی، برای خنک شدن محله‌ها سایه ایجاد کنند.
اما تغییرات در فصل رشد همچنین می‌تواند آسیب پذیری گیاهان را در برابر آسیب سرمازدگی بهاره افزایش دهد، همچنین در زمان‌بندی سایر فرآیندها مانند گرده‌افشان‌ها که برخی گیاهان شهری به آنها تکیه می‌کنند، ناسازگاری ایجاد کند.
یک فصلِ فعالِ طولانی‌تر برای گیاهان شهری همچنین نشان دهنده یک فصل گرده افشانی زودتر و طولانی‌تر است که می‌تواند آسم و سایر مشکلات تنفسی را در افرادی که آلرژی دارند، تشدید کند. به عنوان مثال یک مطالعه‌ نشان داد که در مریلند، در سال‌هایی که گیاهان خیلی زود شکوفا می‌شدند، بستری شدن افراد به علت بیماری آسم در بیمارستان 17 درصد افزایش داشته است.
اینکه چگونه زمان‌بندی تغییر رنگ پاییزی در آینده با افزایش نور شبانه و افزایش دما تغییر می‌کند، مشخص نیست. دما و نور مصنوعی با هم به روشی پیچیده بر تغییر رنگ پاییزی تأثیر می‌گذارند و پیش‌بینی‌های محققان نشان می‌دهد که تاخیر در تغییر رنگ به دلیل گرم شدن آب و هوا ممکن است در اواسط قرن حاضر متوقف شود و احتمالاً به دلیل نور مصنوعی معکوس شود. البته این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری دارد و چگونگی تغییر نور مصنوعی شهری در آینده را نیز باید در نظر گرفت.
یک مطالعه نشان داد که نور شهری در شب از سال 2012 تا 2016 حدود 1.8 درصد در سال در سراسر جهان افزایش یافته است. با این حال، بسیاری از شهرها و ایالت‌ها در تلاش هستند تا آلودگی نوری را با روش‌هایی نظیر تعبیه محافظ برای کنترل نفوذ نور و تغییر به استفاده بیشتر از چراغ‌های LED در خیابان‌ها که انرژی کمتری مصرف می‌کنند و تأثیر کمتری بر گیاهان نسبت به چراغ‌های خیابانی سنتی با طول موج‌های بلندتر دارند، کاهش دهند.
فنولوژی گیاهان شهری نیز ممکن است تحت تأثیر عوامل دیگری مانند کربن دی اکسید و رطوبت خاک باشد. علاوه بر این، افزایش سریع‌تر دما در شب، در مقایسه با روز می‌تواند منجر به الگوهای دمایی مختلف روز و شب شود که ممکن است به روش‌های پیچیده‌ای بر فنولوژی گیاه تأثیر بگذارد.
درک این فعل و انفعالات بین گیاهان و نور مصنوعی و دما به دانشمندان کمک می‌کند تا تغییرات در فرآیندهای گیاهی را در شرایط آب و هوایی در حال تغییر پیش‌بینی کنند. شهرها در حال حاضر به عنوان آزمایشگاه‌های طبیعی به این حوزه خدمت می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/463512/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم