پیام خراسان

آخرين مطالب

تپش دوباره نبض زندگی در رگ افسرده صنعت خراسان رضوی اقتصادي

تپش دوباره نبض زندگی در رگ افسرده صنعت خراسان رضوی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- خراسان رضوی استانی صنعت‌خیز با مشارکت بیش از 90 درصدی فعالان بخش خصوصی برای ایجاد واحدهای صنعتی کوچک و متوسط است و حضور حدود 6 هزار واحد صنعتی در رسته های مختلف تولیدی، سهم قابل توجهی از اشتغال این استان را به خود اختصاص داده است.

بی تردید نمی توان از سهم قابل توجه خراسان رضوی در صنایع غذایی، قطعه سازی، لوازم خانگی و خودرو کشور گذشت، زیرا این استان صاحب برندهای نام آشنا در هر یک از این رسته های صنعتی است که هم در حوزه اشتغال و هم در بخش صادرات نقش برجسته ای را ایفا می کنند.

اما بدون شک در این وضعیت، تعطیلی واحدهای تولیدی که برای خراسان رضوی مزایای زیادی دارند، نمی تواند اتفاق خوشایندی در حوزه تولید این استان باشد و با توجه به نقش قابل توجه بخش صنعت در اقتصاد کشور، موضوع احیای واحدهای راکد چند سالی است که مورد توجه مسوولان دولتی قرار گرفته و امسال نیز به یک هدف مهم اقتصادی کشور در برنامه دولت سیزدهم بدل شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی با اشاره به هدفگذاری رشد اقتصادی استان در سال جاری به خبرنگار ایرنا گفت: امسال رشد 7.2 درصدی برای خراسان رضوی در نظر گرفته شده است تا بتواند سهم 4.5 درصدی منظور شده خود در رشد اقتصادی کشور را ایفا کند.

به گفته رضا جمشیدی، این رشد اقتصادی باید از محل مولفه های مختلفی مانند رشد سرمایه‌گذاری با اتکا بر افزایش منابع بانکها، صندوق توسعه ملی، منابع شرکتهای دولتی، مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی، فروش اموال و دارایی‌های دولت، تشکیل صندوقها و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس داخلی و خارجی تحقق یابد.

وی اظهار داشت: بر این اساس رشد اقتصادی استان خراسان رضوی برای سال 1401 معادل 7.2 درصد مشخص و با احتساب آن، رشد بخش های کشاورزی، شکار، جنگل‌داری و ماهیگیری 4.4 درصد، بخش استخراج معدن 12.4 درصد، بخش صنعت و انرژی و ساختمان 5.2 و رشد بخش خدمات برابر با 8.2 درصد پیش‌بینی شده است.

جمشیدی بیان کرد: تحقق این الزامات کمک خواهد کرد که سه درصد از رشد اقتصادی خراسان رضوی از طریق بهره‌وری در سال جاری میسر شود که در این راستا شناسایی موانع استفاده از ظرفیتها و مزیتهای استان از جمله مهمترین اقداماتی است که در مسیر تحقق رشد اقتصادی استان انجام پذیرفته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: فعال سازی و راه اندازی واحدهای تولید راکد، توسعه صادرات، استفاده مناسب از دانش و فناوری و ظرفیتهای موجود، شناسایی گلوگاههای رشد تولید و حذف رانت و تسهیل فضای کسب و کار، حفظ و نگهداشت واحدهای فعال تولیدی، ارتقای ظرفیت کلیه واحدهای صنعتی، کشاورزی و خدماتی و تجاری از جمله مهمترین الزاماتی است که رشد اقتصادی را از طریق بهره وری محقق خواهد کرد.

جبهه‌ای برای احیای واحدهای تولیدی راکد

اکنون خراسان رضوی در 2 جبهه در حال پیگیری برای احیای واحدهای تولیدی راکد است، یک جبهه به دبیری سازمان صنعت معدن و تجارت استان در قالب قرارگاه صنعت و جبهه دیگر توسط شرکت شهرکهای صنعتی استان در قالب کلینیک سیار صنعت فعال شده است.

روند احیای واحدهای صنعتی راکد در خراسان رضوی از سال 1398 با تشکیل کلینیک صنعت با محوریت شرکت شهرکهای صنعتی استان آغاز شد که براساس آن واحدهای صنعتی راکد شناسایی و مشکلات آنها احصا می شد تا از این طریق به بهبود تولید و بازگشت دوباره آنها به چرخه تولید کمک شود.

هنوز هم کلینیک صنعت با محوریت شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی و بهره گیری از مشاوران زبده برای احصا و ارایه راهکارهای هوشمندانه برای حل مشکلات واحدها در خراسان رضوی فعال است که توفیقات زیادی نیز داشته است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: امسال طبق برنامه ریزی انجام گرفته به منظور احیای واحدهای تولیدی، سه شنبه هر هفته در قالب کلینیک سیار صنعت به اتفاق مشاوران، نمایندگان سازمان صنعت معدن و تجارت، بخشداری، فرمانداری، اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی، اداره امور اقتصاد و دارایی به یکی از شهرکهای صنعتی در استان مراجعه و واحدهای مشکل دار را شناسایی می کنیم.

محمد احسانی افزود: در این راستا از ابتدای امسال کلینیک سیار صنعت، 10 نشست در شهرک‌های مختلف صنعتی برگزار کرده و از 40 واحد صنعتی در این شهرکها بازدید به عمل آمده که طی این بازدیدها مشکلات آنها احصا و صورت‌جلسه شده است.

وی بیان کرد: بازدید میدانی کلینیک سیار صنعت از واحدهای تولیدی مستقر در شهرکهای صنعتی، منجر به ثبت مشکلات واحدها در سامانه ای به اسم میز خدمت شهرکهای صنعتی توسط خود صاحب واحد یا مدیر شهرک صنعتی می شود تا بعدا رصد اجرای فرآیندها و پیگیری مشکل توسط آنها قابل دسترس باشد.

وی اظهار داشت: طبق ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت کارگروهی استانی با عنوان "افزایش ظرفیت تولید و احیای واحدهای راکد" تشکیل شده که ریاست آن برعهده مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی و دبیری آن با معاون صنایع کوچک این شرکت است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: مصوبات نخستین جلسه کارگروه مزبور در قالب 2 طرح شامل احصای واحدهای راکد و دیگری شناسایی واحدهایی که کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید دارند، در حال پیگیری است.

احسانی ادامه داد: در راستای عمل به مصوبات کارگروه مزبور 20 تا 30 ماموریت برای همکاران معاونت صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی تعریف شده است که یکی از این ماموریتها شناسایی واحدهای راکد است.

وی اضافه کرد: از مجموع 276 واحد راکد مستقر در شهرکهای صنعتی خراسان رضوی، حداقل 30 واحد تمایل به احیا و بازگشت مجدد به چرخه تولید دارند، در این راستا و براساس ابلاغیه وزارتخانه و شیوه نامه ای که منجر به تشکیل کارگروه افزایش ظرفیت تولید و احیای واحدهای راکد شد، مقرر است در 23 مردادماه نماینده نهاد ریاست جمهوری در حوزه راه اندازی واحدهای راکد به اضافه اعضای کارگروه ملی "افزایش ظرفیت تولید و احیای واحدهای راکد" که متشکل از نماینده قوه قضاییه و چند دستگاه اجرایی دیگر است، 30 واحدی را که قابلیت بازگشت به عرصه تولید دارند، معرفی کنند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: ممکن است از واحدهای راکد شناسایی شده، تعدادی تمایل به راه اندازی مجدد نداشته باشند، در این راستا با متولیان سازمان صمت نشستی برگزار شد تا این واحدها تعیین تکلیف شوند، براین اساس مقرر شد واحدهایی که چهار سال از راکد بودن آنها گذشته و صاحبان واحدها هم تمایلی به راه اندازی مجدد ندارند، پروانه بهره برداری واحدشان ابطال و از گردونه فعالیت خارج شوند.

احسانی اظهار داشت: کلینیک سیار صنعت در خصوص واحدهای صنعتی که کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت دارند نیز در حال برگزاری جلساتی است تا بتوان به روشهای مختلف از جمله عارضه یابی، تامین مالی، انجام فرآیندهای بهبود، تامین ماشین آلات، به روزرسانی ماشین آلات، بازاریابی، رفع مشکلات صادرات از طریق شرکتهای مدیریت صادرات و برخی موارد دیگر، مشکل آنها را حل کرد.

وی خاطرنشان کرد: پارسال شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی از طریق راه اندازی کلینیک سیار صنعت، موفق به بازگرداندن 95 واحد تعطیل شده به عرصه تولید شد که از این لحاظ رتبه نخست را در احیای واحدهای راکد در بین شرکتهای شهرکهای صنعتی کشور به دست آورد.

احسانی اضافه کرد: از ابتدای امسال نیز تاکنون پنج واحد صنعتی راکد مستقر در شهرکهای صنعتی خراسان رضوی به چرخه تولید بازگردانده شده اند.

تعیین تکلیف 64 واحد صنعتی راکد در خراسان رضوی

براساس آمارهای اعلام شده از مراجع قانونی، هم اینک کل واحدهای صنعتی راکد مستقر در داخل شهرکهای صنعتی و خارج از آنها در خراسان رضوی 373 واحد است، این در حالی است که سال 1399 واحدهای راکد در استان حدود 700 واحد بود و کاهش این آمار نشان از عزم استان برای احیای مجدد واحدهای تولیدی دارد.

موضوع احیای واحدهای راکد صنعتی در کلان استان نیز در قالب قرارگاه صنعت، به عنوان یکی از بخشهای ذیل قرارگاه مرکزی حمایت از فعالیتهای اقتصادی، که امسال به ابتکار استاندار خراسان رضوی با برنامه ریزی مشخص در بخشهای مختلف راه اندازی شد، دنبال می شود و مسوولیت آن نیز با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است.

رییس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون فهرست 373 واحد صنعتی راکد در داخل و خارج از شهرکهای صنعتی استان شناسایی و به قرارگاه صنعت استان معرفی شده که تلاش ما معطوف به راه اندازی مجدد آنها است نه اینکه پروانه آنها باطل شود.

قاسم کیومرثی افزود: تمام تلاش ما این است که از ظرفیت واحدهای راکد، که ظرفیت بزرگ و قابل توجهی در خراسان رضوی است، بیشترین بهره گرفته شود و این موضوع در جلسات قرارگاه صنعت به تصویب رسیده و یکی از برنامه های استان تعیین تکلیف این واحدها به عنوان راهبرد فعال سازی آنها بوده است.

وی بیان کرد: تعیین تکلیف واحدهای صنعتی راکد از سه طریق دنبال می شود که نخست، راه اندازی مجدد آن توسط مالک واحد یا خریداری آن توسط سرمایه گذاری دیگر یا مشارکت سرمایه گذار با مالک واحد است به نحوی که واحد صنعتی دوباره فعال شده، پروانه آن احیا یا پروانه مجددی برای آن صادر شود.

وی اظهار داشت: در حالت دوم مالک تمایلی به راه اندازی مجدد واحد صنعتی ندارد، یا امکان راه اندازی مجدد برای وی وجود نداشته و یا محصولش توجیه اقتصادی یا بازار ندارد، که در آن صورت موضوع به سمت تعلیق یا ابطال پروانه واحد صنعتی می رود تا بتوان از ظرفیت و امکانات واحد نظیر ماشین آلات و خط تولید آن در محل دیگری استفاده کرد.

رییس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برخی از واحدهای صنعتی از ماشین آلات و امکانات تولید برخوردار هستند اما به دلایلی از جمله اختلاف شرکا، ضعف مدیریتی، بدهی مالک و یا عدم به‌روزرسانی خط تولید و محصول نیاز به دریافت مشاوره برای بازنگری در مدیریت یا تکمیل ماشین آلات و به روزرسانی خط تولید خود دارند.

کیومرثی افزود: در خصوص واحدهای مزبور تلاش می شود که در یک برنامه منسجم بتوان مشکل واحد صنعتی را حل کرد، نیازهای آن را احصا نمود و در قالب ظرفیتهای قانونی مانند کارگروه ستاد تسهیل برای مشکلات آن بتوان راه حلی دست و پا کرد.

وی اظهار داشت: براساس روش های یاد شده مقرر است تا پایان امسال، 373 واحد صنعتی راکد در استان تعیین تکلیف شوند که از این تعداد در چهار ماهه نخست امسال 64 واحد راکد تعیین تکلیف شده و 20 واحد آن به چرخه تولید بازگشته است.

کیومرثی اضافه کرد: تعیین تکلیف 20 واحد راکد صنعتی و بازگشت آنها به چرخه تولید، به معنای آن است که دیگر واحدهای مزبور قابلیت بازگشت به عرصه تولید نداشته اند و طی فرآیندهای دیگری نظیر آنچه گفته شد، تعیین تکلیف شده اند.

وی بیان کرد: واحدهای صنعتی راکد شناسایی شده در خراسان رضوی در زمینه های مختلفی فعالیت داشته اند و منحصر به محصول یا رسته تولیدی خاصی نبوده اند.

بی شک یکی از ظرفیتها برای حل مشکلات واحدهای راکد یا واحدهایی که کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت دارند، کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی است.

طبق آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان در بهار امسال مشکل 227 واحد تولیدی را بررسی کرده و راه‌حل‌های موثر برای آنها را ارایه داده است. این واحدهای تولیدی با سرمایه‌گذاری پنج هزار و 500 میلیارد تومان، برای چهار هزار و 800 نفر اشتغالزایی داشته‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/464563/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی. چ در مشهد دستگیر شد/ پاتوق شیما راز تبهکاری هایشان را لو داد

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

آبگیری 3 میلیون 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه

نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد

حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد

برپایی 1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون

دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود

آمادگی شمشیربازان خراسانی برای حضور در لیگ برتر

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد

کشف 72 هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

اعتبار 6 همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی

هشدار نارنجی؛ رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

علت انتقال 6 نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

بازگشت 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی