پیام خراسان

آخرين مطالب

تاریخ‌سوزی میراث 4 هزار ساله خراسان‌شمالی در کوره‌های آجرپزی فرهنگي

تاریخ‌سوزی میراث 4 هزار ساله خراسان‌شمالی در کوره‌های آجرپزی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- خاک را خشت می زنند و به کوره می برند تا آجر شود و سپس همین آجرها را کامیون کامیون بار می زنند و به شهرهای اطراف ارسال می کنند.

کسی چه می داند که این آجرها با خاکی ساخته شده است که قدمت آن به هزاره های باستانی بازمی گردد و ده ها برج و بارو را در آغوش خود پنهان کرده و مامن و مدفن زنان و مردانی است که در حاشیه توفان‌های جنگ و صلح در شهر باستانی چهار هزار ساله ریوی زیسته اند.

محوطه ای که بناهای زیرخاکی آن اکنون به همت باستان‌شناسان تک به تک از اعماق خاک خارج شده است و مرمت می شود و در معرض دید مردم قرار می گیرد و آخرین آن هم مرمت ساختمان خشتی موسوم به خزانه بود که از تابستان 1396 و همزمان با کاوش‌های باستان‌شناسی حفظ، مرمت و احیای آن آغاز شد تا این که بخش آخر این طرح بزرگ امسال به پایان رسید.

محوطه باستانی ریوی، گستره ای 110 هکتاری با 9 فصل کاوش است که این کاوش ها قدمت آن را به عهد مفرغ مربوط می کند و کاوش های این اثر بیانگر این است که این محل یک ساتراپی هخامنشی و یکی از مهم‌ترین استقرارگاه های تاریخی در شمالشرق کشور است که بقایای باستان‌شناسی از دوره‌های مفرغ، آهن، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی را در خود جای داده است.

این محل در سال 1346 با شماره 720 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و هفت فصل از کاوش‌های این محوطه تاریخی با همکاری باستان‌شناسان آلمانی به انجام رسید و 2 فصل دیگر نیز با توجه به همه گیری کرونا و عدم امکان حضور آلمانی ها، توسط هیات باستان‌شناسی کشور اجرا شد.

ریوی این روزها حال و روز خوشی ندارد و پیکر این محوطه باستانی زخم خورده از برج های آجرپزی است که در طی سال ها خاکش را از این میراث چهار هزار ساله تغذیه می کردند، اگرچه در سال های اخیر فعالیت این کوره های آجرپزی ممنوع شده است ولی این عمل در حکم «نوشدارو بعد از مرگ سهراب است.»

 تاریخ‌سوزی میراث 4 هزار ساله خراسان‌شمالی در کوره‌های آجرپزی

ریوی؛ دری ناشناخته به سوی تاریخ هخامنش

سال ها بود که در مورد قدمت محوطه باستانی ریوی زیاد شنیده بودم اما امسال شرایط فراهم شد تا به همراه جمعی از عکاسان و کارشناسان میراث فرهنگی خراسان شمالی برای بازدید از این میراث چهار هزار ساله به شهرستان مانه و سملقان سفر کنم.

در یک روز گرم تابستانی از بجنورد مرکز خراسان شمالی به سمت غرب حرکت کردیم و پس از حدود 50 کیلومتر به شهر آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان رسیدیم و پس از طی 2 کیلومتر در مناطق شمالی این شهر کورهای آجرپزی رخ نمایی می کند و در بدو ورود به ریوی، خاک و آجر به چشم می خورد ولی ما کمر به اکتشاف این محدوده می بندیم و به گوشه و کنار آن سر می زنیم.

  در این گستره تاریخی می توان آثار 9 فصل کاوش باستان‌شناسی را مشاهده کرد؛ اما آنچه برای بیننده تعجب آور و متاثر کننده است کوره های آجر پزی هستند که در مرکز و جنوب این گذرگاه تاریخی سر برافراشته اند و در کنار آن ها چیدمانی از آجرها دیده می شود که چندین متر ارتفاع دارد که در همان ابتدای ورود به این گستره، چون خراشی بزرگ بر چهره تاریخ به چشم می خورد و آزار دهنده و سوال برانگیز است که چرا در محلی با این قدمت باید کوره های آجر پزی فعالیت کنند.

چندین نفر در این محل مشغول به کارند و تپه هایی از خاک را قالب می زنند و در کوره ها می پزند تا خشت های ریوی آجر دیوارهای خانه های مردم شود.

36 هکتار خاک باستانی در کوره های آجرپزی

گفته می شود که فعالیت های کوره‌های آجرپزی از سال 1360 در این محل آغاز شد و در طول 30 سال این کوره ها خاک این محل را به توبره کشیدند و آجر کردند و چه بسا خشت به خشت خانه هایی که در این سال ها ساخته شد، هر یک رازهایی از مردمانی در دل خود دارد که بقایای آن ها در گستره ای به وسعت 110 هکتار و به قدمت چهار هزار سال وجود داشت.

اگر چه نمی توان به مالکانی خرده گرفت که صفر تا صد کار آن ها با مجوزهای قانونی انجام شده است اما غفلت و نادیده گرفتن قوانین توسط مسوولان موجب شد تا در طی سه دهه فعالیت این کوره ها 33 درصد(36 هکتار) از محوطه باستانی ریوی از بین برود.

کارشناسان بر این باورند که فعالیت این کوره ها یکی از تپه های مرکزی و مهم تاریخی را به طور کامل و در حدود سه چهارم از یک تپه دیگر را نیز تخریب و محو کرده اند که در نقشه های هوایی در سال‌های قبل از تخریب واضح است و اکنون نمایان نیست.

اگرچه نمی توان منکر فعالیت ها و پیگیری های دلسوزان میراث فرهنگی و مسوولانی شد که بعد ها در شهرستان و استان حضور یافتند و با توجه به درک اهمیت این محوطه باستانی برای جلوگیری از ادامه خاکبرداری ها و تخریب این اراضی اقدام کردند.  

مالکان؛ اراضی تعیین تکلیف شود

با توجه به اهمیتی که کاوش های ریوی در روشن شدن زوایای تاریک تاریخ در شمالشرق کشور دارد، اقدامات زیادی از بدو تاسیس خراسان شمالی در سال 83 برای توقف فعالیت در این محوطه انجام شد، اما این محدوده مالکان زیادی دارد که کشاورزند و جلب رضایت آن ها برای توقف فعالیت ها کار سختی است.

یکی از کشاورزان این محدوده که مایل به ذکر نام خود در این گزارش نیست در این‌باره می افزاید: این محدوده دارای بیش از 30 مالک کشاورز است و اکنون بخشی از فعالیت های کشاورزی آن ها محدود شده است و در این محوطه به جزء فعالیت های کشاورزی که فقط در سطح خاک انجام می شود، هر فعالیتی ممنوع است که این موجب سردرگمی ما شده است.

وی با بیان اینکه اراضی محدوده ریوی در مالکیت پدران و اجداد آن ها بوده است می گوید: ما مالکان خواهان تعیین و تکلیف و فروش اراضی خود در این محل هستیم،حتی مالکان کوره های آجرپزی نیز با وجود هزینه هنگفت برای خرید تجهیزات و زمین، فعالیت های خود را متوقف کرده اند؛ با این حال مسوولان نیز باید شرایط ما را درک کنند و این اراضی را تعیین تکلیف کنند.

میراث؛ فعالیت کوره ها ممنوع است

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی در این زمینه می گوید: کوره های آجرپزی در طی سالیان گذشته 33 هکتار از محوطه تاریخی تپه ریوی را تخریب کرده است اما با فعالیت این اداره کل طی 10 سال گذشته در این منطقه، شرایط و ضوابطی برای فعالیت کوره ها اتخاذ شد تا از ادامه تخریب ها جلوگیری شود ،به طوری که خاک برداری توسط این کوره ها در این منطقه به طور کامل ممنوع شده است و اکنون خاک این کوره ها از مکان های دیگر تامین می شود.

علی مستوفیان می افزاید: بخش های تخریب شده نیز محافظت می شود و مذاکراتی با سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی انجام شد تا این کوره ها به خارج محوطه انتقال داده شوند.

وی می افزاید: در حال حاضر یکی از این کوره ها تعیین تکلیف شده است و با توجه به اجرای طرح گردشگری در این منطقه باستانی، این واحدهای آجرپزی با تغییر کاربری، تولید کاشی سنتی را در دستور کار قرار دهند.

ریوی بخش بزرگی از  زوایای تاریخی را در دل خود پنهان کرده است و مشخص نیست در قسمت های تخریب شده چه مقدار از شواهد تاریخی از بین رفته است.

در هر حال آن چه در این محل روی داد و تمام اقدامات کشاورزی و دیگر فعالیت های اقتصادی که به تخریب 33 هکتار از این محوطه  انجامید؛ قابل جبران نیست و اکنون باید به فکر بود تا پس از این شاهد تخریب های دیگر در این محل و دیگر گستره های تاریخی خراسان شمالی نباشیم.

اهمیت ریوی

رییس پایگاه میراث فرهنگی ریوی و سرپرست هیات باستان‌شناسان درباره 9 فصل کاوش این گستره باستانی می گوید: محوطه تاریخی ریوی یکی از مهم‌ترین محوطه‌های دوران تاریخی شمالشرق کشور واقع در نزدیکی روستای نجف در شهرستان مانه و سملقان است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سیدجواد جعفری می افزاید: محوطه باستانی ریوی که 110 هکتار گستره دارد به عنوان قدیمی ترین استقرارگاه انسان در شمالشرق کشور است که قدمت آن با توجه به شواهد تاریخی به عصر مفرغ باز می گردد.

وی با بیان این که کاوش های باستان شناسی شواهد آثار یک استقرار قوی در این دوران را نشان می دهد، می گوید: «اشک» نخستین پادشاه پارت در شهری به نام آساک تاجگذاری کرد و نام این شهر بارها در متون تاریخ به کار برده شده و با توجه به محدوده و شواهدی که در این شهر پیدا شده است، احتمال می رود که این نقطه همان آساک تاریخی باشد اما باید شواهدمان تکمیل شود.

 جعفری می افزاید: در این گستره، شهری زیر خاک خفته است که کاوش های ما آثاری از امپراتوری های هخامنشی، ساسانی و اشکانی و حتی عهد مفرغ را در آن یافته اند.

جعفری با بیان این که بیش از 50 سال از ثبت این محوطه در فهرست آثار ملی خراسان می گذرد، می گوید: اگر چه بخشی از این محوطه تخریب و تصرف شده است اما در باقیمانده این محوطه آنقدر شواهد قوی باستان‌شناسی وجود دارد که به ادامه کار لطمه وارد نمی کند.

وی قدیمی ترین بخش این محوطه را گورستانی می داند که قدمت آن به سه هزار و 700 سال قبل باز می گردد و در این مورد می گوید: از حفاری این محل 12 اسکلت انسان پیدا شد و همچنین 900 قلم اشیای باستانی نیز یافت شده است که در موزه مردم شناسی بجنورد نگهداری می شود.

این باستان‌شناس می گوید: از این مکان که محل انبار گردانی بوده خمره هایی مهر و موم شده با امضاء پیدا شد که این امضا ها ما را به تعاملات اجتماعی و اقتصادی آن دوره می رساند.

از یکهزار و 315 اثر تاریخی شناخته شده خراسان شمالی 655 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که 511 مورد آن اثر تاریخی، 54 اثر طبیعی، 75 اثر ناملموس و 20 اثر منقول تاریخی است.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع شده است و بر اساس آخرین آمار سرشماری جمعیت این استان 863 هزار نفر است.

 این استان سکونتگاه اقوام کرد، ترک، ترکمن، تات، لر و بلوچ است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/465932/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد