پیام خراسان

آخرين مطالب

70 درصد انگور خراسان رضوی در چهار شهرستان این استان تولید می‌شود اجتماعي

70 درصد انگور خراسان رضوی در چهار شهرستان این استان تولید می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: 70 درصد انگور استان در چهار شهرستان خلیل‌آباد، قوچان، کاشمر و جغتای تولید می‌شود.
غلامحسین ساربان در گفت‌وگو با ایسنا افزود: خراسان رضوی با 29 هزار هکتار سطح زیر کشت محصول انگور رتبه سوم کشور را بعد از قزوین و آذربایجان غربی دارد.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال 315 هزار تن انگور در خراسان رضوی تولید شود، از کشت بیش از 30 رقم انگور در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: از این سطح 21 هزار هکتار به صورت آبی و 8000 هکتار به صورت دیم کشت می‌شود.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در خراسان رضوی شهرستان خلیل‌آباد مقام اول تولید انگور را با 5700 هکتار به خود اختصاص داده و قوچان، کاشمر و جغتای در رده‌های بعدی قرار دارند.
وی اظهار کرد: هر چند 70 درصد انگور خراسان رضوی در این چهار شهرستان تولید می‌شود اما در دیگر شهرستان‌ها از جمله سبزوار، تربت‌ جام، تایباد، گناباد، جوین و مشهد هم این محصول کشت می‌شود.
ساربان با بیان اینکه بیشترین سطح کشت انگور استان به ارقام عسگری، پیکامی، ترکمن، فخری، صاحبی، یاقوتی و کشمشی بیدانه اختصاص دارد، عنوان کرد: 65 تا 70 درصد محصول برداشتی در این بخش به کشمش تبدیل شده و به دیگر استان‌ها و کشورهای مجاور از جمله پاکستان صادر می‌شود.
وی یادآور شد: این محصول به صورت تازه‌خوری و کشمش در شهرستان‌های داخل استان مصرف شده و علاوه بر آن به استان‌هایی نظیر تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و... نیز ارسال می‌شود. همچنین بخشی از آن هم به سایر کشورها از جمله افغانستان، کشورهای عربی حاشیه خلیج، پاکستان، آسیای میانه، کشورهای اروپایی و... صادر می‌شود.
تولید انگور در ماه‌های مختلف سال با کشت ارقام جدید
وی ادامه داد: خوشبختانه اقدامات خوبی در حوزه مسائل صرفه‌جویی در مصرف آب و توسعه ارقام جدید که خاصیت ماندگاری بالا و طولانی‌تر بودن طول دوره دارد، اتفاق افتاده است.
معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: با کشت ارقام جدید پیش‌بینی می‌شود از اردیبهشت‌ ماه تا اواخر آبان انگور داشته باشیم. در گذشته به دلیل اینکه تمام انگور فقط در یک فصل برداشت می‌شد، قیمت‌ها افت بسیار داشت و این موجب نارضایتی کشاورزان می‌شد.
وی عنوان کرد: هر چند در صنایع جانبی اقدامات خوبی انجام شده اما کافی نیست. اگر صنعتی باشد که بتواند انگور استان را با کیفیت بالا خشک کند تا مورد قبول اروپا باشد، قیمت آن بیشتر خواهد بود.
محصولات ارگانیک کمتر از یک درصد
ساربان در خصوص وضعیت تولید محصولات ارگانیک این استان گفت: هرچند در دنیا سه درصد محصولات به صورت ارگانیک تولید می‌شود اما این رقم در کشور و به تبع خراسان رضوی کمتر از یک درصد است.
وی خاطرنشان کرد: 17 هزار هکتار جنگل‌های پسته در سرخس و کلات و 10 تا 11 هزار هکتار کنجدی که درگز و کلات کشت می‌شود، طبیعی و به صورت ارگانیک است.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از بالا بودن ضایعات در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: انگور یکی از محصولاتی است که همیشه بیشترین ضایعات را دارد.
وی تصریح کرد: در برخی گزارش‌ها تا 34 درصد ضایعات انگور گزارش می‌شود. این محصول بیشترین ضایعات را در حوزه باغات میوه دارد. اگر روی ارقامی که ماندگاری بیشتری دارد، کار شود، ضایعات به شدت کاهش می‌یابد.
می‌شود با همین مقدار آب کشاورزی را ادامه داد
ساربان در ادامه با تاکید بر اینکه به دلیل محدودیت‌های آبی بخش کشاورزی خراسان رضوی دیگر توسعه نخواهد یافت، گفت: خراسان رضوی 11 میلیون و 800 هکتار وسعت و 3.5 میلیون هکتار استعداد کشاورزی دارد ولی عملا در یک میلیون هکتار از این اراضی کشاورزی انجام می‌شود که از این سطح 72 درصد کشاورزی آبی و 28 درصد به صورت دیم کشت می‌شود.
وی عنوان کرد: با توجه به کاهش آب چاه‌ها و طولانی شدن دوره خشکسالی مصرف آب در بخش کشاورزی از 7.2 میلیارد متر مکعب در 30 سال گذشته به چهار میلیارد و 700 متر مکعب کاهش یافته که 70 تا 75 درصد آن بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی است.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: بزرگترین پروژه مشارکتی کشاورزان استان در بخش کنتورگذاری مربوط به چاه‌های کشاورزی است. بدون شک در چاه‌هایی که کنتورگذاری شده، ساعت کارکرد دشت‌ها به تثبیت می‌رسد.
وی از آب به عنوان مهم‌ترین محدودیت در بخش کشاورزی خراسان رضوی نام برد و گفت: می‌شود با همین مقدار آب کشاورزی را ادامه داد و مدیریت نمود.
ساربان تصریح کرد: در برخی مناطق خراسان رضوی توانسته‌ایم به ازای یک متر مکعب آب دو 2 گندم تولید کنیم که این بالاتر از شاخص‌های اروپاست.
وی گفت: باید در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و سیستم‌های مدرن سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود. آینده صنعت زراعت باید به سمت آبیاری‌های میکرو و استفاده از نوار تیپ و در باغات به سمت آبیاری زیرسطحی برود. این سیستم‌ها می‌تواند مصرف آب را از متوسط 7000 متر مکعب در هکتار به 2500 متر مکعب کاهش دهد.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: سازمان جهاد کشاورزی به اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و سایر سیستم‌های مدرن کشاورزی کمک می‌کند. اکنون 196 هزار هکتار از مساحت کشت آبی استان تحت پوشش این سیستم‌ها قرار دارد.
وی تصریح کرد: افزایش راندمان آبیاری، صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش علف‌های هرز، بهبود کمی و کیفی در تولید محصول، افزایش بهره‌وری و برقراری امکان همزمان آبیاری و کوددهی از مزایای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین است.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه کمبود صنایع تبدیلی انگور، فرآوری و بسته‌بندی مکانیزه کشمش باعث می‌شود بخشی از انگور تولیدی به ضایعات تبدیل شود، گفت: در راستای حمایت از تولیدکنندگان این محصول با هدف حذف واسطه‌ها و کسب ارزش افزوده بیشتر نسبت به راه‌اندازی انبار بورس کشمش در منطقه ترشیز اقدام شده است.
وی خاطرنشان کرد: بدون شک با افزایش عملکرد در واحد سطح به منظور کاهش هزینه‌های تولید با استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت‌ فشار، سایبان، به‌نژادی و فراز می‌توانیم در تحقق کشاورزی اقتصادی و پایدار گام برداریم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/467320/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

باران های رگباری بیرجند

مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون

برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد

وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی ادامه دارد

آلزایمر ارزی دولتمردان

باران‌های رگباری در بیرجند

تولید 2 هزار و 600 متر مربع فرش درخراسان‌شمالی

آتش سوزی و انفجار گاز در نیشابور یک فوتی و یک مصدوم بر جای گذاشت

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

جنگل فندقلو میزبان گردشگران و اردوهای دانش آموزی

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

بی‌توجهی راننده پژو در محور فرعی صفی‌آباد حادثه آفرید

کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید

روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه

رقابت 15هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور

علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

رشد 50 درصدی گردشگری در بخش «کَن»

صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود

جمع آوری 254 معتاد متجاهر در مشهد

شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است

بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد

آبگیری 3 میلیون و 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

فیلم/آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان

مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

نجات گردشگران گم‌شده در جنگل‌های خلیل‌شهر بهشهر

(ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی

سالن ورزشی استاندارد در شهرستان بجستان نداریم

بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد

حمایت یک هزار و 127 میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان

به ظرفیت‌های خدمات‌رسانی مشهد به صورت ویژه پرداخته شود

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

جمع آوری254 معتاد متجاهر در مشهد

مسیرهای خراسان جنوبی مسدود نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید

علما حافظان مرزهای دینی هستند

57 سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال 1403

تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین

انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟

کددار شدن درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن

عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد