پیام خراسان

آخرين مطالب

خراسان‌جنوبی روی ریل مصوبات دولت سیزدهم/دستاوردهای سفر چه بود؟ مقالات

خراسان‌جنوبی روی ریل مصوبات دولت سیزدهم/دستاوردهای سفر چه بود؟
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور دولت سیزدهم در شهریور ماه 1400 به خراسان‌جنوبی سفر کرد. استانی که به واسطه داشتن نمایندگی مردم آن در مجلس خبرگان آشنایی قبلی نیز با این خطه داشته است.

این آشنایی قبلی با استان موجب شده بود که مردم و جامعه نخبگانی دیار خاوران امیدهای فراوانی به این سفر داشته باشند و امید به حل مشکلاتی در زمینه راه آهن بیرجند، راه‌های استان، خشکسالی و … را مطرح می‌کردند.

یکی از موضوعاتی که در این سفر مورد تأکید قرار گرفت بحث حل مشکلات ناشی از خشکسالی از طریق احیای قنوات، استفاده از آب‌های ژرف و انتقال آب بود

در آستانه یک سالگی سفر دولت به استان، بررسی و یادآوری مصوبات سفر خراسان‌جنوبی و وعده‌های داده شده به مردم می‌تواند کمکی به مسئولان برای سرعت بخشیدن به اجرای مصوبات بکند.

یکی از موضوعاتی که در این سفر مورد تأکید قرار گرفت بحث حل مشکلات ناشی از خشکسالی از طریق احیای قنوات، استفاده از آب‌های ژرف و انتقال آب بود.

 

طرح سه راهکار برای حل مشکل آب در سفر استانی رئیس جمهور

حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی در تاریخ 19 شهریور ماه در همان ابتدای ورود به خراسان جنوبی مشکل آب استان را مطرح کرد و با اشاره به کمبود نزولات آسمانی در این استان و مشکلات در حوزه آب گفت «در این حوزه بسیاری از استان‌ها با مشکل مواجه هستند که راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت را دنبال خواهیم کرد.

رئیسی بیان کرد: در زمینه برنامه‌های کوتاه مدت برنامه‌هایی که استان ارائه دهد برای آن تأمین اعتبار خواهیم داشت.

وی بیان کرد: در زمینه برنامه‌های بلند مدت از جمله انتقال آب از دریای عمان تلاش داریم اقدامات به نحوی باشد که مردم ناامید از برنامه نشوند و به آن دسترسی پیدا کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: مسئله کشاورزی این استان هم بسیار مهم است اما به دلیل کم آبی منطقه با مشکلاتی مواجه هستیم.»

در همان سفر استانی، رئیس جمهور در شورای اداری خراسان جنوبی یکی از راهکارهای حل مشکل آب را مورد اشاره قرار داد و بر تشکیل ستاد احیای ستاد قنوات تاکید کرد.

وی افزود: «زیرساخت‌های در این زمینه موجود است و باید برای احیای قنوات با کمک‌های دولت و مردم منطقه ورود کنیم.»

رئیس جمهور نه تنها در بدو ورود به استان و در شورای اداری که در جمع مردم، علما و نخبگان خراسان‌جنوبی نیز بار دیگر به مشکل خشکسالی مردم استان اشاره و سه راهکار احیای قنوات، انتقال آب و استفاده از آب‌های ژرف را برای حل این معضل مطرح کرد.

وعده‌ای برای حل مشکلات تولیدکنندگان

با توجه به مشکلات اقتصادی و صنعتی در دیار خاوران یکی دیگر از وعده‌های رئیس جمهور در سفر به خراسان جنوبی که در جمع مردم، علما و نخبگان خراسان جنوبی مطرح شد کمک به مراکز تولیدی استان بود که رئیس جمهور در این زمینه اظهار کرد: «فشار مالیاتی به مراکز تولیدی باید کاهش داده شود و در این راستا مالیات برای فعالیت اقتصادی غیر مولد وضع می‌کنیم.

رئیس جمهور گفت: فعالیت‌های اقتصادی مولد باید مالیات کمتری داشته باشند و اگر مهلتی یا استمهالی می‌خواهند باید موافقت شود که این سیاست در دولت پیگیری خواهد شد.

رئیسی ادامه‌داد: به وزیر صنعت و وزرای مربوطه تأکید می‌کنم که ساز و کاری را برای حمایت از داخلی‌سازی و صادرات طراحی و فعال کنند تا واحدهای تولیدی را در راستای صادرات تشویق کنند.»

دغدغه‌ای که «مهر» به رئیس جمهور منتقل کرد

افزایش حق مرزی تا شعاع 50 کیلومتر از دغدغه‌های مرز نشینان خراسان جنوبی بوده است که خبرگزاری مهر در راستای رسالت خبری خود در سفر شهریورماه سال گذشته رئیس جمهور به استان این مشکل را با حجت‌الاسلام رئیسی مطرح کرد و از ایشان شنید که «هم اکنون حق مرزی خراسان جنوبی تا شعاع 20 کیلومتر است که نماینده مرزنشینان استان درخواست افزایش این شعاع را داشتند.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها را در این زمینه را از طریق استاندار انجام خواهیم داد، گفت: برای افزایش شعاع تا 50 کیلومتر پیگیری خواهیم داشت.

به موجب بند (2) مصوبه هیئت وزیران موضوع طرح فروش سوخت مرزی، ترتیباتی از سوی دولت برای تخصیص سهمی از درآمدهای حاصل از صادرات زمینی فرآورده‌های نفتی از ابتدای سال 1399 و با هدف ارتقای توان اقتصادی ساکنین روستاهای مرزی شعاع 20 کیلومتری مرز اتخاذ شده است.

افزایش حق مرزی برای خراسان جنوبی تا شعاع 50 کیلومتر خواسته مرزنشینان و مسئولان خراسان جنوبی است چراکه شعاع 20 کیلومتر بخش‌های اعظم استان را که بیشترین فشار را در خشکسالی دیدند و در فقر بیشتری هستند را شامل نمی شود»

در حوزه کریدور ریلی شرق نیز حجت الاسلام رئیسی در شورای اداری خراسان جنوبی این وعده را داد که «نسبت به کریدور ریلی وزیر راه و شهرسازی با بانک‌های عامل جلسه‌ای بگذارد تا مشکل حل شود و میزان پرداخت برای جاده‌های مواصلاتی و ریل اقدام شود.»

حال با گذشت یک سال از این سفر پیگیر شدیم که چه میزان از این وعده‌ها در حوزه حل مشکل آب، دو بانده شدن راه‌ها و … عملیاتی شده است.

11 هزار میلیارد تومان در قالب مصوبات سفر اختصاص یافته است

علیرضا عباس‌زاده، معاون عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی در زمینه مصوبات سفر رئیس جمهور به استان و اقدامات انجام شده طی یک سال گذشته گفت: تصمیم دولت برای اجرای مصوبات جدی است.

وی با اشاره به اینکه 11 هزار میلیارد تومان در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور برای سه سال اختصاص یافته است، بیان‌کرد: برای سال 1400 حدود 720 میلیارد تومان اختصاص یافت.

در راستای عملیاتی شدن مصوبات بر زمین مانده، پیگیری‌های از طریق برگزاری جلسه با معاون اول رئیس جمهور و حضور معاون اجرایی رئیس جمهور در استان و بازدید وی از پروژه‌های در حال اجرا انجام شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: نکته قابل توجه این است که 130 درصد پروژه‌های عمرانی در سال اول محقق شده است که بسیار خرسند کننده است.

عباس زاده بیان کرد: در راستای عملیاتی شدن مصوبات بر زمین مانده، پیگیری‌های از طریق برگزاری جلسه با معاون اول رئیس جمهور و حضور معاون اجرایی رئیس جمهور در استان و بازدید وی از پروژه‌های در حال اجرا انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه از جمله دغدغه‌های مردم که در سفر رئیس جمهور به خراسان‌جنوبی مد نظر قرار گرفت، دو بانده شده جاده‌های استان بود، گفت: 580 کیلومتر باند دوم در خراسان جنوبی در حال تکمیل است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ادامه‌داد: در حوزه دوبانده شدن جاده‌ها برای سه سال دو هزار میلیارد تومان اعتبار گذاشته شده که در سال 1400 حدود 460 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی با تأکید بر اینکه مردم منتظر چشیدن شیرینی اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور هستند، گفت: یکی از مهمترین پروژه‌ها که مردم نیز آن را دنبال می‌کنند پروژه راه آهن بیرجند- یونسی است.

وضعیت پروژه راه آهن بیرجند- یونسی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه پروژه راه آهن بیرجند- یونسی بخشی از پروژه راه آهن زاهدان به شمال است، بیان کرد: طبق آخرین تصمیم‌گیری‌ها کنسرسیومی شامل شش بانک عامل تأمین اعتبار دو هزار و 600 میلیارد تومانی را با ضمانت صندوق توسعه ملی برعهده دارند.

عباس زاده با بیان اینکه در پروژه راه آهن 98 کیلومتر از این مسیر پیمانکار دارد که پیشرفت 15 درصدی داشته است، اظهار کرد: اگر همه مراحل درست و دقیق انجام شود تا پایان دولت سیزدهم و یا ماه‌های اول دولت بعد این پروژه محقق و اجرایی خواهد شد.

وی گفت: یکی از وعده‌های رئیس جمهور در سفر به خراسان جنوبی که در جمع نخبگان مطرح شد، بحث احیای قنوات بود.

احیا 151 رشته قنات

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: در راستای عملیاتی شدن این وعده رئیس جمهور نیز در حال حاضر 151 رشته قنات با اعتبار بیش از 40 میلیارد تومان و با پیشرفت بیش از 85 درصد در حال احیا است.

عباس زاده با تأکید بر اینکه کار احیای قنوات خراسان جنوبی تا پایان سال انجام می‌شود، گفت: حدود 400 روستای خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می‌شود که بر اساس مصوبه سفر و برنامه محروم زدایی دولت تا پایان سال 1402 آبرسانی به همه آنها باید انجام شود.

وی افزود: با توجه به اعتبار 200 میلیارد تومانی برای آبرسانی به روستاهای با بیش از 20 خانوار در خراسان جنوبی، این روستاها تا دهه فجر از آب شرب برخوردار خواهند شد که یکی از اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی یادآور شد: احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی به خراسان جنوبی یکی از پروژه‌های بسیار مهم است که کارهای مقدماتی آن در ماه‌های آینده انجام خواهد شد.

با توجه به گزارش داده شده بسیاری از مصوبات رئیس جمهور در حال اجرا است که سرعت در اتمام آن می‌تواند گره گشای بسیاری از امور مردم خراسان جنوبی باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/467580/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد