پیام خراسان

آخرين مطالب

عزم دولت برای حل مساله راهبردی تامین آب/ دریای عمان عطش شرق کشور را فرومی‌نشاند مقالات

عزم دولت برای حل مساله راهبردی تامین آب/ دریای عمان عطش شرق کشور را فرومی‌نشاند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از 1400 بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسوولان دولت سیزدهم اعم از رییس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

 ، کم‌آبی از بحرانهای دیرینه کشور است، ایران دارای اقلیم خشک و نیمه خشک و متوسط بارش آن 250 میلی‌متر است که این میزان بارش حدود یک سوم میانگین جهانی است. 

در این میان خشکسالی و بحران کم‌آبی در شرق کشور، عمیق‌تر از سایر نقاط کشور است و 40 درصد از کسری آب کشور متعلق به خراسان رضوی است، افزایش جمعیت و کاهش بارندگی، سرانه آب در استان را از هزار و 491 مترمکعب سال 1385 به 780 مترمکعب در سال 1395 رسانده است که این عدد اکنون به حدود 600 مترمکعب رسیده است که در دشت مشهد کمتر از 200 مترمکعب است.

هم‌اکنون بیش از ٩٨ درصد حوضه شهرستان مشهد و ٩5 درصد پهنه استان خراسان رضوی درگیر خشکسالی است، در تابستان امسال 16 شهر استان از لحاظ تامین آب در شرایط قرمز قرار دارند و میزان مصرف آب در استان از تولید آن پیشی گرفته است، 992 روستای استان امسال با بحران کم‌آبی مواجه هستند، 386 روستا در وضعیت قرمز، 300 روستا در وضعیت نارنجی و 306 روستا در شرایط زرد قرار دارند.

طبق اعلام وزیر نیرو سیاست‌ها و برنامه‌های دولت مردمی در حوزه آب به دو محور "مدیریت مصرف و افزایش بهره‌وری" و "طرح‌های توسعه‌ای و تکمیل طرح‌های موجود" تقسیم شده و جهاد آبرسانی، به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی کشور در تمام استان‌ها در حال اجراست.

خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان رضوی به منظور مرور مهمترین اقدامات شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در یک سال سپری شده از عمر دولت سیزدهم در زمینه تامین آب این استان، میزگردی را با حضور مدیرکل و معاونان این شرکت در محل ایرنا در مشهد برگزار کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در این نشست اظهار کرد: استان خراسان رضوی در اقلیم خشک واقع شده و از لحاظ شرایط آبی به شدت وابسته به منابع زیرزمینی هستیم به طوری که بیش از 85 درصد آب مورد نیاز از منابع زیرزمینی تامین می‌شود.

علیرضا طاهری افزود: با ادامه روند خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها، این مشکل مضاعف و وابستگی به منابع زیرزمینی بیشتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شرکت آب منطقه ای وظیفه انجام مطالعات و تامین آب مورد نیاز برای مصارف استان در بخش های شرب، کشاورزی و خدمات و نیز حراست از منابع آبی را برعهده دارد.

عزم دولت سیزدهم برای حل مساله راهبردی تامین آب/ دریای عمان عطش شرق کشور را فرومی‌نشاند

واگذاری تصدی‌گری دولت به تشکلهای مردمی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: اگر بخواهیم معضل آب در استان تعدیل شود باید از مردم بهره بگیریم تا کسانی که بهره بردار هستند در حوزه تامین آب نیز تولی‌گری داشته باشند.

طاهری گفت: تحقق این امر در یکسال گذشته با جدیت پیگیری شده و تا کنون 26 تشکل "آب‌بران" برای بخش کشاورزی در 34 دشت ممنوعه استان شکل گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: از 37 دشت آبی استان، 34 دشت در وضعیت ممنوعه قرار دارد، بخش مهمی از خدماتی که شرکت به چاه‌داران ارائه می‌کرد، هم اکنون توسط این تشکلها ارائه می‌شود و وظایف تصدی‌گری دولت به این تشکلها و مردم با کمترین مشکل واگذار شده است و اکنون به دنبال آ« هستیم تا تشکل آب‌بران را برای تمامی دشت ها فعال کنیم.

هوشمندسازی 10 هزار حلقه چاه کشاورزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی اظهار کرد: در موضوع سامانه های اندازه گیری و نصب شمارشگر بر روی چاه‌ها نیز اقدامات شاخصی در یک‌ سال گذشته انجام شده است، حدود پنج میلیارد متر مکعب آب از چاه‌ها استحصال می‌شود که تا چند سال قبل هیچ سامانه ای برای اندازه گیری آب این چاه‌ها وجود نداشت.

طاهری افزود: در این راستا از سال 87 در جریان طرح تعادل بخشی تصمیم گرفته شد چاه‌ها به شمارشگر هوشمند مجهز شود تا با کالیبره کردن مصرف آب و برق از طریق اندازه گیری برق، مقدار آب برداشتی مشخص شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون 10 هزار چاه کشاورزی در استان به شمارشگر هوشمند مجهز شده اند و تمام مصارف در شرکت رصد می‌شود و چنانچه مصرف آب از چاه به حدنصاب تعیین شده رسیده باشد، برداشت آب از چاه قطع می‌شود که این اقدام در حکم بیت الغزل مدیریت آب های زیرزمینی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: در استانی با ویژگی‌های خراسان رضوی اگر حداکثر صرفه جویی اعمال شود و اسراف نیز در کمترین میزان صورت گیرد، باز هم با کمبود منابع آبی مواجه هستیم چرا که منابع آب سطحی به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی ها کاهش یافته و منابع آب زیرزمینی نیز در تداوم افت تاریخی رو به نقصان نهاده است.

وی افزود: باید به صورت مداوم انسداد چاه های غیرمجاز، کنترل برداشت از چاه های مجاز، رفع تصرف بستر رودخانه، جلوگیری از نصب پمپ و استخرهای غیرمجاز و جلوگیری از آلودگی منابع آبی انجام شود و اکنون بیش از 90 درصد فعالیتهای شرکت روی این موارد متمرکز است.

طاهری ادامه داد: در این راستا از سال 92 تاکنون 17 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده که 402 حلقه آن در سال جاری صورت گرفته است و از این تعداد 64 حلقه عمیق و 338 حلقه نیمه‌عمیق بوده است.

وی افزود: با توجه به شرایط خشکسالی در استان، انشعابات و چاه‌های غیرمجاز تهدیدی برای سفره‌های آبی است از این رو شناسایی و مسدود کردن آنها از اولویتهای این شرکت است.

طاهری خاطرنشان کرد: 10 هزار و 137 چاه کشاورزی مجاز در خراسان رضوی وجود دارد که هشت هزار و 184 حلقه آن به شمارشگر هوشمند مجهز شده است. همچنین هفت هزار و 420 حلقه چاه غیرمجاز نیز در استان شناسایی شده که 6 هزار و 727 حلقه آن چاه کشاورزی است.

وی با بیان این که میزان کسری مخازن آب در استان 800 میلیون مترمکعب در سال است، افزود: طرح تعادل بخشی چاه‌ها و تجهیز آنها به شمارشگر هوشمند با جدیت پیگیری می‌شود.

رفع تصرف بیش از 450 هکتار حریم رودخانه

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز در این نشست در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه بازگشایی و رفع تصرف از بستر و حریم رودخانه‌ها اظهار کرد: از سال 1400 تا کنون 458 هکتار آزادسازی و رفع تصرف در این حوزه صورت گرفته است.

محمدعلی نعمت‌نژاد افزود: از سال 90 تا پایان سال 99 نیز 3 هزار و 367 هکتار رفع تصرف انجام شده است و این اقدام از اولویتهای شرکت است که با جدیت پیگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: 82.9 درصد از آب تولیدی در استان در بخش کشاورزی، 12.3 درصد در بخش شرب، 1.5 درصد در بخش صنعت و 3.3 درصد نیز در بخش خدمات مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه رودخانه ها اصلی ترین منافذ تغذیه سفره های زیرزمینی هستند، اظهار داشت: پدیده تصرف بستر رودخانه ها در حال گسترش است که در حوزه رفع تصرف رودخانه‌ها در استان اقدامات خوبی صورت گرفته است.

طاهری خاطرنشان کرد: کشت صیفی با آب آلوده از قدیمی ترین مشکلات و معضلات شهر مشهد بوده است که هم اینک با اقدامات صورت گرفته‌ جلو کشت و کار با آب آلوده به میزان بیش از 98 درصد گرفته شده است.

وی یادآور شد: در حوزه محیط زیستی اقدامات زیادی صورت گرفته است، صنایع رصد شده و بحث کیفی منابع آب با جدیت پیگیری می‌شود، همچنین برای ساخت رودپارک‌ها تفاهم نامه هایی با شهرداری های استان منعقد شده که یکی از رودپارک های زیبای کشور، "چهل بازه" مشهد است که با مساحت 100 هکتار ایجاد شده و از شاهکارهای فضاسازی بر روی رودخانه هاست.

وی گفت: این پروژه بدون ایجاد خلل در جریان عبوری سیل در یکسال گذشته بهره برداری شده و رودخانه به محلی برای رفاه مردم تبدیل شده است.

افزایش چشمگیر اعتبارات عمرانی در دولت سیزدهم

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز از افزایش اعتبارات عمرانی این شرکت از سال 1400 تاکنون خبر داد و افزود: در سال گذشته اعتبارات عمرانی ملی و استانی در حوزه توسعه 321 میلیارد تومان بود که 207 میلیارد تومان از این مبلغ تخصیص یافت.

مجتبی برغمدی افزود: اعتبارات عمرانی مصوب امسال نیز تا کنون 201 میلیارد تومان بوده است که 68 میلیارد تومان از این مبلغ تا امروز تخصیص یافته است.

وی اضافه کرد: دولت سیزدهم توجه ویژه ای به موضوع تامین آب و گذر از تنش کم آبی دارد و پیش بینی می‌شود اعتبارات عمرانی ملی و استانی مصوب در سال جاری به 2 تا سه برابر مبلغ فعلی افزایش یابد.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: ساخت سد شوریجه، آبرسانی به نیشابور، آبرسانی به سرخس و تامین آب مشهد از طریق جایگزینی پساب با آب کشاورزی از مهمترین طرح های در دست اجرای استان است.

برغمدی خاطرنشان کرد: افزایش اعتبارات، نقش مهمی در شتاب گرفتن اجرای طرح های مهم دارد و این امر در دولت مردمی مورد تاکید و توجه است.

عزم دولت سیزدهم برای حل مساله راهبردی تامین آب/ دریای عمان عطش شرق کشور را فرومی‌نشاند

طرح بزرگ انتقال آب 

طرح انتقال آب از خلیج فارس به شرق کشور از جمله طرح‌های کلان تعریف شده برای تامین بخشی از کسری آب در دالان شرق کشور است که از آبان ماه سال 1400 آغاز شده است و طبق تفاهمنامه های منعقد شده، آب انتقالی به استانهای خراسان رضوی و جنوبی در بخش صنعت به مصرف خواهد رسید اما این آب در سیستان و بلوچستان، برای تامین مصرف آشامیدنی نیز پیش بینی شده است و طبق برنامه زمانبندی شده، این طرح تا پایان سال 1404 و یا اوایل 1405 بهره‌برداری خواهد شد.

فراهم شدن زمینه مهاجرت معکوس، تامین نیاز آبی مناطق خشک و کم‌آب شرق کشور، اشتغالزایی با توسعه صنعت از جمله بازخوردهای مثبت اجرای این طرح است که بهره‌برداری از آن امیدی تازه برای مردمان این خطه ایجاد خواهد کرد.

بنا به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، در مرحله نخست اجرای طرح انتقال آب از سواحل چابهار به شرق کشور، سهم خراسان رضوی سالانه 120 میلیون متر مکعب، استان سیستان و بلوچستان 228 میلیون متر مکعب و سهم خراسان جنوبی 60 میلیون متر مکعب تعیین شده است.

طاهری اضافه کرد: این طرح که فرااستانی است و استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را در برمی‌گیرد اکنون با 15 درصد پیشرفت فیزیکی از چابهار تا مشهد در دست اجراست.

وی گفت: مسیرسازی این طرح از مشهد تا تربت حیدریه به صورت کامل انجام شده است و قابلیت اجرای پروژه را دارد، در مسیر خاش به زاهدان نیز پیمانکار مشغول کار است، در مسیر خضری به خواف نیز در حال کار است و لوله این مسیر نیز در دست ساخت است و آبگیر این پروژه نیز در ساحل دیشاب در 30 کیلومتری شرق چابهار در دست اجراست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: این پروژه به لحاظ سازه‌ای از پروژه های بزرگی است که با اجرای آن 280 میلیون مترمکعب آب به سیستان و بلوچستان منتقل می‌شود، 100 میلیون متر مکعب از این آب در بخش شرب و 180 میلیون متر مکعب در بخش صنعت و خدمات مصرف خواهد شد.

طاهری ادامه داد: 60 میلیون متر مکعب آب نیز برای مصارف صنعت و خدمات به خراسان جنوبی و 120 متر مکعب آب نیز برای مصارف صنعت و خدمات به خراسان رضوی تخصیص می یابد.

وی گفت: این در حالی است که کل آب اختصاص داده شده به بخش صنعت خراسان رضوی تاکنون 70 میلیون مترمکعب بوده است.

مجری مطالعات طرح انتقال آب از خلیج فارس به شرق کشور نیز با بیان اینکه این طرح انتقال آب در قالب چهار خط تعریف شده است، گفت: خط یک انتقال آب از خلیج فارس به سمت هرمزگان، کرمان و یزد تعریف شده که این خط با تخصیص آب در بخش صنعت در حال بهره برداری است، خط شماره 2 نیز از خلیج فارس به کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی تعریف شده که این طرح نیز اکنون با تخصیص صنعتی در مرحله اجراست.

علی عبداللهی اضافه کرد: قطعه اول این خط از مشهد به سمت تربت حیدریه به طول 123 کیلومتر در حال اجراست و در مرحله تملک مسیر، خاکبرداری و آماده‌سازی برای لوله‌گذاری توسط پیمانکار است.

مجری مطالعات طرح انتقال آب از سواحل چابهار به شرق کشور ادامه داد: در مسیر مشهد - تربت حیدریه کار در حال انجام است و خط انتقال آب در مسیر خواف از سنگان به سمت گناباد و قاین نیز به طول 140 کیلومتر در حال اجرا است.

عبداللهی افزود: طرح انتقال آب از خلیج فارس یکی از راهکارهای تامین آب استان خراسان رضوی است و این پروژه ملی تاثیر خوبی در بهبود وضعیت آبی استان خواهد داشت.

وی اظهار کرد: طرح انتقال آب از خلیج فارس به شرق کشور با کاربری صنعتی در حال اجراست و تنها برای سیستان و بلوچستان کاربری آن مصرف شرب نیز تعریف شده‌ است که انتظار می رود با توجه به خشکسالی‌های پیاپی در شرق کشور و استانهای خراسان رضوی و جنوبی، این استان ها نیز علاوه بر بخش صنعت، از کاربری شرب این طرح بهره‌مند شوند.

مجری مطالعات طرح انتقال آب از سواحل چابهار به شرق کشور اضافه کرد: رویکرد در شرق کشور جلوگیری از مهاجرت و مهاجرت معکوس است لذا باید با تامین نیاز آبی مناطق از جمله روستاها از فرار جمعیت پیشگیری شود از این رو برای تخصیص آب شرب این طرح به استانهای خراسان رضوی و جنوبی به عنوان بخش دولتی، در سیاستگذاری دالان شرق در طرح خط انتقال آب همکاری‌هایی بین وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب کشور در حال انجام است تا نیازسنجی مطابق طرح جامع تامین آب شرق کشور عملیاتی شود. 

سد شوریجه

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی اظهار کرد: اکنون 19 سد در استان وجود دارد که پنج سد برای استفاده در بخش شرب است که سد دوستی از آن جمله است.

طاهری افزود: امسال با توجه به وضعیت نامناسب آبهای سطحی، این سدها نیز وضعیت مطلوبی ندارند اما امیدواریم با بارش‌های آتی وضعیت آبگیری این سدها بهتر از وضع موجود شود.

وی اضافه کرد: ساخت سد شوریجه در 100 کیلومتری شرق مشهد از دیگر پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت است که با آورد سالانه 30 میلیون متر مکعب از پیشرفت فیزیکی 28 درصدی برخوردار است و 15 میلیون متر مکعب از آورد این آب برای بخش شرب مشهد و 15 میلیون متر مکعب نیز برای کشاورزی دشت سرخس اختصاص می‌یابد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در خصوص سد شوریجه اظهار کرد: این سد از طرحهای اولویت دار برای تامین آب استان است که با هدف کنترل و مهار سیلابهای کشَف رود، جلوگیری از خروج آب از کشور، تامین بخشی از آب شرب مشهد و تامین حقابه اراضی پایین دست طراحی شده و در حال ساخت است.

علی محمد سیفی با بیان اینکه سد شوریجه همچنین از اتلاف روانابهای فصلی جلوگیری خواهد کرد، گفت: اجرای این طرح با 65٠ میلیارد تومان اعتبار از سال ٩٣ آغاز شده است و تا ٢ سال آینده تکمیل می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در ادامه اظهار کرد: پروژه ای که ساکنان قوچان سالهای متمادی در آرزوی اجرایی شدن آن هستند، لوله گذاری به طول 24 کیلومتر برای انتقال ایمن آب به لحاظ کیفی و کمی از سد "تبارک" به تصفیه خانه قوچان است که این طرح با 50 درصد پیشرفت فیزیکی و 90 میلیارد تومان اعتبار در دست اجراست و در ایام دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.

عزم دولت سیزدهم برای حل مساله راهبردی تامین آب/ دریای عمان عطش شرق کشور را فرومی‌نشاند

استفاده از ظرفیت آبهای برون مرزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در خصوص استفاده از ظرفیت آبهای برون مرزی اظهار کرد: برای استفاده از آب رودخانه "جیحون" تفاهم نامه سه جانبه ای بین ایران، افغانستان و تاجیکستان منعقد شده است تا بتوان بخشی از آب این رودخانه را در ایران استفاده کرد.

طاهری با بیان اینکه جیحون رودخانه بزرگی با آورد متوسط 70 میلیارد متر مکعب است، افزود: تفاهم نامه مذکور عملیاتی شده و مطالعات استفاده از آبهای همسایگان شمال شرقی کشور شامل افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان آغاز شده و مذاکراتی نیز با آنان صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: پدیده گرمایش و تغییر اقلیم به نوعی کشورهای مزبور را دچار مشکل کرده است و در دهمین کنفرانس منابع آب در تاجیکستان اعلام شد که پدیده تغییر اقلیم باعث شده یخچالهای تاجیکستان در معرض ذوب شدن قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: اینکه به چه روشی و چه میزان بتوان از این منابع استفاده کرد، به ارتباط موثر و معنادار بین بخشهای انرژی، آب و راه وابسته است و تا کنون اقدامات خوبی انجام شده و اگر در بخش آب به نتایج مورد نظر برسیم، بخشی از آب بدون ایجاد وابستگی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مصوبات سفر ریاست جمهوری

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی اظهار کرد: در سفر هیات دولت به خراسان رضوی در فروردین ماه امسال، سه پروژه شرکت آب منطقه ای به عنوان مصوبات سفر برای تخصیص اعتبار مصوب شد که پروژه سد شوریجه از آن جمله بود.

طاهری اضافه کرد: 30 میلیارد تومان برای این پروژه از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تخصیص یافته است.

وی گفت: پروژه شبکه آبیاری سد دوستی در منطقه سرخس از دیگر پروژه‌ها است که 10 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آن تخصیص یافت و این طرح تاکنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

طاهری ادامه داد: پروژه جایگزینی پساب با آب کشاورزی در محدوده غرب مشهد و پروژه آبرسانی از سد تبارک به قوچان با تخصیص 30 میلیارد تومان اعتبار، از دیگر پروژه های مصوب سفر استانی رییس جمهور است.

طرح های هفته دولت

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در خصوص پروژه های آماده بهره برداری در هفته دولت نیز اظهار کرد: مخزن 10 هزار متر مکعبی نیشابور در هفته دولت به بهره برداری می‌رسد، پروژه لوله گذاری این طرح نیز با 12 میلیارد تومان اعتبار در هفته دولت کلنگ زنی می‌شود.

طاهری افزود: رفع تصرف 12 کیلومتر از حریم رودخانه ها در بالادست سد ارداک و آغاز پروژه تعویض لوله گذاری خط انتقال غرب مشهد برای آب شرب به طول 50 کیلومتر از دیگر طرح های این شرکت در هفته دولت است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/467919/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت مراسم آبگیری آب انبار‌های سرایان در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور

انهدام باند سازمان یافته قاچاق سوخت در خراسان جنوبی

دانش آموزان صدر نشین مهارت آموزی در خراسان جنوبی

افتتاح 3 طرح هادی در شیروان

طرح مهم عمرانی خراسان شمالی در بودجه 1403 اعتبار گرفت

9 طرح مهم عمرانی خراسان شمالی در بودجه 1403 اعتبار گرفت

افزایش تسهیلات بنیاد مسکن برای مددجویان خراسان شمالی

بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون خراسان رضوی فراهم شده است

2 انتصاب در انجمن سینمای جوانان ایران

انتقاد استاندار ایلام از وضعیت ساخت بازارچه میوه و تره بار

کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار است

شناسایی فرار مالیاتی 3 هزار میلیارد تومانی در خراسان رضوی

شناسایی فرار مالیاتی 3 هزار میلیارد تومانی

این بار «ترامپ خواب‌آلود»، سوژه شد

نخاع می‌تواند مستقل از مغز عمل کند

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - سه شنبه 28 فروردین

راه اندازی 9 سایت توسعه تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستایی، در خراسان جنوبی

ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم

دستگیری 3 سارق احشام با 9 فقره سرقت در اسفراین

طرح انتقال آب‌های زیرزمینی خراسان شمالی چهار هزار میلیارد ریال اعتبار گرفت

نمایی از جنس حمایت در فرهنگ و هنر شیروان

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 28 فروردین 1403+ جدول

گردشگری بومی و نقش آن در شکوفایی اقتصاد مناطق

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز سه‌شنبه 28 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

حسرت زندگی نزیسته در جنگل پرتقال

گلایه‌های نماینده ولی فقیه از تخریب جنگل در مازندران

فعال بودن 12 اقامتگاه بومگردی در تربت حیدریه

بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون فراهم شده است

زائرسرای استان مرکزی در مشهد مقدس 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

ثبت‌ نام اولیه دوچرخه‌های اشتراکی بایدو رایگان شد

استخراج بیش از 2میلیون تن زغال سنگ کک شو از معادن خراسان جنوبی

انعقاد تفاهم نامه بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و بهسازی و نوسازی بافت تاریخی بیرجند

«مشکل واقعی» ترامپ با قاضی پرونده خود در منهتن

برخی جاده‌های خراسان رضوی مه گرفته است

آمادگی مشهد برای راه اندازی شهرجهانی نوآوری و فناوری‌های صنایع فرهنگی کشور

وبینار تخصصی ترانزیت و مدل سازی حمل­ و نقل بار برگزار می شود

◄ الحاق 5 هزار هکتار زمین به محدوده شهرهای خراسان جنوبی

راه اندازی  9 سایت توسعه تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستایی، در خراسان جنوبی

استخراج 2 میلیون و 650 هزار تُن زغال سنگ از معادن خراسان جنوبی

اعزام 170 زائر کرمانشاهی به حج عمره

اعتبار 4000 میلیاردی طرح انتقال آب‌های زیرزمینی در خراسان شمالی

161 واحد مسکن مددجویان کمیته امداد در خواف به بهره برداری رسید

اعتماد : بعد از انقلاب، یک میلیون هکتار از جنگل های کشور نابود شده است

ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم

بانوان هنرمند با نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی دیدار می‌کنند

رنگین شدن دشت‌های انابد با شکوفه‌های کلزا + تصاویر

برای اولین بار: اعلام سازوکار محرومیت تیمها از تماشاگران

فرماندار مشهد: پیگیر کار مردم در میزهای خدمت باشید

مروری بر آخرین تیم‌هایی که برای اولین بار در پنج لیگ معتبر اروپایی قهرمان شده‌اند