پیام خراسان

آخرين مطالب

انتقاد از بسته بودن مسجدها در بجنورد فرهنگي

انتقاد از بسته بودن مسجدها در بجنورد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مسجد در صدر اسلام تنها محل عبادت نبود بلکه مرکز رسیدگی به مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و علمی محسوب می‌شد.
مسجدها در گذشته مرکز دادخواهی مظلوم از ظالم نیز به شمار می‌رفت به طوری که پیامبر اکرم(ص) هر زمان می‌خواستند تصمیم مهمی در عرصه‌های مختلف نظامی، اجتماعی و… بگیرند، آن تصمیم را در مسجد مطرح و به اطلاع عموم می‌رساندند.
حتی پس از رحلت رسول خدا(ص) و در دوره خلفا مسجد جایگاه خود را در شئون مختلف حفظ کرد؛ اما به تدریج در طول تاریخ برخی مسائل از مسجد فاصله گرفت به طوری که درِ مسجدها در ساعت‌های غیر نماز بسته است.
یکی از شهروندان بجنوردی در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار ما از بسته بودن مسجدها در طول روز گلایه می‌کند و می‌گوید: درِ همه مسجدها به غیر از زمان نماز بسته است.
موسی‌الرضا سعادتی اظهار می‌کند: بنده هر روز صبح قبل از طلوع آفتاب، در پارک کنار منزل که برای پیاده‌روی می‌روم، شاهد مسافران بسیاری هستم که در این مکان اقامت موقت داشته‌اند و زمانی که می‌خواهند برای خواندن نماز به مسجد بروند، با درِ بسته آن مواجه می‌شوند.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه این استان در محل گذر زائران امام رضا(ع) قرار دارد و سالانه میلیون‌ها مسافر از این استان عبور می‌کنند، لازم است دست‌کم مسجدهای مسیر اصلی باز باشند؛ زیرا برخی از مسافران و افرادی که زمان اذان به مسجد نرسیده‌اند، می‌خواهند نمازشان را در مسجد بخوانند؛ ولی مجبورند کنار خیابان یا در پارک نماز را اقامه کنند. بسته بودن مسجدها نشان از بی‌توجهی به بهره بردن از ظرفیت مسجد است.
یکی دیگر از شهروندان بجنوردی هم می‌گوید: باید مسئولان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا ظرفیت مسجدها در ساعت‌های مختلف حفظ شود نه اینکه تنها مکانی برای برگزاری نماز و مجلس ختم باشد.
عبدالحسین رزاقی می‌افزاید: باید از ظرفیت‌های مسجد در برگزاری کلاس‌های مختلف علمی، دینی، آموزشی و... بهره برد و این مکان مقدس را به نهادی فعال و پویا تبدیل کرد.
وی همچنین می‌گوید: مسئله دیگری که وجود دارد متأسفانه در برخی از مسجدها، شأن مسجد رعایت نمی‌شود. یکی از شئونات مسجد، رفتار صحیح و پسندیده خود مسجدی‌هاست که گاه برخی رفتارها و برخوردها را از سوی آنان می‌بینیم که موجب می‌شود جوانان و نوجوانانی که با ذوق و اشتیاق به مسجد آمده‌اند، از این مکان مقدس رانده شوند. رانده شدن جوانان از این‌گونه مکان‌ها تبعات زیادی در پی دارد و موجب آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی می‌شود.
گلایه نماینده ولی فقیه ازانفعال مسجدها
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد نیز می‌گوید: افزون بر هزار مسجد در خراسان شمالی وجود دارد؛ ولی این مسجدها در حد انتظار، فعال نیستند. در حالی ‌که مسجد بهترین نهاد برای حل مشکلات محلات و مقابله با انواع آسیب‌های اجتماعی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین نوری بر ضرورت احیای بیشتر کارکردهای اجتماعی مسجدها تأکید و اظهار می‌کند: دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی باید تلاش کنند با رویکردی انقلابی و با تشریک ‌مساعی این کارکردها را احیا کنند.
وی با اشاره به اهمیت احیای کارکردهای چندگانه مسجدها می‌افزاید: اگرچه مسجد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی احیا شد؛ ولی هنوز نتوانسته‌ایم کارکردهای چندگانه فرهنگی آن را احیا و اجرایی کنیم. در حالی‌ که مسجد نقش تأثیرگذاری در توسعه فرهنگ دینی و رفع آسیب‌های اجتماعی محلات دارد.
وی با بیان اینکه امور اجتماعی اسلام با محوریت مسجد انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: باید تمامی نهادهای فرهنگی ازجمله کانون فرهنگی و هنری مساجد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری انقلاب اسلامی و پایگاه‌های بسیج برای احیای کارکردهای مسجدها مشارکت فعال داشته باشند.
نوری با بیان اینکه فعالیت امام جماعت نباید تنها محدود به اقامه نماز جماعت باشد، خاطرنشان می‌کند: امام جماعت باید رابطه صمیمانه‌ای با مردم محله داشته باشد تا بتواند مشکلات آنان را برطرف کند.
وی مسجد را محل تربیت انسان‌های وارسته توصیف می‌کند و می‌گوید: براساس آمارها، افزون بر 90 درصد شهدا اهل مسجد بودند و در این مرکز دینی پرورش یافته‌اند.
امام جمعه بجنورد با تأکید بر اینکه باید کودکان و نوجوانان را به حضور در مسجد تشویق کنیم، این مهم را لازمه تربیت نیروهای انقلابی و مدافع ارزش‌های اسلامی دانست.
در ادامه، مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی نیز تعداد مسجدهای استان را یک‌هزار و 200 مسجد عنوان می‌کند و می‌گوید: از این تعداد، 85 مسجد شاخص و فعال و 632 مسجد به نوعی در خدمات اجتماعی فعال هستند. همچنین 352 امام جماعت در سطح استان فعالیت دارند.
حجت‌الاسلام محمد خانی با بیان اینکه شهرستان بجنورد به نسبت آمار جمعیتی‌اش تنها 80 مسجد دارد که در مقایسه با جمعیت، به شدت کم است اظهار می‌کند: در حال حاضر از این تعداد مسجد در شهرستان بجنورد 12 مسجد اقامه نماز ندارد و در مجموع 304 مسجد در کل استان نماز مغرب و عشا و 16 مسجد نماز صبح برگزار می‌کنند.
وی می‌افزاید: نکته قابل توجه این است که مسجدها هدفمند نیستند؛ بلکه در جانمایی آن‌ها در برخی محله‌ها چندین مسجد و برخی محله‌ها کمبود مسجد داریم.
وی با اشاره به هفته جهانی مسجد می‌گوید: به همین مناسبت برگزاری نخستین نمایشگاه دستاوردهای مسجدهای استان با حضور 32 مسجد و 32 غرفه در محل مصلی بجنورد در حال برگزاری است.
حجت‌الاسلام خانی، دومین رویداد رونمایی از کتاب مسجد انقلاب از آغاز تا تراز انقلاب، برگزاری همایش بزرگ همسنگران مسجدی با حضور ائمه جماعت و ارکان مسجد، بازدید و حضور نماینده ولی فقیه در یکی از مسجدهای فعال استان در شیروان، کلنگ‌زنی مسجد محله فرهنگیان را از جمله برنامه‌های شاخص این هفته عنوان می‌کند.
خبرنگار: سمانه محمدزاده ثانی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/468063/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

144 متخلف زیست محیطی دستگیر شدند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند / دامغان هم لرزید

نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ 31 فروردین

زلزله 4.2 ریشتری «روداب» سبزوار را لرزاند

زلزله 4/2 در «روداب» خراسان رضوی

دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند

وقوع زلزله 4.2 در «روداب» خراسان رضوی

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند