پیام خراسان

آخرين مطالب

تلاش دولت مردمی برای اشتغالزایی در خراسان رضوی/ ایجاد 15 هزار فرصت شغلی مقالات

تلاش دولت مردمی برای اشتغالزایی در خراسان رضوی/ ایجاد 15 هزار فرصت شغلی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -   یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.
وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از 1400 بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود.
با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسوولان دولت سیزدهم اعم از رییس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.
به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم در طول یکسال سپری شده از مدیریت کشور، اقدامات موثری در بخشهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در راستای حمایت از کارگران و بهبود شرایط کسب و کار به انجام رسانده است که شاید مهمترین اقدام دولت برای حوزه کارگری را بتوان افزایش بیش از 50 درصدی حقوق آنان در سال جاری، متناسب با وضعیت تورم و افزایش هزینه های زندگی دانست که وضعیت کارگران را بسیار بهبود بخشید.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی که به همراه معاونان خود در نشست ارایه عملکرد یکساله دولت سیزدهم در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان در مشهد حضور یافته بود با اشاره به مهمترین اقدامات و دستاوردهای دولت در این حوزه طی یکسال گذشته گفت: از جمله این اقدامات بهره برداری از زمین چمن مصنوعی با مشارکت بخش خصوصی در مجموعه ورزشی شماره 2 کارگران مشهد و همچنین افتتاح 142 خانه فرهنگ در استان با همکاری واحدهای صنعتی با هدف ارتقا، بهره وری و توانمندسازی نیروی کار در جامعه تولید بوده است.

پیام خراسان

محمدامین بابایی اظهار داشت: در این مدت سالن وی.آی. پی در مجموعه ورزشی کارگران با مشارکت بخش خصوصی افتتاح شد، همچنین گردهمایی ها و نشستهایی در خصوص ارتقای فرهنگ کار برگزار شده که در آن بیش از 795 نفر – ساعت آموزش ارایه شده است.
وی برگزاری مسابقات و جشنواره های فرهنگی متنوع از عکس و فیلم با موضوع ارتقای فرهنگ کار در بین جامعه تولید و کار را از دیگر برنامه های فرهنگی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی طی یک سال گذشته برشمرد.
وی ادامه داد: در راستای اجرای طرح یارانه معیشتی تاکنون سه میلیون و 813 هزار و 918 نفر در دهکهای یک تا 9، بسته های طرح معیشتی را دریافت کرده اند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی رسیدگی به بیمه کارگران ساختمانی را از دیگر برنامه های این نهاد ذکر و بیان کرد: از شهریورماه سال گذشته تاکنون 15 نشست در این خصوص برگزار و به درخواست 200 نفر رسیدگی شده و بیمه بیکاری کسانی که واجد شرایط بوده اند، مجددا برقرار شده است.
بابایی، برگزاری بیش از 110 رویداد فرهنگی و ورزشی طی یک سال گذشته در خراسان رضوی در مناسبتهای مختلف، ایجاد 10 کانون یاریگران تولید در کارگاه های تولیدی 20 تا 500 نفره از شهریورماه سال قبل تاکنون و افتتاح پنج کانون یاریگران تولید، همزمان با هفته دولت امسال را از دیگر برنامه ها و دستاوردهای این نهاد برشمرد.
وی ادامه داد: در حوزه روابط کار، طرحی در راستای کاهش اثرات ناشی از حوادث کار در قالب طرح توانمندسازی اعضای کمیته های حفاظت بهداشت کار و دوره های آموزشی متنابه آن برنامه ریزی شده است که اجرای این مهم توسط مرکز تحقیقات اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی از شهریور امسال آغاز می شود.
بابایی اضافه کرد: از شهریور سال گذشته تاکنون 165 تعاونی جدید در خراسان رضوی ایجاد شده و در سال گذشته 244 میلیون تومان کمک بلاعوض به تعاونی های استان صورت گرفته است، همچنین در سال گذشته 162 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به تعاونی های استان پرداخت شده که در مقایسه با سال 1399، که پرداخت تسهیلات به تعاونی ها 116 میلیارد تومان بود، از رشد مناسبی برخوردار بوده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به تامین مسکن کارگران گفت: مقرر است فهرست کارگرانی که در طرح نهضت ملی مسکن شرکت می کنند، در اختیار این اداره کل قرار گرفته و متقاضیان در قالب تعاونی مسکن ساماندهی شوند.

پیام خراسان

افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان رضوی
سرپرست مدیریت کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: نرخ مشارکت اقتصادی استان در بهار سال 1400 به میزان 40.5 درصد بوده که این نرخ در بهار امسال به 41.9 درصد رسیده است.
کلثوم فاضل افزود: نرخ بیکاری افراد بالای 15 سال خراسان رضوی در بهار 1400 در این استان 6.8 درصد بود که این نرخ در بهار 1401 به 7.9 درصد رسیده است، علت عمده اثرگذار در بیکاری، نوساناتی است که در فضای اقتصادی استان به سبب شیوع کرونا به وجود آمد و عمده تاثیر خود را نیز بر بخش خدمات گذاشت چرا که بخش عمده اقتصاد و اشتغال استان وابسته به بخش خدمات است.
وی بیان کرد: برای امسال خراسان رضوی 115 هزار فرصت شغلی در نظر گرفته شده و تلاش دستگاه های اجرایی نیز تحقق همین هدف است که تاکنون بیش از 15 هزار و 331 فرصت شغلی در سامانه رصد اشتغال ثبت شده است.
فاضل با اشاره به اقدام موثر دولت در ساماندهی و رصد اشتغال ثبت شده توسط دستگاه های اجرایی گفت: پیش از این تاکید خاصی روی سامانه رصد اشتغال نبود و میزان مشاغل ایجاد شده از بخشهای مختلفی دریافت می شد که بخش اعظم آن هم در حوزه مسکن بود، که البته قابل انکار نیست، اما امسال با تاکید وزارتخانه تعاون کار و رفاه اجتماعی، الزام شده که همه دستگاه های اجرایی فرصتهای شغلی به وجود آمده را در سامانه رصد اشتغال ثبت کنند.
وی افزود: در این سامانه کد ملی افراد، اطلاعات آنان و تسهیلاتی که دریافت کرده اند و نقش آفرینی این تسهیلات ثبت می شود که کاملا قابل پایش است به طوری که سه مرحله نظارت روی شغل ایجادی ثبت شده در این سامانه انجام می گیرد که شامل مرحله ارسال پیامک به تلفن فرد شاغل و پرسیدن چند سوال، برقراری تماس تلفنی و اطمینان از شاغل بودن فرد و نظارت میدانی از شغل ایجاد شده می شود.
وی اظهار داشت: بیشترین فرصت شغلی ایجاد شده در سال جاری در بخش خدمات و بیشترین تعهد اشتغال در خراسان رضوی مربوط به کمیته امداد امام خمینی (ره) با 33 هزار فرصت شغلی تعهد شده در قالب اشتغال حمایتی بوده است.
به‌کارگماری هزار و 558 نفر توسط مراکز کاریابی
سرپرست مدیریت کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به فعالیت 92 مرکز کاریابی در استان گفت: از این تعداد 53 مرکز در مشهد و 39 مرکز در دیگر نقاط استان پراکنده اند که این مراکز در چهار ماهه نخست امسال هزار و 558 نفر را به کار گماشته اند.
فاضل اظهار داشت: بررسی های به عمل آمده طی سه سال گذشته نشان داد که 30 درصد از افرادی که در خراسان رضوی جویای کار بوده اند، به مراکز کاریابی مراجعه کرده اند و البته لازم است که این مراکز به لحاظ صنفی تلاش بیشتری در جذب جویندگان کار داشته باشند.
وی با اشاره به استفاده از ظرفیت کارگروه اشتغال و قرارگاه اشتغال استان در راستای رفع موانع مسیر اشتغالزایی، بویژه تامین منابع مالی گفت: از اسفندماه سال 1396 تاکنون 791 میلیارد و 481 میلیون تومان تسهیلات حمایتی به هشت هزار و 902 طرح اشتغالزا در خراسان رضوی پرداخت شده است.
فاضل افزود: پارسال سهم خراسان رضوی از تسهیلات مشاغل خانگی 120 میلیارد تومان بوده که در 2 مرحله به استان ابلاغ شده است و در مجموع 94 میلیارد تومان جذب شده است، سهم استان از این تسهیلات در سال جاری 154 میلیارد تومان است که توزیع شهرستانی آن انجام گرفته و دستگاه های اجرایی، متقاضیان را به بانکها معرفی کرده اند.
سرپرست مدیریت کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: از محل بند ب تبصره 16 قانون بودجه نیز که به نهادهای کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی تعلق دارد، از هزار و 730 میلیارد تومان سهمیه کمیته امداد خراسان رضوی در این بخش، طی چهار ماه نخست امسال 85 میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شده و از 897 میلیارد تومان سهمیه بهزیستی استان نیز در این مدت 18.5 میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شده است.
فاضل اظهار داشت: رویکرد وزارتخانه مبنی بر تسهیل صدور مجوزها، شامل حال مراکز کاریابی نیز می شود، در دستورالعمل قبلی به ازای هر 30 هزار نفر جمعیت فعال امکان صدور مجوز برای مراکز کاریابی بود اما در بخشنامه جدید این محدودیت حذف شده و امکان صدور مجوز برای هر مرکزی که شرایط لازم را داشته باشد و بتواند به امر کاریابی کمک کند، وجود دارد.
توسعه مراکز مشاوره کارآفرینی و صدور سه‌روزه مجوز
وی ادامه داد: با توجه به رویکرد وزارتخانه در دولت سیزدهم، توسعه مراکز مشاوره کارآفرینی از طریق تسهیل صدور مجوزها در دستور کار قرار گرفت که در این راستا مجوز مرکز مشاوره کارآفرینی در صورت تکمیل بودن مدارک آنها ظرف سه روز صادر می شود.
سرپرست مدیریت کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: هم اینک 82 مرکز مشاوره کارآفرینی و کسب و کار فعال در استان وجود دارد که از این تعداد 30 مرکز شتاب دهنده هستند و 30 مرکز مجوز ارایه خدمات در فضای کار اشتراکی را از اداره کار دریافت کرده اند.
وی اظهار داشت: در چهاردهمین دوره تجلیل از کارآفرینان برتر استان که سال گذشته برگزار شد، از 115 هزار نفری که در این دوره شرکت کردند، 9 نفر از سه بخش صنعت، خدمات و کشاورزی استان انتخاب و به جشنواره کشوری معرفی شدند که بالاترین امتیاز آنها در شاخص هایی از جمله نوآوری، رشد سریع، ایجاد اشتغال، نداشتن مشکلات مالیاتی و روابط کار بود.
فاضل، راه اندازی باشگاه کارآفرینان نوجوان را از دیگر اقدامات اداره کل متبوع خود در حوزه کارآفرینی برشمرد و افزود: امسال برای راه اندازی این باشگاه اطلاع رسانی های لازم توسط اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل فنی و حرفه ای استان انجام گرفته که گروه هدف آن افراد هفت تا 18 ساله هستند.
وی برنامه این باشگاه را ارایه دوره های آموزشی در راستای فرهنگ سازی برای کارآفرینی و ترویج اخلاق کارآفرینانه دانست که تاکنون سه شرکت توانمند در استان در این خصوص اعلام آمادگی کرده و به وزارتخانه معرفی شده اند.

پیام خراسان

حضور عمده کارگران در واحدهای اقتصادی بالای 50 نفر
مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: براساس اطلاعات به دست آمده از سازمان تامین اجتماعی و واحدهای بازرسی این اداره کل، تا پایان اردیبهشت امسال 87 هزار و 949 واحد اقتصادی دارای کد تامین اجتماعی بوده اند که از این تعداد 75 هزار و 466 واحد کمتر از 10 نفر نیروی انسانی دارند و این آمار نشان می دهد که 86 درصد از واحدهای تولیدی استان کوچک و متوسط هستند که عمدتا در بخش خدمات فعالیت دارند.
ابراهیم رضازاده افزود: 740 هزار و 732 نفر کارگر در استان بیمه تامین اجتماعی هستند که از این تعداد 199 هزار و 279 نفر در کارگاه های با کمتر از 10 نفر نیروی انسانی فعالیت دارند.
وی بیان کرد: جامعه کارگری خراسان رضوی 27 درصد از جمعیت استان را شامل می شود که عمده آنها با جمعیت 370 هزار نفر در واحدهای اقتصادی بالای 50 نفر نیروی انسانی فعالیت دارند، این آمار نشان می دهد که سرمایه گذاری در حوزه صنعت هم ماندگاری بیشتری دارد و هم جذب نیروی کار را با هزینه کمتری انجام می دهد.
این مسوول در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه بیکاری کارگران از سه جنبه قابل بررسی است، گفت: یک بیکاری ناشی از اتمام قرارداد نیروی کار است، یک بیکاری در حین کار است و بیکاری دیگر برای افراد فاقد قرارداد رخ می دهد.
وی ادامه داد: بررسی بیمه بیکاری نیروهای دارای قرارداد، نیازی به طرح دعاوی در مراجع حل اختلاف ندارد و چنانچه قرارداد کاری به پایان رسیده باشد، با حداقل یک سال سابقه حق بیمه، پرونده فرد مستقیما در کمیته های دونفره بررسی می شود که اگر واجد شرایط باشد مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهد شد.
وی اضافه کرد: برای 2 نوع بیکاری دیگر که شامل افراد فاقد قرارداد یا بیکاری در حین کار است، این موارد باید در وهله نخست در مراجع حل اختلاف پیگیری شود و اگر به هر دلیلی میسر نشد و بیکاری آنها غیرارادی احراز شد، مشمول بیمه بیکاری خواهند شد.
مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: هم اینک 12 هزار و 478 نفر کارگر در استان مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری هستند.
وضعیت سبز خراسان رضوی در حوادث ناشی از کار
مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی به سیاست کلی حوزه روابط کار مبنی بر "صیانت از نیروی کار" به عنوان هدف کلان این وزارتخانه اشاره و بیان کرد: این امر باید در قالب چهار راهبرد و 15 برنامه عملیاتی پیگیری شود که در راس آن پیشگیری از حادثه و ارتقای ایمنی در واحدهای تولیدی است.
رضازاده اظهار داشت: در راستای اجرای این برنامه ها، بازرسی ادواری و بازرسی موردی از واحدهای مشمول قانون کار و رصد اجرای دستورالعمل های ایمنی، تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، سالم سازی محیط کار برای مشاغل سخت و زیان آور و پیشگیری از حادثه، ارایه آموزشهای ایمنی توسط این اداره کل انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه، 97 حادثه حین انجام کار برای کارگران خراسان رضوی رخ داده که بیشترین حادثه مربوط به حوزه کارگران ساختمانی بوده است و 10 مورد آن منجر به فوت شده است.
وی تهیه تحلیلی از علل وقوع حوادث در حوزه ساختمانها و ابلاغ آن به شهرستانها و اعلام اولویتها به بخش بازرسی از محیط کار را از دیگر اقدامات برای کاهش حوادث ناشی از کار برشمرد و گفت: طبق اعلام اداره کل تخصصی بازرسی در وزارتخانه، طی یک ماه گذشته خراسان رضوی در حوزه بروز حوادث منجر به فوت در محیط کار وضعیت سبز داشته است.
الکترونیکی شدن همه فرآیندهای روابط کار
مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی، مهمترین اقدام دولت سیزدهم در این حوزه را حرکت به سمت سامانه ای شدن فرآیندها ذکر و بیان کرد: از فرآیندهای مربوط به دادرسی گرفته تا بررسی وضعیت بیمه بیکاری، برقراری درخواستهای تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، تایید صلاحیت شرکتهای خدماتی، بررسی مشاغل سخت و زیان آور، برگزاری دوره های آموزشی و... در این اداره کل کاملا الکترونیکی شده است.
رضازاده افزود: آسیب شناسی فرآیندهای کاری در این اداره کل با همراهی تشکل های تخصصی در این زمینه در حال انجام است که چالش های احصا شده در این حوزه شامل 2 بخش می شود که یکی فرآیندهای اجرایی و رویه ها است که تا حدی که مغایر با قوانین و دستورالعمل ها نباشد، قابل اصلاح است و بخش دیگر ضعف قوانین است که تلاش می شود این مهم از طریق وزارتخانه پیگیری شود.
وی اظهار داشت: هم اکنون هزار و 259 تشکل در حوزه کارگری و کارفرمایی خراسان رضوی فعال و دارای اعتبار هستند که از این تعداد 183 تشکل مربوط به حوزه کارفرمایی است، که امسال در تلاش هستیم ارتباط با این تشکلها را تقویت کرده و از ظرفیت آنها برای بهبود روابط کار بهره بگیریم.
رضازاده اضافه کرد: در هفته دولت 2 نشست مجزا با تشکلهای کارگری و کارفرمایی به منظور پیشگیری از طرح دعاوی و بهبود روابط بین کارگر و کارفرما و بهبود فضای کسب و کار توسط این اداره کل برگزار می شود.

پیام خراسان

رشد تعاونی ها در خراسان رضوی
رییس اداره نظارت بر تعاونی های اداره کل کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: هفت هزار و 600 تعاونی در گرایشهای 18 گانه استان فعالیت دارند که با احتساب دارندگان سهام عدالت، چهار میلیون و 300 هزار نفر عضو این تعاونی ها بوده و برای 51 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده اند.
احمد رجایی افزود: 74 اتحادیه تعاونی در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد 52 اتحادیه فعال هستند، در بحث حمایت از تشکیل تعاونی ها از ابتدای مردادماه سال گذشته تا پایان تیرماه امسال 165 تعاونی جدید در استان ایجاد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 18 درصد رشد داشته است.
وی بیان کرد: تعاونی های خراسان رضوی در چهارماه امسال 116 میلیون دلار صادرات کالا داشته اند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 31 درصد رشد داشته است.
رجایی با اشاره به آموزش و ارتقای سطح توانمندی اعضای تعاونی و مدیران و بازرسان آنها در قالب برگزاری دوره های آموزشی گفت: در این دوره های آموزشی 166 هزار نفر–ساعت آموزش ارایه شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل چهار درصد افزایش داشته است.
وی اظهار داشت: پارسال 162 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به تعاونی های حراسان رضوی پرداخت شده که منجر به ایجاد هزار و 100 فرصت شغلی شده است، این میزان پرداختی در مقایسه با مدت مشابه سال 1399، که 116 میلیارد تومان بوده، 39 درصد افزایش داشته است.
رییس اداره نظارت بر تعاونی های اداره کل کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: هفته دولت امسال با هفته تعاون مقارن شده است که برنامه های مختلفی برای حوزه تعاون در نظر گرفته شده است که مهمترین آن برگزاری جشنواره انتخاب تعاونی های برتر و بهره برداری از 38 طرح تعاونی با سرمایه گذاری 127 میلیارد تومان و اشتغالزایی برای هزار و 9 نفر در زمینه اقتصادی، خدماتی، گردشگری و صنایع دستی است.
پرداخت یارانه به 88 درصد از جمعیت خراسان رضوی
مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در این میزگرد گفت: حدود 95 درصد از جمعیت 6.9 میلیون نفری استان یارانه حمایتی دولت را دریافت می کنند.
غلامرضا زارعی افزود: بر اساس آمار اردیبهشت ماه امسال، که همزمان با آغاز اجرایی کردن طرح مردمی سازی یارانه ها منتشر شد از 6 میلیون و 989 هزار و 774 نفر جمعیت استان، 6 میلیون و 140 هزار و 597 نفر در قالب یک میلیون و 987 هزار و 550 خانوار، یارانه بگیر دولت شده اند.
وی اضافه کرد: از بین 6 میلیون و 140 هزار و 597 نفر جمعیت یارانه بگیر خراسان رضوی، 2 میلیون و 326 هزار و 679 نفر معادل 33 درصد از جمعیت در دهک اول تا سوم قرار دارند.
مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: از زمان اجرای طرح مزبور تعدادی از یارانه بگیران گذشته جزو دهک 10 محسوب شده اند که یارانه آنها از اردیبهشت ماه امسال قطع شد که تعداد آنها 375 هزار و 862 نفر می شود.
زارعی افزود: پیش از اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها، در سالهای 94 یا 98، 242 هزار و 332 نفر از جمعیت استان از دریافت یارانه حذف شده بودند اما تاکنون 230 هزار و 983 نفر جامانده از دریافت یارانه به جمعیت یارانه بگیران استان اضافه شده اند.
وی اضافه کرد: همه آمار مربوط به جمعیت یارانه بگیر استان به اردیبهشت ماه امسال تعلق دارد و آمار جدید در خصوص اضافه شدن جمعیت جدید یا حذف تعدادی از مردم استان از دریافت یارانه هنوز از سوی مرکز اعلام نشده است اما این احتمال وجود دارد که با توجه به اعتراض ها و بررسی هایی که انجام گرفته، یارانه تعداد زیادی از خانواده ها در استان برقرار شده باشد.
مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی، این استان را جزو استانهای با سرانه درآمدی کم ذکر و بیان کرد: براساس اطلاعات کشوری مربوط به سال 1397، سه شاخص برای فقر خانواده ها در نظر گرفته شده است که شامل قرار گرفتن خانوار در سه دهک پایین، نداشتن درآمد ثابت و زیر پوشش نهادهای حمایتی بودن می شود.
زارعی افزود: بر این اساس 28 درصد از جمعیت خراسان رضوی یکی از دو مولفه مزبور را داشته و فقیر به شمار می روند و نمره کشور در این زمینه 22 است به این معنا که 22 درصد از جمعیت کشور فقیر هستند.
وی اضافه کرد: وضعیت شهرستانهای مشهد و گناباد، بهتر از دیگر شهرستانهای استان است به گونه ای که نمره مشهد 20 (20 درصد از جمعیت) و نمره گناباد 18 (18 درصد از جمعیت) بوده است اما شهرستان های زاوه و باخرز به ترتیب با نمره 55 و 53 جزو فقیرترین شهرستانهای استان هستند.

پیام خراسان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در انتهای این نشست به طرح دولت مبنی بر مقابله با فقر مطلق اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات مطلوب دولت مقابله با فقر مطلق بوده است که اجرای این طرح از اردیبهشت امسال آغاز شده و کسانی که دارای حداقل تامین معیشت در خوراک، پوشاک و سرپناه بوده اند، مشمول آن شده اند.
بابایی افزود: تاکنون 23 هزار و 518 نفر در خراسان رضوی واجد شرایط در طرح مقابله با فقر مطلق توسط نهادهای مختلف شناسایی و در سامانه مورد نظر ثبت شده اند که امید است بتوانیم سهمیه 109 هزار نفری را که برای استان در نظر گرفته شده است، زیر پوشش این طرح قرار دهیم.
وی اظهار داشت: برنامه ای که در طرح مقابله با فقر مطلق در نظر گرفته شده است، توانمندسازی این افراد توسط دستگاه های اجرایی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی است که امید است تا پایان سال با هدفگذاری که دولت انجام داده است، هیچ فردی در استان باقی نماند که همچنان دچار فقر مطلق بوده و از حداقل معیشت یعنی خوراک، پوشاک و سرپناه برخوردار نباشد.
برچسب‌ها سازمان تامین اجتماعی سید ابراهیم رییسی کارگر قانون بودجه کمیته امداد امام خمینی اشتغال زایی فقر دولت سیزدهم دولت مردمی پروندهٔ خبری یکسال با «دولت مردم»

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/468083/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جاده‌های خراسان رضوی بارانی است

محور‌های شهرستان زیرکوه مسدود شد

چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)

بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در گرمه انجام شده است

حمله افراد نقاب‌پوش به یک نشست سیاسی در سوئد

چشم نوازی گل‌های رنگارنگ در باغ گل‌های مشهد + تصاویر

امداد رسانی هلال احمر به سیل زدگان در خراسان جنوبی

8 درصد شرکت‌کنندگان کنکور از خراسان رضوی هستند

تخلیه روستای سیل‌زده نوده زیرکوه/56 خانوار اسکان داده شدند

خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین

آخرین خبرها از سیلاب زیرکوه/کنکوری ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد

نمایندگان خراسان شمالی در اردوی استعدادیابی بسکتبال حضور دارند

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 6 اردیبهشت 1403+ جدول

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

اتخاذ تدابیر امنیتی و انتظامی جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - پنجشنبه 6 اردیبهشت

یک کشته و 6 مصدوم در تصادف تنگه راز

بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت