پیام خراسان

آخرين مطالب

مروری بر وضعیت «آب» در خراسان شمالی/ خشکسالی‌ها خطرناک شده است مقالات

مروری بر وضعیت «آب» در خراسان شمالی/ خشکسالی‌ها خطرناک شده است
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- روزگاری دشت‌های خراسان شمالی به دلیل پرآبی مخازن زیر زمینی سرسبز بود اما امروز شرایط؛ تغییر کرده است. خشکسالی‌های پی در پی و کاهش بارندگی‌ها در قیاس با دهه‌های قبل به وضوح قابل لمس است و این مسئله آسیب‌های متعددی را به محیط زیست و چرخه حیات در خراسان شمالی وارد کرده است.

میانگین سطح مخازن آب‌های زیرزمینی در دشت‌ها به 50 سانتی متر کاهش یافته است.

کم‌شدن آب و خشکسالی بحرانی است که گریبان کره زمین را گرفته است؛ البته این وضعیت بغرنج در خراسان شمالی با وضعیت آب و هوایی گرم و خشک بیشتر نمایان بوده لذا دیگر از رودخانه‌ها و چشمه‌های خروشان گذشته که روزی از هر نقطه‌ای سر از زمین بیرون می‌آورد، سرابی بیش نمانده است.

به اذعان فعالین حوزه محیط زیست هشت دشت استان خراسان شمالی در طبقه بندی ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار داشته و سه دشت آزاد استان نیز ظرفیت‌های لازم را برای برداشت آب ندارند.

از مجموع دشت‌های مطالعاتی خراسان شمالی، «مانه»، «غلامان» و «قوری میدان» محدوده‌های آزاد هستند و هشت دشت ممنوعه بحرانی شامل سملقان، بجنورد، رباط قره بیل، جاجرم، صفی‌آباد، اسفراین و قوچان - شیروان است که برداشت بی رویه از این منابع سبب شده است تا این دشت‌ها با افت شدید سطح آب مواجه شوند.

علی رغم هشدارهای متولیان محیط زیست استان، استفاده بی‌رویه از آب در حالی انجام می‌شود که وضعیت دشت‌ها به ممنوعه بحرانی درآمده و بخش‌های وسیعی از خراسان شمالی از افت سفره‌های زیرزمینی آب تأثیر گرفته و قلب دشت‌ها در بحران خشکسالی در حال فرو نشست است.

به استناد آمارها، میزان بارش‌ها در کشور و به تبع آن، استان خراسان شمالی، از کمترین میزان نیم قرن گذشته هم کمتر است؛ واقعیتی که رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی را واداشت تا اعلام کند: خشکسالی بی‌سابقه در انتظار ایران است و خشکسالی شدیدی ایران را در بر خواهد گرفت.

بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» که با اصطلاح SPEI شناسایی می‌شود، در بازه 10 ساله، 74.2 درصد از مساحت استان خراسان شمالی درگیر خشکسالی است.

70 درصد خراسان شمالی تحت تأثیر خشکسالی است

یک کارشناس محیط زیست اظهار کرد: خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارندگی، افزایش مداوم تقاضای آب برای مصرف کنندگان مختلف را به همراه داشته است که موجب شده آبخوان‌ها با افت شدید سطح آب زیر زمینی مواجه شوند. هم اینک وضعیت آب در خراسان شمالی از مرز بحران عبور کرده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون حدود 70 درصد از مساحت استان تحت تأثیر خشکسالی قرار دارد. این در حالی است که پیشران اقتصادی این خطه بخش کشاورزی بوده لذا تداوم خشکسالی این بخش، کشاورزی را سخت کرده است.


یک کارشناس زراعت جهاد کشاورزی نیز با تأیید وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی، گفت: بخش کشاورزی این استان از آب‌های سطحی و زیر زمینی استفاده می‌کند اما با افت آب‌های زیر زمینی کشاورزان با چالش‌های زیادی مواجه شده‌اند.

وی بیان کرد: چنان که در برخی از دشت‌های استان، افت مستمر منابع آب زیر زمینی و عدم تأمین آب سبب شده تا بسیاری از اراضی مرغوب بلا استفاده بماند و بسیاری از باغات چندین ساله رو به نابودی روند.

وی افزود: سیمای منابع آب استان خراسان شمالی وضعیت کاملاً شکننده‌ای دارد؛ به نوعی هم اینک 50 درصد کشتزارهای آبی و باغی استان با تنش آبی مواجه هستند و همین امر موجب شده بسیاری از روستاهای خراسان شمالی با تنش آبی مواجه باشند.

این کارشناس جهاد کشاورزی با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته در خصوص مصرف آب در استان، گفت: هم اینک بر اساس آمار برداری انجام شده بیش از 88.4 درصد مصارف آبی مربوط به بخش کشاورزی، حدود 9.5 درصد مربوط به مصارف شرب و بهداشت و حدود 2.1 درصد بخش صنعت است.

وی افزود: این در حالی است که در متوسط جهانی میزان مصارف به صورت 70 درصد در بخش کشاورزی، 20 درصد در بخش صنعت و 10 درصد در بخش شرب است.

تأمین آب یک چالش شده است

رضا صادق یار، از دانشجویان رشته کشاورزی دانشگاه شیروان نیز اظهار کرد: هم اکنون در کشورمان به دلایلی چون محدودیت آب قابل دسترس، توزیع غیر یکنواخت همین آب محدود در سطح کشور، الگوی نامناسب شهرنشینی و مراکز سکونت گاهی و نوع و شیوه تولید محصولات زراعی از منظر سازگاری با اقلیم، تأمین آب مورد نیاز در بسیاری از مشکل شده است.

وی افزود: به تدریج بر ابعاد این بحران افزوده می‌شود؛ از طرفی بروز خشکسالی‌های پی در پی در سال‌های اخیر دسترسی به آب را با بحران شدیدتری مواجه کرده است، به طوری که تأمین آب قابل دسترس و مطمئن برای مصارف مختلف یکی از چالش‌های مهم برای حاکمیت محسوب می‌شود.

این دانشجوی کشاورزی ضمن بیان برخی از آمارها از سیمای وضعیت آب در استان گفت: کاهش 45 درصدی بارش باران نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 300 روستا در سطح استان را به مرز تنش آبی رسانده است و هم اکنون 80 روستا در سطح استان توسط تانکرهای سیار آبرسانی می‌شوند.

حل تنش آبی 2 هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد

رضا نعیمی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی، به تنش آبی 238 روستای خراسان شمالی اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به خشکسالی‌ها، شاهد افزایش تنش آبی در سال اخیر هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی ادامه داد: به طور مداوم اگر سالانه تنش آبی تعدادی از روستاها را رفع کنیم، تعدادی روستای دیگر به این وضعیت دچار می‌شوند چرا که بسیاری از این روستاها از چاه‌های کم عمق تغذیه می‌شوند.

وی افزود: تأمین آب پایدار برای تمامی روستاهای استان در سال 1401 بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تأمین آن ظرف یک یا دو سال ممکن نیست.


نعیمی گفت: باید به تناسب اعتبارات سالانه تعدادی از موارد را رفع کنیم.

77 درصد سدها خالی است

سید عقیل مرتضوی، مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان شمالی نیز  اظهار کرد: اکنون 77 درصد سدها خالی است.

وی با تاکید بر اینکه در سال‌های پر بارش مشکلی برای تأمین آب شرب نداریم، گفت: امسال نیز با همراهی مردم از خطر عبور کردیم اما باید تدابیری برای سال‌های بعد لحاظ شود.

مرتضوی گفت: رعایت الگوی کشت و سطح زیر کشت زمین‌های کشاورزی امری مهم است، اگر کشاورزان به کمک ما بیایند مشکل حل خواهد شد.

وی بیان داشت: نباید محصولات پر آب کشت شود و سطح زیر کشت را افزایش دهیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/468275/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد