پیام خراسان

آخرين مطالب

اختصاص 90 درصد کشت بهاره سبزوار به طلای سفید/پنبه محصولی آب‌بر است اما جایگزینی برای آن نداریم گفتگو

اختصاص 90 درصد کشت بهاره سبزوار به طلای سفید/پنبه محصولی آب‌بر است اما جایگزینی برای آن نداریم
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- علی‌اصغر امانیان در گفت‌وگویی در خصوص کشت پنبه در شهرستان سبزوار اظهار کرد: با توجه به حمایت‌های صورت گرفته طی 2 سال اخیر خوشبختانه شهرستان سبزوار در سال زراعی جاری سطح زیر کشت پنبه را به 5000 هکتار رسانده که این روند نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود از این میزان کشت حدود 13 تا 15 هزار تن محصول پنبه در سبزوار برداشت شود. همچنین سبزوار رتبه اول سطح زیر کشت و تولید در استان را به خود اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار بیان کرد: در حال حاضر کود مورد نیاز برای کشت پنبه به طور کامل تامین شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

امانیان افزود: پنبه بخشی از کشت‌های بهاره این شهرستان محسوب می‌شود؛ به همین دلیل با ترسیم الگویی بر اساس میزان آب مصرفی کشت بهاره، کودهایی همچون اوره، فسفات و پتاس به پنبه‌کاران اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه عملکرد اراضی کشاورزی به علت کشت‌های مکرر به تدریج کاهش پیدا می‌کند، اضافه کرد: پنبه‌کاران باید نسبت به تقویت اراضی خود با انواع کودهای پایه همچون پتاس، فسفات و به ویژه کود اوره یا سبزبرگ که هر یک از آن‌ها نقش بسیار موثری در نحوه تولید و عملکرد پنبه دارد، اقدام نمایند.

مهم‌ترین مشکل توسعه کشت پنبه برداشت غیر مکانیزه آن است

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار در خصوص مهمترین موانع پیش‌ روی صنعت پنبه در سبزوار اظهار کرد: یکی از معضلات صنعت پنبه در سبزوار برداشت آن به شیوه سنتی است. اکنون هم مهمترین دغدغه ما برداشت پنبه است. در فصل برداشت نیروی کار لازم موجود نیست و این مساله برای تولیدکنندگان و کشاورزان مشکلاتی را فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: در حال حاضر پیگیری‌های لازم جهت فراهم آوردن دستگاه‌های کمباین پنبه جمع‌کنی معروف به وش به سبزوار در دست اقدام است که امیدواریم در راستای توسعه مکانیزاسیون کشت در این شهرستان حمایت‌های لازم برای این منظور انجام شود. همچنین تا 2 سال پیش با مشکل قیمت محصول مواجه بودیم اما در حال حاضر پنبه قیمت واقعی خود را پیدا کرده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

امانیان در پاسخ به این سوال که در راستای پیشرفت و رونق این صنعت مهم در مجموع چه اقداماتی در سطح شهرستان انجام شده، عنوان‌ کرد: از اقداماتی که در این زمینه انجام گرفته، توسعه کشت ارقام سازگار با هر منطقه است که این موضوع جزئی از سیاست‌های وزارتخانه هم محسوب می‌شود. طی سه سال اخیر سایت‌های الگو و ارقام مختلف در سطح شهرستان کاشت و بهترین ارقام سازگار با اقلیم سبزوار انتخاب شد و اکنون کشاورزان از این ارقام استفاده می‌کنند. همچنین توسعه آبیاری با تیپ که افزایش عملکرد در واحد سطح و افزایش بهره‌وری آب را به همراه دارد، در سطح شهرستان انجام گرفته است.

وی در ادامه به مزایای کشت نشاء در صنعت پنبه اشاره کرد و افزود: به منظور بهبود کیفی محصول پنبه در سبزوار، مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان کشت نشاء را در دستور کار خود قرار داد و اکنون سبزوار در زمینه کشت نشاء پیشگام است. توسعه‌ این کشت نیز 2 مدار از مدارهای تغذیه آبی زمین‌های زراعی را کاهش داده و سبب افزایش بهره‌وری آن شده است.

استفاده پنبه‌کاران سبزواری از مزایای زنجیره‌ زراعت پنبه

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار در خصوص بازار فروش این محصول در سبزوار تصریح کرد: به طور کلی نه‌تنها در کشت پنبه بلکه در تمام صنایع کشاورزی، محصولات از تولید تا فروش به ویژه حلقه‌ آخر که فروش و بازاریابی است، با چالش مواجه است و این موضوع شامل تولیداتی که خرید تضمینی ندارند، به جز گندم و دانه‌های روغنی که جزو سیاست‌گذاری دولت است، می‌شود.

وی ضمن تاکید بر لزوم کشاورزی قراردادی و استفاده‌ تمام پنبه‌کاران سبزواری از مزایای زنجیره‌ زراعت پنبه در این شهرستان خاطرنشان کرد: در سبزوار چهار کارخانه پنبه پاک‌کنی موجود است که در حال حاضر از این تعداد سه کارخانه در سطح شهرستان فعال است. در این کارخانه‌ها یک زنجیره‌ کامل از سنوات گذشته دیده می‌شود. در واقع کشاورزان از زمان تهیه بذر تا تحویل تولید با این کارخانه‌ها قراردادی را منعقد کرده‌ و دغدغه فروش ندارند و 100 درصد محصول کشاورز توسط کارخانجات سبزوار خریداری می‌شود. خریداران پنبه تنها برای پیدا کردن بازار فروش فرااستانی زمانی را به نگهداری این محصول اختصاص می‌دهند که البته در حال حاضر با توجه به کیفیتی که الیاف و وش پنبه سبزوار دارد، خوشبختانه در سطح کشور مشکلی برای فروش دیده نمی‌شود.

جایگزین بهتری از طلای سفید برای کشت بهاره در سبزوار نداریم

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار در پاسخ به این سوال که با توجه به آمایش زمین، آیا پنبه محصول مناسبی برای سبزوار است، بیان کرد: آمایش زمین آن هم به معنای واقعی هنوز تهیه و تدوین نشده و آنچه که اکنون اتفاق می‌افتد، بر اساس اقلیم و سازگاری هر منطقه با محصول است. این موضوع روشن است که پنبه نیاز به آب فراوانی دارد اما کشت جایگزین و بهتر از پنبه نداریم.

وی اظهار کرد: کشت‌های علوفه‌ای و گیاهان دارویی از محصولاتی است که سازگار با این منطقه است اما آن‌ هم مسائل و مشکلات خود را دارد. در حال حاضر با توجه به درآمد بالا و رشد فزاینده‌ای که پنبه و چغندر برای کشاورزان به همراه داشته، می‌توان گفت که این 2 محصول سازگار با منطقه‌ سبزوار است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار با تاکید بر ضرورت ایجاد صنعت نساجی در شهرستان سبزوار که زمینه‌ اشتغال 200 نفر را به صورت مستقیم فراهم می‌آورد، خاطرنشان کرد: کارخانجات و زنجیره تولید پنبه در سبزوار کامل است و تنها حلقه‌ گمشده آن صنعت نساجی است. برای رفع این مشکل فراخوانی برای جذب سرمایه‌گذار صادر شده تا این صنعت در سبزوار فعال شود؛ ضمن اینکه سبزوار در کشت و تولید پنبه از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید. مدیریت جهاد کشاوزی حمایت‌هایی را در این زمینه برای سرمایه‌گذاران صنعت نساجی در نظر گرفته که امیدواریم با راه‌اندازی این صنعت زنجیره‌ تولید این محصول در سبزوار کامل شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/468892/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس تولید شد

هدیه بیش از 15 میلیون متر مکعبی آسمان به کویر

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر کرد

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری

گلچیینی از صنایع دستی خراسان جنوبی در نمایشگاه‌های کشور چین

میدان ورودی شهر بیرجند از زباله پاکسازی شد

پیش بینی جوی نسبتاً پایدار و آرام در خراسان جنوبی تا فردا

حمایت کمیته‌امداد خراسان‌جنوبی از دو هزار و864 بیمار صعب‌العلاج

رونمایی از آثار گرافیکی در خصوص واقعه صحرای طبس

500 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد خراسان شمالی شد

هشدار فوری درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا/ اعلام جزئیات جدید از حمله به پایگاه حشدالشعبی/ آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی/ هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره تشدید تنش‌ها در خاورمیانه

تقدیر استاندار خراسان شمالی از عملیات وعده صادق سپاه

آغاز شمارش معکوس اعزام به سرزمین وحی پس از وقفه‌ای 9 ساله

نحوه رفتار یک قاضی با مردی 100 ساله در دادگاه (فیلم)

برخورد دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد-آشخانه

امکان افزایش 2 برابری تولید گندم در خوزستان

سوغات مشهد چیست؟

نوسازی و ساخت 4هزار کلاس درس در خراسان رضوی

اهدای عضو به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به 4 بیمار نیازمند

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران/ زنگ هشدار در خراسان رضوی به صدا درآمده است

150 هکتار از اراضی کشاورزی «رُخ» تربت‌حیدریه زیر کشت کلزا رفت

300 کیلومتر از راههای تایباد خراسان رضوی خط‌کشی شد

ذخیره‌گاه‌های جنگلی جنوب کرمان به عنوان یک گنجینه باید حفظ شود

هوای ناسالم برای مشهدی‌ها

توقیف تریلی حامل شیشه و هروئین در مرز تایباد

فرمانده کل ارتش سالروز تأسیس سپاه را تبریک گفت

7860 جهادگر به مردم خراسان رضوی خدمت کردند

سامانه پیامکی سلامت برای اولین بار در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

یک مهمانپذیر در مشهد دچار آتش‌سوزی شد

حریق در یک مهمانپذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد

وضعیت‌جوی خراسان رضوی در هفته پیش‌رو ناپایدار است

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

هوای بجنورد برای گروه‌های حساس ناسالم شد

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

آتش‌سوزی یک مهمانپذیر در اطراف حرم مطهر رضوی

بارش‌های رگباری در راه خراسان رضوی

تولید بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس

اعزام تیم واکنش سریع شرکت آبفای خراسان جنوبی به سیستان و بلوچستان

کاشت 300 اصله شاه‌توت در مزرعه دانشگاه آزاد فردوس

دشت‌های زیبای کلزا در خراسان شمالی به روایت تصاویر

خودسوزی مقابل دادگاه ترامپ (+ عکس)

توزیع 8 هزار جعبه تخم نوغان بین نوغانداران خراسان شمالی

کشف و ضبط مقادیری گوشت چرخ کرده فاسد از یک اغذیه فروشی در سبزوار

اهدای عضو به 4 بیمار زندگی دوباره بخشید

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

برگزاری همایش نمایش اسب در طبس

کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی آغاز شد

رونمایی از نماد شهدای ورزشکار در خراسان جنوبی

دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد به آشخانه برخورد کردند