بزرگنمايي:
پیام خراسان- در ششمین نشست پاتوق فیلم مشهد که در پردیس
سینمایی هویزه برگزار شد، انیمیشن سینمایی در مسیر باران این به کارگردانی
حامد کاتبی، تهیهکنندگی مریم چوپانزاده و نویسندگی سعید تشکری و مهدی
سیمریز اکران شد.
حامد کاتبی، کارگردان این انیمیشن در این نشست اظهار کرد: در سال 1390
که ساخت انیمیشن در مسیر باران را شروع کردم 22 سال سن داشتم اما قدم به
قدم پیش رفتم تا دانش انیمیشن سه بعدی را یاد بگیرم و برایم مهم بود که
ثابت کنم میتوان انیمیشن بلند ساخت.
وی با بیان اینکه انیمیشن در مسیر باران جزو نخستین انیمیشنهای بلند
ایران بوده، افزود: در ابتدای مسیر مرکز آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی به
تعدادی جوان اعتماد کرد و به آنها فرصت تولید انیمیشن داد و حالا این
جوانان با کمک سرمایهگذاران وارد اقتصاد شدهاند.
این کارگردان با اشاره به اینکه انیمیشن به دلیل ذاتی که دارد
میتواند جهانی شود، تصریح کرد: به این دلیل چنین حرفی را میگویم که زبان
انیمیشن زبان کودک است و زبان کودک در تمام جهان یکی است. این توانایی باعث
شده به خود سرمایهگذار جذب کند و امروز تلاش ما این است که شرایطی ایجاد
کنیم که صدایمان به فراتر از مرزها برسد.
کاتبی در خصوص تشکیل محافلی مانند پاتوق فیلم مشهد عنوان کرد: حضور
چنین جمعهایی در مشهد خوب است و نشان میدهد که فیلمسازی شهر نفس میکشد.
همچنین نشان میدهد که میتوانیم کارهای زیادی در این حوزه انجام دهیم و
شرایط خوبی ایجاد کنیم تا آثار مطلوبی تولید شود.
در انیمیشن از هیچ به یک اثر هنری میرسیم
وی با بیان اینکه دغدغه اولیه من برای تولید انیمیشن در مسیر باران
خود ساخت انیمیشن بود، گفت: انیمیشن تفاوتی با بخشهای دیگر سینمایی دارد و
آن، این است که در انیمیشن باید هر چیزی که در اثر وجود دارد را خلق کرد.
در واقع در انیمیشن ما از هیچ به یک اثر هنری میرسیم. در نتیجه در یک
انیمیشن عوامل زیادی درگیر هستند. بزرگترین دغدغه و خواسته من نیز در ساخت
این فیلم، این بود که بتوانم یک اثر انیمیشنی بلند بسازم و چیزی بیاموزم.
کارگردان انیمیشن در مسیر باران عنوان کرد: این فیلم نقطه بسیار مهمی
برای حرکت من در مسیر انیمیشنسازی بود و در این مسیر تا کنون نکات بسیاری
آموختهام. البته که نواقص فیلم خود را میپذیرم، اما معتقدم که در دوره
خود یک سر و گردن از آثاری که در این زمینه ساخته شده بود، بهتر بود.
کاتبی در خصوص ایده اولیه اثر بیان کرد: ایده اولیه به سفارش مجموعه
آفرینشهای هنری آستان قدس شکل گرفت و قرار شد تا کار درباره امام رضا(ع)
باشد. در آن سالها طبق تجربیاتم معتقد بودم که انیمیشن باید به واقعیت
نزدیک باشد. هر چند که اکنون با کسب تجربه بیشتر به این نتیجه رسیدم که
انیمیشن باید ذات خود را حفظ کند.
وی افزود: در آن دوران اقبال جهانی به سمت انیمیشنهای رئال بود که از
صنعت موشن کپچر و مانند آن استفاده میکردند. در نتیجه من هم سعی کرده
بودم از این سبک استفاده کنم و چنین انیمیشنی بسازم و ساخت این سبکها باعث
شد انیمیشن در کشور به یک درجهای برسد. وقتی بتوانیم فضایی واقعی را به
کمک انیمیشن ایجاد کنیم میتوانیم هر گونه فضایی را خلق کنیم.
توانایی کار کردن با ابزار ساخت انیمیشن برای تولید آن کافی نیست
این کارگردان مشهدی تصریح کرد: ایده اولیه در اختیار نویسندگان اثر،
سعید تشکری و مهدی سیمریز قرار گرفت و نوشته شد. البته که در تولید این
اثر به تاریخ متکی نبودیم و تصمیم گرفتیم میانه برخورد کنیم و کار را
جذابتر کنیم.
کاتبی اظهار کرد: داستانهایی که سفری در دل خود دارد، چه سفر قهرمان
چه سفر شخصیت، از جایی به جایی دیگر جذابیتی در اثر ایجاد میکند و این
باعث شد که من این کار را انتخاب کنم.
وی ادامه داد: وقتی کار را شروع کردم دیدگاهم این بود که چون به سختی
دانشش را به دست آوردم مراقب باشم تا کسی آن را از من یاد نگیرد، اما به
تدریج متوجه شدم که ساخت انیمیشن کاری گروهی است و تیم خوبی تشکیل دادم.
کارگردان انیمیشن در مسیر باران با اشاره به اینکه توانایی کار کردن
با ابزار ساخت انیمیشن برای تولید آن کافی نیست، خاطرنشان کرد: اگر هنر را
کسب کنی میتوانی به درستی از ابزار استفاده کنی و هر کس، از هر سنی که
بخواهد آغاز کند باید علاوه بر توانایی کار با ابزار، با سه بخش فنی، هنری و
مدیریتی تولید انیمیشن آشنا باشد.
کاتبی با بیان اینکه زبان سینما یکی است درباره تفاوت انیمیشن و فیلم
داستانی اضافه کرد: قاببندی، پلان، روایت، داستان و فیلمنامه یکی است اما
جنس آن متفاوت است. دانستن سینما برای کارگردان انیمیشن واجب است ولی ذات
انیمیشن متفاوت است و باید شناخته شود.