پیام خراسان

آخرين مطالب

قصه پر غصه سینما در تربت حیدریه فرهنگي

قصه پر غصه سینما در تربت حیدریه
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - با گذشت چندین سال هنوز آرزوی مردم تربت حیدریه محقق نشده است و مردم پسند براه وعد‌های مسئولین هستند.
فاطمه نخعی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه می‌گوید: سال 93 قراردادی 25 ساله با انجمن سینما جوان منعقد شد که تالار اندیشه میزبان علاقمندان به تماشای فیلم‌های روز کشور باشد، این قرارداد بعد از 5 سال با شروع کرونا پایان یافت.
او می‌افزاید: در سال 97 ساخت پردیس سینمایی امید مطرح شد و باغ ملی مانی بود که پیشنهاد شد و در سال 98 اعضای شورای پنجم از پیشنهاد مطرح شده منصرف شدند و پارک مینو در شهرک ولیعصر عج به عنوان مکان جدید مطرح معرفی می‌شود از آنجا که زمین ملک به شهرداری تعلق نداشت موضوع سند آنجا مورد پیگیری قرار گرفت.
تأسیس سینما و پردیس شرایط خاصی دارد
نخعی بیان میکند: تاسیس پردیس سینمایی ضوابط و شرایط خاص خود را دارد اول اینکه جایی که پیشنهاد میشود حتما باید در محل پارک باشه، ولی صحبتی که روز‌ها در خصوص جایی که اخیراً صحبتش همیشه به نظرم اصلا درست نیست، چون که این فضا فضای پارک ندارد و تصمیم گیرنده نهایی و تایید کننده نهایی فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
‌نخعی گفت: برابر تصویب هیأت وزیران تغییر کاربری زمین‌هایی که توسط دولت‌ها یا دولت یا نهاد‌های عمومی غیردولتی برای سالن‌های سینما تامین شده باشد مجاز نیست یعنی به هیچ عنوان هلال احمر و یا هر دستگاه دولتی و نهاد غیردولتی اجازه ندارد که تغییر کاربری انجام دهد و قرار باشد این اتفاق بیفتد باید کمیسیون برگزار و به ازای هر مقدار مساحتی که قبلاً سینما بوده است و استفاده فرهنگی داشته است باید به همان مقدار زمین در مکانی که هم ردیف آن باشد اعطا کند.
جهانشیری رئیس کمیسیون اقتصاد شورای اسلامی شهر تربت حیدریه گفت: سینما یک بیزینس است و زمین پارک مینو متعلق به شهرداری نیست. 
عضو شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه می‌گوید: راه اندازی سینما یک بحث و رونق گیشه آن و جلوگیری از رکورد سینما در شهری مثل تربت حیدریه که مردمش سالهاست از مقوله سینما محروم هستند یک بحث دیگر است.

پیام خراسان

او می‌افزاید: در طول یکسال اخیر هیچ اتفاقی در حوزه ساخت سینما شهر نیفتاده است و این لازم بود که بعنوان عضو شورا ورود کنم و نکته بعد این است که سینما یک بیزینس است
عضو شورای شهر تربت حیدریه ادامه می‌دهد: اگر طرحی نداشته باشیم در این مقوله فرهنگی اقتصادی قطعا موفق نخواهیم شد و همه اعضای شورا باید به این مقوله مهم ورود کنند.
جهانشیری بیان میکند: 7سال در کار سینما بوده ام و ارتباطات نزدیکی در این حوزه دارم و اینکه بگوییم سینما یک مقوله کاملا فرهنگی است اشتباه است چرا که سینما به اقتصاد نیز وابسته است.
او تصریح می‌کند: از نظر اقتصادی موضوع سینما باید در کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد چرا که امروز اگر نگاه کنیم سالن‌های پردیس سینمایی را بصورت کوچک احداث می‌کنند چرا که از نظر تعداد صندلی توجیه اقتصادی بیشتری دارد.
رئیس کمیسیون اقتصاد شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه تأکید می‌کند: بخش زیادی از سینما و کار آن ناگزیر وابسته به سرمایه و برگشت آن است تا بتواند کار را ادامه دهد، امروز سینما در کار فرهنگی یک بیزینس محسوب میشود و راه‌اندازی سینما یک مقوله و رونق گیشه آن برای جلوگیری از رکورد آن یک مقوله مهم است.
جهانشیری اظهار می‌کند: درحال حاضر مدل ساخت سینما‌ها فرق کرده است و از سالن‌های بزرگ به پردیس‌های سینمایی کوچک تغییر کرده است چرا، چون توجیه اقتصادی این روش بیشتر است.
بیشتر بخوانید
نمایش فیلم خارجی در سینماهای خراسان رضوی آغاز شد او می‌افزاید: وقتی بودجه‌ای برای طرحی می‌آید، چون دارای ردیف است نمیشود در جای دیگر هزینه کرد قطع به یقین ما اگر نتوانیم این بودجه که برای تجهیز سینما آمده را در زمان کوتاهی که مشخص شده جذب کنیم برگشت داده میشود.
عضو شورای شهر تربت حیدریه ادامه می‌دهد: این مبلغ توسط شخص نماینده پیگیری و جذب شده است و برای تجهیزات ارائه شده است.
جهانشیری بیان میکند: شهرداری مالک زمین پارک مینو جهت ساخت سینما امید نیست چرا که هنوز سندی و مدرکی در این موضوع ارائه نشده است
او تصریح می‌کند: اگر می‌خواهیم این کار به نتیجه برسید باید سیاسی کاری‌ها و نگاه‌های سیاسی را کنار بگذاریم و اتحاد داشته باشیم که اتفاقی بیفتد و اگر کسی به دنبال یک رویداد برودکه شخصا بگوید این کار را انجام داده ام ظلم به مردم است.
رئیس کمیسیون اقتصاد شورای اسلامی شهر تأکید می‌کند: شورا یعنی کار مشورتی و شورایی و مجموعه 7نفر به یکدیگر کمک کنیم و نباید تک روی کنیم هروقت تک روی شده است مردم ضرر کرده‌اند.
فرخ تبار شهردار تربت حیدریه می‌گوید: موضوع تغییر سالن آمفی تئاتر شهرداری به سینما فقط یک ایده بود
او می‌افزاید: در جلسه‌ای که با حضور اعضا شورای شهر در کمیسیون اقتصادی در ارتباط با سینما برگزار شد شهرداری تا زمانی که پردیس سینمایی شهرک به بهره‌برداری برسد باید در جهت تکمیل و فضا سازی یک مکان بصورت کوتاه مدت برای استفاده مردم از سینما اقداماتی صورت گیرد چرا که نمیشود اعتبار یا بودجه‌ای که تعلق می‌گیرد را نگه داریم.
فرخ تبار ادامه می‌دهد: در حال که مبلغی برای این مورد اختصاص یافته باید تصمیم گیری شود توسط افراد متخصص که کجا هزینه شود و اگر این مبلغ برای تجهیز است سالن اندیشه گزینه مناسبی برای این کار است.
او می‌افزاید: اگر این عدد اختصاص باید برای تربت آیا پردیس از بین میرود و منتفی است؟ و اگر این عدد برای تجهیز است کدام مکان و زیر ساخت را برای این منظور اکنون در دسترس داریم؟
زاهدی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه می‌گوید: تربت حیدریه بزرگترین شهر بدون سینما در خراسان رضوی است، به همین منظور تفاهم نامه‌ای فی ما بین موسسه سینما شهر به نمایندگی از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان شهرداری‌های کشور و شهرداری تربت حیدریه منعقد می‌شود.
او می‌افزاید: هدف دو دستگاه مذکور صرفا حمایت و کمک بمنظور احداث پردیس سینمایی در شهر تربت حیدریه به عنوان بزرگترین شهر بدون سینمای استان می‌باشد که در این تفاهم نامه هر کدام از امضا کنندگان وظایفی را برعهده دارند.

پیام خراسان

عضو شورای شهر تربت حیدریه ادامه می‌دهد: به همین منظور سازمان شهرداری‌ها مبلغ 500 میلیون تومان، موسسه سینما شهر مبلغ 700 میلیون تومان بابت کمک به احداث ساختمان پردیس و مبلغ 300 میلیون تومان بابت تامین تجهیزات و تهیه نقشه‌های پردیس و نظارت بر اجرای کار اختصاص دادند که باتوجه به افزایش نرخ مواد اولیه در حال پیگیری افزایش این ارقام هستیم.
زاهدی بیان میکند: طبق تفاهم‌نامه شهرداری تربت حیدریه موضوع تهیه زمین و تامین مابقی اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل پردیس را برعهده می‌گیرد و ابتدا ظلع شمال باغ ملی برای احداث پردیس سینمایی معرفی می‌شود که بدلایلی همچون قرار گیری در هسته مرکزی شهر، قطع درختان و مشکلات ترافیکی منتفی می‌شود.
سرمایه گذاران ورود کردند
او تصریح می‌کند: در مقطعی سرمایه گذارانی برای احداث سینما ورود می‌کنند و نقاط مختلفی پیشنهاد میشود در شهریور 1398 پارک مینو شهرک ولیعصر (عج) در شورای پنجم مصوب می‌شود، پس از این اعلام این مکان به عنوان محل اجرای پردیس، توسط اداره راه و شهرسازی از ساخت پردیس بدلایلی همچون عدم مالکیت شهرداری تربت حیدریه در پارک مینو وعدم تغییر کاربری ممانعت‌ می‌شود.
زاهدی می‌گوید: در آغاز بکار شورای ششم با اهتمام و پیگیری اعضای شورای شهر، شهردار و ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مکان‌های زیادی برای معرفی جهت احداث پردیس سینمایی بررسی شد وبه دلایلی همچون جلوگیری از تمرکز زایی در هسته مرکزی شهر، تقسیم عادلانه امکانات در سطح محلات که از مهمترین دغدغه‌های شورای ششم می‌باشد.
او گفت: جمعیت 25 درصدی شهر تربت حیدریه که ساکن شهرک ولی عصر (عج) هستند، نرخ جمعیت جوان ساکن در این شهرک، وجود پارکینگ در پیرامون پارک مینو، عدم وجود موانع ترافیکی در شهرک، ولی عصر (عج)، وجود شش مرکز از هشت مرکز دانشگاهی شهرستان در شهرک ولیعصر (ع)، وجود 12 هزار دانشجو در شهرک ولیعصر (عج) که میهمان شهر ما هستند و متاسفانه هیچگونه برنامه تفریحی و فرهنگی برای این افراد نداری و دلایل دیگر باعث شد پارک مینوی شهرک به تصویب و تایید شورای پنجم و ششم برسد و کماکان به قوت خود باقی بماند.
مردم به شایعات توجه نکنند
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تربت حیدریه تأکید می‌کند: در ظلع جنوبی این پارک هزار متر مربع زمین با رایزنی‌های انجام شده با اداره کل راه و شهرسازی و سازمان بازرسی به این امر اختصاص یافت و مدارکی که این زمین به شهرداری واگذار شده است وجود دارد و از شهروندان تقاضا داریم به شایعاتی همچون جابجایی محل پردیس که در این چند روز مطرح می‌شود توجه نکنند.
زاهدی اظهار می‌کند: یک نگاه و موضوع مهمی که در شهر جا افتاده این است که همه امکانات بویژه امکانات عمومی و خدماتی باید در هسته مرکزی شهر جانمایی شود، گا‌ها ایجاد یک پروژه در سطح محلات شهر علاوه بر اینکه می‌تواند بعنوان یک عامل فرهنگی موثر در سطح محله عمل نماید، یقینا وجود این زیرساخت‌ها باعث همراهی بیشتر دستگاه‌ها و توسعه عمرانی و اقتصادی محلات خواهد بود.
او تصریح می‌کند: مسله پردیس سینمایی کنسل نشده است و پردیس با هفتصد متر مربع زیر بنا و سه سالن با ظرفیت‌های 70،120 و 200 نفر پیش بینی و نقشه‌های آن در حال تهیه است.
او می‌افزاید: در بودجه سال 1401 شهرداری و شورا مبلغ 2 میلیارد تومان اعتبار را برای این موضوع مصوب کرده اند.
باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/469771/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتبه سوم خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور سراسری

بیش از 650 هزار نفر در خراسان شمالی تحت پوشش بیمه سلامت هستند

نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی افتتاح شد

قم از امروز بارانی می‌شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

قیمت انواع روغن گیاهی در میادین تره بار

یادواره سردار شهید سیدمحمدحجازی در فریمان

کشف بیش از 5 کیلو گرم تریاک در شهرستان کاشمر

بهترین کود برای افزایش بار خیار

قهرمانی خراسان رضوی در مسابقات کوراش مردان کشور

معرفی نفرات و گروه‌های برتر جشنواره ملی آسمان هشتم در میناب

برگزاری مسابقات فوتشال در بخش هزار مسجد شهر لایین شهرستان کلات نادری

اعزام بیش از 10 هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد+ جزئیات

اعزام بیش از 10 هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

روند دمای هوا در خراسان جنوبی افزایشی است

1600 کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی لایروبی شد

دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در خراسان رضوی

تاثیر مناظرات صداوسیما در مشارکت مردم در انتخابات

توقیف کامیون حامل 17 هزار لیتر سوخت قاچاق در سرایان

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

انهدام باند سارقان در بیرجند

هوا رو به گرمی می‌رود

بازگشایی و لایروبی بیش از 1600 کیلومتر از محور‌های خراسان جنوبی

دستگیری 144 متخلف زیست محیطی در خراسان جنوبی

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری

خراسان جنوبی، در جایگاه دوم انتشار اخبار مراکز صدا و سیما

پاکسازی و لایروبی 1600کیلومتر از محورهای خراسان جنوبی

زنگ سلامت در مدارس خراسان شمالی نواخته شد

گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران/ آدم ربا به 10 میلیارد نرسید

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

مهار آتش سوزی یک مهمانپذیر در مشهد

بهره‌مندی 2 میلیون خانوار خراسان رضوی از اینترنت فوق پرسرعت

نکات مهم در انتخاب و رزرو مسجد در مشهد

توقیف تریلی حامل بیش از 500 کیلوگرم شیشه و هروئین در مرز تایباد

ورود سامانه بارشی به خراسان رضوی/دمای هوا تا اواسط هفته در استان روند افزایشی دارد

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به چهار بیمار نیازمند

استاندار خراسان رضوی از دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در این استان خبر داد

پیدا شدن جسد گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

جشنواره ورزش‌های بومی و محلی جام منتطران در مشهد

خط کشی 300 کیلومتر از راههای تایباد

تربت جام و تایباد بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان رضوی