پیام خراسان

آخرين مطالب

13 شهریور؛ مبدا تشکیل گروه‌های جهادی مقالات

13 شهریور؛ مبدا تشکیل گروه‌های جهادی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -   روزگاری هنوز چند ساعت از تابش نور خورشید بر زمین نگذشته بود که ساعت 10:47:01 زمین در شهر تاریخی فردوس در جنوب خراسان بزرگ لرزید.
زلزله‌ای به بزرگی 6.4 ریشتر که در کمتر از چند ثانیه، غم و اندوه را بر جان و دل مردم آوار کرد؛ آوارهایی که یک روز سقف خانه‌ای پر محبت را ساخته و حالا دیگر سقف را روی سرشان خراب کرده بود.
زخمی که تا اعماق جان‌ها نفوذ کرد و هزاران نفر را به خواب ابدی فرو برد؛ طی چند ثانیه، کهن شهر فردوس با خاک و خون یکسان شد و این زلزله به روایتی پنج تا هفت هزار کشته و هزاران نفر مجروح، کودک و زن بی‌سرپرست و بی‌خانمان و خسارات مالی زیادی را بر جای گذاشت.

پیام خراسان

در حالیکه دقیقه‌ها و ساعت‌ها از پی هم می‌گذشت اما از طرف مسئولان وقت کمکی به آسیب‌دیدگان نشده بود، تنها برخی مسئولان رده چندم از منطقه بازدید کردند و مردم زلزله‌زده فردوس در پس حضور تبلیغاتی سران رژیم پهلوی و مقامات دولتی نیازمند مایحتاج اولیه‌ای بودند که هر کدام آنها نقش به‌سزایی در ادامه حیات‌شان داشت.
مردم داغدار و بی‌خانمان که ناامید شده بودند، اطلاع یافتند که تعدادی طلبه جوان از مشهد برای امدادرسانی و ارائه خدمات در منطقه حاضر شده‌اند.‌
آیت الله سید علی خامنه‌ای جوان 29 ساله که مردم وی را خمینی صدا می‌زدند (از خاطرات مقام معظم رهبری)، به عنوان یک روحانی مردمی و دغدغه‌مند، پس از اطلاع از وقوع زلزله فردوس به این منطقه آمدند.
ایشان به همراه جمعی از طلاب و همراهی سایر امدادگران و گروه‌های مردمی حدود 2 ماه در فردوس ضمن جمع‌آوری کمک‌های مردمی، پایگاه امداد روحانیت را ایجاد کردند و اقدامات مهمی را در خدمت‌رسانی به مردم زلزله‌زده سامان دادند.
همراهی و همدردی رهبر معظم انقلاب روحانی جوان آن روزها، مرهمی بر آلام زلزله‌زدگان فردوس شد و این اقدام به عنوان اولین اردوی جهادی ایران یاد می‌شود.

پیام خراسان

اکنون 13 شهریور یادآور آن حضور آشنا و جهادی در فردوس است که سبب شد ایده برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران در این شهرستان شکل بگیرد.
همزمان با برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران که برنامه‌های ذیل آن از اوایل شهریور امسال در خراسان جنوبی آغاز شد، قرار است 13 شهریور به عنوان مبدا تشکیل گروه‌های جهادی در کشور معرفی شود که افتخار بزرگی برای خراسان جنوبی و شهرستان فردوس است.
اردوهای جهادی سال‌هاست که با حضور اقشار مختلف به‌ویژه جوانان، دانشجویان و طلاب در جای جای کشور به‌ویژه مناطق محروم و کم‌برخوردار یا آسیب‌دیده از حوادث برگزار می‌شود.
حرکت جهادی که رهبر معظم انقلاب در شهریور سال 1347 انجام دادند، در همان زمان و مکان متوقف نماند و به برکت پیروزی انقلاب اسلامی اکنون 42 هزار گروه جهادی در سطح کشور و حوزه‌های مختلف فعالیت دارند.
رئیس سازمان بسیج سازندگی که از متولیان برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران است، گفت: ما مبدا حرکت گروه‌های جهادی را از سال 1347 و با آغاز فعالیت گروه جهادی خدمت‌رسان مقام معظم رهبری در منطقه فردوس می‌دانیم لذا با برگزاری این اجلاسیه ملی و با کار گسترده اطلاع‌رسانی می‌خواهیم گفتمان غالب مبداء حرکت‌های جهادی به 13 شهریور 1347 در شهرستان فردوس برگردد.
سردار محمد زهرایی افزود: شهریور سال 1347 زلزله‌ای در فردوس روی داد که بر اثر آن پنج هزار نفر جان خود را از دست دادند و در همان زمان رهبر معظم انقلاب با 10 اتوبوس به همراه طلاب و خیرین وارد منطقه شدند و حدود 2 ماه در این شهرستان به گره‌گشایی از امور زلزله‌زدگان پرداختند.
وی اظهار داشت: برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران این صدا را به گوش همگان می‌رساند که مقام معظم رهبری 54 سال قبل با تشکیل یک گروه جهادی عملیاتی خدمت‌رسان، گفتمان جهادی را شروع کردند و امیدواریم فرزندان ولایت این راه را با قوت ادامه دهند.

پیام خراسان

رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: کتاب خاطرات مقام معظم رهبری در شهرستان فردوس نیز در این اجلاسیه رونمایی می‌شود که ادبیات درس‌آموز در فعالیت‌های مردمی، خدمت‌رسانی و جهادی معظم‌له است.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب در یک دهه گذشته مطرح کردند، ناشی از استقلال اقتصادی ناشی از کمک به مردم در زلزله فردوس است و حدود 85 درصد از جوانان این کشور، محروم از خدمت‌رسانی به مردم هستند که باید در فعالیت جهادی به کار گرفته شوند.
موضوعی که استاندار خراسان جنوبی نیز آن را یادآور شد و گفت: این اجلاسیه می‌تواند سیره و الگوی کارهای جهادی باشد که سایر نقاط کشور هم از آن الگو بگیرند و حرکت‌های جهادی، علمی و انقلابی را در دستور کار قرار دهند.
جواد قناعت 2 روز قبل در مراسم آغاز رزمایش بزرگ جهاد دامپزشکی در خراسان جنوبی که با حضور بیش از 160 جهادگر در حوزه تخصصی دامپزشکی برگزار شد، با بیان اینکه با برگزاری این اجلاسیه مبداء فعالیت گروه‌های جهادی در کشور تغییر می‌کند افزود: مبدأ تاریخی شکل‌گیری گروه‌های جهادی به قبل از انقلاب و به حضور جهادی مقام معظم رهبری در جمع مردم زلزله‌زده شهر فردوس در سال 1347، بر می‌گردد.
وی گفت: در حال حاضر بیش از هر زمانی کشور ما نیاز به کارهای جهادی و انقلابی دارد، همراهی و هماهنگی بین سه قوه نیز بهترین فرصت برای شکل‌گیری و انجام این نوع کارها است.
استاندار خراسان جنوبی به این نکته هم اشاره کرد که با بسنده کردن به شرح وظایف دستگاه‌ها نمی‌توانیم کار جهادی، جهشی و جدید داشته باشیم لذا در دستگاه‌ها این نوع کارها وجود دارد اما کند است.
همزمان با پنجاه و چهارمین سالگرد زلزله فردوس و حضور جهادی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این منطقه، از کتاب «دوباره فردوس» که روایتی از اولین اردوی جهادی جوانان انقلابی است، رونمایی خواهد شد.

پیام خراسان

این کتاب به قلم سید علیرضا مهرداد نوشته شده و برای اولین بار، خاطرات منتشر نشده از رهبر معظم انقلاب در موضوع حضور ایشان در زلزله فردوس در این کتاب 240 صفحه‌ای گنجانده شده است.
همچنین همزمان با برگزاری این اجلاسیه ملی 600 نفر از نخبگان جهادی سراسر کشور در این استان حضور یافتند و کام مردم منطقه از خدمات‌رسانی گروه‌های جهادی شیرین شد.
برنامه‌های اجلاسیه ملی جهادگران با عنوان "جهاد مقدس" از اوایل شهریور ماه با حضور گروه‌های جهادی خدمت‌رسان از استان‌های مختلف در شهرستان فردوس و استان خراسان جنوبی آغاز شد و تا امروز ادامه دارد.
برچسب‌ها مقام معظم رهبری خراسان جنوبی سازمان بسیج سازندگی فردوس گروه های جهادی اردوی جهادی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/470003/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آمریکایی‌ها فراموش نکنند؛ صدای خُرد شدن پنجه عقاب در سکوت صحرا

افزایش 51 درصدی تولیدات گلخانه‌های خراسان جنوبی

دوران تهدید ملت ها به پایان رسیده است/روح تازه در رزمندگان مقاومت

نمایش شکست آمریکا در طبس در بیلبورد‌های پایتخت

سه بیمار شیرازی با اهدای عضو دختر 18 ساله تربت جامی جان دوباره گرفتند

مشاهده 4 راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان

خبر‌های کوتاه شهرستان بردسکن

جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی از امروز

حذف کسب وکارهای غیرقانونی از گردونه رقابت با مجوز الکترونیکی

علت افزایش قیمت پیاز در بازار

خراسان رضوی بارانی می شود

اختصاص 4500 میلیارد ریال اعتبار به پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور به خراسان‌جنوبی

برداشت 960 تن سبزیجات برگی از گلخانه‌های خراسان جنوبی

چریش‌های معطر، محبوب سفره‌های مردم بجنورد

برخی جاده‌های خراسان رضوی مه‌گرفته و بارانی است

علت دود غلیظ در متروی مشهد چه بود؟

دانشگاه آزاد بجنورد میزبان بیش از یک هزار داوطلب آزمون سراسری خواهد بود

آلبانی، اعضای گروهک منافقین را مسترد کند

علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری

ردپای خانم بازیگر در پرونده تتلو

تغییر بخشی از مسیر‌های اتوبوس شهری پایانه دولت‌آباد

حفظ اصالت و هویت روستاهای هدف گردشگری در قوچان

زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود

تتلو؛ این‌بار مثل قبل نبود!

عباس عبدی : درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!

مشاهده 4 رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم

قهر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سبزوار به ضرر بردسکن است

کمک چهار میلیارد ریالی خیرین سلامت به بیمارستان حضرت زهرا (س) فریمان

خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد

ثبت تصویر 4 راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم

مشهد میزبان طرح ملی «زندگی و بالندگی»

کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق در دل کویر استان یزد

انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)

فراخوان ششمین جشنواره دو سالانه بین المللی «کارتون کتاب»

رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس» در کاشان

زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی 1403 + لینک ثبت نام

شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو 20 کشور اول دنیا است

قیمت کتاب درسی دانش آموزان اعلام شد/ جزئیات ثبت سفارش

فقرزدایی نیازمند تغییر ریل

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

1900 دستگاه خودرو شوتی در خراسان جنوبی متوقف شد

دختر موتورسوار اهل خراسان شمالی به مسابقات جهانی اعزام می‌شود

بهره مندی 65 درصدی جمعیت خراسان جنوبی از بیمه سلامت

آغاز عملیات اجرایی انتقال آب غیرشرب به پارک علم و فناوری خراسان شمالی

اُفت 40 سانتی متری آب از سفره‌های زیرزمینی خراسان شمالی/ ابلاغ دستورالعمل مهار اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی

هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط آلوده است

بارندگی ها در خراسان جنوبی ادامه دارد

سوانح شهری خراسان رضوی 2 کشته و 122 مصدوم در پی داشت

رقابت 91 هزار و 326 خراسانی در کنکور سراسری1403

ارتقای 13 پله‌ای جایگاه پارک علم و فناوری خراسان شمالی در کشور