پیام خراسان

آخرين مطالب

پاک‌شدن رد پای مدارس کانکسی خراسان‌شمالی با اختصاص 450 میلیارد تومان به آموزش و پرورش مقالات

پاک‌شدن رد پای مدارس کانکسی خراسان‌شمالی با اختصاص 450 میلیارد تومان به آموزش و پرورش
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- بوی ماه مهر پر از شادی و نشاط به همراه یادگاری های دوران مدرسه هر کسی را سرمست می کند و فصل رویش جوانه های امید که از راه می رسید، تب هیجان در دل دانش آموزان شوری می گرفت و امیدوار به آینده تلاش می کردند.

اما این بوی خوش برای همگان یادآور زیبایی های کودکانه نیست و تعدادی از دانش آموزان هستند که در زیر سخاوت آسمان سخت درس می خوانند و مدارس کاهگلی و خشتی برای آنها یادآور چکه چکه قطرات باران و سوز سرمای زمستان است و حسرت داشتن مکانی امن و سقفی سالم برای این دانش آموزان واژه سنگینی است و اینجاست که دعا می کنند؛ خدا کند اینجا باران نبارد!

نسل جوان و عشایری خراسان شمالی با بوی کاهگل و طاق های ضربی غریبه نیست و سالهاست که تعدادی از دانش آموزان این خطه در زیر سقف های ناایمن گذران می کنند و با تحصیل آینده ای روشن برای این استان محروم ترسیم کرده اند.

برچیدن مدارس کانکسی مدتهاست که در فصل مدارس در صدر اخبار قرار می گیرد و دغدغه مسولان آموزشی می شود، ولی این‌بار دولت سیزدهم عزم را جزم کرده تا این مدارس به طور کامل برچیده شوند.

دولت سیزدهم با درک این اهمیت عزم جدی بر جمع آوری اینگونه مدارس ناایمن دارد و تلاش می کند تا سه سال آتی این قول را عملیاتی کند و از آنجایی که خراسان شمالی نیز در منطقه ای کوهستانی قرار دارد و 44 درصد مردم این استان روستانشین هستند و بعنوان قطب دامپروری کشور دارای جمعیت عشایری زیادی است فرزندان این قشر سختکوش با این مدل از مدرسه غریبه نیستند.

بر اساس آمار اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی؛ تعداد 168 مدرسه کانکسی در این خطه از شمالشرق کشور دایر است که تا سه سال آتی جمع آوری می شود و در فاز اول با تزریق 40 میلیارد تومان امسال 56 مدرسه کانکسی در استان جمع آوری می شود.

 

حذف مدارس کانکسی تا سه سال آینده

مدارس کانکسی و کانتینری هر چند در راستای عدالت آموزشی و بهره مندی همه افراد به صورت مقطعی نیاز وزارت آموزش و پرورش را برطرف می کند و در مناطق صعب‌العبور مانع از کوچ خانواده‌ ها به شهر می شود و جمعیت کم دانش آموزان را پوشش می دهد ولی تبدیل کانکس به مدرسه توجیه اقتصادی ندارد و در بلند مدت خطرات ناشی از فرسودگی و سستی این بناها را نباید نادیده گرفت.

هر چند مسوولان طی سال های گذشته همواره بر ساماندهی این مدارس و استانداردسازی فضاهای آموزشی تاکید کرده اند اما هنوز تا حذف کامل مدارس ناایمن راه طولانی در پیش است چرا که کشورمان به جهت جغرافیایی و جمعیت از گستردگی برخوردار است و امکانات و اعتبارات به هیچ وجه جوابگوی نیازها نیست.  

بر اساس آنچه یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده اکنون 12 هزار کلاس کانکسی، خشتی و سنگی در کشور وجود دارد که بیشتر در استان های غربی و جنوبی مستقر هستند و دولت سیزدهم عزم خود را جزم کرده تا این مدارس را برچیند.

وزیر آموزش و پرورش که نهم خردادماه برای افتتاح چند طرح آموزشی به خراسان شمالی سفر کرده بود، این قول را به مردم داد که برنامه‌ریزی لازم برای حذف این مدارس تا سه سال آینده انجام شده و در این زمینه نشست های با خیران مدرسه ساز و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برگزار شده است تا در این راستا کمک شود.

وی اضافه کرد: همچنین اگر در طول این سه سال مدارس دیگری به این تعداد افزوده شود برای آنها نیز برنامه ریزی خواهیم کرد، اما اکنون اولویت با مدارسی است که فعال هستند.

 

اختصاص 450 میلیارد تومان به آموزش و پرورش خراسان‌شمالی/ پاک‌شدن رد پای مدارس کانکسی

 

اختصاص 450 میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی در ادامه اظهار داشت:450 میلیارد تومان اعتبار از محل سفر رییس جمهور به استان برای تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی نیمه تمام، تخریب و بازسازی مدارس غیر استاندارد اختصاص یافت.

فلاح افزود: علاوه بر این اعتبار؛  هزینه کرد 600 میلیارد تومان اعتبار از محل منابع استانی و مشارکت خیران برای ساخت مدرسه در استان پیش بینی شده است و این میزان اعتبار توسط دولت سیزدهم برای ساخت مدرسه و فضای آموزشی در طی 2 سال هزینه می شود.

وی تصریح کرد: در مجموع 300 میلیارد تومان توسط وزارت آموزش و پرورش از محل فروش املاک مازاد، 150 میلیارد تومان توسط نیکوکاران، 100 میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و 50 میلیارد تومان از محل منابع استانی تامین می شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی در ادامه افزود: در مجموع سال گذشته 73 مدرسه با زیربنای 30 هزار و 575 متر مربع در قالب 251 کلاس درس در استان ساخته شد.

وی بیان کرد: 58 میلیارد و 435 میلیون تومان در زمینه ساخت مدرسه با کمک خیریان در این استان هزینه شد و امسال پیش بینی می شود این شاخص ارتقا یابد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی به دیگر شاخص های آموزشی استان اشاره کرد و افزود: میانگین تخریب و بازسازی فضاهای آموزشی در کشور 19.5 درصد است که در استان 11.2 درصد برآورد می شود و خراسان شمالی در رتبه 10 کشوری این شاخص قرار دارد.

وی افزود: همچنین سرانه فضای آموزشی در کشور به ازای هر دانش آموز 5.2 مترمربع است و در سطح استان به ازای هر دانش آموز 5.3 مترمربع است.

استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی گفت: طرح جمع آوری بخاری های نفتی از سال 1397 در این استان آغاز شد و در مدت 2 سال تمامی سیستم گرمایشی مدارس استان استاندارد سازی و یکهزار و 500 بخاری نفتی در 2 مرحله از کلاس های درس استان جمع آوری شد.

فلاح کوشکی یادآور شد: 2 هزار کلاس درس در این استان که از بخاری های غیر استاندارد استفاده می کردند، استاندارد سازی گرمایشی شدند و این دانش آموزان زمستان ایمنی را سپری می کنند.

187 هزار و 75 دانش آموز خراسان شمالی در بیش از 2 هزار باب آموزشگاه استان زیر نظر 19 هزار نفر معلم تحصیل می کنند که از این تعداد 107 هزار و 100 دانش آموز در مقطع ابتدایی و مابقی متوسطه است.

اختصاص 450 میلیارد تومان به آموزش و پرورش خراسان‌شمالی/ پاک‌شدن رد پای مدارس کانکسی

150 مدرسه نیاز به بازسازی 

 مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی در ادامه گفت: یکهزار و 200 میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی 150 مدرسه استان در قالب 800 کلاس درس نیازمند است.

امین فلاح کوشکی اظهار داشت: در مجموع در سطح خراسان شمالی یکهزار و 600 مدرسه در قالب هفت هزار و 400 کلاس درس فعال است که از این تعداد؛ 150 مدرسه نیاز به بازسازی دارد.  

وی با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی خراسان شمالی 10 سانتیمتر مربع از میانگین کشوری بالاتر است، افزود: این سرانه در شهرستان های گرمه و بجنورد از میانگین کشوری پایین‌تر و سایر شهرستان ها در موقعیت مناسبی قرار دارد.

فلاح کوشکی خاطرنشان کرد: هدفگذاری برای توسعه فضاهای آموزشی شهرستان گرمه انجام شده است و از سال گذشته تاکنون در مجموع 27 کلاس درس به بهره برداری رسید.

 

40 میلیارد ریال برای برچیده‌شدن 56 مدرسه کانکسی 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی در مورد شرایط مدارس کانکسی استان گفت: در مجموع 168 مردسه کانکسی در مناطق محروم خراسان شمالی دایر است که 40 میلیارد ریال اعتبار برای برچیده شدن و ایمن سازی آن نیاز است.

 ابوالقاسم اکبری تصریح کرد: دولت سیزدهم در گام اول 40 میلیارد ریال برای برچیده شدن 56 مدرسه کانکسی استان هزینه می کند و مابقی مدارس کانکسی نیز در 2 سال آتی برچیده می شود.

وی اظهارداشت: ایمن سازی مدارس کانکسی در دستور کار قرار دارد و با حذف این مدارس و تبدیل آن به محیط ایمن، پنج هزار و 300 متر مربع به فضای آموزشی خراسان شمالی افزوده و یکهزار و 400 دانش آموز نیز از آن بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی،  مجموع فضای آموزشی خراسان شمالی را 187 هزار متربع اعلام کرد و گفت: سرانه فضای آموزشی در کشور به ازای هر دانش آموز پنج متر و 21 سانتیمتر است که این رقم در استان 10 سانتیمتر بیشتر است.

وی ادامه داد: افزایش سرانه آموزشی در استان بیانگر این است که خیران مدرسه ساز به خوبی ورود و در این امر خداپسندانه مشارکت مناسبی داشته اند.

اکبری عنوان کرد: شهرستان جاجرم با هفت متر و 12 سانتیمتر، بجنورد با چهار متر و 46 سانتیمتر، شیروان با پنج متر و 40 سانتیمتر، مانه و سملقان با پنج متر و 97 سانتیمتر، اسفراین با 6 متر و 86 سانتیمتر، گرمه با پنج متر و 83 سانتیمتر، فاروج با 6 متر و 18 سانتیمتر و راز و جرگلان 6 متر و 20 سانتیمتر به ترتیب بیشترین سرانه آموزشی در خراسان شمالی را دارند.

187 هزار و 75 دانش آموز خراسان شمالی در بیش از 2 هزار باب آموزشگاه استان زیر نظر 19 هزار نفر معلم تحصیل می کنند که از این تعداد 107 هزار و 100 دانش آموز در مقطع ابتدایی و مابقی متوسطه است.

 در مجموع 48 درصد دانش آموزان استان را دختران تشکیل می دهند و 38 درصد دانش آموزان در مناطق روستایی مشغول به تحصیل هستند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/470382/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان

پیروزی قراخیل مقابل تیم مدعی لیگ 3 فوتبال

پذیرش نشدن مسافران ترانزیتی از مشهد به دبی تا اطلاع بعدی

پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر