پیام خراسان

آخرين مطالب

مرهمی بر زخم پاهای پیاده/ آمادگی خادمان سلامت برای خدمت به زائران امام مهربانی‌ها مقالات

مرهمی بر زخم پاهای پیاده/ آمادگی خادمان سلامت برای خدمت به زائران امام مهربانی‌ها
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- همزمان با ایام دهه پایانی ماه صفر، در کنار همه خدماتی که توسط دستگاه های مختلف به زائران ارائه می شود، خادمان سلامت در دانشگاه‌های علوم پزشکی استان خراسان رضوی نیز در کنار دیگر بخش ها با زائران پیاده اربعین حسینی همراهی کرده و با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مسیر این سفر معنوی را برای آنان هموار می‌کنند.

در استان خراسان رضوی 6 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی شامل مشهد، گناباد، تربت حیدریه، سبزوار، نیشابور و تربت جام، به حدود 7 هفت میلیون نفر از جمعیت ساکن در این استان خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند که بر اساس برنامه ریزی انجام شده در ایام آخر ماه صفر، برای خدمت رسانی به زائران و بیماران احتمالی آنان به حالت آماده باش درآمده اند.

افزودن چند دستگاه موتورلانس به ناوگان خدمت رسانی اورژانس پیش بیمارستانی، لغو کلیه اعمال جراحی غیر اورژانسی، اختصاص 50 درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی خراسان رضوی برای انجام ماموریت ویژه آخر ماه صفر و آمادگی 2 هزار واحد بهداشتی استان برای سرویس دهی به زائران اربعین، از جمله تدابیری است که ویژه این ایام در نظر گرفته شده است.

آمادگی ارائه خدمات بهداشتی، دارویی و درمانی به زائران پیاده مشهدالرضا  

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اقدامات گسترده‌ای در حوزه‌های بهداشتی، دارویی و درمانی صورت پذیرفته است تا در ایام اربعین حسینی و شهادت امام رضا(ع) بهترین نوع خدمت را در هر سه حوزه به زائران پیاده حسینی و رضوی ارائه دهیم.

دکتر محمدعلی کیانی افزود: موضوع سلامت به جهت اهمیت بسیاری که دارد، نیازمند مشارکت تمامی مجموعه‌ها است و ما می‌خواهیم با همکاری تمامی مجموعه‌ها، بهترین نوع عملکرد را در محورهای اجرایی و نظارتی حوزه سلامت داشته باشیم و با بالاترین میزان رضایتمندی زائران امام رضا(ع) همراه باشد.

وی با بیان اینکه پیش بینی حضور 6 تا 8 میلیون زائر در مشهد برای ایام شهادت امام رضا(ع) شده است، ادامه داد: از این تعداد بیش از یک میلیون نفر به‌صورت پیاده از هشت مسیر منتهی به مشهد، به سمت حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: در روزهای پایانی ماه صفر برای اطراف و قوس های حرم مطهر رضوی از ظرفیت موتورآمبولانس‌ها استفاده می‌شود تا در زمان ازدحام جمعیت، خدمت‌رسانی با سرعت بیشتری در محل صورت پذیرد.

دکتر کیانی با تأکید بر اینکه کلیه بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی مشهد به‌ویژه مراکز درمانی نزدیک به حرم مطهر رضوی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند، گفت: برای این ایام اقدامات گسترده‌ای در حوزه‌های بهداشتی، دارویی و درمانی صورت پذیرفته است تا در هر سه حوزه بهترین نوع خدمت را به عزاداران رضوی ارائه دهیم و مشابه این خدمت‌رسانی‌ها را به زائران پیاده اربعین حسینی نیز خواهیم داشت.

 

مرهمی بر زخم پاهای پیاده/ آمادگی خادمان سلامت برای خدمت به زائران امام مهربانی‌ها

به‌کارگیری موتورلانس در اورژانس پیش‌بیمارستانی خراسان رضوی 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به منظور ارائه خدمات به موقع و در محل به بیماران احتمالی دهه آخر ماه صفر، چند دستگاه موتورلانس به ناوگان خدمت رسانی اورژانس پیش بیمارستانی استان افزوده می‌شود.

دکتر شاپور بدیعی، با اشاره به اینکه رویکرد اصلی در خدمت رسانی به زائران و عزاداران به خصوص در دهه پایانی صفر، ارائه خدمت در محل است، گفت: به دلیل ازدحام احتمالی جمعیت در مسیرهای منتهی به حرم، افرادی که دچار عارضه احتمالی شوند در محل مداوا خواهند شد و اگر نیاز به خدمات بیمارستانی باشد با استفاده از آمبولانس‌های مستقر به مرکز درمانی اعزام می‌شوند.

وی ادامه داد: در طول سالیان اخیر آمبولانس‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد فشار زیادی را برای خدمت‌رسانی به بیماران متحمل شده‌اند.

آمادگی 2 هزار واحد بهداشتی در خراسان رضوی 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون 2 هزار و 250 واحد بهداشتی زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی آماده خدمت رسانی به زائران پیاده اربعین در دهه پایانی ماه صفر هستند.

دکتر سیدجواد حسینی افزود: برخی از این واحدها نیز در مسیرهایی که مکان مسکونی وجود داشته باشد، برای خدمت رسانی به زائران پیاده اربعین فعال خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال حدود یک میلیون زائر پیاده به مشهد مشرف شوند، که بیشتر آنان از مسیرهای قوچان و نیشابور ‌به مشهد وارد خواهند شد، افزود: در استان خراسان رضوی چهار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سبزوار، تربت حیدریه و گناباد و نیز 2 دانشکده علوم پزشکی نیشابور و تربت جام به حدود 7 هفت میلیون نفر از جمعیت ساکن در این استان خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند که در ایام آخر صفر نیز برای خدمت رسانی به بیماران احتمالی، در آماده باش کامل هستند.

سخنگوی ستاد خدمات سفر دهه آخر صفر استان خراسان رضوی اظهار داشت: در این راستا علاوه بر واحدهای بهداشتی، 69 بیمارستان، 425 درمانگاه، هزار و 145 داروخانه‌، 445 آزمایشگاه و 247 پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی با استقرار 267 دستگاه آمبولانس، آماده خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی و زائران پیاده امام رضا(ع) در دهه آخر ماه صفر هستند.

دکتر حسینی با بیان اینکه پنج دستگاه اتوبوس‌ آمبولانس، ‌4 فروند بالگرد اورژانس هوایی، 126 پایگاه شهری و 121 پایگاه جاده‌ای اورژانس در این ایام به زائران خدمت رسانی می‌کنند، افزود: همچنین 37 آمبولانس، یک فروند بالگرد، 34 خودرو امدادی، مینی‌بوس، خودرو سواری و خودرو سنگین در پایگاه‌های هلال احمر استان در این ایام ارائه خدمت می‌کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این حدود 135 پایگاه سلامت در سطح استان به مناسبت این ایام در نظر گرفته شده است که نزدیک 40 درصد از این پایگاه‌ها در شهر مشهد و مابقی در مسیر راه و در دیگر شهرهای استان فعال هستند که 810 نیرو در این پایگاه ها استقرار خواهند یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: همچنین برای خدمت رسانی به زائران پیاده اربعین، پایگاه‌های سلامت جاده‌ای خارج از شهر مشهد در روزهای 28 تا 30 صفر از 8 صبح تا 20 شب فعال خواهند بود.

دکتر حسینی با بیان اینکه در برخی از پایگاه‌های سلامت جاده‌ای خدمات پزشکی و در تمامی آن‌ها خدمات پرستاری، بهداشتی و مشاوره‌ای ارائه خواهد شد، اظهار داشت: تمام خدمات بهداشتی و درمانی که در پایگاه‌های ویژه سلامت جاده‌ای ارائه می‌شود، همانند پایگاه‌های شهری است و تنها تفاوتی که وجود دارد این است که واکسیناسیون کرونا به دلیل بروز عوارض احتمالی واکسن همچون ایجاد علائم سرماخوردگی، تنها در پایگاه های شهری صورت می‌گیرد و در پایگاه‌های جاده‌ای این خدمت ارایه نمی‌شود.

نظارت 680 کارشناس بهداشت محیط 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: علاوه بر خدمات یادشده، 680 نفر از بازرسان و کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای نظارت بر فعالیت موکب‌های شهری و جاده‌ای از جمله رعایت پروتکل‌های بهداشتی، سلامت آب و غذا و غیره در این ایام حضور و فعالیت خواهند داشت تا زمینه ابتلای زائران به خصوص زائران پیاده دهه آخر ماه صفر به بیماری ها از بین برود.

 

مرهمی بر زخم پاهای پیاده/ آمادگی خادمان سلامت برای خدمت به زائران امام مهربانی‌ها

اختصاص نیمی از تخت‌های بیمارستانی خراسان رضوی به خدمات آخر ماه صفر

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در دهه پایانی ماه صفر 50 درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستان به بحران‌های احتمالی ناشی از حوادث و نیز ماموریت‌های ویژه آخر ماه صفر اختصاص می‌یابد.

دکتر ایوب توکلیان افزود: از دیگر اقدامات حوزه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پنج روز پایانی ماه صفر این است که اعمال جراحی بیماران غیراورژانسی (الکتیو) انجام نمی‌شود و بیمارستان‌ها تنها برای بیماران اورژانسی خدمات رسانی خواهند داشت.

وی ادامه داد: همچنین حوزه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بالاترین سطح آمادگی‌های بیمارستان‌های دولتی و خصوصی را در دهه پایانی ماه صفر به‌ویژه پنج روز آخر این ماه، در 2 بعد نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی دارد.

لغو مرخصی پرسنل و کادر درمانی 

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: در راستای آمادگی کامل بیمارستان‌ها در این ایام، به تمامی بیمارستان‌ها ابلاغ شده است که حضور کلیه نیروهای کادر درمان بیمارستان‌ها اعم از پزشک، پرستار، نیروهای خدماتی و کادر اداری از 30 شهریورماه تا 6 مهرماه در محل خدمت طبق نوبت‌بندی صورت گرفته الزامی است و تمام مرخصی های این بازه زمانی لغو شود.

دکتر توکلیان افزود: همچنین با توجه به اهمیت تخصص‌های بی‌هوشی، اورژانس و جراحی عمومی، به بیمارستان‌ها ابلاغ شده است که علاوه بر نیروهای موجود خود، صف دوم و نیروهای تیم ذخیره خود را، که در صورت نیاز باید فراخوان داده شوند، در حالت آماده‌باش کامل نگه دارند.

وی با بیان اینکه در این ایام ایستگاه‌ها و موکب‌های سلامت و خدمات بهداشت و درمان راه‌اندازی می‌شوند، که تصمیم بر این است حتی الامکان در این ایستگاه‌ها از نیروهای داوطلب مردمی استفاده شود تا نیروهای بیمارستانی در بیمارستان‌ها ارائه خدمت کنند، ادامه داد: همچنین قرار است هر یک از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی متولی یک ایستگاه یا موکب سلامت در سطح شهر و یا محورهای جاده‌ای باشند.

مرهمی بر زخم پاهای پیاده/ آمادگی خادمان سلامت برای خدمت به زائران امام مهربانی‌ها

تشکیل تیم های واکنش سریع بیمارستانی و برپایی بیمارستان‌ صحرایی

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تشکیل تیم‌های واکنش سریع در این بیمارستان‌ها در دستور کار قرار گرفته است تا در صورت نیاز این تیم‌ها بدون فوت وقت به محل مربوطه اعزام شوند، بیان کرد: به این بیمارستان‌ها ابلاغ شده است که علاوه بر خدمات سرپایی، پزشکی و پرستاری که در ایستگاه‌ها و موکب‌های سلامتی سطح شهر ارائه می‌کنند، در صورت نیاز برای اعزام تیم‌های واکنش سریع به موکب‌ها و ایستگاه‌های سلامت برنامه ریزی کنند.

دکتر توکلیان افزود: علاوه بر این راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی در اطراف حرم و در محور منتهی به مشهد برای خدمات رسانی به زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی و نیز تشدید نظارت‌ بر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به ویژه در محورهای منتهی به حرم در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین برای مواجهه با حوادث احتمالی، پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است که در مکان‌های شلوغ و پرازدحام و در ترافیک اطراف حرم مطهر رضوی که هیات مذهبی نیز در خیابان‌ها تردد دارند و اعزام آمبولانس به این مناطق دشوار است، اگر حادثه‌ای رخ داد که امکان درمان سرپایی اعم از سرم‌تراپی، تزریقات سرپایی و از این قبیل درمان‌ها در محل حادثه وجود داشت، تیم‌های واکنش سریع بیمارستان‎ها به محل اعزام شده و در همان محل خدمات درمانی انجام دهند که در غیر این صورت برای موارد مورد نیاز آمبولانس اعزام خواهد شد.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: بیش از 100 نفر نیروی درمانی این دانشگاه، در ماموریت ویژه اربعین حسینی به 2 صورت گروه‌های ثابت و سیار حضور دارند تا در صورت نیاز خدمات‌رسانی لازم را به زائران پیاده حسینی انجام دهند.

دکتر توکلیان افزود: اکنون خدمات‌رسانی فعالان عرصه سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه درمان به زائران اربعین حسینی در نقاط مختلف کشور عراق و مناطق مرزی این کشور با ایران نیز انجام می‌شود که بلافاصله پس از این ایام ماموریت ویژه خدمت‌رسانی به زائران پیاده رضوی آغاز خواهد شد.

ارائه بیش از 28 درصد خدمات درمانی به مسافران و زائران 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیش از 28 درصد خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مسافران و زائران ارائه می شود، اظهار داشت: بحران کرونا نیز با وجود تعداد زیاد بیماران که نیاز به اعزام به بیمارستان داشتند بار سنگینی را بر ناوگان خدمت رسانی اورژانس پیش بیمارستانی تحمیل کرد.

دکتر شاپور بدیعی بیان اینکه بیماران کد 247 و 724 نیز که باید در سریعترین زمان، خدمات درمانی مورد نیاز خود را دریافت کنند، از موارد اورژانسی دریافت خدمات پیش بیمارستانی هستند، افزود: پیگیری‌های لازم از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده تا با خرید آمبولانس در 6 ماهه دوم سال موافقت شده و موتور لانس نیز به ناوگان خدمتی افزوده شود.

وی با اشاره به اینکه بهسازی ناوگان فرسوده اورژانس پیش بیمارستانی از دغدغه‌های اصلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است، ادامه داد: تمام برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده تا خدمت رسانی به بیماران احتمالی دهه پایانی صفر در بیمارستانهای نزدیک به حرم رضوی به سرعت و با کیفیت مطلوب انجام شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/471057/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی