پیام خراسان

آخرين مطالب

همت دولت برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی خراسان‌شمالی فرهنگي

همت دولت برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی خراسان‌شمالی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - خراسان شمالی را گنجینه فرهنگ ها و رنگین کمان قومیت‌ها می‌ نامند و این خطه از شمالشرق کشور اقوام مختلف کرد، ترک، ترکمن، تات و فارس با آداب و رسومی متفاوت در خود جای داده است و هر کدام از این اقوام خواستگاه هنر خاص خود هستند و اکنون این دیار رنگارنگ به مامنی برای اظهار ذوق و سلیقه هنری تبدیل شده است.
دیار قومیت ها با هنر و هنروری شکل گرفته است و هر نقطه از آن همانند نگینی درخشان از خلاقیت هنری جلوه‌گری می‌کند و مردمان کرمانج زبان این دیار با موسیقی و تار، ترکمن ها با اسب و طراحی فرش و ترک ها با خلق صنایع دستی نگاره هایی از هنر را در پیکره این خطه ترسیم کرده اند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
نقوش و نگاره های این دیار گواه عمق ریشه هنر در این سرزمین را دارد و هر یک از اقوام به واسطه اعتقادات و باورهای خاص خود دستی بر هنر کشیده و نوآوری خلق می کنند.
اما هنرمندان گنجینه فرهنگ ها چند سالی است که متاثر از کرونا حال ناخوشی را سپری کردند به طوری که برخی از هنرمندان این خطه به دلیل مشکلات موجود تا حدودی راهشان را از این بخش جدا و به شغل دیگری روی آوردند.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تزریق اعتبارات به طرح های نیمه تمام فرهنگی خراسان شمالی بسیاری از زیرساخت ها شکلی دوباره به خود گرفت و انتظار می رود بسیاری از شاخص ها در سال های آتی ارتقا یابد.
سفر دوم تیرماه جاری هیات دولت به خراسان شمالی نقطه امیدی برای هنرمندان بود و تخصیص 130 میلیارد تومان اعتبار برای طرح های نیمه تمام فرهنگی تنها بخشی از حمایت های دولت محسوب می شد در حالی که مسوولان فرهنگی استان در طی یکسال گذشته تلاش های زیادی را برای رضایتمندی هنرمندان انجام داده اند و پرداخت سه میلیارد تومان وام حمایتی به اصحاب فرهنگ و هنر، اجرای 58 طرح فرهنگی اشتغالزا و اجرای یکهزار 150 برنامه فرهنگی، هنری در این خطه از شمالشرق کشور بیانگر رقم خوردن اتفاقات خوب در حوزه فرهنگی است.

پیام خراسان

اختصاص 130 میلیارد تومان به طرح های نیمه‌تمام
دولت مردمی رییسی با برنامه کاربردی که در پیش گرفته، اولویت کاری خود را برای اتمام طرح های نیمه تمام قرار داده است و در سفری که رییس جمهور به استان خراسان شمالی داشت 130 میلیارد تومان اعتبار برای مجتمع های فرهنگی و هنری مصوب کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با اشاره به مصوبه رییس جمهور به مجتمع های فرهنگی و هنری استان گفت: این میزان اعتبار برای تکمیل طرح های نیمه تمام فرهنگی استان شامل مجتمع فرهنگی "دوبرار" بجنورد، شهرستان فاروج، گرمه و جاجرم است.
تقی صادقی اظهار داشت: این میزان اعتبار برای تکمیل طرح های نیمه تمام فرهنگی استان شامل مجتمع فرهنگی بجنورد « دوبرار»، شهرستان فاروج، گرمه و جاجرم است.
وی افزود: برای مجتمع فرهنگی و هنری بجنورد « دوبرار» با گستره 12 هزار و 650 مترمربع 120 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این مجتمع دارای سالن های مختلف از جمله نمایش، کتابخانه و بخش اداری است و 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی گفت: همچنین مجتمع فرهنگی فاروج با هزار و 50 متر مربع زیربنا با 80 درصد پیشرفت فیزیکی 6 میلیارد تومان اعتبار هم برای ساخت و هم برای تجهیز این مجتمع درنظر گرفته شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان جاجرم و گرمه 2 میلیارد تومان است که فقط برای تجهیز آن هزینه می شود.

پیام خراسان

پرداخت 3 میلیارد تومان وام حمایتی
پرداخت تسهیلات در قالب طرح های متفاوت از دیگر اقدامات دولت برای اصحاب فرهنگ و هنر این مرز و بوم بود همچنین پرداخت عیدی به هنر کارت های آنها توانست در شرایط کرونایی و مدت زمان یکساله از مشکلات آنها بکاهد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در این‌باره گفت: سه میلیارد و 361 میلیون تومان تسهیلات در قالب وام و عیدی به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان در دولت سیزدهم پرداخت شد.
تقی صادقی اظهار داشت: بخشی از این تسهیلات در قالب طرح های "یادمان" به 39 نفر و به هر نفر بین هشت تا 10 میلیون تومان، "طرح شمیم" و "طرح جوانه" در مجموع به پنج نفر تسهیلات به ارزش 175 میلیون تومان پرداخت شد.
وی تصریح کرد: در مجموع 2 میلیارد و 835 میلیون تومان به 675 از هنرمندان خراسان شمالی عضو صندوق هنر به مناسبت عید نوروز و شب یلدا پرداخت شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی اضافه کرد: 675 هنرکارت برای هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران فعال استان صادر شده است که 100 کارت در دولت سیزدهم صادر شد.
صادقی با اشاره به اینکه در مجموع 420 هنرمند خراسان شمالی عضو بیمه صندوق اعتباری هنر هستند، گفت: از این تعداد؛ 66 نفر در دولت سیزدهم بیمه شدند و 134 نفر نیز از بیمه تکمیلی هنرمندان بهره مند شدند.

پیام خراسان

اجرای 58 طرح فرهنگی اشتغالزا
دولت سیزدهم با نگاه پرفروغی که به هنرمندان دارد طرح هایی را برای اشتغالزایی و کسب درآمد آنها در نظر گرفته است تا در شرایط کنونی باری را از دوش آنان برداشته و هنرمندان این خطه با عزمی راسخ به فعالیت خود ادامه دهند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در این رابطه گفت: 58 طرح فرهنگی اشتغالزا با اعتبار چهار میلیارد و 70 میلیون تومان در مدت یکساله دولت سیزدهم اجرا شد.
وی اظهار داشت: از این تعداد؛ 38 طرح فرهنگی در قالب تسهیلات مشاغل خانگی با اعتبار یک میلیارد و 790 میلیون تومان به هنرمندان خراسان شمالی پرداخت شده است.
صادقی افزود: در مجموع به طور میانگین برای هر طرح 40 تا 50 میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی چهار درصد و با بازپرداخت پنج تا هفت سال پرداخت شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: متقاضیان در رسته‌های مختلف نمایش، آموزشگاه‌های آزاد هنری، موسیقی، هنرهای تجسمی، فرهنگ و ادب، مد و لباس، موسسات فرهنگی هنری، کانون های آگهی و تبلیغات، رسانه ها از مشمولان طرح های اشتغالزا هستند.
وی عنوان کرد: زنان، دختران، دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و کسانی که به هر دلیلی مایل به فعالیت در محیط خانه هستند با ثبت‌نام در سامانه مشاغل خانگی مجوز فعالیت دریافت کنند.
صادقی اضافه کرد: همچنین 20 طرح نیز در قالب تبصره 18 با اعتبار 11 میلیارد و 610 میلیون تومان به هنرمندان خراسان شمالی دریافت شده است که تاکنون به هشت طرح با اعتبار سه میلیارد و 780 میلیون تومان به هنرمندان خراسان شمالی پرداخت شده است.
وی یادآور شد: از محل تبصره 18 تسهیلات 10 درصد با بازپرداخت پنج ساله به متقاضیان پرداخت شد و آموزشگاه های هنری، چاپخانه ها، موسسات سینمایی از جمله مراکز فرهنگی و هنری هستند که از این تسهیلات بهره‌مند می شوند.
بر اساس تبصره 18 قانون بودجه کشور با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد با تاکید بر اشتغال جوانان به دولت اجازه داده می‌شود 100 درصد منابع حاصله از ما به التفاوت قیمت حامل‌های انرژی را به شکل تسهیلات بانکی در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش آموخته دانشگاهی پرداخت کند.

پیام خراسان

اجرای یکهزار و 150 برنامه فرهنگی
اداره کل ارشاد اسلامی خراسان شمالی در مدت یکساله دولت سیزدهم یکهزار و 150 برنامه فرهنگی، هنری، قرآنی و رسانه ای در سطح ملی و استانی برگزار کرده است.
جشنواره ملی فیلم کوتاه روستا و عشایر، جشنواره ملی عکس رضوی، میزبانی جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان، دومین جشنواره هنرمندان دوستدار کتاب خراسان شمالی، ششمین جشنواره صنعت چاپ استان همایش نخبگان فرهنگی و هنری و دولت مردمی با حضور معاون امور پارلمانی رییس جمهور و افتتاح هنرستان هنرهای زیبا در بجنورد ازجمله برنامه های فرهنگی و هنری است که در این دولت اجرا شد.
همچنین در بازه زمانی یکساله دولت تعداد موسسه های فرهنگی و هنری خراسان شمالی از 11 هزار و 42 مرکز به 11 هزار و 72 مرکز افزایش یافت و برگزاری نمایشگاه های هنرهای تجسمی دارای مجوز با 68 درصد رشد و اجرای نمایش با 78 درصد رشد موقعیت مناسبی را در حوزه فرهنگ استان ایجاد کرد.

پیام خراسان

افزوده شدن 4 هزار و 250 مترمربع به فضای فرهنگی
اجرای سه طرح فرهنگی و هنری در طی فعالیت یکساله دولت سیزدهم در مجموع چهار هزار و 250 مترمربع به فضای فرهنگی خراسان شمالی افزود.
مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان گرمه با 2 هزار و 200 متر مربع با اعتبار سه میلیارد و 575 میلیون تومان از جمله این طرح ها است که عملیات ساخت این مجتمع از سال 1385 آغاز و در هفته دولت سال قبل به بهره برداری رسید.
این مجتمع دارای فضاهای آموزشی، اداری، سالن آمفی تئاتر است که با تمامی امکانات لازم محیط فرهنگی مناسبی را در این شهرستان فراهم کرده است.
همچنین عملیات اجرایی کتابخانه شهرستان محروم مانه و سملقان طرحی دیگر است که با زیربنای 2 هزار و 200 مترمربع و با اعتبار 78 میلیارد و 420 میلیون ریال در 2 فاز در سال 1386 آغاز شد.
فاز یک این کتابخانه شامل فضای مطالعه، سالن مرجع، اتاق کتابدار و مخزن است که در سال 1397 به بهره برداری رسید و فاز دوم آن با عنوان سالن آمفی تئاتر است که دارای فضاهای اداری، اتاق گریم، اتاق کنترل صوت و نور، اتاق سمعی و بصری در هفته دولت امسال بهره برداری شد.
سالن آمفی تئاتر این طرح با زیر بنای 850 متر مربع و فضای کتابخانه آن یکهزار و 350 متر مربع زیربنا دارد.
همچنین عملیات ساخت مجتمع فرهنگی هنری جاجرم با زیربنای یکهزار و 50 متر مربع با اعتبار 31 میلیارد و 411 میلیون از سال 1385 آغاز شد که در هفته دولت امسال به بهره برداری رسید.
برهمین اساس، سالن های آموزشی، اداری، سالن آمفی تئاتر از جمله فضاهای در نظر گرفته شده برای این مجتمع فرهنگی و هنری است.
خراسان شمالی با 863 هزار نفر جمعیت که 44 درصد آنها در روستاها سکونت دارند در شمالشرق کشور واقع است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/471383/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جاده‌های خراسان رضوی بارانی است

محور‌های شهرستان زیرکوه مسدود شد

چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)

بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در گرمه انجام شده است

حمله افراد نقاب‌پوش به یک نشست سیاسی در سوئد

چشم نوازی گل‌های رنگارنگ در باغ گل‌های مشهد + تصاویر

امداد رسانی هلال احمر به سیل زدگان در خراسان جنوبی

8 درصد شرکت‌کنندگان کنکور از خراسان رضوی هستند

تخلیه روستای سیل‌زده نوده زیرکوه/56 خانوار اسکان داده شدند

خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین

آخرین خبرها از سیلاب زیرکوه/کنکوری ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد

نمایندگان خراسان شمالی در اردوی استعدادیابی بسکتبال حضور دارند

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 6 اردیبهشت 1403+ جدول

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

اتخاذ تدابیر امنیتی و انتظامی جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - پنجشنبه 6 اردیبهشت

یک کشته و 6 مصدوم در تصادف تنگه راز

بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت