پیام خراسان

آخرين مطالب

خانه‌ام زائرسرای میهمانان رضا (ع)/ پیش‌بینی ورود بیش از 6 میلیون زائر به مشهد مقالات

خانه‌ام زائرسرای میهمانان رضا (ع)/ پیش‌بینی ورود بیش از 6 میلیون زائر به مشهد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- دهه آخر ماه صفر با اربعین حسینی آغاز می شود، که روز 28 این ماه با رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) همزمان است و روز پایانی این ماه نیز با شهادت امام رضا (ع) به پایان می رسد.

طبق آمار ارائه شده توسط دستگاه های مرتبط، در سال 98 و پیش از شیوع کرونا، مشهدالرضا در دهه پایانی ماه صفر میزبان پنج میلیون زائر بود که امسال با توجه به بهبود شرایط و مطابق اعلام استانداری خراسان رضوی پیش بینی می‌شود این استان و شهر مشهد در این ایام میزبان 6 تا هشت میلیون زائر باشد که دست‌کم 600 هزار نفر آنان زائران پیاده هستند.

برآوردها نشان می‌دهد که مشهد، به اندازه تعداد زائرانی که در دهه آخر صفر به قصد زیارت حرم مطهر رضوی و شرکت در آیین های عزاداری این ایام به این کلانشهر مشرف می‌شوند، ظرفیت ندارد و برای پذیرایی از عزاداران نیازمند استفاده از ظرفیتهای مردمی است و سه چهار سالی است که با توجه به حضور گسترده زائران دهه پایانی صفر، شهروندان مشهدی نیز در خانه‌های خود را به روی زائران امام مهربانی ها گشوده اند.

خانه‌ام زائرسرای میهمانان رضا (ع)/ پیش‌بینی ورود بیش از 6 میلیون زائر به مشهد

استاندار خراسان رضوی در این خصوص گفت: با توجه به فراهم شدن ظرفیت اسکان رسمی و اضطراری برای زائران دهه آخر صفر، برای اسکان زائران به ظرفیت مردمی نیاز داریم و باید از آن بهره بگیریم.

یعقوبعلی نظری در قرارگاه خدمت رسانی دهه آخر صفر افزود: بهره‌مندی از ظرفیت مردمی در بخش اسکان 2 مزیت دارد که هم موجب ارتقای فرهنگ سازی برای میزبانی می شود و هم تاثیرات مناسبی بر روی مهمانان امام رضا(ع) را خواهد گذاشت.

وی بیان کرد: بخش مردمی ظرفیت مطلوبی هم برای خدمت رسانی در حوزه حمل و نقل زائران دارد که بسیاری برای خدمت رسانی در این خصوص اعلام آمادگی کرده اند، لذا شهرداری مشهد باید امکانات لازم برای ارائه خدمات حمل و نقل از سوی مردم به زائران را فراهم نماید.

هر خانه یک زائرسرا

مدیر کانون خادمیاری امام رئوف و دبیر “پویش مردمی هر خانه یک زائرسرا” در این خصوص گفت: یکی از خدمات اولیه مورد نیاز زائران در ایام دهه پایانی صفر، بحث اسکان است که هر ساله در ایام اوج حضور زائران امام رضا(ع) در مشهد به موضوع محوری این کلانشهر بدل می‌شود.

جواد علما با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ میزبانی، افزود: سالیان سال است که مردم خونگرم مشهد به خصوص در محلات ورودی شهر مانند طُرُق، منازل خود را در اختیار زائران آقا قرار می‌دهند. ولی نیاز داریم که هم این سنت حسنه به عنوان یک فرهنگ عمومی، به دغدغه همه مردم مشهد تبدیل شود و هم بحث ساماندهی و مدیریت یکپارچه این حرکت معنوی توسط یک مجموعه مردمی هماهنگ شود.

وی ادامه داد: به همین منظور از سال 98 با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط بها حوزه زائر و آستان قدس رضوی، اقدام به ثبت یک کانون تخصصی خادمیاری در حوزه اسکان زائران کردیم و تاکنون 200 منزل در این پویش ثبت نام کرده اند که در بخش های مختلف مرکز شهر، قاسم آباد، رضاشهر، طبرسی، طلاب و مطهری شمالی واقع هستند.

مدیر کانون خادمیاری امام رئوف و دبیر "پویش مردمی هر خانه یک زائرسرا"  اظهار داشت: برخی از این افراد یک بار و بعضی چندین مرتبه واحد اقامتی خود را در اختیار زائران قرار داده‌اند. حتی مواردی داریم که منزل خود را کاملا وقف این کار کرده اند.

وی اظهار داشت: کسانی که مایل به خدمت به زائران هستند می‌توانند برای ثبت نام در سامانه های  zaer.masjedona.ir و www.razavi.city که به منظور ساماندهی اسکان و خدمت زائر طراحی شده اقدام کنند. با این سامانه ها می‌توانیم ظرفیت های اسکان مردمی را شناسایی و ساماندهی کرده و هم موضوع را به گونه‌ای مدیریت کنیم که هم منازل در روزهای مختلف خالی نمانند و هم زائر بدون سرگردانی مستقیم، از همان مبدا محل اسکان خود را انتخاب و با فراغ بال به مشهد مراجعه کند.

علما ادامه داد: اکنون شاهد هستیم اقشار مختلفی از مردم متدین و دلداده حضرت رضا(ع) منازل خود را در اختیار زائران آن حضرت قرار داده اند که امیدواریم این پویش گسترش یابد. سامانه 90002008 نیز به منظور ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر زائران و مجاوران، راه اندازی شده و آماده پاسخگویی در این خصوص است.

خدمت به زائر در پنج عرصه

خانه‌ام زائرسرای میهمانان رضا (ع)/ پیش‌بینی ورود بیش از 6 میلیون زائر به مشهد

مسوول قرارگاه مردمی نجمه خاتون آستان قدس هم گفت: امسال دهه آخر صفر متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته خواهیم داشت و پیش‌بینی می‌شود که چند میلیون زائر مهمانِ شهر امام مهربانی‌ها باشند که این موضوع، تکلیف سنگینی را برعهده مجاوران و همسایگان آن حضرت قرار می‌دهد که باید نسبت به آن دغدغه‌مند باشند.

فاطمه دژبرد افزود: یکی از پویش‌های مردمی که در همین راستا شکل گرفته، طرح "هم‌محلۀ امام رضا(ع)" است که با رویکرد خدمت‌رسانی به زائران امام رضا (ع) توسط مجاوران حضرت رضا(ع) آغاز شده است. در این پویش تاکنون هزار خدمت در سامانه های مسجدنا، رضوی سیتی و نرم افزار شهرمن برای خدمت رسانی به زائران رضوی در دهه پایانی ماه صفر ثبت شده است.

وی ادامه داد: در این پویش، مشهدی‌ها می‌توانند در پنج محور شامل اسکان رایگان در منازل، حمل و نقل صلواتی و نذر خدمت و مهارت، اطعام و پذیرایی، نذور نقدی و نذر اسباب و لوازم، چه به صورت اهدایی و چه امانتی به زائران خدمت رسانی کنند.

گامی در ارتقای فرهنگ میزبانی

خانه‌ام زائرسرای میهمانان رضا (ع)/ پیش‌بینی ورود بیش از 6 میلیون زائر به مشهد

اوج عزاداری ها و سوگواری های حسینی در خراسان و بسیاری از نواحی دیگر ایران در دهه آخر صفر است که در آن هیاتهای عزاداری از سراسر کشور به مشهد الرضا آمده و آیین های سوگواری را در کنار حرم امام رضا (ع) برگزار می کنند.

خدمتگزاری به زائران بارگاه منور رضوی از جمله کارهایی است که بهره معنوی بسیاری دارد و خدمتگزاران را نیز در ثواب عزاداری شریک می کند و یکی از مهمترین کارها در مسیر خدمتگزاری، اسکان زائران است.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با اشاره به اجرای پویش هم محله امام رضا (ع) در مشهد گفت: این پویش گامی موثر در ارتقای فرهنگ میزبانی از زائران رضوی است.

حجت الاسلام امیرحسین احمدنیا افزود: همایش توجیهی این پویش با حضور بیش از 150 نفر از مبلغان و امامان جماعات مساجد مشهد مقدس برگزار شده است.

وی گفت: بر اساس این پویش که با محوریت مساجد برنامه‌ریزی شده است، در هر محله‌ شهر مشهد، حداقل هشت خانواده مجاور، توفیق خدمت به زائران امام رضا (ع) را خواهند داشت.

خانه‌ام زائرسرای میهمانان رضا (ع)/ پیش‌بینی ورود بیش از 6 میلیون زائر به مشهد

در انتظار ابرِ عنایت

یکی از شهروندان مشهدی که واحد مسکونی خود را وقف اسکان زائران حرم مطهر رضوی نموده در این خصوص گفت: ما به عنوان مجاوران حرم امام رضا(ع) هرچه که داریم از وجود با برکت آن حضرت است و فلسفه وجودی این شهر، وجود مرقد مطهر امام هشتم(ع) است.

وی که خواست نامی از وی برده شود، ادامه داد: زائران حرم رضوی، مهمانان آقای ما هستند. امسال که جمعیت بسیار زیادی به مشهد خواهند آمد مسلما یکی از مواردی که نیازمند کمک شهروندان است موضوع اسکان زائران خواهد بود و به همین مناسبت وظیفه داریم با تمام توان کاری کنیم که مشکلات آنان کمتر شود.

این شهروند مشهدی که بازنشسته یکی از ادارات است و در گذران زندگی توانسته 2 واحد مسکونی 90 متری تهیه نماید، افزود: یکی از این واحدها را از 2 سال پیش وقف اسکان زائران دهه آخر صفر نموده ام.

وی گفت: اگر هر کدام از ما در زمینه ای که می توانیم، از حمل و نقل زائران گرفته تا اسکان، پذیرایی و هر کاری که برایمان مقدور است، انجام دهیم به مصداق ضرب المثل قطره قطره جمع گردد، می توانیم دست‌کم سه میلیون خدمت به زائران حضرت رضا (ع) ارائه کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/472754/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادامه بارش‌های سیل‌آسا و رگباری در نیمه شرقی خراسان جنوبی

پراید در صدر جدول خودروهای آلاینده مشهد قرار دارد

تکمیل متروی گلبهار به مشهد در اولویت قرار گرفت

تبدیل به ضایعات بیش از 3 هزار کیلوگرم گوشت مرغ در بیرجند

مسدود شدن محورهای منتهی به شهرستان زیرکوه/جاده قاین لغزنده است

ببینید| کنایه واعظی به آمارهای غلط دولت رئیسی /مردم بهترین قاضی هستند

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز 6 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

تجلیل جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهید غیرت

حمله افراد نقاب‌پوش به نشست ضدفاشیستی در سوئد

ثبت رکورد 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور

برگزاری آیین نخستین سالگرد شهید غیرت، حمیدرضا الداغی در سبزوار

خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود

هوای مشهد در شرایط پاک قرار گرفت

طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا

دختر شیروانی قهرمان شطرنج‌ لیگ برتر کشور شد

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

شکسته شدن دو سد خاکی در خراسان جنوبی

زیرکوه در محاصره سیلاب + تصاویر

انسداد جاده تربت جام- صالح آباد بر اثر وقوع سیل

‌مسیرهای خراسان جنوبی لغزنده است

بیش از 10 هزارمددجوی خراسان شمالی از خدمات مشاوره رایگان بهره‌مند شدند

رقابت بیش از 91 هزار داوطلب در نوبت نخست کنکور خراسان رضوی

تلاطم رودخانه علی سالار در بشرویه + فیلم

جاده‌های خراسان رضوی بارانی است

محور‌های شهرستان زیرکوه مسدود شد

چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)

بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در گرمه انجام شده است

حمله افراد نقاب‌پوش به یک نشست سیاسی در سوئد

چشم نوازی گل‌های رنگارنگ در باغ گل‌های مشهد + تصاویر

امداد رسانی هلال احمر به سیل زدگان در خراسان جنوبی

8 درصد شرکت‌کنندگان کنکور از خراسان رضوی هستند

تخلیه روستای سیل‌زده نوده زیرکوه/56 خانوار اسکان داده شدند

خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین

آخرین خبرها از سیلاب زیرکوه/کنکوری ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد

نمایندگان خراسان شمالی در اردوی استعدادیابی بسکتبال حضور دارند

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 6 اردیبهشت 1403+ جدول

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

اتخاذ تدابیر امنیتی و انتظامی جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - پنجشنبه 6 اردیبهشت

یک کشته و 6 مصدوم در تصادف تنگه راز

بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند