پیام خراسان

آخرين مطالب

پایان میزبانی مشهد از 6 میلیون مهمان مضجع شریف امام رضا (ع) اجتماعي

پایان میزبانی مشهد از 6 میلیون مهمان مضجع شریف امام رضا (ع)
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی متولیان حوزه زیارت استان خراسان رضوی از ماه‌ها پیش از آغاز دهه پایانی صفر حضور 6 تا 8 میلیون زائر در مشهد را پیش‌بینی کرده بودند که استان برای حضور این تعداد زائر در تمام حوزه‌ها از جمله اسکان، حمل‌ونقل درون و برون شهری و تهیه ارزاق در حالت آماده‌باش قرار گرفت.
با توجه به اتفاقاتی که برای زائران اربعین در مرزهای غربی کشور به دلیل ازدحام جمعیت و کمبود امکانات رخ داده بود، زنگ خطر در مشهد با توجه به حضور میلیونی زائران نیز به صدا درآمد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه مسئولان و دست‌اندرکاران خراسان رضوی و شهرستان مشهد تامین اسکان برای زائران دهه پایانی صفر بود.

پیام خراسان

در دهه پایانی صفر سال 98 حدود 5 میلیون زائر به مشهد سفر کرده بودند، این در حالی است که امسال باتوجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای حضور حداکثر 8 میلیون زائر در مشهد، مسئولان خراسان رضوی پیش از آغاز دهه پایانی صفر احتمال وقوع بحران و کمبود اسکان برای زائران را پیش‌بینی کرده بودند. محسن داوری، فرماندار مشهد 23 شهریور به ایسنا اعلام کرده بود که با وجود این حجم از زائر، شرایط مشهد در دهه پایانی صفر عادی نخواهد بود و شهر شلوغ خواهد شد.
با وجود احتمال وقوع بحران در دهه پایانی صفر به دلیل ازدحام جمعیت، مسئولان استانی و شهری علاوه بر فضاسازی و آمادگی شهروندان و زائران برای روزهای سخت در مشهد، به دنبال پیشگیری از وقوع بحران احتمالی بودند.
حتی وضعیت آنقدر بحرانی پیش‌بینی شده بود که وحیدی، وزیر کشور در سفرش به مشهد در 28 شهریور به زائران امام رضا(ع) در سراسر ایران هشدار داد که پیش از عزیمت به مشهد حتما محل اسکان خود را تدارک ببینند.
حسین باغگلی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در راستای اینکه زائران باید آستانه تحمل خود را در مواقع سخت و خاص افزایش دهند، در گفت‌وگویی دیگر به ایسنا اعلام کرد شرایطی که در موقعیت‌هایی مانند دهه پایانی صفر، میلاد امام رضا(ع) و نوروز در مشهد به وجود می‌آید اگر در هر شهر دیگری نیز وجود داشته باشد، قطعا با کاستی‌هایی مواجه خواهند شد؛ چون امکان اینکه زیرساخت‌ها را برای حجم زیادی از مخاطب در دوره‌های محدود فراهم کنیم، ممکن نیست. با توجه به اینکه در مشهد پیک زائر داریم، باید بپذیریم اگر هر آنچه که در بخش دولتی داریم را پای کار بیاوریم باز هم کفاف حجم زائران را نخواهد داد. تهیه زیرساخت‌های مورد نیاز جزو وظایف مسئولین است، اما بیش از آنکه بخواهیم روی زیرساخت‌ها مانور دهیم، باید در توسعه ظرفیت مردم و زائرانی که به مشهد مشرف می‌شوند کار کنیم.
با این وجود مطابق اعلام یوسف بیدخوری، معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، بیش از 650 هزار ظرفیت اسکان، اعم از واحدهای اقامتی رسمی، موقت و اضطراری در مشهد برای زائران فراهم شد. از این میزان ظرفیت بیش از 240 هزار واحد تحت پوشش اماکن دولتی و رسمی، بیش از 170 هزار واحد موقت و حدود 280 هزار واحد اضطراری در مشهد برای زائران فراهم شد.

پیام خراسان

سید عبدالله ارجائی، شهردار مشهد 25 شهریور در مانور آزمایشی خدمات دهه پایانی صفر که در پایانه مسافربری امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، عنوان کرد که هر خانه را یک زائرسرا کنید؛ چرا که در هیچ حالت دیگر شرایط برای اسکان زائران فراهم نخواهد شد. آمارها نشان می‌دهد ظرفیت مشهد به اندازه خیل عظیم مشتاقانی که مشرف می‌شوند نیست. در اکثر عرصه‌ها بدون حضور مردم ظرفیت استان و مشهد کافی نخواهد بود.
در ادامه نیز حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی اعلام کرد که ادارات موظف به فراهم کردن فضای اسکان برای زائران در ساختمان خود شده‌اند.
چند روز مانده به روزهای دهه پایانی صفر گزارشات منتشر شده در فضای مجازی از افزایش غیرقانونی قیمت واحدهای اقامتی رسمی یا هتل‌ها خبر می‌داد که محمود مادرشاهیان، رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی در 29 شهریور به ایسنا اعلام کرد که واحد اقامتی هتل‌های مشهد از قبل نرخ‌گذاری شده و در صورت افزایش غیرقانونی نرخ‌ها به شدت با متخلفان برخورد خواهد شد و واحدهای اقامتی متخلف پس از پایان دهه پایانی صفر پلمب خواهند شد.
با توجه به نزدیک شدن ایام تعطیلی و برنامه‌ریزی زائران برای حضور گسترده در مشهد، بازگشت زائران از دیگر مسائل و مشکلات احتمالی در مشهد بود که پیش‌بینی‌لازم بابت آن صورت گرفته بود. حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد اعلام کرد که 1500 دستگاه اتوبوس از وزارت راه‌وشهرسازی به پایانه مسافربری مشهد اضافه خواهد شد تا موضوع بازگشت زائران در مشهد با مشکلی مواجه نشود.
همچنین 1000 دستگاه اتوبوس از شهرداری تهران و مشهد برای بازگشت زائران درون استانی تدارک دید شد. البته از همکاری استان‌های تهران، خوزستان، فارس، اصفهان، یزد، مازندران، گلستان و البرز نیز نمی‌توان غافل شد که کمک‌های خوبی در حوزه‌های مربوط به استقبال از زائران در این ایام داشتند.

پیام خراسان

شهرداری مشهد نیز در این ایام پای کار بود. تمام نیروهای خدمات ‌شهری مشهد در ایام پایانی ماه صفر در آماده‌باش کامل بودند. 70 هزار ظرفیت اسکان موقت و اضطراری از سوی شهرداری برای زائران فراهم شد. وسایل حمل‌ونقل عمومی مشهد نیز سرویس‌دهی ویژه‌ای در ایام پایانی ماه صفر ارائه داد. سرویس‌دهی اتوبوسرانی در ایام پایانی در خصوط عبوری و منتهی به حرم به صورت شبانه‌روزی و رایگان فعالیت داشت. همچنین در هسته مرکزی شهر 14 هزار و 500 پارکینگ برای زائران فراهم شد.
یکی از نگرانی‌های مدیریت استان تهیه ارزاق زائران بود که برای این موارد 3 کارگروه تامین ارزاق، توزیع و نظارت بر واحدهای صنفی در نظر گرفته شد. همچنین 500 واحد صنفی اطراف حرم شناسایی و مکلف شدند اقلام تامین شده را به قیمت مصوب در اختیار زائران و مردم قرار دهند.
5 مهر، مصادف با روز شهادت امام رضا(ع) مطابق اعلام معاون اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، زائران هیچ مشکلی برای اسکان در مشهد نداشتند و هیچ مسافری در مشهد با کمبود واحد اقامتی در مشهد مواجه نشد. تکمیل 71 درصدی ظرفیت اسکان اعم از رسمی و غیررسمی در مشهد حاکی از این ادعا بود که تمام ظرفیت پیش‌بینی شده در مشهد برای اسکان زائران به طور کامل مورد استفاده قرار نگرفت و هیچ زائر و مسافری در این ایام مشکلی بابت اقامت نداشت.

پیام خراسان

با آغاز موج بازگشت زائران از 2 مهر ماه، مطابق اعلام حمیدرضا شهرکی، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای جابجایی زائران حرم رضوی سامانه مکانیزه لیست انتظار بلیت اتوبوس بین‌شهری به‌ صورت محدود برای مسافران فاقد بلیت بازگشت از پنجم مهرماه در پایانه امام رضا(ع) مشهد مقدس راه‌اندازی شد.
همچنین مطابق اعلام داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، ظرفیت 80 درصد اتوبوس‌های برون‌شهری کشور در دهه پایانی ماه صفر به بازگشت زائران رضوی اختصاص یافت.
در دهه پایانی صفر بیش از 5.8 میلیون زائر و مسافر وارد مشهد شد، اما با وجود قرار گرفتن تعطیلات پایان ماه صفر در میانه هفته، بر آمار تعداد زائران در این مدت اضافه خواهد شد و موج بازگشت زائران تا روز شنبه 9 مهر ماه ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام

پیام خراسان

منبع: ایسنا
اخبار استان خراسان رضوی
اخبار مشهد
کلیدواژه: دهه پایانی صفر زائر زیارت زائران پیاده امام رضا ع زائران پیاده شهادت امام رضا ع رحلت پیامبر ص حرم مطهر رضوی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی استانداری خراسان رضوی شهرداری مشهد آستان قدس رضوی اسکان زائران سفر به مشهد مشهد فرمانداری مشهد موکب برای زائران فراهم شد دهه پایانی صفر پایانی ماه صفر بازگشت زائران میلیون زائر مطابق اعلام خراسان رضوی امام رضا ع پیش بینی خواهد شد حمل ونقل
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد 36104175 را به همراه موضوع به شماره 100010022100 پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده 74 قانون تجارت الکترونیک مصوب 1382/10/17 مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/473310/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان