پیام خراسان

آخرين مطالب

هفته وحدت، نمایشگاه برادری و انسجام اسلامی مقالات

هفته وحدت، نمایشگاه برادری و انسجام اسلامی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان-- برادران و خواهران شیعه و سنی در ایران اسلامی، زندگی مسالمت آمیز خود را بر محور عدالت و انسان دوستی تنظیم کرده اند و وحدتی جاودانه میان آنها وجود دارد، انسجامی که نه به معنای شیعه شدن سنی، یا سنی شدن شیعه، بلکه به معنای ایستادگی آنان در برابر دشمنان اسلام، بر مبنای برادری و اخوت اسلامی است.

 سوار شدن دشمنان اسلام بر امواج تفرقه و تشتت و هزینه‌های سنگینی که این اختلافات متوجه مسلمانان منطقه و جهان می کند، امروز ضرورت توجه به آرمان وحدت اسلامی را دوچندان کرده است و این وحدت از همان ابتدای تشکیل جمهوری اسلامی در ایران، الگویی صحیح برای یک سیاستگذاری فرهنگی به منظور ایجاد و تقویت وحدت در ایران و جهان اسلام بوده است.

بر اساس اصل یازدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی، نظام اسلامی خود را موظف دانسته است که سیاست های کلی را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد و در راستای تحقق وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام تلاش نماید.

برقراری وحدت میان اقشار مختلف شیعه و سنی در کشور، وجوه و ابعاد مختلفی دارد که از آن بین می‌توان مراکز دانشگاهی را یکی از نمونه های عالی و عینی این انسجام و همراهی خواند که در آن دانشجویان شیعه و سنی بدون هیچ تضادی در کنار یکدیگر تحصیل کرده و دوشادوش هم به فتح قله های علمی پرداخته و پله های موفقیت را درمی نوردند.

ایران اسلامی تجلی واقعی وحدت مذاهب اسلامی

یک دانشجوی اهل سنت در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ابتکار حضرت امام خمینی (ره) در تعیین هفته ای به عنوان وحدت، امروز تاثیرات خود را در عرصه کشورهای اسلامی نمایان کرده است و علاوه بر برپایی جشن های هفته وحدت از سوی نهادها و سازمان های مختلف، مردم نیز به مقوله وحدت و انسجام فکر می کنند.

احمد سلطان افزود: یکی از مفاهیم راهبردی در اندیشۀ بنیانگذار جمهوری اسلامی، که علاوه‌ بر ابعاد ملی، جنبه‌های بین‌المللی برای جهان اسلام دارد، برقراری وحدت در عرصه ممالک اسلامی است. به اعتقاد امام (ره)، مسلمانان برای رشد و تعالی نیازمند وحدت، همبستگی و همدلی هستند و دور شدن از وحدت اسلامی یکی از عوامل استحاله نظام اسلامی و فرایند تمدن‌ سازی محسوب می‌ شود.

وی ادامه داد: دانشجویان اهل سنت دانشگاههای مشهد نیز بر حفظ وحدت حول مبانی اسلام اصیل تاکید دارند و برای تحکیم وحدت در این هفته با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برپایی جشن هایی را در دانشگاهها برنامه ریزی کرده اند.

دانشجوی رشته فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه هر چه وحدت شیعه و سنی بیشتر باشد، دغدغه فکری آنان کمتر می شود، اظهار داشت: بی‌گمان آیات و روایات اسلامی متعددی به مساله وحدت اسلامی، پرداخته و راه های رسیدن به وحدت را نشان داده اند. اگر شیعه و سنی وحدت داشته باشند، بی شک دشمنان اسلام دیگر نخواهند توانست جنگ و خونریزی میان مسلمانان راه بیندازند.

سلطان با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب، مبنی بر اینکه اختلاف اندازان بین شیعه و سنی چه بدانند و چه ندانند دشمن هستند، گفت: برافراختن عَلَم اختلاف به نفع کشور و هیچ مذهبی نیست و خوشبختانه نگاه تبعیض آمیزی در دانشگاه وجود ندارد و به ندرت از مذهب افراد سوال می شود.

وی خاطرنشان کرد: حفظ وحدت در محیط های دانشگاهی به تدبیر و بصیرت بیشتری نیاز دارد، لذا باید طوری رفتار شود که زمینه سوء تفاهم و نزاع برچیده شود.

هفته وحدت، نمایشگاه برادری و انسجام اسلامی

اتحاد مذاهب اسلامی در دانشگاهها عمیق تر است

یک دانشجوی اهل سنت رشته تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد نیز با بیان اینکه راهکار مقابله با هجمه دائمی دشمن، اتحاد مسلمانان است، گفت: اتحاد مذاهب اسلامی در دانشگاهها عمیق تر است و به وضوح می توان آن را احساس کرد.

احسان نصیری افزود: امروز ایران اسلامی با احترام به مذاهب و اعتقادات مذهبی، به الگویی برای سایر کشورهای اسلامی تبدیل شده است و هفته وحدت نیز فرصتی بی نظیر برای نشان دادن اتحاد و انسجام جهان اسلام است که در این میان دانشجویان می توانند نقش مهمی ایفا کنند.

وی که تاکنون در مسابقات علمی مختلف حائز مقام برتر شده است، اظهار داشت: اختلاف در بعضی از اعتقادات و احکام و اختلاف منابع که نتیجه طبیعی اجتهاد و تفکر آزاد است، نباید موجب جدایی و دوری قلب‌های مسلمانان از یکدیگر شود، بلکه باید پیروان همه فرقه‌های اسلامی با شرح صدر تمام و وسعت نظر عقاید و افکار یکدیگر را درک و تحمل نمایند.

نصیری اظهار داشت: در دانشگاه های مشهد، مسائل مذهبی ایجاد محدودیت و تبعیض نمی کند به طوری که مسوولان و استادان دانشگاه، فارغ از مذهب، به بنده بیشتر از سایر همکلاسی ها عنایت دارند و این محیط دانشگاه را بسیار رضایت‌بخش کرده است.

دانشگاه، میعادگاه زیست علمی سنی و شیعه

یک دانشجوی اهل سنت رشته ادیان در دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: همدلی و اتحاد بین دوستان شیعه و سنی در دانشگاه بسیار خوب و صمیمی است و این موضوع سبب اخوت بیشتر میان دانشجویان اهل سنت و شیعه شده است.

رشید عبدالله نسب با بیان اینکه مسلمانان برای رشد و تعالی نیازمند وحدت، همبستگی و همدلی هستند، خاطرنشان کرد: دور شدن از وحدت اسلامی یکی از عوامل استحاله نظام اسلامی و فرآیند تمدن سازی است از این رو با اتکای به مشترکاتی چون خدا، قبله، پیامبر و قرآن، نباید بهانه ای برای تفرقه به دست دشمن داد.

وی با بیان اینکه نگاه تفکیکی مذهبی و قومی در دانشگاههای کشور وجود ندارد، اظهار داشت: مسلمانان با همین مشترکات می توانند با تشکیل صف واحد در برابر دشمنان، توطئه های آنان را خنثی کنند. از سویی دیگر برای تحکیم وحدت باید در کلام و رفتار خویش مراقب بود و به گونه ای تلاش کرد که به هیچ مذهب اسلامی بی احترامی نشود.

عبدالله نسب گفت: دانشجویان در عین حالی که در صحنه کاوش و تحقیق و بحث و استدلال در فضای علمی تلاش می‌کنند، باید در عرصه زندگی اجتماعی و تعامل با توجه به مصالح تمام امت اسلامی با سماحت یکدیگر را درک و به عناصر مهم تشکیل دهنده وحدت توجه و در راه تحقق آن بکوشند.

918 دانشجوی اهل سنت در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول تحصیل هستند.

هفته وحدت، نمایشگاه برادری و انسجام اسلامی

بنا بر اعلام دبیر ستاد گرامیداشت هفته وحدت خراسان رضوی، امسال به این مناسبت برنامه های متنوعی به اجرا در می آید که اعزام کاروان‌های قرآنی منادیان وحدت به مناطق تلفیقی و حضور در نماز جمعه، تولید و پخش سه هزار و 200 دقیقه ویژه برنامه در صدا و سیمای استان و دیدار با خانواده شهدای اهل سنت از آن جمله است.

علاوه بر آن برگزاری نشست‌های همدلی علمای شیعه و سنی، برپایی نمایشگاه عکس و پوستر با موضوع استکبارستیزی و انزجار از هتاکان به ساحت مقدس پیامبر (ص)، برقراری ایستگاه‌های شادی وحدت با حضور فعالان مردمی در مناطق تلفیقی و تجلیل از چهره‌های وحدت‌آفرین مردمی، هنرمندان و حافظان قرآن کریم از دیگر برنامه های ستاد گرامیداشت هفته وحدت در خراسان رضوی است.

ایام حدفاصل 12 ربیع الاول، سالروز ولادت حضرت محمد (ص) به روایت اهل سنت تا 17 ربیع الاول، زادروز پیامبر اسلام (ص) به روایت شیعه، با ابتکار حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با عنوان هفته وحدت نام‌گذاری شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/474306/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرصت مجدد جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی

سیلاب در زیرکوه خسارات جانی نداشت

یک‌هزار و 500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

109 کلاس درس جدید نیاز مهرماه شهرستان بیرجند

امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح فیبر نوری در شهر بیرجند

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار

ویزیت رایگان 74 سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه

برگزاری آزمون سراسری کنکور در شهرستان بردسکن

افزایش 47 درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

آغاز لایروبی 2 کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

اخبار کوتاه خراسان رضوی / 6 اردیبهشت

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها

ماجرای غرق شدن پسر بچه 7 ساله در اردوی ازمیغان تا بهشت

سد شکسته شده در خراسان جنوبی نداریم/ سلامت سد‌ها در برابر سیل

25 اردیبهشت امسال آخرین مهلت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

احیای 308 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

روستای رقه میزبان بارش رحمت الهی شد + فیلم

سدهای خراسان‌جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

فوت جوان 21ساله بر اثر واژگونی رانا در محور بجستان به روستای مزار

ارز حج 1403 تأمین شد

صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!

اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)

نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم

هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها

سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد

تشدید نظارت برفعالیت مشاوران معاملات املاک در مشهد

فعال بودن40 درصد معادن نیشابور

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

شهرداری مشهد 4 نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند

برآورد یک میلیاردتومانی برای ساخت بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

اجرای 100درصدی مرحله اول طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد

درحال ساختن بودن1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ساخت 1500 واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد

سفر جاده‌ای به خراسان رضوی 17 درصد افزایش یافت

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود