پیام خراسان

آخرين مطالب

کشف یک پادتن جدید برای پیشگیری از مالاریا علمي

کشف یک پادتن جدید برای پیشگیری از مالاریا
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - یک پژوهش جدید، یک آنتی‌بادی(پادتن) یافته است که از مالاریا جلوگیری می‌کند و به شکل درمان داخل وریدی میزان موفقیت بالایی را در پیشگیری از این بیماری انگلی نشان داده است.

به نقل از آی‌آی، یک پژوهش جدید راهی موثر برای پیشگیری از عفونت مالاریا در بزرگسالان ارائه کرده است.
این کارآزمایی بالینی توسط موسسه ملی بهداشت(NIH) که یک مرکز پژوهش‌های پزشکی در ایالات متحده است، انجام شده است.
برای این مطالعه، به بزرگسالان سالم و غیر باردار در کشور مالی در قاره آفریقا یک دوز داروی آنتی‌بادی در طول فصل شش ماهه مالاریا داده شد و مشاهده شد که این آنتی‌بادی تا 88 درصد در پیشگیری از عفونت در یک دوره 24 هفته‌ای موثر است.
این درمان برای اولین بار نشان داد که یک آنتی‌بادی مونوکلونال(یک آنتی‌بادی ساخته‌ شده در آزمایشگاه) می‌تواند از عفونت مالاریا در یک منطقه بومی جلوگیری کند، به این معنی که آنتی‌بادی‌های گرفته شده از گلبول‌های سفید را می‌توان برای جلوگیری مؤثر از عفونت در منطقه‌ای که به عفونت گسترده مالاریا شناخته شده است، مورد استفاده قرار داد.
اثرات مالاریا و اهمیت یافتن درمان آن
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی(WHO)، مالاریا یک بیماری قابل انتقال از پشه است که در سال 2020 نزدیک به 241 میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است. این بیماری توسط انگل‌های پلاسمودیوم ایجاد می‌شود که وقتی پشه این انگل‌ها را به شکلی به نام اسپروزوئیت به ‌ویژه انگل‌های پلاسمودیوم فالسیپاروم(P. falciparum) به پوست و جریان خون انسان تزریق می‌کند، منتقل می‌شود و پس از رسیدن به کبد، در آنجا تکثیر و پخش می‌شود.
این بیماری تاکنون منجر به مرگ 627 هزار نفر شده است که بیشتر آنها کودکان جنوب صحرای آفریقا بوده‌اند. موارد ابتلا همچنین شامل بیش از 11 میلیون زن باردار در آفریقا است که منجر به تولد 819 هزار نوزاد با وزن کم هنگام تولد شده که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری و مرگ آنها را افزایش داده است.
درمان‌های موجود و پزشکی نوین
پژوهشگران با جدیت به دنبال راه‌های جدیدی برای درمان و ریشه‌کن کردن مالاریا هستند. دکتر آنتونی فائوچی، مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی(NIAID) در آمریکا که عضوی از موسسه ملی سلامت(NIH) آمریکا نیز هست، گفت: ما باید زرادخانه مداخلات موجود را برای جلوگیری از ابتلا به مالاریا و تسریع تلاش‌ها برای از بین بردن این بیماری را گسترش دهیم.
در حال حاضر، تنها واکسن مالاریا توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی، موسکیریکس(Mosquirix) یا RTS,S نام دارد. این واکسن فقط در کودکان 5 تا 17 ماهه در برابر مالاریا محافظت نسبی ایجاد می‌کند که در چهار دوز در یک دوره 20 ماهه تزریق می‌شود.
یکی دیگر از گزینه‌های درمانی فعلی، دارویی است که با ترکیبات شیمیایی ساخته شده است که از بیماری جلوگیری می‌کند و برای کودکان و مسافران در دسترس است. با این حال، این دارو به دوزهای مکرر نیاز دارد و بدن ممکن است در برابر درمان مقاومت کند.
سال‌هاست که دانشمندان روی ایجاد یک درمان جدید کار می‌کنند که از یک آنتی‌بادی مونوکلونال برای خنثی کردن و از بین بردن حشره‌ی بیماری‌زا قبل از اینکه بتواند بدن را آلوده کند، استفاده می‌کند.
کارآزمایی بالینی
موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا این کارآزمایی را که توسط دکتر پیتر کرامپتون(Peter Crompton)، رئیس بخش بیولوژی و ایمنی عفونت مالاریا در آزمایشگاه ایمونوژنتیک موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی و دکتر کاسوم کاینتائو(Kassoum Kayentao)، استاد دانشگاه علوم، تکنیک‌ها و فناوری‌ها(USTTB) در مالی رهبری می‌شد، تأمین مالی کرده است.
این کارآزمایی به عنوان آزمایش NIAID-USTTB شناخته می‌شود و در حال حاضر در مرحله 2 قرار دارد. این آزمایش پژوهشی، ایمنی و اثربخشی یا اثربخشی درمان، تزریق درون وریدی یک‌باره یک آنتی‌بادی مونوکلونال به نام CIS43LS را ارزیابی می‌کند. این آنتی‌بادی زمانی که اسپوروزویت‌ها را از P. falciparum قبل از اینکه انگل‌ها پخش شوند و کبد را آلوده کنند، خنثی می‌کند.
دکتر رابرت سدر(Robert Seder) سرپرست ارشد پزشکی و معاون سرپرست مرکز تحقیقات واکسن NIAID و رئیس بخش ایمونولوژی سلولی این مرکز برای این مطالعه، یک شکل طبیعی از این آنتی‌بادی را از خون داوطلبی که در این آزمایش، واکسن مالاریا دریافت کرده بود، جدا کرد. سپس آنتی‌بادی برای افزایش مدت زمان ماندگاری در جریان خون اصلاح شد.
شرح پژوهش
برای مرحله دوم این کارآزمایی بالینی، 369 شرکت کننده وجود داشت که همگی بزرگسالان سالم بین سنین 18 تا 55 سال بودند. آنها در دو شهر در کشور مالی زندگی می‌کردند، جایی که معمولاً سالانه از ژوئیه تا دسامبر انتقال بسیار بالایی را از P. falciparum شاهد است.
بخش اول این پژوهش، ایمنی سه دوز مختلف از این آنتی‌بادی مونوکلونال را بررسی کرد. دوزها به ترتیب 5، 10 و 40 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بودند و هر دوز به صورت داخل وریدی تزریق شد.
بخش دوم این کارآزمایی، اثربخشی دوزها را در مقایسه با دارونما بررسی کرد. 330 شرکت‌کننده دوز 10 و 40 میلی‌گرم بر کیلوگرم آنتی‌بادی یا دارونما را با تزریق داخل وریدی دریافت کردند و فقط در پایان کارآزمایی بود که هر کس متوجه می‌شد که چه داروی واقعی یا دارونما دریافت کرده است.
محققان شرکت‌کنندگان را به ‌مدت 24 هفته دنبال کردند و در 28 روز اول و سپس هر دو هفته یک بار، خون آنها را برای شناسایی P. falciparum آزمایش کردند.
اثربخشی به دو روش آزمایش شد. در طول مطالعه 24 هفته‌ای، شرکت کنندگانی که بالاترین دوز(40 میلی گرم بر کیلوگرم) آنتی‌بادی را دریافت کرده بودند، نشان دادند که این واکسن 88.2 درصد در پیشگیری از عفونت موثر است. دوز 10 میلی‌گرمی نیز 75 درصد موثر نشان داد.
به طور کلی، شرکت کنندگانی که در طول این 24 هفته به P. falciparum آلوده شده بودند، نشان دادند که این آنتی‌بادی 76.7 درصد در جلوگیری از عفونت برای دوز 40 میلی‌گرمی و 54.2 درصد برای کمترین دوز موفق بوده است.
دومین آنتی‌بادی که با مالاریا مبارزه می‌کند
دکتر سدر و گروهش اکنون دومین آنتی‌بادی مونوکلونال را برای مبارزه با مالاریا به نام L9LS ساخته‌اند.
به گفته پژوهشگران، L9LS در این مطالعه نشان داد که قوی‌تر از CIS43LS است و به دلیل قدرت آن می‌توان آن را در دوزهای بسیار کمتری تجویز کرد. همچنین می‌توان آن را به صورت زیر جلدی(زیر پوست) به جای تزریق داخل وریدی تجویز کرد.
یک مطالعه کارآزمایی اولیه که توسط NIAID انجام شده، نشان داده است که این درمان در 15 نفر از 17 بزرگسال سالم که در معرض انگل‌های P. falciparum قرار گرفته‌اند، موثر و ایمن است و به مدت 21 روز از مالاریا جلوگیری می‌کند.
این مطالعه در مجله پزشکی New England منتشر شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/476945/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود