پیام خراسان

آخرين مطالب

سهم اندک گیاهان دارویی خراسان جنوبی از فرآوری و علمی شدن اقتصادي

سهم اندک گیاهان دارویی خراسان جنوبی از فرآوری و علمی شدن
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- گیاهان دارویی در ایران به دلیل دارا بودن تنوع اقلیمی یکی از ظرفیت‌های تولیدی به شمار می‌رود و بسیاری از آنها با مصرف آب کم، تولید قابل توجهی دارند.

تغییر اقلیم، کمبود منابع آبی، خشکسالی، نیاز جهانی به تولیدات گیاهی سالم و ارگانیک از مهمترین مزیت‌های اقتصاد مبتنی بر تولید، فرآوری و صادرات گیاهان دارویی برای ایران و خراسان جنوبی است.

خراسان جنوبی یکی از مناطق مستعد تولید گیاهان دارویی در کشور است که در منابع مختلف تعداد گونه‌های گیاهی آن را بیش از هزار و 300 گونه معرفی کرده‌اند و این استان جزو پنج استان برتر کشور از نظر سطح زیرکشت و تولید گیاهان دارویی است اما این مزیت اقتصادی مغفول واقع شده است.

این استان سرزمین زیره سبز، گل ‌محمدی، خاکشیر، آویشن، نعنا فلفلی، رزماری، اسطوخدوس، بابونه، ختمی، پنیرک، شیرین بیان، کاسنی، همیشه بهار، سرخارگل، آلوئه ورا و گل گاو زبان است که زعفران در صدر آنها قرار دارد.

عرصه‌های تولید گیاهان دارویی در منطقه را می‌توان به سه بخش عمده تقسیم کرد که بخش نخست، تولید در بسترهای کشاورزی و مزارع تولید گیاهان دارویی بدون احتساب زعفران و گل‌محمدی است که سالانه از چهار هزار و 404 هکتار سطح زیرکشت، بیش از هزار و 811 تن گیاهان دارویی به‌صورت دیم و آبی حاصل می‌شود.

دوم بهره‌برداری از فرآورده‌های مرتعی مجاز و خودرو و سوم گیاهان قابل بهره‌برداری در قالب طرح‌های بهره‌برداری و انعقاد قرارداد با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است.

به‌رغم این ظرفیت‌ها، جایگاه خراسان جنوبی در صادرات و فرآوری گیاهان دارویی به علت کم‌توجهی و نبود برنامه‌ریزی چندان امیدوار کننده نیست.

گیاهان دارویی در وهله اول شاید فقط کاربری دارویی داشته باشد اما این گیاهان دارای چهار کاربرد درمانی، بهداشتی، غذایی و صنعتی هستند و کاربردهای فراوان و سودهای کلان کشت گیاهان دارویی موجب شده که بسیاری از کشورها تلاش کنند با روی آوردن به این صنعت، اقتصاد خود را سامان دهند.

اشتغال‌زایی و رونق کسب و کار دانش‌بنیان بومی در کشور یکی دیگر از امتیازهای مهمی است که در ذات گیاهان دارویی آشکار و پنهان است، آن دسته از استان‌هایی در این عرصه موفق عمل می‌کنند که زنجیره ارزش محصولاتشان را ارتقا ‌بخشند و از خام‌فروشی پرهیز کنند، موضوعی که ما در خراسان جنوبی در آن ضعف داریم.

خراسان جنوبی در زمره استان‌هایی است که ظرفیت غنی در حوزه گیاهان دارویی دارد چنانکه زعفران یکی از شاخص‌ترین محصولات این استان به شمار می‌آید و یکی از کالاهای صادراتی در بخش کشاورزی است.

گیاهان دارویی خراسان جنوبی محروم از فرآوری و علمی شدن

علمی شدن صنعت گیاهان دارویی، مانع خام‌فروشی

علمی شدن صنعت گیاهان دارویی مانع خام‌فروشی محصول می‌شود و تکمیل زنجیره تولید را به دنبال دارد، موضوعی که مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی آن را مطرح کرد.

محسن پویان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به ارزش‌های افزوده گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: علمی شدن صنعت گیاهان دارویی مانع خام‌فروشی و فروش فله‌ای این گیاهان و منجر به تکمیل زنجیره تولید تا مصرف و افزایش ارزش افزوده محصولات می‌شود.

تا زمانی که گیاهان دارویی در چرخه بازپروری و صنعتی شدن قرار نگرفته‌اند و زنجیره صنعتی به وجود نیامده نمی‌توان در بخش‌های سلامت و اقتصاد استان انتظار شتاب توسعه‌ای داشت.وی افزود: تا زمانی که گیاهان دارویی در چرخه بازپروری و صنعتی شدن قرار نگرفته‌اند و زنجیره صنعتی به وجود نیامده نمی‌توان در بخش‌های سلامت و اقتصاد استان انتظار شتاب توسعه‌ای داشت.

پژوهشگر گیاهان دارویی عنوان کرد: مشکل اساسی در زمینه گیاهان دارویی در کشور ما موضوع تولید نیست بلکه فرآوری، بازاریابی و ارزآوری در این بخش است که از آن غافل شده‌ و آن را فراموش کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: فرآوری گیاهان دارویی و استخراج اسانس و ماده موثر آنها همواره ارزش افزوده بالایی دارد که نیازمند انجام کارهای پژوهشی و تحقیقات علمی است، موقعیت جغرافیایی مناسب استان نیز اهمیت توجه به این حوزه را دوچندان کرده است.

لزوم توجه به تولید مکمل‌های و داروهای گیاهی

رئیس کانون زرشک و عناب ایران گفت: گیاهان داوریی، طلای خراسان جنوبی است ولی تاکنون هیچ‌گونه تلاش و حرکتی موثری در زمینه فرآوری آن ندیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه افزایش تولید و فرآوری گیاهان دارویی می‌تواند اقتصاد و اشتغال به‌ویژه در بخش کشاورزی را متحول کند افزود: اگر گیاهان دارویی در کشور تبدیل به مکمل شوند ارزش افزوده بالا و اشتغال خوبی برای کشور و استان خواهد داشت.

هزار و 300 نوع گیاه دارویی در خراسان جنوبی شناسایی شده که تقریبا 70 درصد آنها استفاده صنعتی دارند اما سهم استان از فرآوری گیاهان دارویی بسیار اندک است.پویان خاطرنشان کرد: هزار و 300 نوع گیاه دارویی در خراسان جنوبی شناسایی شده که تقریبا 70 درصد آنها استفاده صنعتی دارند اما سهم استان از فرآوری گیاهان دارویی بسیار اندک است.

وی با بیان اینکه استفاده از گیاهان دارویی به‌صورت سنتی است و کمتر توانسته‌ایم سراغ داروهای گیاهی یا مکمل‌های گیاهی برویم گفت: مکمل‌های گیاهی همان دم نوش‌هایی هستند که شکل مصرف آن متفاوت است و تبدیل گیاهان دارویی به فرآوری و مکمل دارویی موجب حمل آسان و استقبال مردم می‌شود.

گیاهان دارویی خراسان جنوبی محروم از فرآوری و علمی شدن

داروهای گیاهی، صنعت سودآور و ارزآور

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: در خراسان جنوبی برای اینکه گیاهان دارویی به عنوان یک ظرفیت اقتصادی مطرح شود باید به سمت فرآوری و مکمل گیاهان دارویی برویم و کارخانه‌های مکمل‌های گیاهان دارویی را فعال کنیم.

داروهای گیاهی صنعت سودآور بوده و یک مولفه بی‌ دردسر، اشتغال‌زا و ارزآور برای کشور و استان استوی با تاکید بر اینکه باید گیاهان دارویی به یک مساله ملی تبدیل و در این خصوص سرمایه گذار جذب شود گفت: داروهای گیاهی صنعت بسیار سودآور بوده و یک مولفه بی‌ دردسر، اشتغال‌زا و ارزآور برای کشور و استان است.

گیاهان دارویی به مجموعه‌ای از گیاهان گفته می‌شود که در درمان یا پیشگیری از بروز بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به گفته پویان، تمایل به استفاده از گیاهان دارویی رو به افزایش است.

وی افزود: با پیشرفت علم و مشخص شدن زیان حاصل از تجویز داروهای شیمیایی امروزه بیشتر مردم با اثرات نامطلوب داروهای شیمیایی آشنا شده و به سوی داروهای گیاهی و طبیعی که هزاران سال تنها وسیله درمان امراض و بیماری‌های مختلف بوده و در عین حال عوارض جانبی خاصی نیز نداشته‌اند، روی آوردند.

مولف 40 جلد کتاب در زمینه گیاهان دارویی با بیش از 50 مقاله داخلی و بین‌المللی گفت: 80 گونه گیاه مزیت‌دار در خراسان جنوبی وجود داشته که به دلیل خشکسالی و سایر عوامل به 40 گونه کاهش یافته است.

فرآوری 20 درصد گیاهان دارویی خراسان جنوبی

اما مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: سالانه 360 تن یعنی  20 درصد گیاهان دارویی تولید شده در استان فرآوری می‌شود و نیاز است صنایع فرآوری این گیاهان برای بهبود اقتصاد بخش کشاورزی، بیش از پیش توسعه یابد.

گیاهان دارویی خراسان جنوبی محروم از فرآوری و علمی شدن

 منوچهر شایسته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رویکرد مهم وزارت جهاد کشاورزی و این سازمان، توسعه کشت گیاهان کم‌آب‌بر به‌ویژه گیاهان دارویی است که به عنوان یک طرح ملی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

خراسان جنوبی جزو پنج استان برتر کشور از نظر سطح زیرکشت و تولید گیاهان دارویی است که به عنوان یکی از مزیت‌های مهم استان و الگوی کشت نیز محسوب می‌شود.وی افزود: تاکنون 800 گونه گیاه دارویی در این استان شناسایی شده و خراسان جنوبی جزو پنج استان برتر کشور از نظر سطح زیرکشت و تولید گیاهان دارویی است که یکی از مزیت‌های مهم استان با توجه به شرایط اقلیمی خشک و نیمه‌خشک به عنوان الگوی کشت نیز محسوب می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: گیاهان دارویی به‌ویژه در این استان به دلیل سابقه طولانی کشت از اهمیت زیادی برخوردار است و از جمله مهمترین آنها می‌توان به زعفران، زیره سبز، نعنا، خاکشیر، نعنا فلفلی، سیاه دانه، آنغوزه و ریحان اشاره کرد.

وی از کیفیت محصولات گیاهی به عنوان یک مزیت نسبی در استان یاد کرد و گفت: به عنوان مثال زعفران خراسان جنوبی از لحاظ کیفیت رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده و در مجموع در زمینه کمی و کیفی، تولیدکنندگان برتر کشوری را داریم.

شایسته با بیان اینکه گیاهان دارویی به 2 شکل یکساله و نشایی تولید می‌شود اظهار داشت: گیاهانی مانند زیره سبز، خاکشیر، زنیان و از این قبیل در زمره گیاهان یکساله و آویشن، اسطخودوس، مریم گلی، گل گاو زبان و زوفا نیز به صورت نشایی قابلیت کشت دارد.

تولید هزار و 811 تن گیاه دارویی در خراسان جنوبی

وی افزود: با توجه به کمبود آب، کشت نشایی گیاهان دارویی در دستور کار است و سالانه 2.5 میلیون نشا در خراسان جنوبی تولید می‌شود که ظرفیت خوبی برای استان و هم تامین کننده نشا سایر استان‌ها است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: این استان در زمینه گیاه خارشتر در چند سال اخیر رتبه نخست را در توسعه کشت این گیاه به‌صورت زراعی به خود اختصاص داده است.

وی تولید، بازاریابی، فرآوری و بسته‌بندی مناسب و صحیح در زمینه توسعه گیاهان دارویی بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: گیاهان دارویی از قدیم در خراسان جنوبی وجود داشته و ظرفیت بسیار خوبی محسوب می‌شود که به دلیل خشکسالی سنوات گذشته دچار آسیب شد اما تنوع گیاهان دارویی به عنوان یک قابلیت مهم باید در استان حفظ شود.

شایسته گفت: تاکنون 20 گونه‌ مزیت‌دار گیاه دارویی با توجه به شرایط اقلیمی، زیرساختی و درآمدزایی در استان شناسایی شده است و حمایت‌ها را به این سمت برده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه سطح زیرکشت گیاهان دارویی خراسان جنوبی چهار هزار و 404 هکتار است که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری از این سطح هزار و 811 تن محصول برداشت شود، بیان کرد: در حال حاضر فرآوری گیاهان دارویی استان تنها درحد عرق گیری و بسته‌بندی می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 9 واحد فرآوری گیاهان دارویی با ظرفیت اسمی سالانه 3 هزار و 327 تن در استان فعال است.

وی با بیان اینکه در این 9 واحد فرآروی 136 نفر مشغول به کار هستند افزود: محصولات 2 واحد فرآوری در طبس و قاین علاوه بر مصرف داخل به کشورهای کانادا، ترکیه، پاکستان، عراق، گرجستان، ژاپن و افغانستان نیز صادر می‌شود.

در حال حاضر سالانه 360 تن یعنی 20 درصد گیاهان دارویی تولید شده در استان به ارزش 29 میلیارد تومان فرآوری و بسته‌بندی می‌شود.شایسته عنوان کرد: در حال حاضر سالانه 360 تن یعنی 20 درصد گیاهان دارویی تولید شده در استان به ارزش 29 میلیارد تومان فرآوری و بسته‌بندی می‌شود، از این مقدار فقط پنج درصد عرق‌گیری و 95 درصد هم تنها بسته‌بندی می‌شود.

وی گفت: از هر کیلوگرم گیاه دارویی چهار لیتر عرق و از هر کیلوگرم گل محمدی سه لیتر گلاب تولیدی می‌شود، همچنین 50 درصد گل محمدی تولید شده یعنی سالانه 280 تن به ارزش 63 میلیارد تومان در استان فرآوری می‌شود.

گیاهان دارویی خراسان جنوبی محروم از فرآوری و علمی شدن

این مسوول در سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: علاوه بر واحدهای فرآوری، 15 واحد بسته بندی گیاهان دارویی نیز با ظرفیت اسمی سالانه هزار و 455 تن در استان فعال است که 309 نفر در آن مشغول به کار هستند.

وی خاطرنشان کرد: کیفیت و اسانس گیاهان دارویی تولید شده در استان به دلیل اینکه در شرایط سخت آب و هوایی و به صورت دیم تولید می‌شود، بسیار بالاست.

شایسته افزود: طرح بارانداز گیاهان دارویی در استان تهیه شده و به دنبال دریافت مجوز هستیم که در کنار آن بسته‌بندی، اصالت‌دهی و فرآوری گیاهان دارویی مورد تاکید قرار دارد و نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی هستیم.

خام‌فروشی 98 درصد آنغوزه خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم گفت: این استان با داشتن 26 هزار و 500 هکتار مرتع گیاهان دارویی بیشترین سطح زیرکشت کشور را دارد.

علیرضا نصرآبادی، سازگاری با محیط و بازاریابی برای فروش محصول در توسعه کشت گیاهان دارویی را موثر دانست و افزود: هشت میلیون هکتار از مراتع  استان خراسان جنوبی که عدد قابل توجهی است و مراتع کوهستانی شهرستان‌های طبس، بشرویه، فردوس، قاینات و نهبندان مستعد کشت و توسعه گیاهان دارویی هستند.

وی گفت: 160 نوع گونه گیاهان دارویی در سطح عرصه‌های طبیعی استان داریم که از این تعداد آنغوزه شیرین و آویشن، ریواس، سماق، بادامشک از گیاهان مزیت‌دار هستند، اما 2 گونه آنغوزه شیرین و آویشن طرح اقتصادی دارند.

98 درصد آنغوزه استان به صورت خام به دیگر کشورها به خصوص هندوستان صادر می‌شود.مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی عنوان کرد: 98 درصد آنغوزه استان به‌صورت خام به دیگر کشورها بخصوص هندوستان صادر می‌شود ولی بخش عمده آویشن تولیدی عرصه‌های طبیعی و دیگر گونه‌ها به مصرف داخلی و توزیع در عطاری‌ها می‌رسد.

به گفته وی فرآوری باعث افزایش چندین برابری ارزش گیاهان دارویی می‌شود ولی به 2 دلیل اول اینکه بازار فروش که به‌صورت خام می‌خواهد و دوم نبود سرمایه‌گذار کلان در صنعت غذایی، دارویی و صنعتی برای فرآوری اکثرا خام از استان خارج می‌شود.

نصرآبادی تاکید کرد: پرورش و تولید گیاهان دارویی تجارت سودآوری است که اگر توسعه یابد و متناسب با اقلیم استان باشد، مردم را برای تامین معیشت راهی مراتع برای چیدن گیاهان دارویی می‌کند.

وی گفت: گیاهان دارویی برای خراسان جنوبی ثروت محسوب می‌شوند و به منظور احیا و توسعه رویشگاه‌های گیاهان دارویی با مشارکت بهره‌برداران و مجریان طرح‌های مختلفی را در دست اجرا داریم.‌

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: ذکر این نکته ضروری است که منابع طبیعی وظیفه تولید و تامین گیاهان دارویی در عرصه‌های طبیعی را برعهده دارد ولی فرآوری، بازاریابی و فروش برعهده دیگر سازمان‌ها است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/477367/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد