پیام خراسان

آخرين مطالب

پیش‌بینی افزایش 25 درصدی تولیدات بخش کشاورزی با اجرای سند الگوی کشت اقتصادي

پیش‌بینی افزایش 25 درصدی تولیدات بخش کشاورزی با اجرای سند الگوی کشت
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- سهراب سهرابی در خصوص ابلاغ سند الگوی کشت اظهار کرد: الگوی کشت یعنی اینکه کشور به چه محصولاتی نیاز داشته و این نیاز به چه میزان است؟ و اینکه متناسب با این نیاز، محصولات در چه سطحی و در کدام یک از استان‌ها باید کشت شود. موضوع پایانی در خصوص اجرای سند الگوی کشت موضوع اقتصاد این محصولات است.

وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته مسائل مطالعاتی در خصوص نیاز کشور به نوع محصولات و اینکه این محصولات باید در چه سطوح و استان‌هایی کشت شود انجام شده است، افزود: دلیل تاخیر در اجرای سند الگوی کشت تنها مسائل اقتصادی است.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در پاییز سال جاری سند الگوی کشت به استان‌ها ابلاغ شده است. تقریبا ساختار 95 درصد کشت در کشور وجود داشته و تنها  5 درصد تغییرات انجام خواهد شد. در سند الگوی کشت مقرر شده محصولاتی که نیاز آبی بالایی دارند کاهش یابد و به سمت کشت محصولات کم آب‌بر و از کشت‌های بهاره و تابستانه به سوی کشت‌های پاییزه در جهت مدیریت مصرف آب و تولید خواهیم رفت. اصل تغییرات و اصلاح الگوی کشت از سال آینده با تامین اعتبارات از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس و سازمان برنامه و بودجه اجرا خواهد شد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ترغیب کشاورزان به اجرای الگوی اصلاح کشت نیازمند سیاست‌های تشویقی است، عنوان کرد: حمایت‌های لازم از کشاورزان به دو روش برنامه‌ریزی شده است. مورد اول اصلاح تعرفه‌های صادراتی برای محصولاتی که آب زیادی مصرف می‌کنند است.برای این محصولات تعرفه‌های سنگین‌تری در نظر گرفته می‌شود. مورد دوم تعیین قیمت تضمینی و یارانه‌های کشت، حمایت‌هایی برای کاهش تعرفه آب‌بها و کاهش تعرفه برق‌بها، حمایت‌های تشویقی اختصاص یارانه کود و بذر و همچنین ایجاد کشت قراردادی برای محصولات مدنظر اجرایی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: با انجام حمایت‌های لازم از کشاورزان رویکردهای مدنظر همچون تامین نیاز داخلی و رویکرد ارتقای بهره‌وری آب، افزایش درآمد کشاورزان و افزایش تولید به سرانجام خواهد رسید. این رویکردها در راستای اصلاح الگوی کشت به ویژه با تامین اعتبارات اجرایی خواهد شد.

سهرابی بیان کرد: در ایران 98 درصد تولیدات بخش کشاورزی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و تنها 2 درصد تولیدات بخش کشاورزی توسط بخش دولتی است. برای ترغیب کشاورزان برای همکاری در جهت اجرای سند الگوی کشت باید سیاست‌هایی تشویقی در نظر گرفت. این عمل در دنیا انجام شده و تغییر و اصلاح الگوی کشت از طریق مشوق‌ها در تمام دنیا انجام می‌شود.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در خصوص یارانه‌های تعیین شده در جهت اجرای سند الگوی کشت، افزود: یارانه‌ای که اکنون ابلاغ شده در خصوص گندم است. قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری 11 هزار و 500 تومان است. همچنین 1500 تومان یارانه کشت به کشاورزان داده شده که در صورت اینکه محصول گندم با اصول مطرح شده کشت شود به کشاورزان اختصاص داده می‌شود. برای محصول کلزا قیمت خرید تضمینی هر کیلو 22 هزار تومان است ک 2000 تومان یارانه کشت پیش‌بینی‌شده است. همچنین تعرفه‌های صادراتی نیز طی دو هفته گذشته از طریق وزارت جهاد کشاورزی برای محصولات پر آب‌بر مثل گوجه‌فرنگی، هندوانه و خربزه پیش‌بینی شده است. طی چند سال اخیر حدود 4 میلیون تن صادرات سبزی صیفی از کشور صورت گرفته و دولت می‌خواهد با اعمال این تعرفه میزان صادرات محصولات پر آب‌بر را کاهش داده به سمت محصولاتی برود که آب کمتری نیاز است.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: مجموع میزان تولید سالانه بخش کشاورزی در کشور 120 تا 130 میلیون تن است که پیش بینی می‌شود با اجرای سند الگوی کشت حدود 25 درصد افزایش تولید را داشته باشیم. البته این هدفگذاری در کنار دیگر هدفگذاری‌ها از جمله کاهش مصرف و افزایش تولید در واحد سطح و افزایش بهره وری انجام خواهد شد. باز هم تکرار می‌کنم برای اجرایی‌شدن این طرح و ترغیب کشاورزان به عدم کشت گوجه‌فرنگی، هندوانه، خربزه و خیار و محصولات سبزی و صیفی باید سیاست‌های مالی تعیین کنیم و چارچوب کلی سند الگوی کشت از طریق مقام عالی وزارت ابلاغ شده و در سال‌های آینده اجرا خواهد شد.

وی درباره میزان سهم تولیدات باغی و گلخانه‌ای تاکید کرد: در این سند برای سال اول برنامه زراعت ابلاغ شده و در سال‌های بعد برنامه‌های در نظر گرفته شده برای محصولات باغی، شیلاتی، دام و طیور ابلاغ خواهد شد. محدودیت کشور در  بخش کشاورزی مساله آب است. یعنی آب تعیین کننده میزان سطح زیر کشت بخش زراعت، باغبانی، شیلات و دامداری مناطق مختلف است. سهم الگوی کشت خراسان رضوی بر اساس ساختار طراحی شده برای سند الگوی کشت در خصوص موضوعاتی همچون آب، لایحه استعداد اراضی، مسائل اقتصاد و اجتماعی، سرمایه‌گذاری، صنایع تبدیلی تعیین می‌شود. همچنین فاز اول محصولات زراعی است و در برنامه محصولات باغی نگاه این است که محصولات سبزی صیفی از فضای باز به فضای کنترل شده یعنی گلخانه‌ها منتقل شود.

وی در خصوص همکاری دستگاه‌های اجرایی مربوطه در حمایت از اجرای اصلاح الگوی کشت اظهار کرد: در سطح ملی با دستور رئیس جمهور با ریاست معاون اول رئیس جمهور، ستاد آنی اصلاح الگوی کشت تشکیل شده که دبیر آن جلسات وزارت جهاد کشاورزی است و وزارت نیرو، وزارت اقتصاد، وزارت کشور، سازمان محیط زیست و قوه قضاییه و بخش‌های مختلف به این جلسات به عنوان اعضای ستاد ملی اضافه شدند. همچنین این جلسات در استان‌ها به ریاست استاندار و دبیری رئیس جهاد کشاورزی برگزار می‌شود.

این مقام مسئول متذکر شد: اجرای سند الگوی کشت یک کار فرادستگاهی و یا حتی فرا قوه‌ای است، یعنی اینکه قوه مقننه متناسب با نیازهای سند الگوی کشت قوانین خود را اصلاح کند و در صورت امتناع کشاورز از اجرای طرح اصلاح الگوی کشت بتوانیم با آن‌ قانونی برخورد کنیم. همچنین قوه مجریه و ارکان دولت به ویژه سازمان برنامه بودجه، بانک‌ها وزارت کشور و  سازمان محیط زیست حمایت‌های لازم را از این طرح انجام دهند.

سهرابی گفت: اجرای این طرح کار راحتی نیست و  کشورهایی موفق در اجرای این طرح سال‌های زیادی برای اجرای این سند تلاش کرده و با ایجاد مشوق‌ها، اصلاح نظام تعرفه‌ای و عوامل قهری توانستند به چنین ثباتی برای الگوی کشت  دست یابند.

وی در پاسخ به اینکه چه محصولاتی در خراسان رضوی متناسب اصلاح الگوی کشت شناخته شده که آورده اقتصادی داشته باشد؟ افزود: در خراسان رضوی محصولاتی مثل گندم، جو، حبوبات، دانه‌های روغنی، نباتات علوفه‌ای که متناسب با شرایط اقلیمی استان هستند و نیاز آبی پایینی هم دارند در برنامه‌های استان به طور ویژه دیده شده و سیاست‌های حمایتی برای آن‌ها تنظیم شده است. این برنامه‌ها در سال آینده اجرایی خواهد شد. همچنین کشت محصولاتی مثل هندوانه، خربزه در استان با توجه به نیاز آبی بالا که دارند نظام تعرفه‌ای پیش‌بینی شده تا کشت این محصولات با افزایش آب‌بها و برق‌بها کاهش پیدا کند و این تغییرات به طور اوتوماتیک رخ خواهد داد. اجرای این طرح به دلیل ارتباط با معیشت کشاورز که با تولیدات مزارع خود معیشت و زندگی خود را مدیریت می‌کند و ارتباط با اقتصاد جامعه بسیار ظریف و سخت است.

 وی با بیان اینکه اعتبارات هر استان متناسب با سطوح و میزان تولیدات آن تخصیص داده خواهد شد، بیان کرد: برای اجرای الگوی کشت 80 هزار میلیارد تومان اعتبار توسط وزارت جهاد کشاورزی به دولت، مجلس و سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد شده است. بر این اساس اگر تامین اعتبارات پیشنهادی انجام شود قطعا خراسان رضوی از آن 80 هزار میلیارد تومان متناسب با سطوح در نظر گرفته شده سهم‌ خواهد داشت. این استان برای کشور در تولید دانه‌های روغنی، غلات، نباتات علوفه‌ای بسیار مهم است. خراسان رضوی یکی از قطب‌های مهم تولید کشور در زمینه تولید جو، تولید دام و طیور و محصولات لبنی است. خراسان رضوی متناسب با سطوح و میزان تولید که دارد قطعا سهم بالاتری از اعتبارات خواهد داشت.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی به اهمیت تولیدات بخش کشاورزی خراسان رضوی اشاره و عنوان کرد: در کشور تنها 10 تا 12 استان مثل خوزستان، فارس، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و اردبیل سطوح کشت قابل توجهی دارند.  خراسان رضوی جزء 10 استان برتر در بخش کشاورزی است. سند الگوی کشت از طریق وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور به تمامی استانداران ابلاغ شده است. دوشنبه‌های هر هفته استانداران با مدیران معتمد خود به مرکز دعوت می‌شوند و استانداران انتظارات خود را به وزیر و معاونین وزارت جهاد کشاورزی عنوان خواهند کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/478371/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی