پیام خراسان

آخرين مطالب

ارتقای کشاورزی غرب خراسان رضوی با نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان اقتصادي

ارتقای کشاورزی غرب خراسان رضوی با نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- مجموعه شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در غرب استان خراسان رضوی، به عنوان قطب تولید محصولات گندم، جو، پسته، چغندرقند، کلزا، زیره، پنبه، گیاهان دارویی، شیلات و طیور مطرح هستند که سالانه افزون بر یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و دامی در این منطقه تولید می شود.

امسال برای دومین سال متوالی و با هدف آشنا کردن کشاورزان غرب خراسان رضوی با فناوری های نوین و نیز معرفی ظرفیت ها و نیازهای کشاورزان و تولیدکنندگان این منطقه به فناوران و شرکت های دانش‌بنیان، نمایشگاه ملی تخصصی کشاورزی، دام، طیور، صنایع و شیلات با حضور 70 شرکت در سبزوار برپا شد که با استقبال چشمگیر کشاورزان این ناحیه و شهرستان های دور و نزدیک خراسان رضوی رو به رو شد.

ریل دانش بنیان جای خود را در بخش کشاورزی باز کرده است

با وجود اینکه کشاورزی در شرایط افزایش جمعیت و نیاز بیشتر به امنیت غذایی، یکی از محورهای استقلال محسوب می شود اما این بخش بیش از گذشته بر اثر بروز پدیده خشکسالی، بحران منابع آب و ناسازگاری طبیعت دچار خلل شده که در این شرایط کشاورزی دانش بنیان راهی مطمئن برای تضمین امنیت غذایی جامعه به شمار می‌رود.

در سال جاری که توسط رهبر معظم انقلاب به نام‌ "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال ‌آفرین" نامگذاری شده است شرکت های دانش بنیان با بهره گیری از دانش و فناوری روز در بخش های مختلف از جمله کشاورزی گام های موثری در ارتقای بهره وری، پایداری تولید و بی اثر کردن تحریم ها برداشته اند.

شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور محصولات خود را مبتنی بر نیازها و اولویت های بخش کشاورزی تولید کرده اند که افزایش بهره وری، صرفه جویی منابع آب، تولید بذر و ارقام پرمحصول و مقابله موثر با آفات بخس کشاورزی با رویکرد محصول سالم تر برخی از این موارد است.

مدیر شرکت دانش بنیان ارغوان که در نمایشگاه تخصصی کشاورزی حضور یافته است، گفت: در نمایشگاه ملی تخصصی کشاورزی، دام، طیور، صنایع و شیلات سبزوار شرکت های مختلف دانش بنیان از جمله چهار شرکت دانش بنیان پارک علم و فناوری خراسان رضوی و دانشگاه حکیم برای معرفی دستاوردهای خود در حوزه کشاورزی به تولیدکنندگان حضور پیدا کردند.

موسی الرضا کریمی افزود: این شرکت ها شامل سیمرغ الکترونیک، آریا ایده پرداز، کویر تک و ارغوان هستند که در حوزه های صنعت کشاورزی، طیور و شیلات فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: طراحی و ساخت اتوماسیون مرغداری، تولید کننده نانو حباب به منظور اکسیژن رسانی و فرآیندهای بیولوژیکی صنعت شیلات و گلخانه و کود غنی شده بخش کشاورزی برخی از تولیدات این شرکت های فناور است.

تولید نخستین کود طبیعی خاورمیانه دستاوردی کم‌نظیر در بخش کشاورزی

شرکت دانش بنیان ارغوان نخستین کود طبیعی در خاورمیانه را با علم روز دنیا تولید کرده است، این فرآورده غنی شده با عصاره جلبک دریایی دارای میکروارگانیسم های تولید کننده هورمون رشد و تثبیت کننده ازت حل کننده فسفات و پتاسیم است.

مدیر شرکت دانش بنیان ارغوان گفت: بر خلاف بیشتر کودها، عصاره جلبک دریایی سرشار از اسید آمینه است و حاوی محرک رشد طبیعی و سلامت گیاه را از طریق مقاومت در برابر تنش های محیطی و شوری و آفات تامین می کند.

این محصول تولیدی در پارک علم و فناوری خراسان رضوی که ثبت شده در بانک اطلاعات ژنتیک آمریکا است، برای گیاهان زراعی، باغی، گلخانه ای و زینتی مورد استفاده قرار گرفته و به رشد، نمو و باروری گیاهان کمک می کند.

اصلاح مدیریت پرورش دام با بهره‌گیری از محصولات دانش‌بنیان

با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، اصلاح مدیریت پرورش دام با بهره گیری از محصولات دانش بنیان مورد توجه قرار گرفته است و کنسانتره خاصی برای زایمان، بره شیری و نگهداری گوسفند تولید شده است.

مدیرعامل شرکت عشایری سبزوار گفت: پرمیکس ها یا همان پیش مخلوط های معدنی- ویتامینی ویژه دام سبک که در ترکیب کنسانتره های اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی عشایری استان استفاده می شود، با فرمول اختصاصی و به صورت گرانول نخستین بار در کشور توسط شرکت دانش بنیان فراسودمند طوس طبق مجوزهای لازم و و تایید کارگروه ثبت اختراع دانشگاه فردوسی تولید شده است.

سیدجلال بصیری افزود: این محصول علاوه بر تامین انواع ریزمغذی های مورد نیاز دام در پیشگیری از بیماری های مختلف دامی موثر است که این دستاورد، پرورش دام سبک را بیش از گذشته مقرون به صرفه می سازد.

ارتقای کشاورزی غرب خراسان رضوی با همت شرکت‌های دانش‌بنیان

طراحی خطوط فرآوری پسته پاسخی به دغدغه تولیدکنندگان 

پسته یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی و ارزشمند غیرنفتی کشور در سالهای گذشته بوده که ارزش افزوده خوبی را نصیب کشور کرده است اما با وجود افزایش سطح زیر کشت پسته در ایران، میزان تولید آن پایین است که در این راستا طراحی خطوط فرآوری پسته پاسخی به دغدغه تولیدکنندگان است.

نماینده شرکت نوآوران رفسنجان که در این نمایشگاه حضور یافته است، گفت: فراوری پسته دغدغه همیشگی کشاورزان بوده است چنانکه با ترفروشی محصول سود کمتری نصیب تولید کنندگان می شود.

سعید آریا افزود: این شرکت با قدمت 25 ساله، طراحی و تولید خط های های فرآوری پسته را انجام می دهد و از برندهای های مطرح دستگاهای ضبط پسته در ایران محسوب می شود که به منظور کیفیت محصول، خطوط فرآوری باغ های پسته را از 15 تا بیش از 100 هکتار اجرا می نماید.

وی ادامه داد: خط های فرآوری پسته علاوه بر کشور در کشورهای منطقه راه اندازی و هر ساله تناژ قابل توجهی محصول پسته توسط خط های نوآوری این شرکت فرآوری می شود.

کشاورزان چاره ای جز استفاده از فناوری های روز ندارند

یک کشاورز سبزواری در حاشیه بازدید از این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: برپایی چنین نمایشگاه هایی بسیار مفید بوده و می تواند رغبت کشاورزان، باغداران و فعالان بخش تولید را به بهره گیری از فناوری های نو برانگیخته و آنان را به ادامه مسیر تولید امیدوارتر کند.

ابوالفضل پورحاتم که خود دانش‌آموخته رشته کشاورزی از دانشگاه است، افزود: بدون شک کار تولیدی در بخش کشاورزی با روش های سنتی و قدیمی از نظر اقتصادی صرفه ای نداشته و کشاورزان را از پای در می آورد، اما در صورت تغییر رویکرد کشاورزان و اقبال آنان به شیوه های نوین و استفاده از فناوری های روز، سود بیشتری نصیب آنان شده و فعالیت در این بخش توجیه پذیرتر خواهد شد. 

وی خاطرنشان کرد: در صورت تداوم حمایت های دولت، اعطای تسهیلات کم بهره به کشاورزان، برگزاری دوره های آموزشی و توجیهی و ترغیب تولید کنندگان به استفاده از روش های نوین تولید، فعالان این عرصه در نواحی روستایی و شهری برای بهره گرفتن از تجهیزات مدرن و محصولات دانش‌بنیان در حوزه تولید، از این امر استقبال کرده و به انگیزه افزایش عملکرد تولیدی و کسب درآمد بیشتر، به این سمت گرایش پیدا خواهند کرد.   

کشورهای آسیای میانه، بازار هدف کشاورزی خراسان رضوی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: این استان ظرفیت های فراوانی در حوزه کشاورزی دارد که با برنامه ریزی لازم می تواند محصولات خود را به کشورهای آسیای میانه به عنوان بازار هدف صادر کند.

غلامرضا قنبری اظهار داشت: 2 میلیون و 500 هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی در استان وجود دارد، از طرفی تغییرات اقلیمی و خشکسالی بر روند تولید آثار منفی گذاشته است، لذا باید الگوی تولید در منابع کشاورزی وجود داشته باشد تا ضمن حفظ خاک، این منابع تبدیل به ثروت شود.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه ملی تخصصی کشاورزی، دام، طیور، صنایع و شیلات سبزوار افزود: نیاز به برپایی این نمایشگاه های تخصصی در استان وجود دارد و در قالب چنین رویدادهایی باید پیوندهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با کشورهای منطقه نیز ایجاد شود.

قنبری ادامه داد: برپایی این گونه نمایشگاه‌ها باید نقش تحول آفرین در کشاورزی خراسان رضوی داشته باشد و منجر به رشد و ارتقای فناوری های کشاورزی در بخش های مختلف شود.

حضور 70 شرکت و واحد تولیدی در نمایشگاه تخصصی کشاورزی سبزوار

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار نیز گفت: دومین نمایشگاه تخصصی کشاورزی، دام، طیور، صنایع و شیلاب در شهرستان سبزوار با حضور 70 شرکت با برپایی بیش از 170 غرفه از 23 آبان ماه در این شهرستان برگزار شده که امروز - 26 آبان ماه - به کار خود پایان می دهد.

علی اصغر امانیان افزود: این نمایشگاه تخصصی در حوزه دام و طیور، صنایع، ادوات و ماشین‌های کشاورزی، شیلات و آب برپا شده و شرکت های تولیدکننده از استان‌های مرکزی، همدان، آذربایجان غربی، کرمان، سمنان، خراسان رضوی، تهران و خوزستان، تولیدات خود را در این نمایشگاه عرضه کرده اند.

وی تصریح کرد: همچنین 10 شرکت بازرگانی فعال در حوزه صادرات، به خصوص در زمینه پسته، نیز در این نمایشگاه غرفه برپا کرده و تلاش کردند از فرصت برگزاری این رویداد برای ایجاد ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان بهره ببرند.

امانیان افزود: یکی از اهداف اصلی برپایی این نمایشگاه تخصصی کشاورزی ارتباط مستقیم کشاورزان با فناوری های نوین است که بیش از 25 هزار کشاورز از شهرستان های مختلف استان از این نمایشگاه بازدید کردند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/478754/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است