پیام خراسان

آخرين مطالب

سلمونی‌های قدیم؛ از تیغ های کند تا سر و صورت‌های زخمی مقالات

سلمونی‌های قدیم؛ از تیغ های کند تا سر و صورت‌های زخمی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- نوز آن وسایل ابتدایی که با خاطرات کندن و گیرکردن موهای سر و صورت همراه بود و سر و صدای دوران کودکی را درمی‌آورد یادم نرفته است.

وارد آرایشگاه که می‌شدی حال و هوای خاص خود را داشت سماور و چایی برخی از آنها همیشه به راه بود، آرایشگاه زیاد بزرگ نبود اما هر کسی که وارد می‌شد روی صندلی‌های آهنی سبز و قرمز یا پلاستیکی می‌نشست تا نوبتش برسد.

آرایشگر برای بچه‌هایی که قدشان کوتاهتر بود چوب مخصوصی داشت که آن را روی دو دسته صندلی می‌گذاشت تا کودک با نشستن روی آن بالاتر بیاید.

برخی مواقع هم که هوا گرم‌تر بود استاد سلمونی صندلی را بیرون مغازه می‌گذاشت، در فصل زمستان هم بخاری‌های علاءالدین نفتی را برای گرم کردن فضای مغازه روشن کرده و کتری روحی را آب کرده بر روی آن می‌گذاشت.

ماشین‌های اصلاحی که این سلمونی‌ها استفاده می‌کردند همه دستی بود و با حرکت مچ دست به کار می‌افتاد، کند بودن تیغ‌ها باعث می‌شد که موی بچه‌ها زیر دنده‌های ماشین اصلاح گیر کرده و کشیده شود، اما مگر جرات اعتراض داشتند؟ دستمزد اوستا سلمونی در آن زمان دو تومان بود که بعدها به پنج تومان رسید.

مغازه‌های سلمونی کاملاً ساده بود و وسایل زیادی در آنجا دیده نمی‌شد، اما تنها یک وجه اشتراک در تمام این سلمونی‌ها وجود داشت و آن هم ماری بود که در شیشه‌ای پر از الکل نگهداری می‌شد که هیچ‌گاه ارتباط این مارهای داخل الکل را با حرفه سلمونی نفهمیدم. نمره ماشین‌های اصلاح سر کودکان صفر و یک و دو بود ولی جوان‌ها سعی می‌کردند که سر خود را از ته نتراشند و آن را اصلاح نمایند.

برای مرور آن زمان به سراغ پیرترین سلمانی شهر کاشمر «براتعلی دلبریان» که هنوز هم به این حرفه مشغول است رفتیم.

این استاد سلمانی قدیمی که ‌اکنون 83 سالگی را می‌گذراند، با بیان اینکه از کودکی در مغازه سلمونی کار می‌کردم، گفت: آن زمان به دلیل نبود پنکه کارم را با بادبزن دستی شروع کردم که بسیاری مواقع از خستگی خوابم می‌برد، برای اینکه خوابم نبرد استادم تسبیحی را به دستم می‌داد تا صدا کند.

او که به دلیل علاقه به کار سختی‌ها را تحمل می‌کرد به ‌طور رسمی از سال 1331 مشغول به کار سلمانی می‌شود.

دلبریان افزود: آن روزها شاگرد سلمونی باید سال‌ها کارآموزی و شاگردی می‌کرد تا به استادی می‌رسید، من نیز برای فرا گرفتن این هنر 5 سال نزد مرحوم پسر عمویم عبدالوهاب دلبریان و 10 سال پیش مرحوم عباسعلی بشیری که استاد همه آرایشگران کاشمر بود شاگردی می‌کردم.

این سلمانی قدیمی گفت: آن زمان برخی سلمونی‌ها در کنار کارشان حجامت، کشیدن دندان و ختنه کردن را انجام می‌دادند و برای هر دردی درمانی داشتند اما من هیچ‌گاه علاقه‌ای به کارهای جانبی سلمونی نداشتم و از به وجود آمدن مشکل برای مردم هراس داشتم.

انعام 10 شاهی

وی که از خاطرات انعام گرفتن خود از مشتری‌ها در زمانی که شاگرد بوده حرف به میان آورد، گفت: آن زمان 10 شاهی و یک ریالی انعام می‌گرفتم، با 10 شاهی می‌توانستیم 5 عدد گردو بخریم.

دلبریان اظهار کرد: هرچند وسایل کارمان در آن زمان ماشین دستی، قیچی و شانه بود اما آرایشگران امروزی توانایی کار با ماشین دستی را ندارند و با ماشین برقی و تیغ کارشان را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: تیغ‌های آرایشگری در آن زمان منحصربه‌فرد بود و با ابزارهایی مانند سنگ رومی و چرم که برای براده‌برداری از تیغ استفاده می‌شد، آن را تیز و صورت بیش از 4 نفر را اصلاح و دوباره آن‌ها را تیز و ضدعفونی می‌کردیم. ولی الان از تیغ‌های جدید یک‌بارمصرف استفاده می‌شود.

دلبریان اشاره کرد: ماشین‌های دستی برای مردم و بچه‌های آن زمان چون‌ موها را می‌کند و با تنظیم پیچ و روغن‌کاری آن مشکل را حل می‌کردیم خاطره دارد.

او گفت: در قدیم تقریباً آرایش سر و صورت مردان زیاد تفاوت نداشت اما این روزها این‌طور نیست و مدل‌های عجیب‌ و غریب زیاد شده است.

دلبریان افزود: آن روزها رفتن به سلمونی فقط برای تراشیدن یا ماشین کردن سر با شماره‌های صفر، یک و دو که در هر حال با کچل شدن و تراشیدن خیلی تفاوت نداشت بود، آن زمان مثل الان خیلی مقید نبودند و هر جور سرهای آن‌ها را اصلاح می‌کردیم قبول می‌کردند.

وی افزود: از گذشته برای کارم قیمت نداشتم، افراد طبقه متوسط از 5 ریال تا 1 تومان و اعیان‌ها 2 و 3 تومان دستمزد می‌دادند.

این استاد سلمانی گفت: بر خلاف قدیم این زمان با توجه به اقداماتی که همچون ژل زدن و پشت ابرو برداشتن، تافت و... قیمت‌های بالایی از مردم می‌گیرند ولی ما قدیمی‌ها توی این خط‌ها نبودیم و هرچه می‌دادند می‌گفتیم خداوند برکت دهد.

کسب‌وکار قدیم و توجه به کسب مال حلال و حرام 

وی که هفت شاگرد را طی این دوران آموزش داده است، افزود: هرچند در آن زمان شاگرد بدون پرداخت هزینه آموزش می‌دید، ولی در این دوران حتی کسانی که جدید شروع به کار کرده‌اند برای آموزش دیگران از یک تا سه میلیون تومان دستمزد می‌گیرند.

دلبریان ادامه داد: کسب‌وکار در قدیم با این روزها تفاوت زیادی داشت به طوری که انصاف، وقت‌شناسی و به حلال و حرام بیشتر توجه می‌شد؛ آن زمان به‌اندازه‌ای که کار می‌کردیم از خرجمان اضافه هم می‌آمد و برکت داشت ولی الان هرچه کاسبی می‌شود بازهم کم می‌آوریم و دیگر دخل‌وخرج باهم نمی‌خواند.

وی مطرح کرد: هرچند تغییر در نوع کوتاه کردن و به قولی مدل زدن رایج شده ولی آدم‌های آن زمان ساده طلب بودند و مثل الآن اسم‌ها و مدل‌های عجیب‌وغریب را نمی‌پسندیدند و موهای خود را ساده کوتاه می‌کردند.

این سلمانی کاشمری گفت: با ماشین‌های برقی کار خیلی راحت‌تر شده و با کمک وسایل جانبی شکل و شمایل به موها می‌دهند که جوانان امروزی این‌گونه می‌پسندند.

دلبریان با بیان این‏که گرچه تلاش کردم فرزندانم هنر مرا یاد گیرند ولی تمایلی نداشتند، افزود: دوستانی که در قدیم با من سلمونی می‌کردند تعداد کمی بودند و دیگر در قید حیات نیستند.

او گفت: آن زمان چون این کار را همه دوست نداشتند تعداد آرایشگاه‌ها کم بود، من هم چون درب مغازه پسرعمویم بودم یاد گرفتم و ماندگار شدم. ولی الان تعداد آرایشگاه‌ها زیاد شده است.

مشتریان قدیمی

دلبریان که مشتریان خاصی همچون گذشته دارد و برای اصلاح به خانه آن‌ها می‌رود، افزود: تعدادی از مشتری‌هایم که در قید حیات هستند هنوز جای من می‌آیند و بیشتر بازاریان مشتری من هستند.

وی تصریح کرد: خانواده‌ها در فصل زمستان کمتر به سلمونی می‌رفتند تا بچه‌ها سرما نخورند اما گاهی که موهایشان خیلی رشد می‌کرد به‌اجبار به آرایشگاه می‌آمدند ولی تابستان و هوای گرم زمان داغی کار ما بود.

دلبریان با بیان این‏که بچه‌های قدیم هم‌زمان با ایام عید و باز شدن مدارس مجبور به تراشیدن سر می‌شدند، گفت: هنوز بچه‌های آن زمان و مردان امروزی  به‌پیش من می‌آیند یاد و خاطرات آن زمان را مرور می‌کنند و از ماشین‌های دستی که موهای آن‌ها را اذیت می‌کرد یاد می‌کنند.

وی گفت: آن زمان چون کسی لوازم شخصی نداشت برای رعایت بهداشت پس از هر بار مصرف، شانه‌ها و تیغ‌ها را در الکل می‌گذاشتیم، قیچی و ماشین‌های سلمونی را با چراغ‌ الکلی، ضدعفونی می‌کردیم و با فرچه مخصوص و آب گرم لوازم را تمیز می‌کردیم.

دلبریان صحبت‌های خود را با این شعر پایان می‌دهد:

این شهر و دیار و کوه و صحرا همه هیچ

ای دل تمام زشت و زیبا همه هیچ

خود را به خدا سپار و بگذر ز همه

که این خواهش جمله دین است و دنیا همه هیچ

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/478915/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی

برتری خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

کمک هزینه 118 میلیاردی برای بیماران صعب‌العلاج خراسان جنوبی

زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند | هزینه خدمات درمانی برای حجاج چقدر است؟

برداشت غیرمجاز سالانه 30 میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی

جهش حوزه بهداشت و درمان خراسان شمالی در دولت سیزدهم

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند 1600 میلیارد ریال اعتبار است

(تصاویر) مسابقات فوتشال در کلات

خدمت حدود 8 هزار جهادگر در ماه رمضان به مردم خراسان رضوی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس تولید شد

هدیه بیش از 15 میلیون متر مکعبی آسمان به کویر

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر کرد

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری

گلچیینی از صنایع دستی خراسان جنوبی در نمایشگاه‌های کشور چین

میدان ورودی شهر بیرجند از زباله پاکسازی شد

پیش بینی جوی نسبتاً پایدار و آرام در خراسان جنوبی تا فردا

حمایت کمیته‌امداد خراسان‌جنوبی از دو هزار و864 بیمار صعب‌العلاج

رونمایی از آثار گرافیکی در خصوص واقعه صحرای طبس

500 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد خراسان شمالی شد

هشدار فوری درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا/ اعلام جزئیات جدید از حمله به پایگاه حشدالشعبی/ آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی/ هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره تشدید تنش‌ها در خاورمیانه

تقدیر استاندار خراسان شمالی از عملیات وعده صادق سپاه

آغاز شمارش معکوس اعزام به سرزمین وحی پس از وقفه‌ای 9 ساله

نحوه رفتار یک قاضی با مردی 100 ساله در دادگاه (فیلم)

برخورد دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد-آشخانه

امکان افزایش 2 برابری تولید گندم در خوزستان

سوغات مشهد چیست؟

نوسازی و ساخت 4هزار کلاس درس در خراسان رضوی

اهدای عضو به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به 4 بیمار نیازمند

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران/ زنگ هشدار در خراسان رضوی به صدا درآمده است

150 هکتار از اراضی کشاورزی «رُخ» تربت‌حیدریه زیر کشت کلزا رفت

300 کیلومتر از راههای تایباد خراسان رضوی خط‌کشی شد

ذخیره‌گاه‌های جنگلی جنوب کرمان به عنوان یک گنجینه باید حفظ شود

هوای ناسالم برای مشهدی‌ها

توقیف تریلی حامل شیشه و هروئین در مرز تایباد

فرمانده کل ارتش سالروز تأسیس سپاه را تبریک گفت

7860 جهادگر به مردم خراسان رضوی خدمت کردند

سامانه پیامکی سلامت برای اولین بار در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

یک مهمانپذیر در مشهد دچار آتش‌سوزی شد

حریق در یک مهمانپذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد

وضعیت‌جوی خراسان رضوی در هفته پیش‌رو ناپایدار است

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

هوای بجنورد برای گروه‌های حساس ناسالم شد

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

آتش‌سوزی یک مهمانپذیر در اطراف حرم مطهر رضوی

بارش‌های رگباری در راه خراسان رضوی