پیام خراسان

آخرين مطالب

آسانسورهای استاندارد با ایمنی یک‌ساله گفتگو

آسانسورهای استاندارد با ایمنی یک‌ساله
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- آسانسور وسیله ای است که با توجه به استفاده مداوم از آن و لزوم حفظ جان کاربران، نیاز به رعایت قوانین امنیتی در بالاترین سطح داشته و از همین رو استانداردسازی آن مورد تاکید قرار گرفته است.

ورود آسانسور به ایران به 80 سال قبل بازمی گردد که در ابتدای ورود استانداردی برای آن وجود نداشت اما همواره دغدغه اینکه امنیت جان مردم در آن حفظ شود مورد توجه مسوولان بود تا آنجا که تلاشها به ثمر نشست و در سال 1383 داشتن استاندارد برای همه آسانسورها اجباری شد.

اجباری شدن استاندارد آسانسورها تا آنجا پیش رفت که صدور پایان کار ساختمان منوط به استاندارد شدن آسانسورها شد و امروزه حتی شرکتهای بیمه هم بناهای فاقد آسانسور استاندارد را بیمه نمی کنند، که این اتفاق خوبی بود تا حوادث ناگوار ناشی از سقوط آسانسور به کمترین برسد.

نکنه حائز اهمیت آن است که جدا از استاندارد اولیه آسانسورها، استمرار سرویس آن یا دریافت استاندارد ادواری، موضوعی است که به دغدغه مسوولان و کاربران تبدیل شده و مشکلاتی که در بررسی وضعیت آسانسورها مشاهده می شود، به این مساله دامن زده است.

خودکفایی در تولید آسانسور

در کنار توجه به استاندارد آسانسورها، کیفیت تولید آن نیز مدنظر است، در شرایطی که عمده قطعات آسانسور در داخل کشور تولید می شود، باید به همان اندازه به استانداردهای کیفی آن نیز توجه شود.

به گفته رییس انجمن تولیدکنندگان آسانسور و پله برقی خراسان رضوی، هم‌اکنون 95 درصد از قطعات آسانسور در کشور تولید می شود و از این لحاظ ایران به خودکفایی نزدیک شده است.

محمود خبیری افزود: تنها مشکل تولیدکنندگان آسانسور در تامین مواد اولیه در خصوص ریل و آلیاژ مربوط به آن است که باید از خارج کشور تامین شود.

وی با اشاره به وجود 100 واحد تولیدی آسانسور در خراسان رضوی گفت: اغلب این واحدها محصولات خود را به کشورهای آسیای میانه صادر می‌کنند.

رییس انجمن تولیدکنندگان آسانسور و پله برقی خراسان رضوی در خصوص استانداردهای آسانسور اظهار داشت: آسانسور دارای استاندارد اجباری است اما پس از گرفتن استاندارد اولیه و با سپری شدن یکسال از تاریخ آن، باید نسبت به دریافت استاندارد ادواری برای آسانسور اقدام شود.

خبیری بیان کرد: برخی از کارفرمایان هنگام انعقاد قرارداد با شرکتهای آسانسوری، سفارش ساخت جنس ارزان تر می دهند که ساخت آسانسور ارزانتر میزان خرابی آن را نیز افزایش می دهد، لذا اگر درصد خرابی آسانسورها بالا است به دلیل استاندارد نبودن آنها نیست بلکه کیفیت تولیدشان پایین تر است.

وی اضافه کرد: دریافت استاندارد برای آسانسور قانونی است و در صورتی که این استاندارد دریافت نشود، مسوولیت بروز هرگونه حادثه‌ای برعهده مالک یا مدیر ساختمان است.

رییس انجمن تولیدکنندگان آسانسور و پله برقی خراسان رضوی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت ایمنی آسانسورهای اماکن عمومی مشهد گفت: البته این آسانسورها کاملا ایمن هستند اما برخی از آسانسورهای مستقر در بافت فرسوده پیرامونی حرم مطهر رضوی، که سالها از نصب آنها گذشته است، به دلیل سازه و ابنیه ای که دارند، نمی توانند استاندارد اجباری دریافت نمایند.

خبیری پیشنهاد داد که دارندگان ابنیه فرسوده، موضوع خود را در کارگروه نظارت بر آسانسورهای استان که مسوولیت آن با معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری است، مطرح کنند تا تصمیم لازم برای تسهیل دریافت استاندارد آنها از طریق دستگاه های اجرایی، که عضو این کارگروه هستند، اتخاذ شود.

لزوم سرویس مستمر آسانسورها

بازرسی آسانسور با حضور نماینده شرکت آسانسور طرف قرارداد (در صورتی که آسانسور هیچ ایرادی نداشته باشد) از طرف بازرس تایید می شود، ولی در صورتی که ایراداتی داشته باشد توسط بازرس یادداشت شده و شرکت طرف قرارداد ملزم به رفع آنهاست و بعد از رفع ایرادات باید دوباره درخواست بازرسی داده شود و این روند تا زمانی که تاییدیه بازرس را نگیرد، ادامه خواهد داشت.

رییس اتحادیه فروشندگان آسانسور و پله برقی خراسان رضوی گفت: آسانسورها پس از نصب و دریافت اصل استاندارد، باید به صورت ماهیانه سرویس دوره ای شوند، به این معنا که باید با شرکتهای سرویس دهنده قراردادی منعقد و مسوولیت سرویس ماهانه آسانسورها به آنها سپرده شود.

خبیری اضافه کرد: متاسفانه بعضا نهادهای دولتی با شرکتهای سرویس دهنده آسانسور قرارداد منعقد نکرده و برای اینکه هزینه کمتری بپردازند مسوولیت سرویس آنرا به برخی اشخاص غیرمجاز محول می کنند تا به صورت موردی خرابی آسانسور را برطرف کرده و آن را سرویس کند.

وی بیان کرد: در هر صورت فرد مزبور یک سرویس کار معمولی است و هیچ شرکتی کار او را تضمین نمی کند، در حالی که شرکت سرویس دهنده می تواند عیوب آسانسور را به طور کامل شناسایی و برطرف کند و از بروز حوادث پیشگیری نماید.

رییس اتحادیه فروشندگان آسانسور و پله برقی خراسان رضوی گفت: نظارت بر استاندارد بودن آسانسورها برعهده اداره استاندارد است و همه تولیدکنندگان باید استانداردها را در محصولات خود لحاظ کنند.

وی به مشکل ساختمانهای قولنامه ای (مسکونی) و استاندارد نبودن برخی از آسانسورهای آن اشاره و بیان کرد: برخی ساختمانهای مستقر در حاشیه شهر مشهد، منطقه سیدی و شهرک طالقانی، قولنامه ای بوده و سند ندارند، که نصاب بدون رعایت بسیاری از موارد استاندارد، آسانسور را تنها نصب می کند، لذا برای دریافت استاندارد آسانسورهای این مناطق اقدام نمی شود و بر این اساس از ایمنی لازم برخوردار نیستند.

خبیری خاطرنشان کرد: پیش از این مجوزی از قوه قضاییه برای مهر وموم کردن آسانسورهای پرخطر و فاقد استاندارد گرفته شده بود، اما برخی از دستگاه های اجرایی با اتحادیه آسانسور و پله برقی خراسان رضوی همکاری نکردند و انجام این امر با مشکل مواجه شده است.

ضعف در استانداردهای ادواری آسانسورها

بعد از دریافت استاندارد اولیه برای آسانسور و دریافت پایان کار ساختمان، استاندارد دیگری نیز برای آسانسور مطرح است که باید هرساله تمدید شود تا از استاندارد بودن آسانسور ساختمان اطمینان حاصل شود، که این همان استاندارد ادواری است.

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی در تشریح دغدغه های این دستگاه در خصوص استاندارد آسانسورها، گفت: البته دستگاه قضایی استانداردسازی آسانسورهای مراکز عمومی را الزامی کرده است.

سیدمحمد سجادی افزود: نبود امکان شناسایی کل آسانسورهای نصب شده در مراکز عمومی استان و انجام نشدن اقدامات لازم توسط دستگاه های اجرایی و مدیران مراکز عمومی برای دریافت استاندارد ادواری آسانسورهای منصوبه، از مهمترین مشکلات این بخش است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر امکان مهر و موم آسانسورهای موجود در برخی مراکز عمومی نظیر بیمارستان‌ها، به سبب لزوم خدمات رسانی مستمر به بیماران، ممکن نیست و این موضوع وضعیت را دشوارتر می کند.

وی به اقدامات اداره کل استاندارد خراسان رضوی در خصوص بازرسی ها از آسانسورها اشاره و بیان کرد: در هفت ماهه نخست امسال چهار هزار و 150 مورد بازرسی از آسانسورهای استان انجام گرفته است.

سجادی اضافه کرد: همچنین در این مدت هزار و 379 مورد گواهینامه اولیه و هزار و 131 مورد گواهینامه ادواری در خصوص استاندارد آسانسورها در خراسان رضوی صادر شده است.

این در حالی است که مسوولان عقاید و نظرات مختلفی برای افزایش شاخص استانداردهای آسانسورها، به ویژه در دستگاه های اجرایی و اماکن عمومی ارایه می کنند.

دبیر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: همه دستگاه های اجرایی مکلف هستند اطلاعات آسانسورهای خود، به ویژه آسانسورهایی را که می‌خواهند نصب کنند، به اداره استاندارد ارایه دهند.

علی کبیر افزود: یکی از مشکلات عدم اجرای قانون، توجیه نبودن متولیان است، که ضروری است یک یا دو دوره آموزشی در حوزه استاندارد تجهیزاتی مانند آسانسور برای دارندگان آسانسور در اماکن عمومی برگزار شود و آنان مکلف به حضور در این دوره ها شوند یا بازرسی های دوره ای از سوی اداره کل استاندارد انجام گیرد، موثر خواهد بود.

مرتضی مدنی، مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز در این باره اطلاع رسانی به همه دستگاه های اجرایی اعم از بخش دولتی یا بخش خصوصی در خصوص استانداردهای ادواری آسانسورها را از سوی اداره کل استاندارد ضروری و یک اقدام پیشگیرانه در این زمینه دانست.

معاون اجرایی سازمان ترافیک شهر مشهد نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: این سازمان مسوولیت سرویس آسانسور پل های هوایی سطح شهر را برعهده دارد و هم اینک 85 درصد از این آسانسورها فعال هستند.

مهدی عظیمی افزود: وضعیت آسانسورهای پل های هوایی در شهر مشهد در مقایسه با سایر نقاط کشور مطلوب است و خیلی بد نیست.

وی اظهار داشت: در خصوص استاندارد ادواری آسانسورها نیز طبق قراردادی که با پیمانکاران منعقد می شود، آنان ملزم هستند استانداردهای ادواری را از اداره استاندارد به صورت سالانه دریافت کنند، اداره استاندارد هم بازرسی های خود از آسانسورها را براساس فهرستی که در سامانه ثبت می شود، انجام می دهد.

معاون اجرایی سازمان ترافیک شهر مشهد گفت: شرکت های پیمانکار آسانسور از زمانی که با آنها قرارداد بسته می شود، موظفند ظرف مدت 2 ماه برگه استاندارد آسانسور را به سازمان ترافیک تحویل دهند، در غیر این صورت، دستمزد آن شرکت پرداخت نمی شود.

 هر آسانسور باید دست کم سالی یک بار توسط کارشناس سازمان استاندارد مورد بازبینی قرار گیرد و در صورت نبود مشکلی در ایمنی و عملکرد آسانسور، استاندارد ادواری صادر می شود، که انجام به موقع سرویس و تعمیر دوره ای آسانسور تاثیر بسزایی در دریافت استاندارد ادواری آن دارد.

شاید دریافت گواهی استاندارد ادواری برای آسانسور از دید قانون اجباری نباشد، اما از نظر فنی ضروری است، و می طلبد مسوولان این حوزه راهکاری اندیشیده و دارندگان آسانسور، به ویژه برای اماکن عمومی را ملزم به دریافت استاندارد ادواری کنند

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/479925/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند

راز فرار رونالدو از سفر به آمریکا چیست؟

راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر فاش شد + فیلم