پیام خراسان

آخرين مطالب

به‌روز نشدن دستگاه‌های هواشناسی عامل بروز خطا در پیش‌بینی شرایط جوی اجتماعي

به‌روز نشدن دستگاه‌های هواشناسی عامل بروز خطا در پیش‌بینی شرایط جوی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره هواشناسی شهرستان بردسکن گفت: اگر تجهیز و به‌روزرسانی دستگاه‌های مختلف هواشناسی انجام نشود، امکان بروز خطا در پیش‌بینی درست و به موقع وضعیت هوا و شرایط جوی وجود دارد و حتی امکان بروز آن نیز افزایش می‌یابد.
جواد مصطفوی در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: بردسکن بعد از شهر مقدس مشهد دومین شهرستان استان بود که مجهز به ایستگاه خودکار هواشناسی شد که 15 سال از قدمت آن می‌گذرد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
وی عنوان کرد: تقریبا هر هشت سال یک‌ مرتبه نیاز است که ادوات و تجهیزات فنی و تخصصی هواشناسی به‌روزرسانی شود که می‌طلبد با توجه به شرایط اقلیمی و خاص هر منطقه این اقدام هرچه زودتر صورت گیرد.
رئیس اداره هواشناسی شهرستان بردسکن بر ضرورت تجهیز اداره هواشناسی بردسکن به امکانات و ادوات الکترونیکی هواشناسی از جمله سنسورهای سنجش دمای مختلف اعماق خاک و رطوبت خاک تاکید کرد و گفت: با توجه به وضعیت اعتبارات شهرستان برای تامین تجهیزات مورد نظر نیازمند مساعدت بیشتر مسئولان شهرستان و استان هستیم.
نیازمند تجهیزات به‌روز هواشناسی هستیم
وی افزود: به دلیل اینکه عمدتا اقتصاد شهرستان بردسکن و منطقه ترشیز بر پایه کشاورزی است، نیاز است برای اطلاع‌رسانی به موقع شرایط جوی مجهز به تجهیزات به‌روز هواشناسی باشیم.
مصطفوی افزود: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تخصصی برای کشاورزان، دامداران و دیگر کاربران نیز بتوانند از اطلاعات هواشناسی به موقع و درست استفاده کنند.
وی گفت: قطعا هنگامی که اطلاعات به موقع و سریع به دست کاربران نهایی که شامل کلیه مشاغل، اصناف و به‌ طور کلی شهروندان می‌شود، نرسد، این موضوع بعضا خسارت‌های غیر قابل جبرانی را برجای می‌گذارد.
رئیس اداره هواشناسی شهرستان بردسکن اضافه کرد: از ابتدای امسال 25 کارگاه آموزشی تخصصی برای آشنایی جامعه هدف با تاکید بر آموزش اطلاعات هواشناسی در پیشگیری از بروز خسارت‌ها در سطح شهرستان بردسکن به خصوص روستاها برگزار شده که خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی از سوی کشاورزان هم مواجه شد.
وی تاکید کرد: علی‌رغم کمبود نیرو اما در حد توان تلاش می‌کنیم با اطلاع‌رسانی به موقع و درست از بروز خسارت‌هایی که در بخش‌های مختلف به دلیل بروز بلایای طبیعی به منطقه وارد می‌شود، جلوگیری و پیشگیری کنیم.
2 بخش بردسکن فاقد ایستگاه هواشناسی کشاورزی است
وی با بیان اینکه اکنون شهرستان بردسکن مجهز به دستگاه‌های سنتی، الکترونیکی و خودکار هواشناسی است، گفت: بردسکن در منطقه‌ای قرار گرفته که از 99 پدیده هواشناسی، تمام آن در این شهرستان اتفاق می‌افتد و حوادث زیادی از قبیل رعد و برق، گرمازدگی، سرمازدگی، طوفان‌ها، گرد و خاک، بارش تگرگ، بروز سیل و. ‌.. ایجاد می‌کند. از همین رو لازم است توجه ویژه‌ای به این شهرستان از منظر توسعه تجهیزات هواشناسی شود.
رئیس اداره هواشناسی شهرستان بردسکن افزود: هر چند شهرستان بردسکن یکی از گرمترین نقاط استان است و از سویی بیشترین آمار کشاورزان شهرستان در بخش انابد و شهرآباد، از توابع این شهرستان، قرار دارد اما این 2 بخش فاقد ایستگاه هواشناسی کشاورزی است.
وی خاطرنشان کرد: لازم است با توجه به اهمیت ایستگاه هواشناسی کشاورزی برای پیشگیری از حوادث غیر مترقبه و آگاهی‌بخشی به کشاورزان و کاربران و همچنین درخواست‌های مکرر مسئولان محلی منطقه و نیز ظرفیت مجموعه بزرگ آستان قدس رضوی، ایستگاه هواشناسی کشاورزی در 2 بخش مزبور راه‌اندازی شود.
ضرورت راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی جاده‌ای در محور بردسکن به سبزوار
مصطفوی تصریح کرد: با توجه به کوهستانی بودن محور بردسکن به سبزوار و درخواست مسئولان شهرستان ضرورت دارد ایستگاه هواشناسی جاده‌ای در این محور نیز راه‌اندازی شود تا رانندگان در جریان وضعیت جوی این محور قرار گیرند.
وی تصریح کرد: بعضا در فصول پاییز و زمستان در این محور با کمترین بارش برف تصادفات و راه‌بندان اتفاق می‌افتد که می‌توان با نصب ایستگاه هواشناسی جاده‌ای در مناطق کوهستانی و گردنه‌ها از بروز چنین حوادثی جلوگیری کرد.
رئیس اداره هواشناسی شهرستان بردسکن تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم اطلاعات درست، به موقع و به‌روز را به دست کاربران نهایی برسانیم و از بلایای طبیعی جلوگیری کنیم، ایستگاه خودکار هواشناسی بردسکن نیازمند افزایش تعداد سنسورها و تجهیزات الکترونیکی و ارتقاء آن است.
بردسکن به 10 ایستگاه باران‌سنج احتیاج دارد
وی با بیان اینکه شهرستان بردسکن یک ایستگاه دیتالاگر در شهر انابد و پنج ایستگاه باران‌سنج سنتی در دهستان‌های درونه، دهان‌قلعه، خوشاب، جلال‌آباد و علی‌آباد کشمر دارد، اظهار کرد: حداقل در 10 نقطه دیگر شهرستان نیاز به نصب ایستگاه باران‌سنج احساس می‌شود که اعتبار راه‌اندازی آن حدود 2 میلیارد ریال است.
مصطفوی همچنین به وضعیت چارت سازمانی این اداره اشاره کرد و گفت: اکنون در حوزه اداری سه نیرو در اختیار داریم و پنج نفر نیز به عنوان متصدی ایستگاه‌های باران‌سنجی با این اداره همکاری می‌کنند که می‌طلبد با توجه به اینکه اداره هواشناسی بردسکن بیش از 15 سال فعالیت دارد، برای ارتقاء چارت سازمانی و نیروی انسانی آن اقدام شود.
بارندگی کاهش یافت
مصطفوی ادامه داد: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 19.6 میلیمتر بارش باران در شهرستان بردسکن ثبت شده که میزان مشابه سال زراعی قبل 3.1 میلیمتر و میزان مشابه دوره بلندمدت آن نیز 13.4 میلیمتر بوده است.
وی اظهار کرد: هرچند نسبت به مدت مشابه سال قبل 16.5 میلیمتر افزایش بارش داشته‌ایم ولی نسبت به دوره بلندمدت 6.2 میلیمتر از حجم بارش‌ها کاسته شده است.
رئیس اداره هواشناسی شهرستان بردسکن افزود: متوسط بارش‌ها در سطح استان از ابتدای سال زراعی امسال تاکنون 17.9 میلیمتر و میزان مدت مشابه سال قبل 7.9 میلمتر بوده است. همچنین میزان دوره بلندمدت بارش‌های شهرستان هم 22.2 میلیمتر است که در حال حاضر وضعیت بارندگی‌های امسال 4.3 میلیمتر کاهش را نشان می‌دهد.
وی گفت: باید توجه داشت سازمان هواشناسی نقشی اساسی در توسعه پایدار کشور ایفا می‌کند و در تمام بخش‌های مختلف به‌ ویژه سلامت پروازها در سطح فرودگاه‌های کشور، بخش صنایع و معادن، گردشگری، امنیت و سلامت غذایی، دامپروری و بخش کشاورزی جایگاه مهمی دارد.
مصطفوی تصریح کرد: اگر این تجهیزات به‌روزرسانی نشود، قطعا اطلاعات جوی مورد نیاز کشاورزان و بخش‌های مختلف با خطا و صحت کمتری ارائه خواهد شد.
در حال حاضر 12 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در سطح 28 هزار و 885 هکتاری کشتزارهای شهرستان بردسکن فعالیت دارند.
مرکز شهرستان 73 هزار نفری بردسکن در 273 کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.
بردسکن مرکب از سه بخش مرکزی، انابد و شهرآباد و دارای 197 روستاست که 38 هزار نفر از جمعیت شهرستان در این روستاها ساکن هستند.
انتهای پیام 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/480953/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان