پیام خراسان

آخرين مطالب

نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی، خیزشی برای یک تحول مقالات

نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی، خیزشی برای یک تحول
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- بی‌شک مسکن مهمترین نیاز هر خانوار است و براساس بررسی‌های طرح جامع مسکن، ایران تا پایان سال 1404 به ساخت حداقل 6 میلیون واحد مسکونی نیاز دارد و با توجه به اینکه قانون اساسی هم داشتن مسکن متناسب با نیاز را حق هر خانوار ایرانی دانسته، دولت خود را مکلف کرده است که زمینه پاسخگویی به این نیاز را فراهم کند.

نیاز به تولید مسکن ناشی از عواملی مانند تورم و افزایش اجاره بها، جلوگیری از افزایش قیمتها، عدم ناترازی بین عرضه و تقاضای مسکن در بازار و تقاضاهای جدید برای مسکن در نتیجه ازدواج ها، لزوم بازسازی خانه های موجود در بافتهای فرسوده و همچنین خانه های کم دوام مناطق روستایی، گسترش حاشیه نشینی و ... نشات می گیرد که باید به این نیاز پاسخ داده شود.

یکی از نیازهای اصلی حوزه مسکن، نیازسنجی در این بخش است، برآوردها حاکی از آن است که نیاز به مسکن استان خراسان رضوی، با جمعیتی که هشت میلیون نفر تخمین زده می‌شود، حدود 300 هزار واحد مسکونی یا کمی بیشتر از آن باشد که از این میزان بیش از 100 هزار مسکن تنها برای کلانشهر مشهد نیاز است.

حاشیه نشینی یکی از معضلات اصلی شهر مشهد است که بیش از 1.5 میلیون نفر جمعیت این شهر را شامل می شود و بسیاری از منازل ساخته شده در حاشیه شهر فاقد استانداردهای لازم هستند، از سوی دیگر از مجموع واحدهای روستایی استان خراسان رضوی، 330 هزار واحد غیرمقاوم و در برابر بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و همچنین خسارات ناشی از بارش برف و باران آسیب پذیر است.

براین اساس اجرای طرح نهضت ملی مسکن برای جبران تقاضاها و همچنین بازسازی خانه های کم دوام و غیراستاندارد در استان ضروری است و طبق برنامه ریزی انجام گرفته، قرار است در نهضت ملی مسکن بیشتر از آنچه برآوردها نشان می دهد، برای مردم خانه ساخته شود، که استان خراسان رضوی با سهم 10 درصدی از چهار میلیون واحدی که دولت سیزدهم باید در قالب نهضت ملی مسکن در مدت چهار بسازد، باید 400 هزار واحد مسکونی ابجاد کند.

مقدمات اجرای طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی از تابستان امسال کلید خورد و کار به واگذاری زمین و اجرای طرح رسید به طوری که از پاییز امسال هفته ای نیست که استاندار خراسان رضوی به شهری در این استان سفر نکرده و آیین قرعه کشی واگذاری قطعات زمین به ثبت نام شدگان این طرح را برگزار نکرده باشد، اقدامی که نور امید را در دل بسیاری از خانوارهای نیازمند مسکن و خسته از اجاره نشینی زنده کرده است.

برنامه قرعه کشی واگذاری زمین به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن از اواخر شهریور امسال به صورت هفتگی پیگیری شده است که تاکنون این قرعه کشی برای 2 هزار و 480 قطعه زمین در تایباد؛ هزار و 550 قطعه زمین در شهرهای جغتای، ریوش، قدمگاه، خرو و فریمان و نیز هزار و 98 قطعه زمین در شهر "کُندر" واقع در شهرستان خلیل آباد برگزار شده است.

همچنین 439 قطعه زمین در شهرستان بردسکن، چهار هزار و 290 قطعه زمین در شهرستان نیشابور، 2 هزار و 830 قطعه زمین در شهرستان تربت جام، 2 هزار و 78 قطعه زمین در شهرستان سبزوار، سه هزار قطعه زمین در شهرستان بجستان و هزار و 43 قطعه زمین در 83 روستای خراسان رضوی با قید قرعه به متقاضیان ساخت مسکن تعلق گرفته است.

نهضت ملی با 400 هزار واحد در 96 شهر خراسان رضوی

قانون جهش تولید و تامین مسکن (طرح نهضت ملی مسکن) مصوب 17 مردادماه 1400 یکی از برنامه‌های کلان دولت سیزدهم است که در آن دولت با تلفیق طرح «اقدام ملی مسکن» در طرح «نهضت ملی مسکن» و افزایش تسهیلات ساخت تا رقم 450 میلیون تومان، قصد دارد چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال بسازد و بانک‌ها نیز موظفند سالانه 360 هزار میلیارد تومان وام به این طرح اختصاص دهند.

از 96 شهر خراسان رضوی، هفت شهر بیش از 100 هزار نفر، 87 شهر کمتر از 100 هزار نفر جمعیت دارند و 2 شهر نیز در زمره شهرهای جدید هستند، که متولی پیگیری اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید و بالای 100 هزار نفر جمعیت اداره کل راه و شهرسازی و متولی پیگیری آن در شهرهای دارای کمتر از 100 هزار نفر جمعیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در تشریح وضعیت طرح نهضت ملی مسکن به خبرنگار ایرنا گفت: از سهم 400 هزار واحد مسکن استان 100 هزار واحد مسکونی در 2 هزار و 596 روستای استان با جمعیت بالای 20 خانوار ایجاد می شود، 60 هزار واحد در شهرهای بالای 100 هزار نفری شامل کاشمر، قوچان، تربت حیدریه، تربت جام، سبزوار و نیشابور و 60 هزار واحد نیز در 89 شهر کمتر از 100 هزار نفری استان ایجاد و باقی آن هم در مشهد و شهرهای جدید گلبهار و بینالود ساخته می شود.

جواد خدایی افزود: هدف‌گذاری طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید گلبهار، 50 هزار واحد است که تاکنون زمین 30 هزار واحد واگذار شده و کار ساخت آنها آغاز شده است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت مانند سبزوار، نیشابور و قوچان از طریق انبوه سازان و در قالب آپارتمانهای چندطبقه ساخته می شود اما اجرای این طرح در شهرهای کمتر از 100 هزار نفر و شهرهای جدید به صورت ویلایی و تک واحدی است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز گفت: این استان 96 شهر بزرگ و کوچک دارد که مشکلات مربوط به تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بیش از 70 شهر حل شده است و از مجموع 400 هزار واحد مسکن مورد نظر تامین زمین 230 هزار واحد از محل اراضی دولتی و تفاهم نامه ها با نهادهای مختلف، تامین زمین 100 هزار واحد در بخش روستایی و 70 هزار واحد از محل خودمالکی و بازآفرینی انجام می شود.

عباس یوسف زاده با بیان اینکه تاکنون بیش از 385 هزار نفر از شهرنشینان استان در این طرح ثبت نام کرده اند، گفت: تعداد واحدهایی که تاکنون تامین زمین برای آنها در قالب طرح نهضت ملی مسکن قطعی شده، 140 هزار واحد است که عملیات اجرایی 40 هزار واحد آغاز شده است.

وی اضافه کرد: شیوه ساخت 40 هزار واحد مسکونی مزبور به روش گروه ساخت توسط مردم و شیوه دیگر توسط انبوه سازان است که اکنون پیشرفت اجرایی آنها از مرحله پی کنی تا نازک کاری است به طوری که ساخت واحدها در شهرهای سبزوار، گناباد و فریمان به مرحله نازک کاری رسیده است.

وی بیان کرد: در شهر مشهد نیز طی تفاهمی که با آستان قدس رضوی انجام گرفت، 240 هزار مترمربع زمین در منطقه "سیدی" مشهد برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شد که در آنها واحدهای آپارتمانی سه تا 6 طبقه ساخته می شود، هم اکنون ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شهرک مهرگان مشهد در حال انجام است و در شهرک "پردیس انقلاب" سیدی در مرحله طراحی و گذراندن تشریفات اداری و قانونی قرار دارد.

دلیل انصراف 30 هزار نفر؟

در ابتدای شروع طرح نهضت ملی مسکن صحبت ها پیرامون بالا بودن سود تسهیلات و دوره بازپرداخت آن زیاد بود، اغلب بویژه دهکهای پایین جامعه استطاعت مالی برای بازپرداخت تسهیلات را نداشتند، از سوی دیگر با توجه به نرخ تورم و افزایش قیمها، تسهیلات و هزینه تمام شده ساخت واحدها در این طرح منطقی به نظر می رسد و نمی توان در این شرایط خانه ای با هزینه ای کمتر از این ساخت.

برخی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن دلایل متعددی برای ثبت نام یا عدم ثبت نام خود در این طرح عنوان کردند، برخی خانه سازی و پرداخت اقساط را بهتر از یک عمر اجاره نشینی که سال به سال به نرخ آن افزوده می شود، دانستند و شرایط طرح را پذیرفتند.

برخی دیگر مانند "حسین عباسپور" شهروند مشهدی پرداخت اقساط حدود هفت میلیون تومان در ماه را بالاتر از بضاعت خود خواند و گفت: کل درآمد من در ماه به 12 میلیون تومان نیز نمی رسد و پرداخت این میزان تسهیلات خارج از توان من است.

متقاضی دیگری به نام "رضا معلومی" نیز مراحل ثبت نام در سایت ویژه طرح نهضت ملی مسکن را گذر از هفت خوان رستم دانست و گفت: شرایط و مدارک زیادی از متقاضی در سایت درخواست کرده اند که جمع آوری آنها زمان بر و خسته کننده است، می توانند شرایط راحت تری در نظر بگیرند، در هر صورت کسی که نیاز به خانه دارد در این طرح شرکت می کند، چه نیازی به این همه مدرک برای اثبات اینکه فاقد خانه باشی، وجود دارد؟

شنیده ها از روستاییان شرکت کننده در این طرح نیز حاکی از آن است که افراد برای ثبت نام در سایت و گذراندن مراحل در بانک و سایر موارد دچار مشکل هستند، در هر صورت شرایط و امکانات در یک روستا به اندازه شهر آسان نیست که فرد بتواند از همه جزییات این طرح اطلاع داشته باشد و به راحتی مراحل دریافت وام و سایر موارد را پشت سر بگذارد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در خصوص شمار انصرافی ها و دلایل اقدام آنان گفت: تاکنون 385 هزار نفر از کل شهرهای خراسان رضوی در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که از این تعداد حدود 30 هزار نفر انصراف داده اند، ضمن اینکه از مجموع ثبت نامی های طرح در استان 281 هزار نفر واجد شرایط اولیه بودند که از این تعداد ثبت نام 98 هزار نفر نهایی و قطعی شده است.

محمدعلی منصوری افزود: علت عمده انصرافها از این طرح، اشتباه در انتخاب شهر مورد تقاضا بوده که به انصراف منجر شده و البته سپس دوباره وارد سامانه ثبت نام شده و شهر را اصلاح کرده اند، از دیگر دلایل انصراف به ترتیب می توان به ویرایش و تغییر محل اجرای پروژه یا شهر، عدم تمکن مالی در بازپرداخت تسهیلات بانکی، عدم احراز شرایط در زمان ثبت نام و نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه برشمرد.

به گفته معاون مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در آبانماه گذشته، رقم تسهیلات 450 میلیون تومانیِ طرح نهضت ملی مسکن در شورای پول و اعتبار تصویب شده است، براین اساس تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن شامل 400 میلیون تومان برای شهرهای بالای یک میلیون جمعیت، 350 میلیون تومان برای مراکز استان‌ها، 300 میلیون تومان برای سایر شهرهای کشور و 250 میلیون تومان برای مسکن روستایی در نظر گرفته شده است، لذا بیش از 60 درصد قیمت تمام شده واحدها از طریق تسهیلات تامین می شود.

محمود محمودزاده افزود: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، سود تسهیلات 18 درصد است و با استفاده از امکاناتی که صندوق ملی مسکن از طریق قانون جهش تولید در اختیار می‌گذارد، برای دهکهای درآمدی پایین وابسته به استطاعت و توان مالی آنان، بخشی از درصد سود تسهیلات از طریق صندوق تامین خواهد شد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: تا هفتم آبانماه امسال سه هزار و 316 میلیارد و 511 میلیون ریال تسهیلات بانکی توسط چند بانک در استان به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن پرداخت شده که بیشترین سهم از پرداختی‌ها مربوط به بانک مسکن بوده است

یوسف زاده بیان کرد: پرداخت تسهیلات از سوی برخی بانکها با تاخیر انجام شد زیرا اظهار می کردند که هنوز از تهران به آنها ابلاغ نشده است اما بعد از برگزاری شورای مسکن و تاکید استاندار، پرداخت تسهیلات از شهریور ماه سرعت گرفت.

مسکن ملی طرحی متفاوت از مسکن مهر

طرح مسکن مهر دولت نهم با اینکه تلاش کرد بخشی از نیاز مردم به مسکن را از طریق پرداخت تسهیلات و کمکهای دولتی جواب دهد، اما یک ایراد مهم داشت که تبعات آن تا سالها بعد دامنگیر دولتها بود و یکی از آنها استفاده از اراضی خارج از شهرها بود، زیرا این اراضی امکانات و تاسیسات زیرساختی آب، برق، گاز و راه و... نداشتند و هزینه های زیادی را بر دوش دولتها گذاشتند، به طوری که با اتمام بودجه آن، دولت بدهکار و طرح نیمه تمام باقی ماند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی پیش از این گفته بود که بین سه تا چهار هزار واحد باقیمانده طرح مسکن مهر در استان به طرح نهضت ملی مسکن منتقل شده‌اند که روند اجرایی آنها در حال انجام است.

در این راستا دولت در خراسان رضوی تلاش کرده تا حتی الامکان زمین های مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن را از میان اراضی بافت فرسوده و اراضی دولتی داخل شهرها تامین کند.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  به مسوولان دولتی توصیه کرد که اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بافتهای فرسوده شهرها، هزینه تمام شده احداث آنها را کاهش می دهد و مشکل آب و برق و گاز ندارند، بنابراین به وزارت راه و شهرسازی تاکید شده است به جای الحاق زمین های زراعی یا خارج از محدوده شهرها، بر این امر متمرکز شوند.

محمدرضا رضایی افزود: اگر واحدهای مسکونی در بافت فرسوده مشکلات حقوقی دارند، وزارت راه و شهرساز ی می تواند مشکل را حل و ساخت و سازهای فرسوده را تجمیع کند تا مردم با هزینه کمتری صاحب خانه شوند، به همین منظور اولویت ما اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین زمین در بافتهای فرسوده شهری است، نه اینکه زمینی خارج از محدوده شهر را به شهر الحاق کنیم که هزینه ساخت واحد افزایش یابد.

وی ادامه داد: طبق قانون جهش تولید مسکن، باید سالی یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود، در مقطعی بخشی از اجرای این طرح به تسهیلات بانکی متکی شد و وزارت راه و شهرسازی نقش پیمانکار به خود گرفته بود، در حالی که این وزارتخانه باید نقش راهبری و فرماندهی را در این طرح می داشت و بخش خصوصی، انبوه سازان و پیمانکاران ساخت و ساز را انجام می دادند.

رضایی اظهار داشت: طرح نهضت ملی مسکن باید به نحوی اجرا شود که زمین و تسهیلات بانکی به مردم تحویل داده شود و آنان خود نسبت به ساخت خانه اقدام کنند، این شرایط بهتر از آن است که وزارت راه و شهرسازی نقش پیمانکار داشته باشد و خانه بسازد.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: تاکید بر این است که انبوه سازان وارد طرح نهضت ملی مسکن شده و فراتر از کار پیمانکاری، نقش مشارکتی داشته باشند، به این معنا که منابع داخلی را تامین کنند و با دولت در کار مشارکت نمایند، بخشی از واحدهای تجاری یا واحدهای مسکونی در نظر گرفته شده در طرح را برای خود بردارند و باقی را در اختیار مردم که متقاضی مسکن هستند، قرار بدهند.

رضایی اظهار داشت: شرایط اجرای طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی به نسبت استانهای دیگر بهتر است زیرا رویکرد آنان واگذاری زمین به مردم و ساخت آن توسط مردم است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی نیز در این خصوص گفت: رویکرد ما در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن آن است که دولت هیچگونه تصدی‌گری نداشته باشد و خانه ها با مشارکت مردم ساخته شود و هم اکنون که زمین در عمده شهرهای با جمعیت زیر 100 هزار نفری استان به متقاضیان واگذار شده است آنان بدون مداخله ما در حال ساخت واحدها و دریافت تسهیلات از بانک هستند.

خدایی افزود: مردم به دلیل نیاز به مسکن و تعلق واخدها به خودشان، دقت و حساسیت بیشتری در ساخت آن به کار می برند در حالی که تصدی‌گری و مداخله دولت در ساخت واحدهای مسکونی می توانست در این زمینه مانع ایجاد کند.

وی بیان کرد: در تلاش هستیم تا به نیاز ثبت نام شدگان طرح نهضت ملی مسکن در هر شهر، در همان شهر پاسخ داده شود و خود را موظف می دانیم برای هر بدون خانه ای مسکن بسازیم و روشهایی متفاوت از گذشته برای خانه دار شدن آنان به کار ببریم.

مشارکت بسیج در مسکن‌سازی

نمونه ای از جلب مشارکتها فارغ از تصدی گری دولت برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن را می توان در مشارکت بسیج سازندگی در استان دید، به نحوی که رییس بسیج سازندگی خراسان رضوی در این باره به ایرنا گفت: بسیج سازندگی و گروههای جهادی استان ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در این استان را تاکنون 50 درصد پیش برده اند.

داریوش کوکبی افزود: در طرح نهضت ملی مسکن، 40 هزار واحد برای محرومان در مدت 2 سال در کشور ساخته می‌شود که سهم خراسان رضوی 2 هزار و 400 واحد است، این طرح با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بسیج سازندگی و بخش محرومیت زدایی بسیج در حال اجراست.

وی اظهار داشت: کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی تاکنون هزار و 786 مددجوی نیازمند را شناسایی کرده و کار ساخت هزار و 450 واحد برای آنان شروع شده و پیشرفت اجرایی واحدها به 50 درصد رسیده است.

صنعتی سازی، خواسته کارشناسان از مجریان طرح نهضت ملی مسکن

یکی از ضعف‌های بخش ساخت ‌و ساز در کشور استفاده از شیوه‌های منسوخ شده و سنتی است. امروز بخش کمی از ساختمان سازی کشور با استفاده از روش‌های صنعتی اجرا می‌شود که قابل‌ قبول نیست، از این رو سنتی‌ سازی انبوه‌ سازان و سازندگان یکی از نقاط ضعف اساسی نهضت ملی مسکن است و این وضعیت ورود فناوریهای نوین به عرصه ساختمان سازی را از سوی مسوولان امر، ضروری کرده است.

یک کارشناس و عضو انجمن سازه های فولادی و دبیر کل انجمن مدیریت کسب و کار ایران گفت: ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال کار بزرگی است که باید برای استحکام بنا در این حوزه، صنعتی سازی در اولویت کار مجریان طرح قرار گیرد.

محمدرضا انبیایی افزود: تنها پنج درصد از ساختمانهای ایران صنعتی ساخته می شود، در حالی که در دیگر کشورهای دنیا، صنعتی سازی ساختمانها به 40 درصد از کل ساختمانها رسیده است.

وی اظهار داشت: ایران در صنعتی سازی در نسلهای سه یا چهار این بخش قرار دارد در حالی که صنعتی سازی در سایر کشورها در نسلهای هشت یا 9 است و از فناوریهای قوی تری بهره می گیرند، عمر ساختمانها در کشور ما 30 سال است به این معنا که ساختمانها را برای 30 سال می سازند در حالی که در سایر کشورهای دنیا با صنعتی سازی عمر آن را تا 50 سال افزایش می دهند، لذا صنعتی سازی عمر ساختمان را بیشتر کرده و هزینه های ساخت را کمتر می کند.

وی بیان کرد: صنعتی سازی در واقع ترکیبی از سازه های فولادی و سازه های بتنی است، اینکه گمان کنیم سازه های بتنی ارزانتر تمام می شود، چنین چیزی نیست، در برخی طراحی ها، سازه های فولادی ارزانتر از سازه بتنی تمام می شود، اینکه چه نوع سازه ای اعم از فولادی یا بتنی به کار برده شود، بسته به منطقه ای دارد که مسکن در آن ساخته می شود و شرایط و وضعیت آب و هوایی آن دارد.

دبیرکل انجمن مدیریت کسب و کار ایران گفت: اشکال اساسی که وجود دارد، آن است که به زعم جامعه اگر سازه بتنی در ساختمان سازی مورد استفاده قرار گیرد، ارزانتر از سازه فولادی تمام می شود، اما توجه به مساله اقتصادی یک جنبه از ساختمان سازی است در حالی که باید یک ساختمان را به بهترین شکل و بادوام و صنعتی ساخت و از سازه بهتر و سالم تری استفاده کرد.

انبیایی خاطر نشان کرد: در بسیاری از کشورها هنگام استفاده از سازه های بتنی در ساختمان سازی، از ضوابطی بهره می گیرند که برای حفاظت ساختمان در برابر آتش مناسب است، اما اگر قرار باشد این ضوابط در مورد سازه های بتنی در کشور ما به طور کامل رعایت شود، حتما هزینه استفاده از سازه های بتنی در ساختمان گرانتر از سازه های فولادی تمام می شود، در حالی که در کشور ما بخشی از این ضوابط رعایت نمی شود.

دبیرکل انجمن مدیریت کسب و کار ایران گفت: بدون ایجاد تحول در ساختمان سازی و تلاش برای صنعتی سازی آن، ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال به راحتی امکان پذیر نیست.

طرح نهضت ملی مسکن، یک تیر و دو نشان برای بازار مصالح ساختمانی

بازار مصالح ساختمانی مدت زیادی است که در رکود به سر می برد، بی شک طرح نهضت ملی مسکن می تواند این بازار و بسیاری از کسب و کارهای وابسته به آن را از رکود خارج سازد.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پیش از این از تشکیل کارگروه فولاد و سیمان برای تکمیل زنجیره تامین مصالح ساختمانی طرح نهضت ملی مسکن خبر داده و گفته بود که در اجرای بهینه طرح نهضت ملی مسکن، مرکز تحقیقات ، شناسایی، معرفی و عرضه فناوری‌های نوین را در دستور کار قرار داده است و کارگروه مشترک مزبور بین وزارتخانه‌های صمت و راه وشهرسازی تشکیل می‌شود.

محمدمهدی حیدری افزوده بود: در عین حال توجه به کیفیت تاسیسات ساختمانی اعم از لوله، اتصالات و ... در دستور کار است که در این خصوص ترویج عرضه محصولات دارای گواهینامه فنی در حال عملیاتی شدن بوده و چندی است مرکز تحقیقات با برخی از کارخانجات وارد مذاکره شده است.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد  رونق کسب و کار فروشندگان مصالح ساختمانی را منوط به رونق صنعت ساختمان بویژه عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن و همچنین گرم‌شدن هوا دانست و گفت: قیمت اغلب مصالح ساختمانی در بازار این شهر بیشتر به دلیل رکود صنعت ساختمان، از سال 1400 تاکنون افزایشی نداشته و تقریبا ثابت مانده است.

غلامرضا سلطانی افزود: قیمت اقلامی مانند شن و ماسه، آجر و موزاییک در بازار مشهد طی یکسال گذشته تقریبا ثابت مانده و در این مدت فقط قیمت سیمان در مقطعی از تابستان به دلیل قطع برق کارخانجات نوسان داشته است.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد گفت: با آغاز فصل زمستان صنعت ساختمان سازی دچار رکود می شود و این موضوع تاثیر مستقیمی بر روی فروش مصالح ساختمانی دارد، هم اکنون با شروع فصل سرما و کوتاه شدن روزها، عملیات ساختمانی نیز کمتر شده و به تبع آن بازار مصالح ساختمانی نیز راکد است.

نظارت بر طرح مسکن به صورت مانیتورینگ

یکی از جنبه های مثبت طرح نهضت ملی مسکن که برای اولین بار در خراسان رضوی اجرا شده، راه اندازی سامانه مانیتورینگ نظارت بر روند اجرایی این طرح بوده که در این استان عملیاتی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در این باره   گفت: این سامانه، نظارت بر عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن در مناطقی را که این طرح در حال اجراست، نظیر شهرک مهرگان مشهد، شهرستانهای نیشابور و سبزوار بر عهده دارد.

یوسف زاده اظهار داشت: استقرار سامانه نظارت بر عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن بنا به لزوم و اهمیت پایش همه ذینفعان و مداخله‌گران در این طرح به منظور تسهیل و تسریع فرآیندهای عملیاتی به صورت آزمایشی به اجرا درآمده است، که در مرحله بعدی راه اندازی این سامانه، پایش عملکرد پیمانکاران، ناظران، دستگاه‌های خدماتی و غیره به صورت برخط انجام می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: تدوین ساختار داشبوردهای مدیریتی به تفکیک پیمانکاران و مشاوران، تهیه و تنظیم شیوه‌نامه‌ها و دریافت مدون برنامه‌های زمانبندی پیمانکاران، ساختار اجرایی پروژه‌ها، کنترل قیمت تمام شده، نیازمندی‌ های مصالح و تجهیزات از دیگر مواردی است که برای بهتر اجرا شدن طرح نهضت ملی مسکن در این استان پیگیری می شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/481498/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قتل مادر در اثر بدگویی‌های پدر معتاد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان مشهد اختصاص یافت

دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس ایجاد شد

نصب 13 هزار کنتور هوشمند برق در خراسان رضوی

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اختصاص 50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد

رشد 10 درصدی حمل بار و کالا در جاده‌های استان قزوین

اجرای مانور لحظه صفر نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر بردسکن در حوادث جاده‌ای

بردسکن میزبان سیزدهمین همایش ورزش‌های پهلوان زورخانه‌ای

نقص سیستم آب پاش منجر به اتفاقی در رژه روز ارتش مشهد شد

ذخیره‌سازی 140 هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

ماجرای ماشین آب‌پاش در رژه روز ارتش مشهد چه بود؟

معرفی پوشش ایرانی-اسلامی به خارج از مرز‌های ایران

رژه اقتدار نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی در روز ارتش

شورای فعالان تربیتی در خراسان شمالی تشکیل شود

نماینده بسکتبال خراسان شمالی حریف خود را شکست داد

مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است

سرلشکر سلامی: تجهیزات نوین ارتش حاصل خلاقیت‌های این نهاد است

اولین جلسه ستاد مردمی اربعین حسینی ویژه اتباع

تکمیل طرح رانش محور ماربره به صالح آباد در گرو تخصیص اعتبار

اتفاق عجیب در رژه روز ارتش مشهد / فراجا عذرخواهی کرد + فیلم

معرفی اعضای جدید انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد

نمایندگان صدای واحد اولویت های عمرانی خراسان رضوی باشند

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

چهار سال پس از خطای پیکفورد روی فن دایک؛ داور جنجالی بار دیگر قاضی دربی مرسی‌ساید

کشف میلیاردی کالای قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

احداث مجتمع فرهنگی، رفاهی در محور راور_دیهوک

برگزاری پنجمین اجلاسیه نماز دانش آموزی در بیرجند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

روزنامه عربستانی : منطقه تاب تحمل تنش‌های بیشتر را ندارد/ ایران این بار منتظر نخواهد ماند

فعالیت 254 آزمایشگاه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

علت حادثه امروز مراسم رژه ارتش در مشهد چیست؟

75 درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است

آمادگی یگان‌های نظامی و انتظامی در خراسان شمالی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی از گلایه مندی کشاورزان استان از افزایش قیمت کودهای شیمیایی در آغاز سالجاری خبر داد

افزایش 37 درصدی احداث، بهسازی و روکش آسفالت راه های فرعی و روستایی خراسان شمالی

هزینه‌های فوتبال پایه برای اولین بار در دولت سیزدهم رایگان شد

آغاز بارش‌های رگباری در خراسان رضوی/افزایش دما تا اوایل هفته آینده در استان ماندگار است

متهم به عرضه برنج تقلبی در مشهد به بیش از 49 میلیارد ریال محکوم شد

کشف بیش از 100 کیلو تریاک جاسازی شده در بار خیار

اختتامیه پویش ملی «خدا میگه» در مشهد برگزار شد

خسارت 78 میلیارد ریالی تخلفات صید و شکار به محیط زیست خراسان رضوی

(ویدئو) نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در «جنگل آسفالت»!

ذخیره‌سازی 140 هزار مترمکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

ببینید | عملیات‌های جدید مقاومت فلسطین در غزه با پیام درود برای ایران

عذرخواهی در پی حادثه امروز در رژه ارتش در مشهد