پیام خراسان

آخرين مطالب

تماس‌هایی که فرصت‌ کمک‌رسانی را می‌سوزانند مقالات

تماس‌هایی که فرصت‌ کمک‌رسانی را می‌سوزانند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- نقش حیاتی اورژانس در موضوع امدادرسانی بر کسی پوشیده نیست، اما هنوز هستند افرادی که با برقراری تماس های غیر اورژانسی، مزاحمت‌هایی را برای فعالان این سازمان خدمت رسان ایجاد کرده و با این کار فرصت طلایی امدادرسانی به بیماران اورژانسی و یا حادثه دیدگان را می سوزانند.

بنا بر اعلام مرکز پاسخگویی اورژانس 115، آمار تماس‌های مزاحم در سال های اخیر افزایش یافته است که این وضعیت، فرایند امدادرسانی به بیماران نیازمند را با مشکلات اساسی همراه کرده است.

از سوی دیگر طبق گفته مسوولان مرکز اورژانس و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تماس‌های مزاحم و نامرتبط بیش از نیمی از مراجعات تلفنی اورژانس را به خود اختصاص داده است که علاوه بر گلایه‌مندی مراکز پاسخگویی اورژانس، موجب کاهش شانس امدادرسانی به بیمارانی می‌شود که در بسیاری از موارد نیازمند دریافت کمک فوری هستند.

به گفته کارشناسان طی سال‌های اخیر با شیوع کرونا، تعطیلی مدارس و مجازی شدن کلاس‌ها و نیز دسترسی بیشتر دانش‌آموزان به تلفن همراه، مزاحمت‌های تلفنی اورژانس 115 نیز نسبت به قبل رشد قابل توجهی داشته است و بنا بر اطلاعات ثبت شده، بیشترین مزاحمت‌ها هم از سوی همین گروه سنی صورت گرفته است.

بیش از 1500 تماس مزاحم و نامربوط در روز

مسوول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: در هفت ماهه نخست امسال 25 هزار و 390 تماس مزاحم با اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد برقرار شده که این عدد نسبت به مدت مشابه پارسال، که 23 هزار و 626 تماس مورد بوده، رشد 7.46 درصدی داشته است.

محمد علیشاهی افزود: در این بازه زمانی 325 هزار و 483 تماس نامرتبط با اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد برقرار شده که این عدد نیز نسبت به زمان مشابه پارسال که 308 هزار و 396 تماس نامرتبط بوده، رشد 5.54 درصدی را نشان می دهد.

وی ادامه داد: باتوجه به افزایشی بودن تماس‌های مزاحم و نامرتبط در هفت ماهه نخست امسال، میزان ماموریت‌های انجام شده این مرکز ثابت بوده است به طوری که امسال 197 هزار و 471 مورد ماموریت انجام شده که این عدد در مدت مشابه سال گذشته 197 هزار و 482 ماموریت بوده است.

وی اظهار داشت: کل تماس‌هایی که امسال با اورژانس برقرار شده، کاهشی بوده است و امسال 699 هزار و 46 تماس معادل میانگین روزانه سه هزار و 236 در روز و پارسال 745 هزار و 786 تماس، معادل سه هزار و 453 تماس به صورت میانگین در روز برقرار شده است که بیش از هزار و 500 مورد آن تماس های نامربوط و مزاحم بوده است.

شیوع کرونا و افزایش تماس‌های مزاحم

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: عواملی چون شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت مجازی و قرار دادن گوشی همراه در اختیار دانش آموزان، کودکان و نوجوانان بدون ارائه آموزش استفاده صحیح از آن و اقدام به انجام تماس‌های مزاحم با اورژانس در اوقات بیکاری، سبب افزایش تماس‌های مزاحم اورژانس در دو سه سال اخیر شده است.

دکتر علی یزدانی با بیان اینکه قبل از شیوع کرونا، بیشترین مزاحمت تلفنی از دکه‌های تلفن صورت می‌گرفت، افزود: اکنون بیشترین این مزاحمت‌ها از طریق تلفن‌های همراه صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بیشترین مزاحمت های تلفنی مربوط به رده سنی کودکان با مواردی همچون زدن حرف‌های نامربوط و یا درآوردن صدا همراه است اما این مزاحمت‌ها در نوجوانان 12 تا 14 سال با درخواست ماموریت‌های کاذب صورت می‌گیرد که این مساله به حوزه فوریت‌ها، آسیب بسیاری رسانده است چرا که اعزام آمبولانس در ماموریت‌های کاذب، سبب کاهش امکان خدمت‌رسانی به افراد مستحق امدادرسانی شده و جان افراد را به خطر می اندازد.

لزوم آموزش کودکان در خانواده ها و افزایش برخوردهای قانونی

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه 2 عامل آموزش فرزندان در خانواده و برخوردهای قانونی با مزاحمان در کاهش مزاحمت‌های تلفنی موثر است، گفت: خانواده‌ها باید نحوه استفاده درست از تلفن همراه و عدم تماس نامرتبط و مزاحمتی به اورژانس را به فرزندان خود آموزش دهند که این امر می‌تواند در کاهش و پیشگیری از تماس‌های مزاحم، موثر باشد.

وی افزود: روش دیگر تقویت بخش حقوقی و اجرای قانون است به این صورت که با هماهنگی دادستانی و مخابرات، خط تلفن افرادی که مزاحمت ایجاد می‌کنند و تعداد مزاحمت هایشان زیاد است قطع شود و دیگر به کد ملی آنان، خط تلفنی تعلق نگیرد.

دکتر یزدانی با اشاره به اینکه در برخی ازین گونه موارد خانواده‌ها مراجعه کرده و با این ادعا که فرزندشان تلفن آنان را بدون اجازه برداشته و تماس گرفته است، تقاضای وصل مجدد خط تلفن را داشته‌اند، ادامه داد: مردم بدانند که مسوول حفظ و نگه‌داری خط تلفن، صاحب خط است، پس دیگر نمی‌تواند ادعا کند که فرد دیگری از خط وی تماس گرفته و مزاحمت ایجاد کرده است.

وی گفت: قطع خطوط تلفن افراد مزاحم تنها به دلیل حفظ جان مردم صورت می‌گیرد، چرا که تماس‌های مزاحمتی سبب کاهش توان عملیاتی، ایجاد خستگی در پرسنل و کادر فوریت ها و افزایش تعداد پشت خطی‌های نیازمند دریافت خدمات امدادرسانی، می‌شود.

تماس های مزاحم و هدررفت 75 ثانیه‌ای زمان

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در این مرکز بین هشت تا 10 نفر کارشناس در هر نوبت کاری حضور دارند و تماس‌های تلفنی اورژانس 115 را پاسخ می دهند و اگر همزمان 10 نفر تماس بگیرند نفر یازدهم مجبور است پشت خط بماند تا یکی از خطوط آزاد شود و در این شرایط مزاحمت تلفنی سبب اشغال خطوط و پشت خط ماندن بیماران بدحال و نیازمند خدمت‌رسانی می شود.

دکتر یزدانی افزود: به طور متوسط هر تماس مزاحم از زمان وصل شدن و مشخص شدن مزاحمت تا قطع آن 60 تا 90 ثانیه زمان می گیرد، که این زمان برای کسی که پشت خط در انتظار است تا زنگ زنده و حادثه‌ واقعی را اعلام کند، زمان بسیاری است.

وی ادامه داد: بنابراین هرچه خطوط تلفن اورژانس آزادتر و در اختیار بیماران و مصدومان باشد، قطعا میزان بروز خطر و اتفاقات ناگوار برای بیماران و مصدومان کمتر خواهد شد.

تماس‌های نامرتبط با حوزه امداد و ایجاد آسیب‌های جدی

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پس از تماس‌های مزاحم، تماس‌های نامرتبط نیز به شبکه اورژانس و پاسخ‌دهی ما آسیب بسیاری وارد می‌کند اما متاسفانه برخی شهروندان و زائران برای پرسیدن نشانی مراکز درمانی و داروخانه‌ها، نحوه مصرف داروها و چگونگی تهیه دارو، ثبت شکایت و یا گاه با شماره‌گیری اشتباه با اورژانس، موجب مشغول شدن خطوط می‌شوند.

دکتر یزدانی افزود: حتی در برخی از این تماس‌ها، که افراد سووالات نامرتبط را مطرح کرده و کارکنان اورژانس به دلیل عدم اطلاع از پاسخ آن و یا اجازه نداشتن برای ورود و اظهار نظر در خصوص مسائل دارویی و نحوه و میزان مصرف داروهای پزشکان، با برخوردهای نامناسبی از سوی تماس گیرنده مواجه می شوند که این باعث کاهش انگیزه و روحیه خدمت در همکاران می‌شود.

وی با بیان اینکه کاهش حتی یک تماس نامرتبط با اورژانس بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: با وجود فناوری و دسترسی افراد به اینترنت، آنان می‌توانند پاسخ بسیاری از مسائل خود در حوزه بهداشت و درمان، نشانی مراکز درمانی و داروخانه‌ها را جست‌وجو کرده و یا با مراجعه به سامانه‌ها و سایت‌های مختلف و یا پزشک، از نحوه مصرف داروی تجویزی اطلاع حاصل کنند.

این مسوول با بیان اینکه عنوان حوزه کاری ما "فوریت‌های پزشکی" است که بسیاری از مسائل و موارد مشمول آن نمی شود، گفت: فوریت‌ پزشکی یعنی اینکه وقتی واقعا جان یک انسان در خطر است باید با تلفن 115 تماس گرفته شود.

دکتر یزدانی افزود: هر کس پیش از تماس با اورژانس، باید از خود بپرسد که آیا اکنون جان کسی در خطر است و با تماس من جان یک انسان بیمار یا مصدوم نجات پیدا می کند؟ و یا اینکه می تواند درخواست و نیاز خود را از منابع دیگری پاسخ بگیرد.

وی گفت: خوشبختانه تا کنون مورد فوتی بخاطر تماس‌های مزاحم و نامرتبط با اورژانس 115 دانشگاه علوم پزشکی مشهد ثبت و گزارش نشده است، اما باید در نظر داشت در بازه‌هایی از سال و در ایام و مناسبت های خاص مانند عید نوروز، دهه پایانی ماه صفر، اربعین حسینی و شهادت امام رضا(ع)، که حجم کاری و ماموریت و تماس با اورژانس زیاد است، از تماس‌های مزاحم و نامرتبط خودداری شود تا فرصت امدادرسانی به بیماران و حادثه دیدگان واقعی از دست نرود.

عدم آموزش کودکان در خانواده، جامعه و فضای آموزشی

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ریشه مشکل مزاحمت‌های اورژانس را سه عامل خانواده، فضاهای آموزشی و عدم توجه به آموزش‌های همگانی در جامعه دانست و گفت: خانواده و والدین باید از سنین کودکی به فرزندان خود در خصوص فواید و خطرات وسایلی که در اختیارشان قرار دارد و روش‌های درست استفاده از آن آموزش بدهند که در این خصوص نیز باید فرهنگسازی صورت گیرد.

دکتر یزدانی افزود: فضاهای آموزشی که کودکان بیشتر در معرض آموزش هستند، آموزش و پرورش، مهدهای کودک‌ و مدارس می‌توانند با ارائه یک آموزش پنج تا 10 دقیقه‌ای در خصوص نحوه و زمان تماس با مراکز امدادی، به کاهش تماس های مزاحم و نامرتبط در این حوزه کمک کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز از تماس‌های مزاحم و نامرتبط با اورژانس 115 به عنوان مشکلی کشوری یاد کرد و گفت: مزاحمت‌ها و تماس‌های نامرتبط توسط 2 گروه از افراد به صورت آگاهانه و یا ناآگاهانه صورت می‌گیرد.

دکتر شاپور بدیعی افزود: در مزاحمت آگاهانه، فرد از روی عمد و به قصد ایجاد مزاحمت با اورژانس تماس گرفته و با بیمارنمایی و تمارض، تقاضای امدادرسانی می کند که با این کار سبب ایجاد ماموریت‌های کاذب، اختلال در شبکه امداد، اشغال خطوط و نیز فرسایش و ایجاد هزینه برای آمبولانس‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: در تماس‌های ناآگاهانه و نامرتبط، افراد از روی عدم آگاهی و ندانستن شماره، و یا برای پرسیدن نشانی مراکز درمانی و داروخانه‌ها، دریافت اطلاعات دارویی و یا ثبت شکایت در حوزه بهداشت و درمان، با اورژانس 115 تماس می‌گیرند که این امر نیز سبب اشغال خطوط، از دست دادن زمان و کاهش کیفیت امدادرسانی می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: رفع این چالش نیازمند فرهنگ‌سازی است و اصحاب رسانه می توانند در این خصوص با اطلاع‌رسانی در خصوص حیطه کاری و فعالیت اورژانس و اینکه افراد در چه زمانی مجاز به تماس با شماره 115 هستند، به کاهش و رفع این موضوع کمک کنند.

دکتر بدیعی افزود: ریشه این مشکلات، ضعف اطلاع رسانی و آگاهی مردم در خصوص اهمیت حوزه اورژانس 115 و فوریت‌های پزشکی و ناآشنایی با سامانه‌های مختلف برای دستیابی به پاسخ برخی نیازها است که نیازمند فعالیت بیشتر در حوزه اطلاع رسانی و فرهنگسازی است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/481543/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راز 50 فقره سرقت در سینه «نقابداران بی‌قرار»!

حضور سرمربی ایتالیایی تیم ملی والیبال در حرم امام رضا(ع)

به گزارش روابط عمومی آموزش و مروزش خراسان رضوی مصطفی اسدی مدیرکل آموزش و پرورش استان در حاشیه نشست شورای معاونان آموزش و پرورش خراسان رضوی از فعالان حوزه روابط عمومی و رسانه استان تقدیر و تجلیل کرد.

درخواست نتانیاهو برای ترک زودهنگام جلسه دادگاه به دلیل مسائل امنیتی

اعلام گل اوسیمن توسط دخترش از بلندگوهای ورزشگاه گالاتاسرای

اشک‌های تلخ فرانچسکو فاریولی پس از ناکامی آژاکس در قهرمانی اردیویسه

زمان برای ستاره ناکام رئال تمام شد

تکلیف قهرمان ایتالیا جمعه شب معلوم می‌شود

یک برخورد سفت و سخت در فوتبال که موجب بیهوشی هر دو بازیکن شد

اولین فهرست آنچلوتی؛ بازگشت دو ستاره به سلسائو

گلزنی برادر یامال و خوشحالی فرزند رافینیا به سبک پدرش

تغییر سرنوشت لالیگا؛ قهرمانی مقتدرانه رئال!

توافق نهایی استقلال با پنج بازیکن تاثیرگذار

وزش بادهای گردوغبارزا در خراسان‌رضوی شدت می‌گیرد

دوربرگردان تقاطع سه‌سطحی شهیدفهمیده مشهد به بهره‌برداری رسید

اقدام عجیب یک شهروند در محله طلاب مشهد

آغاز اعزام 5 هزار زائر گلستانی به سرزمین وحی از اول خرداد

خودرو‌های تحویل 1403 مشمول افزایش هزینه دیون دولتی نمی شوند

هوا در خراسان جنوبی گرم‌تر می‌شود؛ احتمال وقوع گردوخاک

سم‌پاشی شبکه‌های فاضلاب شهری برای کنترل حشرات موذی

در چنین روزی چلسی مقابل چشم هواداران بایرن، قهرمان لیگ قهرمانان شد

شهادت وینیسیوس در دادگاه علیه اتلتیکو

سرنوشت قهرمانی سری‌آ به هفته پایانی کشیده شد

به مناسبت تولد آندرآ پیرلو اسطوره فوتبال ایتالیا

اینتر جام را تقدیم کرد؛ در انتظار معجزه بزرگ!

تماس فوری ژابی برای تمدید اسطوره

بیانیه عجیب اتلتیکو علیه ستاره آرژانتینی

خداحافظی مامارداشویلی با هواداران در آخرین بازی خانگی‌اش با پیراهن والنسیا

خاویر ماسکرانو: خبر تمدید قرارداد مسی به زودی اعلام می‌شود

هشدار هواشناسی خراسان‌ رضوی؛ شهروندان با ماسک تردد کنند!

گزارش تحلیلی فکر اقتصادی/ بیمه دی حامی سرمایه گذاری برای تولید با کمترین ریسک در سال 1404

قاضی‌زاده هاشمی:بودجه اختصاصی به فدراسیون فوتبال 150 میلیارد تومان شد

قاضی‌زاده: پیگیری‌می‌کنم اجاره ورزشگاه‌امام‌رضا برای تیم‌ملی به‌حداقل‌برسد

داور محروم در ایران قاضی رقابت بین المللی شد

سیره آیت‌الله قاضی در بیان آیت‌الله کشمیری/ سید علی قاضی با چه عملی به این مقام رسید؟

کشف راز ژنتیکی گربه‌های نارنجی

به مناسبت سالروز شهادت آیت الله رئیسی و همراهانش محفل شعر با عنوان "دلم سوخت" در اردبیل برگزار شد

شهید رئیسی سراسر خدمت و اخلاص بود

سخنگوی صنف جایگاه‌داران: برای جایگزینی کارت سوخت با کارت بانکی فعلا منتظر باشید

انتقاد مرغداران از افزایش 4 درصدی قیمت تخم مرغ

ستاد توسعه زنجیره ارزش گوهرسنگ‌ها در خراسان جنوبی راه‌اندازی می شود

دانشگاه‌های ملی مهارت، حلقه اتصال علم، صنعت و اشتغال هستند

🎬روابط عمومی؛ هنر مردم‌داری و ایجاد ارتباط مؤثر با مردم

🎬 پایان باشکوه یک رقابت نوآورانه

سم‌پاشی در 11 هزار منهول شبکه فاضلاب شهر بیرجند آغاز شد

حضور سرمربی چادرملو در تمرینات اینتر

کاهش گره‌های ترافیکی مشهد با افتتاح دوربرگردان شهیدفهمیده و اجرای 18 پروژه عمرانی

گزارش تحلیلی طلانیوز/ درخشش بیمه دی در ارزیابی‌ها؛ هوشمندسازی، موتور محرک تحول در صنعت بیمه

افزایش 150 میلیاردی بودجه فدراسیون فوتبال/ قاضی‌زاده هاشمی: وزارت ورزش و فدراسیون اتومبیلرانی باید پاسخگوی اتفاق رخ داده در پیست آزادی باشند

قاضی زاده هاشمی: بودجه خوبی در اختیار فدراسیون فوتبال قرار گرفته است

ویکی پدیاجستجو