پیام خراسان

آخرين مطالب

بیش از 40 درصد محصولات صنعتی خراسان رضوی صادراتی است اقتصادي

بیش از 40 درصد محصولات صنعتی خراسان رضوی صادراتی است
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- علی غفوری‌مقدم در خصوص میزان مبادلات تجاری خراسان رضوی طی سال جاری اظهار کرد: در حوزه تجارت خارجی چند رویکرد متفاوت نسبت به سال گذشته که نتایج خوبی هم داشته را دنبال کرده‌ایم. رویکردهای مدنظر در حوزه تجارت خارجی برگرفته از سیاست دولت در حوزه سیاست خارجی است. اولین سیاست دولت در این بخش توسعه تعاملات تجارت خارجی با کشورهای همسایه و منطقه است که برای مدیریت تجارت خارجی 15 کشور هدفگذاری شده است. بر این اساس اولویت توسعه تجارت خارجی خراسان رضوی گسترش روابط تجاری با این 15 کشور است.

وی افزود: در سال جاری خراسان رضوی چند استراتژی در حوزه تجارت خارجی را دنبال کرده که در راستای سیاست‌های سازمان توسعه تجارت ایران است. اولین استراتژی حفظ بازارهای هدف است. همچنین استراتژی دوم توسعه بازارهای موجود است. طبیعتا نباید به یکسری بازارهای محدود متکی بود و لازم است کشورهای جدیدی را در حوزه تجارت خارجی مورد شناسایی قرار داد؛ لذا سعی بر آن است تا استراتژی نفوذ را جهت شناسایی بازارهای جدید در این 15 کشور و همچنین کشورهای اروپایی دنبال کنیم.

غفوری‌مقدم عنوان کرد: خراسان رضوی دنبال افزایش کمی کالای صادراتی و توسعه سبد صادراتی به ویژه در حوزه خدمات فنی مهندسی است. به طور مثال نمایشگاهی در قرقیزستان جهت توسعه توریسم برگزار کردیم و  مذاکراتی با مقامات و بخش خصوصی این کشور در همین زمینه به عمل آمد.  

وی استراتژی سوم را نفوذ به کشورهای صادراتی جدید ذکر و بیان کرد: ورود تجارت خارجی استان در برخی از 15 کشور آسیای میانه تا حدودی کمرنگ‌تر شده و در تلاش برای افزایش مناسبات تجاری با این کشورها هستیم. به طور مثال در سال جاری صادرات استان به کشورهایی از جمله قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، بلاروس و نیز برخی از کشورهای اروپایی به ویژه ایتالیا افزایش پیدا کرده است. همچنین هیاتی به ایتالیا برای حضور در نمایشگاه سنگ این کشور اعزام شد که خروجی خوبی داشت. به طور کلی سه استراتژی استان در توسعه تجارت خارجی حفظ بازارهای موجود، توسعه بازارهای موجود و نفوذ در بازارهای جدید است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: در هشت ماه ابتدای سال جاری ارزش کالاهای صادراتی استان بالغ بر 820 میلیون دلار بوده است. همچنین بررسی سبد کالاهای خراسان رضوی نشان‌دهنده افزایش سهم صادرات محصولات صنعتی استان است. به طور کلی بیش از یک‌سوم کالاهای صادراتی در حوزه محصولات صنعتی است.  

وی افزود: بخشی از کالاهای صادراتی استان پسته، زعفران و میوه است. خراسان رضوی بیشترین حجم صادرات به پنج کشور منطقه از جمله افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان را به خود اختصاص داده است. البته سهم صادراتی به برخی از کشورها به ویژه افغانستان به دلیل همجواری با ایران بسیار بیشتر است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به تشریح اقدامات صورت گرفته در استان در راستای توسعه تجارت خارجی پرداخت و خاطرنشان کرد: اقداماتی از جمله استفاده از بازارچه‌های مرزی در حوزه توسعه صادرات انجام شده است. طی 2 ماه گذشته بازارچه مرزی باجگیران افتتاح شد که اکنون در حال توسعه این بازارچه هستیم. همچنین بازارچه دوغارون یکی از فعال‌ترین بازارچه‌های مرزی کشور محسوب شده و تاکنون توسعه آن روند خوبی را طی کرده است.

وی استفاده از ظرفیت مناطق ویژه اقتصادی را از دیگر محورها برای توسعه تجارت خارجی عنوان کرد و افزود: منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به عنوان یکی از بزرگترین مناطق ویژه اقتصادی شرق کشور و همچنین منطقه ویژه اقتصادی سرخس با ظرفیت بسیار بالا به ویژه در حوزه ترانزیت با کشورهای آسیای میانه و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع  CIS از جمله این ظرفیت‌ها به شمار می‌رود.

غفوری‌مقدم تاکید کرد: بعد از سفر استاندار به قرقیزستان هیاتی از این کشور به ایران آمد و قرار بر برگزاری یک ویدیوکنفرانس با مقامات این کشور شد. با توجه به اهمیتی که ترانزیت برای کشورهای آسیای میانه به ویژه قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان دارد، باید از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس نهایت استفاده را کرد. کشور ما ظرفیت ترانزیتی خوبی از مرز سرخس تا بندر عباس و چابهار را داراست. میزان ترانزیت ورودی و خروجی استان در سال جاری نسبت به سال گذشته با همکاری‌های اداره کل راه‌آهن، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و بخش خصوصی استان افزایش چشمگیری داشته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص مشکلات پیش‌ روی حوزه تجارت خارجی استان اظهار کرد: تامین واگن مشکلاتی را برای صادرات ایجاد کرده که اکنون با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و بخش دولتی و با برگزاری جلسات متعدد در حال حل مشکل تامین واگن هستیم. مشکل دیگر برای صادرات اجازه سیر واگن‌ در مسیر ریلی کشورهای آسیای میانه است که در این زمینه نیز مجوزهایی صادر شده است. همچنین مبادلات مالی و انتقال ارز از دیگر مشکلات تجارت خارجی است که با توجه به سفرهای ریاست جمهور و هیات دولت به کشورهای آسیای میانه توافقات خوبی در زمینه ایجاد یک سیستم تبادل مالی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: به طور کلی مشکلات صادرکنندگان تعهدات ارزی است که دولت، بانک مرزی و سازمان توسعه تجارت راهکارهای مناسبی در این زمینه اتخاذ کرده‌اند. به شکل‌های مختلفی مسیرهایی برای صادرکنندگان جهت رفع تعهدات ارزی‌شان تعریف شده است. برای رفع تعهدات ارزی یک مسیر برای بازگشت ارز تعریف شده است. مثلا یک نمونه آن واردات یکسری کالا توسط صادرکنندگان است.  

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/481972/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد