پیام خراسان

آخرين مطالب

تسهیل سرمایه‌گذاری و تردد از مرز دوغارون، خواست بازرگانان افغانستان در خراسان رضوی اقتصادي

تسهیل سرمایه‌گذاری و تردد از مرز دوغارون، خواست بازرگانان افغانستان در خراسان رضوی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- پنج میلیون نفر از اتباع افغانستان در ایران سکونت دارند که حدود یک‌میلیون نفر از این تعداد در خراسان رضوی و کلانشهر مشهد زندگی می کنند؛ این تعداد در قالب نیم میلیون تبعه دارای اسناد اقامت و گذرنامه و نیم میلیون نیز از اتباع فاقد مجوز ثبت و برآورد شده اند.

همچنین حدود هزار و 600 شرکت افغانستانی در استان خراسان رضوی به فعالیت اقتصادی و تجاری مشغولند که برآورد می شود دارایی این اتباع در استان حدود یک میلیارد دلار باشد.

چهارشنبه هفته گذشته 80 نفر از تجار و فعالان اقتصادی افغانستانی مقیم مشهد و نمایندگان نهادهای اقتصادی در نشستی با حضور حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان به بیان نقدها و مشکلات خود در تبادلات تجاری با ایران پرداختند.

در این نشست ابتدا علی قاسمی، مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استان خراسان رضوی گفت: برای نخستین بار در کشور، تجار افغانستانی در این استان، انجمن فعالان اقتصادی افغانستانی مقیم خراسان رضوی را تشکیل داده‌اند و این انجمن اکنون 390 عضو دارد.

تفویض اختیارات به استان در خصوص اتباع

این رویداد، که منحصر به فرد تلقی می شود، تا حدی می تواند سامان‌بخش فعالیت تجار افغانستانی در خراسان رضوی باشد، استانی که حدود 80 درصد تاجران افغان مقیم ایران را در خود جای داده است.

رییس انجمن فعالان اقتصادی افغانستان در خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: اهداف ما در این انجمن ساماندهی تجار و ایجاد پل ارتباطی بین تجار ایرانی و افغانستانی است.

حاج بشیر احمد اربابی افزود: اکنون صدای تجار افغانستان از یک پایگاه و تریبون واحد به گوش مسوولان ایرانی می رسد و امیدواریم این اقدامات منجر به خدمت به مردم هر دو کشور شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه 80 درصد تجار افغانستانی ایران در خراسان رضوی مستقر هستند، خواسته اصلی ما تفویض اختیار ملی به مسوولان استانی برای تسهیل در امور تجاری و اقامتی اتباع افغانستان است.

رییس مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی خراسان رضوی نیز گفت: در شرایطی که برخی سامانه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری اتباع خارجی در کشور از طریق کد فراگیر فعال می شود اما برخی از همین سامانه ها تنها با کد ملی عمل می کنند، این بدین معناست که امکان حضور اقتصادی اتباع خارجی در برخی سامانه های اقتصادی وجود ندارد.

مرتضی نظری افزود: ما نیازمند رویکرد جدیدی برای ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران خارجی هستیم، رویکردی که فارغ از محدودیت های اداری در یک نهاد خاص باشد.

این مسوول اقتصادی اظهار داشت: به عنوان نمونه باید صدور و تمدید اقامت اتباع خارجی در استانها، برای سهولت کار در اختیار پلیس مهاجرت و گذرنامه استانها قرار گیرد.

نظری افزود: همچنین برای رفع دغدغه های مربوط به مساله پولشویی، می توان سامانه های هوشمند مالی را در مرزها به خصوص در مرز دوغارون مستقر ساخت.

صادرات 20 میلیون دلاری افغانستان

رییس اتاق مشترک بازرگانی استان‌های هرات و خراسان رضوی نیز به طرح برخی کاستی ها پرداخت و گفت: برخی موانع سرمایه گذاری در ایران، موجب دلسرد شدن بازرگانان افغانستان شده است.

میراجان سلیمان خیل افزود: اکنون در حوزه صادرات و خدمات تجاری و بانکی، بروکراسی‌های اداری، مجوزهای مربوط به اقامت تجار و مسائل مرزی با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی گفت: به عنوان نمونه اگر تجار افغانستانی بخواهند در ایران سرمایه گذاری کنند به محض وارد کردن ارز به کشور، حدود 20 درصد از ارزش پولشان کاسته می شود چرا که باید در قالب سیستم نیمایی این ارز را ثبت نمایند.

سلیمان خیل بیان داشت: میزان صادرات ایران به افغانستان سالانه حدود سه میلیارد دلار اعلام شده است و صادرات افغانستان به ایران مبلغی ناچیز است که به حدود 20 میلیون دلار می رسد و بیشتر شامل خشکبار است، که همین مقدار صادرات نیز در بخش تعرفه ترجیحی و قرنطینه با مشکل مواجه شده است.

خسارت 2500 میلیارد تومانی توقف کامیونها

نایب رییس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی نیز گفت: وقتی همه بسترها برای تجارت و صادرات فراهم باشد اما تردد در مرزها تسهیل نشود، باز هم مشکلات زیادی پیش پای تجار قرار می گیرد.

محمود امتی با گلایه از معطلی ناوگان تجاری در مرز دوغارون اظهار داشت: مطابق آمار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، سالانه 2 هزار و 500 میلیارد تومان خسارت بابت توقف های مرزی به بخش صنعت حمل و نقل وارد می شود.

وی گفت: پیش از این حدود هزار و 300 دستگاه کامیون در مرز دوغارون به صورت رفت و برگشت تردد داشتند اما اکنون این رقم به روزانه 500 تا 600 دستگاه رسیده است اما با وجود کاهش ترددها باز هم ناوگان تجاری چندین شب در این مرز مهم معطل می شوند.

نایب رییس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی ادامه داد: علاوه بر اینکه توقف ناوگان تجاری به صاحبان ناوگان، شرکتهای حمل و نقل و صاحبان بار ضررهای هنگفتی وارد می کند، این توقف برای نیروهای فعال در حوزه حمل و نقل در مرز، فسادزا و مشکل‌آفرین خواهد بود.

وی خواستار هوشمندسازی توقفگاه محوطه مرزی دوغارون شد و گفت: هرچند مرزبانی وظایف نظارتی خود را انجام می دهد اما گاه توقف های طولانی مدت به دلیل تاخیرهایی است که نیروهای اداری مرزبانی در انجام وظایف خود کوتاهی می کنند.


ورود و خروج ارز به تجار ایرانی و افغانستانی سپرده شود

نایب رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز گفت: بخشی‌نگری و بروکراسی‌های اداری برای تجار افغانستان مشکلاتی ایجاد کرده است اما یک مشکل مهم، موضوع نحوه مالکیت خصوصی برای سرمایه گذاران افغانستانی است که باید اصلاح شود.

محمود سیادت افزود: هم اینک حدود پنج میلیون افغانستانی در کشور زندگی می‌کنند که بسیاری از آن‌ها بخشی از درآمد خود را به صورت ارز به افغانستان می فرستند لذا هم برای ورود ارز و هم برای ارسال ارز می توان با ساز و کارهایی هزینه تجار ایران و افغانستان را کاهش داد.

وی گفت: تا پیش از روی کار آمدن طالبان، فساد زیادی در آن سوی مرز دوغارون یعنی "اسلام قلعه" برای ناوگان تجاری و فعالان اقتصادی وجود داشت اما اکنون این فساد به صفر رسیده است و لازم است ضمن تسهیل تردد مرزی، اقدامات لازم توسط مسوولان مرزی ایران به شکل متقابل انجام شود.

رونق صادرات به افغانستان آغاز شده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز گفت: اقدامات خوبی برای تسهیل تردد در مرز دوغارون انجام شده است که از آن جمله می‌توان به سه بانده کردن مسیر ورود کامیون ها به ایران در این مرز اشاره کرد.

ابوالفضل چمندی به تردد بالای ناوگان سوخت در مرز دوغارون اشاره کرد و افزود: برای تسهیل تردد ناوگان سوخت و دیگر ناوگان، مسیر اختصاصی و جداگانه برای تردد ناوگان حامل سوخت به مقصد افغانستان در نظر گرفته شده است

وی گفت: پیش از این هزینه دریافتی از افراد برای تردد در این مرز 15 میلیون تومان بود که اکنون این رقم به حدود هشت میلیون تومان کاهش یافته است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: با وجود اینکه پس از روی کار آمدن طالبان، به دلیل کاهش تقاضا، تبادلات تجاری بین ایران و افغانستان به شدت کاهش یافت، اما در 6 ماه نخست سال 1401 تبادلات تجاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 23 درصد افزایش داشته است.

تمرکز بر تسهیل تردد در دوغارون

استاندار خراسان رضوی نیز گفت: برخی مشکلات اجرایی در حوزه ارائه خدمات به اتباع افغانستان وجود دارد اما اینها به واسطه رویکرد و نگاه غلط به مسائل در استان نیست بلکه این موارد ناشی از برخی اشکالات اجرایی است.

یعقوبعلی نظری افزود: اکنون خواب کامیونها در مرز دوغارون به طور متوسط یک شبانه روز است و تاخیرها آنگونه که بیان می شود نیست و خواب و معطلی 10 روزه کامیونها مربوط به گذشته‌ است.

وی تصریح کرد: در مرز دوغارون مشکلات پیدا و پنهانی وجود دارد اما ما مصمم هستیم مشکلات موجود در این گذرگاه مرزی به طور کامل برطرف شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/482499/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم

10 بار حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به عنوان سرمربی؛ آنچلوتی به رکورد گواردیولا رسید

ژست های ژورنالی علیرضا نیکبخت واحدی کنار زمین فوتبال (عکس)

کشف مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین/عکس