پیام خراسان

آخرين مطالب

رنج زیتون‌کاران خراسان‌شمالی در نبود صنایع تبدیلی مقالات

رنج زیتون‌کاران خراسان‌شمالی در نبود صنایع تبدیلی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- خشکسالی در جهان همه چیز را تحت شعاع قرار داده است و هشدارها گواه این است که جنگ‌های آینده بر سر آب خواهد بود، اینک «کم آبی» تنها یک واژه نیست بلکه بحرانی است که باید راهبرد لازم برای مقابله با آن تعریف شود.

خراسان شمالی که دیرزمانی با کوهستان های سرسبز و چشمه های روان به قطب کشاورزی شهره بود، دوران چروکیدگی و نحیفی خود را سپری می کند و بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (SPEI) در بازه یک ساله، 85 درصد از مساحت شمالشرق کشور درگیر خشکسالی است.

باید چاره ای اندیشید و کاری کرد و برای نجات این سرزمین طرح ارایه داد و برنامه‌ریزی کرد.

بررسی ها نشان می دهد که متاسفانه مقابله با خشکسالی در دولت های گذشته مورد غفلت واقع شده است و مسوولان دولت سیزدهم با رونمایی از طرح "اصلاح الگوی کشت" سعی در کنترل خشکسالی خزنده را دارند و این طرح که با استقبال کشاورزان همراه بود بر اساس آن کشت گیاهان پر آب طلب جای خود را به گیاهان کم آب طلب می‌دهند، کاهش منابع آبی و حتی تنش دمایی موجب شد تا در این سال ها برخی از کشاورزان این خطه دست به کار شوند و به شکل خودجوش به تغییر الگوی کشت اهمیت دهند اما این اقدامات کافی نبود، زیرا که همراهی و احساس مسوولیت کشاورزان و مدیریت کارشناسی و علمی مسوولان لازمه اجرای آن است.

زیتون گیاهی کم آب طلب و دارای ارزش غذایی زیادی است که در این شرایط خشکسالی بعنوان جایگزین بسیاری از گیاهان دیگر پیشنهاد می شود و در برنامه‌ریزی های جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در اولویت کشت قرار دارد و سعی دارند سطح کشت این گیاه را در چند سال اخیر از 200 به 500 هکتار برسانند.

ارزش حیاتی این گیاه دیرینه چنان مهم است که خداوند در قرآن کریم به آن سوگند یاد کرده و مردم از زیتون به عنوان میوه بهشتی نام می برند و گروهی از دانشمندان منشاء زیتون را حوزه جغرافیایی ایران و سوریه می دانند که به تدریج به حوزه مدیترانه و دیگر مناطق مستعد کشورمان از جمله خراسان شمالی انتقال یافته است.

شهرستان مانه و سملقان از نظر اقلیمی مستعدترین منطقه استان برای کاشت زیتون و دارای بیشترین باغ زیتون است اما اکنون این باغداران از نبود صنایع تبدیلی و ارقام محافظ در برابر سرما گلایه دارند و محصولی که در این استان برداشت می شود از کارخانه های روغن کشی استان گلستان سر در می آورد و سود اصلی عاید استان همجوار می شود.

 

کشت زیتون در اولویت

الگوی کشت طرحی است که 18 مهر ماه سال 1401 به عنوان یک سند راهبردی بخش کشاورزی با حضور مسوولان کشوری و در دومین جلسه شورای عالی آب در دولت سیزدهم رونمایی شد.

هر چند این سند هنوز به همه استان‌های کشور از جمله خراسان شمالی ابلاغ نشده است اما در قالب آن به کشاورزان گفته می‌شود چه محصولی را به چه میزانی، در کجا و چه زمانی کشت کنند تا هم منابع آب و خاک حفظ شود و هم درآمد بیشتری برای این قشر حاصل و از همه مهمتر امنیت غذایی کشور نیز تامین شود.

الگوی کشت عبارت است از تعیین یک نظام کشاورزی با مزیت اقتصادی پایدار مبتنی بر سیاست‌های کلان کشور، دانش بومی کشاورزان و بهره‌گیری بهینه از پتانسیل‌های منطقه‌ای با رعایت اصول اکوفیزیولوژیک تولید محصولات کشاورزی در راستای حفظ محیط زیست است.

کارشناسان بر این باورند که با توجه به تکرار هرساله سریال پرماجرای عرضه محصولات کشاورزی و ضرر و زیان تولید کنندگان، تنها راه غلبه بر این وضعیت بازار محصولات کشاورزی گذر از شیوه های سنتی به روش های جدید و با برنامه ریزی است به گونه ای که اقتصاد برد - برد، منافع هر دو سوی معامله، یعنی هم کشاورز و هم صنایع و بازرگانان و دولت را تامین کند.

زیتون از جمله محصولاتی است که در دایره طرح اصلاح الگوی کشت جای می گیرد و توسعه آن می تواند موجب صرفه جویی در آب و دیگر هزینه ها شود از این رو این محصول مهم در طی این سال ها در اولویت های کشت خراسان شمالی قرار گرفته است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در این باره گفت: طرح توسعه زیتون در باغ های این خطه از سال 1387 در دستور کار قرار گرفت و 12 رقم نهال در مناطق نیمه گرمسیر شهرستان مانه و سملقان کشت شد و توسعه این محصول در سال 1380 به 500 هکتار رسید.

وی عنوان کرد: برنامه ریزی مناسبی در توسعه کشت این محصول در خراسان شمالی انجام نشد و بیشتر درختان زیتون در دمای منفی 9 درجه سانتیگراد سال های گذشته خشک شدند و باغ‌های زیتون منطقه به زوال رفتند و این سطح از کشت در نهایت به 270 هکتار رسید.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: توسعه باغ های زیتون با واردات ارقام کم آب طلب و مقاوم تا سرمای منفی 6 درجه در دستور کار قرار گرفت و ارقام جدید در سال 1396 در سطح 212 هکتار کشت شد و 163 هکتار آن امسال به مرحله باردهی رسیده است.

وی با بیان اینکه زیتون خراسان شمالی از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار است گفت: زمان برداشت این محصول از شهریورماه تا اواخر مهرماه ادامه دارد و میزان باردهی این محصول در هر هکتار حدود پنج تن است.

عفتی با بیان اینکه کشت زیتون بدلیل خشکسالی و تغییرات آب و هوایی در اولویت قرار دارد افزود: کشت این محصول در سطح 500 هکتار در مناطق نیمه گرمسیر استان در محدوده روستای "آق مزار" شهرستان مانه سملقان و رودخانه شیرین سو تا مرز استان گلستان در دستور کار قرار دارد که باید اجرایی شود.

وی یادآور شد: امسال 400 تن زیتون از 163 هکتار سطح زیر کشت این محصول در باغ‌های استان برداشت شد و با این روند شرایط این محصول مهم بهبود می یابد.

 

نبود واحدهای فرآوری حلقه مفقوده زیتون‌کاران

مهم ترین بخش تولیدی این استان کشاورزی است و 36.4 درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند که این شاخص در کشور 18.99 درصد است بنابراین اهمیت این بخش در توسعه و اشتغالزایی این خطه کاملا مشهود است و هر گونه سرمایه گذاری در این حوزه اثرات مثبتی در معیشت خانواده ایجاد می کند.

فرآوری محصولات کشاورزی از مهمترین شاه کلیدهای توسعه در بخش کشاورزی استان محسوب می شود و از آنجایی که 52 درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی شانس فرآوری دارد، نقش صنایع تبدیلی در این شرایط برجسته می شود.

سالانه یک میلیون و 200 هزار تن تا یک میلیون و 500 هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی استان برداشت می شود که صنایع تبدیلی و غذایی استان توان فرآوری 852 هزار تن آن را دارد و در حدود 100 واحد صنایع تبدیلی در این استان فعال است که 30 واحد مربوط به حوزه تولیدات دامی و حدود 70 واحد نیز در بخش باغی و زراعی است و این میزان از صنایع تبدیلی نیاز بهره برداران بخش کشاورزی را تامین نمی کند.

بر اساس نظر دست اندرکاران این حوزه، زیتون از جمله محصولاتی است که در صورت فرآوری بهره اقتصادی زیادی خواهد داشت و اکنون خراسان شمالی بدون واحد فرآوری محصول خود را به استان همجار گلستان صادر می کند و استان گلستان که دارای 20 واحد فرآوری زیتون با ظرفیت سالانه 15 هزار و 205 تُن است بیشتر سود کشاورزان را عاید خود می کند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه نبود واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی سبب رنج زیتون‌کاران این خطه شده است، گفت: در بهره‌وری از این موهبت الهی تا به امروز کار چندانی در استان انجام نشده است و محصول با کیفیت این استان در واحدهای صنعتی استان های همجوار فرآوری می شود.

محمد عفتی عنوان کرد: کارخانه روغن‌کشی چندانی در این استان وجود ندارد و نباید انتظار داشته باشیم که فرهنگ استفاده از این محصول پرخاصیت در این خطه نهادینه شود.

وی اهمیت بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی را شامل کمک به توسعه پایدار بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی از طریق فرآوری و نگهداری محصولات کشاورزی و کمک به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی دانست.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی همچنین افزایش ارزش افزوده و بهره وری در این بخش، استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود، ایجاد اشتغال پایدار و جذب نیروی انسانی آزاد شده از بخش، کمک به افزایش صادرات غیر نفتی و تسهیل در دسترسی به توسعه پایدار روستاها از دیگر مزایای ایجاد این نوع صنایع عنوان کرد.

وی چالش های این حوزه را نیز شامل نبود تسهیلات ارزان قیمت (سرمایه ثابت وسرمایه در گردش) به خصوص سرمایه در گردش عنوان کرد و گفت باید در این زمینه چاره اندیشی شود و مشکل نقدینگی زیتون کاران برطرف شود.

درخت زیتون و به ویژه شاخه زیتون، جایگاه مهمی در ذهن زنان و مردان دارد و در گذشته زیتون نه تنها نشانی از صلح بلکه نمایان‌گر ثروت و وفور کشور بود و کبوتری که یک شاخه زیتون در منقارش باشد، به عنوان سمبل جهانی، از وحدت و صلح شناخته شده‌ است و کسی چه داند شاید این نماد صلح نجات بخش مردم در جنگ های خشکسالی باشد.

زیتون یکی از گیاهان پرخاصیتی است که بیشتر در مناطق ساحلی دریای مدیترانه رشد می‌کند، این گیاه برای رشد و میوه دهی به فصول گرم و طولانی نیاز دارد و این گیاه در مناطق آب و هوایی خشک و نیمه خشک که آب، خاک و نور مناسبی دارد و همچنین از زمستان های معتدل و تابستان های گرم و خشک و طولانی برخودار است، رشد می کند.

بهترین زیتون در ایران "زرد زیتون" است و به علت داشتن روغن زیاد و واکنش مثبت به همه شرایط آب و هوایی و اقلیمی، توجیه اقتصادی بالایی دارد.

خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

سابقه امر نشان داده است که خشکسالی تنها دغدغه بخش کشاورزی این خطه نیست بلکه سیاست های نادرست مدیریتی در گذشته نیز توانسته تعادل این بازار را بر هم زند چرا که سالانه افزون بر یک میلیون و 500 هزار تن انواع تولیدات زراعی، باغی و دامی دارد که تنها بخش اندکی از آن در زمان تولید توسط صنایع و یا بخش دولتی خریداری می‌شود و بخش عمده‌تر آن به علت وضعیت نابسامان بازار، اسیر دست دلال‌بازی سودجویان می‌شود.

سهم بخش کشاورزی استان 1.1 درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی 400 هزار هکتار است، کل اراضی استان 2 میلیون و 800 هزار هکتار است که اکنون 13 درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و 87 درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

سهم خراسان شمالی 6 دهم درصد از تولید ناخالص داخلی تمامی بخش های اقتصادی کشور است که سهم بخش کشاورزی این استان 1.1 درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی را شامل می شود.

حدود 44 درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند و 37 تا 42 درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/482501/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است

هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد

کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

نجات بانوی طبیعت گرد مصدوم در ارتفاعات روستایی تربت حیدریه

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور و عملیات هوایی برای نجات بیمار در نیشابور

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

144 متخلف زیست محیطی دستگیر شدند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند / دامغان هم لرزید

نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ 31 فروردین

زلزله 4.2 ریشتری «روداب» سبزوار را لرزاند

زلزله 4/2 در «روداب» خراسان رضوی

دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند