پیام خراسان

آخرين مطالب

ایمن‌سازی راه‌های خراسان جنوبی در برابر بارش‌های سیل‌آسا مقالات

ایمن‌سازی راه‌های خراسان جنوبی در برابر بارش‌های سیل‌آسا
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- وقوع سیل یعنی حجم زیاد بارش در محدوده زمانی کم به‌طوری که افزایش ناگهانی حجم آب رودخانه‌ها در اثر بارش یا پدیده‌های آنی دیگر همچون ذوب ناگهانی برف یا شکستن سدها را شاهد باشیم و برخی شرایط جغرافیایی مانند شیب تند دامنه‌ها، فقر پوشش گیاهی و رگباری‌ بودن بارندگی امکان وقوع سیلاب را تشدید می‌کند.

خراسان جنوبی به واسطه اقلیم خشک و نیمه خشک از جمله مناطقی است که کمترین بارش‌ها را در طول سال دریافت می‌کند اما در برخی فصول شاهد جاری شدن سیلاب‌های مخرب و پرخسارت هستیم به ویژه که نفوذپذیری خاک بر اثر خشکسالی متوالی کاهش پیدا کرده است و بارندگی کم هم می‌تواند منجر به جاری شدن روان‌آب شود.

بنا به اظهارات مسوولان و متخصصان، جانمایی غلط در اجرای طرح‌های مدیریت سیلاب، اجرا نشدن طرح‌ها یا اجرای غیرکارشناسی آنها در کنار بی‌توجهی به مقوله قنات همچنین تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها در دهه‌های گذشته، لایروبی نشدن و توجه نکردن به ساماندهی رودخانه‌ها از مهمترین دلایل خسارت‌هایی است که سیلاب‌ها از خود به جا می‌گذارند و ضمن درگیر شدن دستگاه‌های مختلف با امدادرسانی، جبران و پرداخت خسارت‌ها نیز بار قابل توجهی بر دوش دولت می‌گذارد.

خراسان جنوبی با بیش از 17 هزار کیلومتر راه در مجاورت 6 استان کشور قرار دارد و به لحاظ حوادثی مانند سیلاب به‌ویژه در مناطق شمالی و غربی به دلیل ضعف زیرساخت‌های جاده‌ای بیشتر در معرض خطر است.

براساس آمارهای هواشناسی میانگین بارندگی نرمال فصل پاییز در خراسان جنوبی 19.6 میلیمتر است که امسال شاهد بارندگی دیررس و کمتر از نرمال در فصل پاییز بودیم.

با این وجود هر سال باران‌های رگباری و سیل‌آسا در فصول مختلف سال به‌ویژه برای بخش‌های شمال و غرب استان را شاهد هستیم که منجر به خساراتی در بخش‌های مختلف می‌شود.

طبق آمارهایی که مسوولان دی سال گذشته اعلام کردند، خسارت سیلاب در پاییز 1400 استان 42 درصد کاهش یافت و خراسان جنوبی جزو معدود استان‌هایی بود که در 2 موج بارشی سنگین سال گذشته تلفات جانی نداشت.

آمادگی‌های لازم حوزه‌های متولی و تامین زیرساخت‌های لازم دلیل اصلی این کاهش خسارات عنوان شده است.

با توجه به شروع فصل بارندگی در این گزارش قرار است میزان آمادگی بخش راه برای پیشگیری از خسارت‌های ناشی از سیل مورد بررسی قرار گیرد.

تبدیل آبنما به پل

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی که یکی از متولیان اصلی در این بخش محسوب می‌شود، گفت: اوایل فصل بارندگی همکاران راهداری موظف هستند تنظیم رودخانه و تامین پل‌ها را انجام دهند تا ابنیه فنی کمترین مشکل را در بارندگی‌ها ایجاد کند.

اسدالله جلال‌زاده با اشاره به اینکه سال گذشته سه هزار و 730 کیلومتر از راه‌های استان به خاطر بارندگی‌ها دچار خسارت شد افزود: 2 هزار و 103 میلیارد ریال خسارت بارندگی‌ها به راه‌های خراسان جنوبی برآورده شده که از این رقم 280 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

وی بیان کرد: بیشترین خسارت‌ها در محورهای نهبندان، طبس، دیهوک، فردوس، قاین و زیرکوه بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه مرمت راه‌ها اظهار داشت: از سال گذشته تاکنون راهداران تلاش کرده‌اند با احداث خاکریز، لکه‌گیری مسیر، نصب تابلو و علائم، ایمنی لازم را برای تردد در محورها ایجاد کنند.

وی از وجود 10 هزار و 382 پل در سطح جاده‌های استان خبر داد و گفت: علیرغم تلاش‌ها برای تبدیل آبنما به پل اما هنوز 2 هزار و 232 آبنما در محورهای استان وجود دارد که اغلب بر اثر سیل تخریب می‌شود.

جلال‌زاده افزود: در راستای جلوگیری از حوادث احتمالی هنگام جاری شدن سیلاب، ساخت پل و آبنما روی تعدادی از نقاط تردد در رودخانه‌های فصلی انجام می‌شود و تبدیل آبنما به پل اقدام مهمی برای ایمنی جاده‌ها است.

وی با اشاره به شروع عملیات زمستانه راهداری از 26 آذر امسال گفت: 10 هزار و 500 تن شن و نمک خریداری شد که در انبارها و راهدارخانه‌های استان برای استفاده مواقع ضروری ذخیره‌سازی شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر 225 نیروی راهداری آماده به خدمت در گردنه‌ها، محورها و راهدارخانه‌های استان حضور دارند تا در مواقع نیاز و ضروری به مردم و رانندگان ارائه خدمت کنند و 183 دستگاه ماشین‌آلات راهداری آماده خدمات‌رسانی است.

وی با اشاره به اجرای 16 پروژه تعمیر و نگهداری پل‌ها از ابتدای امسال گفت: همچنین پنج پروژه تبدیل آبنما به پل در محورها انجام شده که 12 دستگاه آبنما به پل تبدیل و تعریض شده و مرمت 74 دستگاه پل به اتمام رسیده است.

جلال‌زاده ادامه داد: سال گذشته 481 کیلومتر روکش آسفالت انجام شد اما با پشتیبانی استاندار و معاونت عمرانی استانداری در تخصیص اعتبارات امسال از ابتدای سال بیش از 500 کیلومتر روکش انجام داده‌ایم و 10 هزار تن قیر دریافت شده است.

وی با بیان اینکه بندسارهای کشاورزی حجم آب عظیمی را ذخیره می‌کنند گفت: گاهی حجم بارندگی منجر به شکستگی بند می‌شود و در برخی نقاط استان شاهد سرریز این سیلاب به مسیر جاده‌ها هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: یکی از مشکلاتی که در بارندگی‌ها و سیل داریم این است که احساسات و مطالبات مردم جلوی کار را می‌گیرد در حالی که اولویت مهم ما باز نگهداشتن مسیرها و جاده‌های دسترسی است.

وی یادآور شد: طول کل راه‌های خراسان جنوبی 17 هزار و 500 کیلومتر است که از این مقدار 11 هزار و 500 کیلومتر راه روستایی است یعنی 65 درصد طول کل راه‌های استان را راه‌های روستایی تشکیل می‌دهد.

یکی از مسایل مهم در حوزه جاده توجه به زیرسازی مناسب و در واقع جاده استاندارد است که بر این اساس تاکنون در استان 800 کیلومتر باند دوم احداث کرده است.

با این وجود به گفته مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، 580 کیلومتر باند دوم برای جاده‌های استان در دست اجراست که ساخت و تکمیل آن به 6 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وحید داعی متوسط پیشرفت فیزیکی احداث باند دوم در 2 کریدور اصلی استان را بیش از 65 درصد اعلام کرد و گفت: 50 کیلومتر باند دوم سال گذشته احداث شد و با پیگیری‌های استاندار توانستیم از محل سفر رئیس جمهور 480 میلیارد تومان اعتبار نقدی دریافت کنیم.

وی افزود: هدف‌گذاری امسال و سال آینده ساخت 217 کیلومتر باند دوم است که 100 کیلومتر سهم امسال به پیشرفت فیزیکی 80 درصد رسیده است.


مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: 363 کیلومتر راه در برنامه سه ساله تا سال 1405 دوبانده می‌شود که الان پیشرفت آن 25 درصد است.

وی تصریح کرد: توجه ویژه مدیریت عالی استان منجر به ارایه خدمات خوبی در حوزه راه‌ها شده است با این وجود خراسان جنوبی در حوزه راه عقب‌ماندگی مزمن دارد که نیازمند پیگیری در سطوح ملی هستیم.

کمبود اعتبار نافی جبران خسارت نیست

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم در عین حال که بر کم بودن میزان اعتبارات نسبت به خسارات سیل صحه می‌گذارد اما معتقد است کمبود اعتبارات نافی جبران نشدن خسارات نیست و در بخش‌هایی که مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌شود باید به قید فوریت خسارت‌ها رفع شود.

محمدعلی آخوندی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: باران‌های شدید سال گذشته خسارت‌هایی به بخش‌های زیربنایی وارد کرد که بیش از 800 میلیارد تومان برآورده شده در حالی که برای جبران بخشی از این خسارت‌ها 150 میلیارد تومان اعتبار به استان تخصیص یافت.

وی با بیان اینکه سال گذشته خراسان جنوبی در چند مرحله از جمله اردیبهشت، شهریور و دی ماه بارندگی‌های شدید را تجربه کرد افزود: شرایط استان به شکلی است که علیرغم کمبود بارش‌ها اما به خاطر توپوگرافی منطقه شاهد سیلاب‌های ناگهانی و بارندگی‌های رگباری هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: به خاطر خشکسالی‌های چند دهه اخیر بارندگی‌های ناگهانی سال گذشته در استان منجر به آبگرفتگی‌های شدید شد.

وی با اشاره به شروع فصل بارندگی در سال جاری افزود: آمادگی های لازم در سطح دهیاری‌ها و بخشداری‌ها ایجاد شده و نظارت‌ها نیز با جدیت دنبال می‌شود.

آخوندی لایروبی رودخانه را از اقدامات پیشگیرانه وقوع سیل عنوان کرد و گفت: هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی برای پیشگیری از سیلاب در استان انجام شده است و طبق هشدارهای هواشناسی همه دستگاه‌های متولی به حالت آماده‌باش قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه حین سیل خدمات‌رسانی با مشکل مواجه می‌شود افزود: لازم است پیش از وقوع حادثه دستگاه‌ها با تجهیز ماشین‌آلات و توان اجرایی پای کار باشند.

این مقام مسوول استفاده از نیروی مردمی و امکانات موجود را یادآور شد و گفت: هر سال اقداماتی برای پیشگیری از سیل در استان انجام می‌شود و تمامی دستگاه‌ها نیز در این زمینه مشارکت دارند.

وی ادامه داد: همواره خسارت‌ها از اعتبارات بالاتر است لذا جبران آن سخت می‌شود و باید آمادگی لازم در استان ایجاد شود.

آخوندی بر رعایت توصیه‌ها از سوی مردم هم تاکید کرد و گفت: هدف نهایی این است که خسارت جانی به صفر و خسارت مالی به حداقل برسد.

وی گفت: با توجه به تغییر اقلیم اما شاهد بارندگی‌ها رگباری هستیم طوری که در مدت نیم ساعت حدود 40 میلیمتر بارندگی در استان ثبت می‌شود لذا این حجم بارندگی به‌خصوص برای مناطق کویری خطر سیل را بسیار زیاد می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود: این استان مشابه خیلی از استان‌ها رودخانه دائمی ندارد و بعضا کشاورزان رودخانه‌ها را با بندهای غیرمقاوم مسدود می‌کنند که موجب بروز حادثه می‌‍شود.

سامانه‌های بارشی که از ابتدای دی ماه در خراسان جنوبی فعال شده بیشتر به‌صورت بارش برف در مناطق سردسیر و کوهستانی بوده و بارش سنگین باران در این استان عمدتا فصل زمستان و فصل بهار است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/485177/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی

بیشترین خسارت سیل بهاری به راه‌ها | جزئیات خسارت از زبان سخنگوی مدیریت بحران

جاده را آب برد، دانش آموزان به جلسه کنکور نرسیدند/ ویدئو

وضعیت بحرانی و سیل‌زده حاجی‌آباد از زبان شهردار این شهر

فرونشست زمین و ایجاد گودال ٢ متری خیابان کلاهدوز مشهد

سیل امروز 20 دقیقه محور بردسکن به طبس را مسدود کرد!

کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد

رهاسازی 7 هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد

مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی 116 درصد افزایش یافت

شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

یک فوتی و یک مصدوم در پی آتش سوزی و انفجار گاز نیشابور

بهره برداری ساختمان شرکت فولاد در سایت سنگان + عکس

رایان گیگز در 50 سالگی برای سومین‌بار پدر می‌شود

محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی

جاری شدن سیل در بعضی از مناطق بردسکن

آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی

از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی163 نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی

خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی

امدادرسانی هلال احمر بیرجند به 16 نفر متاثر از سیلاب

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

باران های رگباری بیرجند

مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون