پیام خراسان

آخرين مطالب

34 محدوده آبریزخراسان رضوی در شرایط ممنوعه قرار گرفت گفتگو

34 محدوده آبریزخراسان رضوی در شرایط ممنوعه قرار گرفت
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت:متاسفانه 34 محدوده آبریز خراسان رضوی در شرایط ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار گرفته و دلیل آن هم افت سطح آب زیرزمینی و کسری مخزن است. 
محمدعلی نعمت‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس ، با اشاره به نقش مثبت کنتورهای هوشمند در مصرف آب و تاثیر آن در شیب نزول سطح آب زیرزمینی در دشت مشهد اظهار داشت:عدم توجه به معادله تغذیه و مصرف آب‌خوان عامل مهمی در خشکی آبخوان است که شرایط احیای لایه آبرفت را از بین برده و نشانه‌ها و هشدارهای جدی این وضعیت را با تجربه مرگ برخی قنات‌های مرکزی دشت مشهد شاهد هستیم.
  96 درصد چاه‌های کشاورزی کنتور هوشمند دارند
وی افزود: نصب کنتورها یک تکلیف قانونی است که روی چاه‌های کشاورزی، صنعتی و خدماتی انجام می‌شود. در گذشته کنتورهای حجمی را در چاه‌ها داشتیم که به‌صورت مکانیکی بود و در یک بازه‌ زمانی نصب می‌شد ولی دقت لازم برای اندازه‌گیری نداشت. هم اکنون کنتورهای جدیدی برای آب و برق به‌صورت هوشمند طراحی شده است و در استان از سال 84 در قالب طرح احیا و تعادل بخشی این پروژه شروع شد و خوشبختانه 96 درصد چاه‌های کشاورزی واجد شرایط نصب، کنتور دارند.

پیام خراسان

نعمت نژاد تصریح کرد: در چاه‌های آب آشامیدنی نیز در حدود 50 درصد نصب شده که البته بیشتر این عقب‌ماندگی مربوط‌به چاه‌های آب شرب روستایی است که طی یک برنامه کوتاه مدت آنها را نصب خواهیم کرد و در بخش صنعت و خدمات نیز حدود 40 درصد کنتورها نصب شده‌اند.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: به‌ لحاظ توانمندی فنی تولید و پشتیبانی مشکلاتی در سطح کشور بود، البته در استان مشکلی نبود چرا که بالای 96 درصد کنتورها نصب شده، وزارت نیرو بنا دارد که از ظرفیت کنتورهای فهام که شرکت‌های برق نصب کردند استفاده کند. سامانه و زیر ساخت این کنتورها به‌نحوی است که در کلیه چاه‌ها تنها از یک کنتور برای اندازه‌گیری مصرف آب و برق استفاده شود.
وی در پاسخ به اینکه امکان استفاده از کنتورهای هوشمند در بخش خانگی وجود دارد؟ توضیح داد: این امکان وجود دارد، فقط از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری باید طراحی شود و مسئله غیر‌ممکنی نیست اما بخش خانگی بیشتر در حوزه فعالیت بخش آب و فاضلاب است و ما صرفا در بحث چاه‌ها فعالیت داریم.
34 محدوده مطالعاتی حوزه آبریز در شرایط ممنوعه بحرانی است
نعمت نژاد در خصوص افت‌ سطح آب زیرزمینی در شهرهای خراسان رضوی و محدوده آبی آن عنوان کرد:در محدوده استان تقسیمات مبتنی بر حوزه آبریز است و محدوده‌های مطالعاتی ما با تقسیمات سیاسی که بتوانیم بگوییم کدام شهرستان یا شهر دچار افت سطح آب شده تفاوت دارد. 
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد:در محدوده استان تقسیمات ما مبتنی بر تقسیمات حوزه آب ریز است و محدوده‌های مطالعاتی ما با تقسیمات سیاسی که بتوانیم بگوییم کدام شهرستان یا شهر دچار افت سطح آب شده تفاوت دارد. در همین راستا 37 محدوده در استان داریم که متاسفانه 34 محدوده مطالعاتی حوزه آبریز در شرایط ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.
وی بیان کرد: در نظر بگیرید که سطح ممنوع بحرانی به‌معنای افت یک متری سطح آب در آبخوان است. یعنی افت سطح آب زیرزمینی و کسری مخزن متاسفانه این 34 محدوه را تحت‌‌تأثیر خود قرار داده است.

پیام خراسان

نعمت نژاد افزود: بخشی از این افت، اگر بخواهیم به نسبت سالانه نگاه کنیم بستگی به شرایط بارندگی و میزان بهره‌برداری از سفره از طریق چاه‌ها، قنات‌ها و چشمه‌ها دارد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان این مطلب که با صرفه جویی در مصرف آب؛ وضعیت سطح سفره آب به حالت قبلی می‌تواند باز گردد افزود: از زمانی که نصب کنتورها و بهره برداری را در استان داشتیم، افت و کسری سالیانه مخزن نشان داده که شیب هیدروگراف واحد آب‌خوان کمتر شده است. به‌ویژه این تاثیر را در بخش برداشت از چاه‌های کشاورزی داشتیم؛ چرا که بر اساس سند سازگاری با کم‌آبی استان 550 تا 600 میلیون کمتر سهم شارژ به بهره‌برداران دادیم.
فقط یک ششم مخزن سد دوستی آب دارد/ خشکسالی ادامه خواهد داشت نعمت نژاد تصریح کرد: این کنتورها مشابه کارت سوخت وسایل نقلیه هستند و حجم مجاز برداشت آب پروانه‌های آنها در داخل کارت‌ها شارژ و فعال می‌شود تا طبق سقف مجاز آب سالانه مصرف کنند. در نتیجه طی سال‌های 98 تا 1400 اضافه برداشت سنوات قبل را کنترل کردیم و تاثیر آن را در کاهش شیب افت هیدروگراف واحد آب‌خوان شاهد هستیم.
کسری برداشت از آبخوان‌ها نرخ نشست را کاهش داده است
وی خاطرنشان کرد:کسری برداشت از آبخوان موجب شده نرخ نشست استان بالا باشد؛در واقع هرچه میزان برداشت آب از سفره بیشتر باشد خُلل و فُرج آبرفت تهی از آب می‌شود و در اثر وزن رسوبات آبرفت بالایی فشردگی ایجاد می‌شود.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود:این وضعیت مثل یک اسفنجی است که با دست فشرده شده و زیر جریان آب قرار گرفته و اصلا نمی‌تواند آب جذب کند. این شرایط تقریباً در آب‌خوان‌ها هم اتفاق می‌افتد و ما اگر بارندگی در حد نرمال یا بیشتر هم داشته باشیم باز هم جذب آب دچار مشکل می‌شود لذا باید سعی کنیم حالت تعادل بین تغذیه و تخلیه آبخوان همیشه برقرار باشد.
نعمت‌نژاد اظهارکرد: شروع آبخوان دشت مشهد از حوالی 10 کیلومتری بعد از قوچان شروع می‌شود تا نزدیک تنگل‌شور ادامه پیدا می‌کند و عمق سنگ بستر در طی این محدوده متفاوت است و امکان دارد در خروجی به صفر برسد. البته در طول دشت عمق حدود 300 متری هم داریم که وابسته به وضعیت لایه‌‌های زمین شناسی است.

پیام خراسان

در خراسان رضوی 6000 قنات وجود دارد
وی با اشاره به وضعیت قنات‌های خراسان رضوی نیز گفت: در استان 6000 قنات داریم؛ قنواتی که در محدوده کوهپایه‌ای وجود دارند به‌صورت هوابین است؛ این قنات‌ها با یک سری اقدامات به‌عنوان تغذیه آب خوان‌داری و آبخیزداری یا پروژه‌های تغذیه مصنوعی که آبخوان را تقویت کند قابل احیا هستند.
نعمت‌نژاد خاطرنشان کرد: قنواتی در مرکز دشت و آبخوان اصلی هستند که متاسفانه به دلیل اضافه برداشت‌هایی که از طریق چاه‌های مجاز و چاه‌های غیر‌مجاز اتفاق افتاده و افت سفره را در پی داشته، مشمول جابه‌جایی قنات شدند و کارشناسان تأیید کردند که قابل احیا نیستند و به‌ عنوان قنات متروکه مشخص شده‌اند.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/485325/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی

برتری خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

کمک هزینه 118 میلیاردی برای بیماران صعب‌العلاج خراسان جنوبی

زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند | هزینه خدمات درمانی برای حجاج چقدر است؟

برداشت غیرمجاز سالانه 30 میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی

جهش حوزه بهداشت و درمان خراسان شمالی در دولت سیزدهم

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند 1600 میلیارد ریال اعتبار است

(تصاویر) مسابقات فوتشال در کلات

خدمت حدود 8 هزار جهادگر در ماه رمضان به مردم خراسان رضوی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس تولید شد

هدیه بیش از 15 میلیون متر مکعبی آسمان به کویر

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر کرد

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری

گلچیینی از صنایع دستی خراسان جنوبی در نمایشگاه‌های کشور چین

میدان ورودی شهر بیرجند از زباله پاکسازی شد

پیش بینی جوی نسبتاً پایدار و آرام در خراسان جنوبی تا فردا

حمایت کمیته‌امداد خراسان‌جنوبی از دو هزار و864 بیمار صعب‌العلاج

رونمایی از آثار گرافیکی در خصوص واقعه صحرای طبس

500 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد خراسان شمالی شد

هشدار فوری درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا/ اعلام جزئیات جدید از حمله به پایگاه حشدالشعبی/ آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی/ هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره تشدید تنش‌ها در خاورمیانه

تقدیر استاندار خراسان شمالی از عملیات وعده صادق سپاه

آغاز شمارش معکوس اعزام به سرزمین وحی پس از وقفه‌ای 9 ساله

نحوه رفتار یک قاضی با مردی 100 ساله در دادگاه (فیلم)

برخورد دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد-آشخانه

امکان افزایش 2 برابری تولید گندم در خوزستان

سوغات مشهد چیست؟

نوسازی و ساخت 4هزار کلاس درس در خراسان رضوی

اهدای عضو به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به 4 بیمار نیازمند

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران/ زنگ هشدار در خراسان رضوی به صدا درآمده است

150 هکتار از اراضی کشاورزی «رُخ» تربت‌حیدریه زیر کشت کلزا رفت

300 کیلومتر از راههای تایباد خراسان رضوی خط‌کشی شد

ذخیره‌گاه‌های جنگلی جنوب کرمان به عنوان یک گنجینه باید حفظ شود

هوای ناسالم برای مشهدی‌ها

توقیف تریلی حامل شیشه و هروئین در مرز تایباد

فرمانده کل ارتش سالروز تأسیس سپاه را تبریک گفت

7860 جهادگر به مردم خراسان رضوی خدمت کردند

سامانه پیامکی سلامت برای اولین بار در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

یک مهمانپذیر در مشهد دچار آتش‌سوزی شد

حریق در یک مهمانپذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد

وضعیت‌جوی خراسان رضوی در هفته پیش‌رو ناپایدار است

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

هوای بجنورد برای گروه‌های حساس ناسالم شد

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

آتش‌سوزی یک مهمانپذیر در اطراف حرم مطهر رضوی

بارش‌های رگباری در راه خراسان رضوی