پیام خراسان

آخرين مطالب

نجات بشر از انقراض با بانک مدفوع! علمي

نجات بشر از انقراض با بانک مدفوع!
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - دانشمندان سوئیسی در حال منجمد کردن هزاران نمونه مدفوع انسانی برای تکمیل پروژه موسسه «خزانه میکروبیوتا»(vault of microbiota) هستند که این امر می‌تواند روزی بشریت را از انقراض نجات دهد.

به نقل از دیلی میل، روده انسان حاوی تریلیون‌ها میکروب است که عملکردهای متعددی را انجام می‌دهند. تنوع در میکروبیوم تحت تاثیر مواد غذایی، بهداشت، داروها و موارد دیگر ایجاد می‌شود. این تنوع با توسعه جوامع کاهش یافته است و این کاهش در مناطق غربی بیشتر دیده می‌شود.
اخیرا دانشمندان دانشگاه زوریخ راهی برای حل این مشکل پیدا کرده‌اند. دانشمندان در حال ذخیره نمونه‌های مدفوع برای ایجاد ساختار میکروب‌های مختلف روده هستند. بسته‌هایی از مدفوع از سراسر جهان برای دانشمندانی که مشتاقانه منتظر هستند در سوئیس ارسال شده است و آنها می‌توانند روزی به نجات بشر از انقراض کمک کنند.
نمونه‌های مدفوع منجمد که از مکان‌هایی مانند اتیوپی و پورتوریکو جمع‌آوری شده‌اند، به آزمایشگاه آدریان اگلی «Adrian Egli» در دانشگاه زوریخ تحویل داده شده‌اند. آقای اگلی که مدیر مؤسسه میکروبیولوژی پزشکی است، می‌گوید که در حال ایجاد ساختاری از میکروبیوتا است.
او می‌گوید که در معرض خطرترین موجودات روی زمین، در روده انسان زندگی می‌کنند، بنابراین ما باید به دنبال حفظ آنها باشیم.حدود 30 تریلیون سلول در بدن انسان وجود دارد، اما میکروبیوم انسان از حدود 39 تریلیون سلول میکروبی تشکیل شده است که شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها می‌شود. اینها نقش کلیدی در تجزیه غذاهایی که می‌خوریم دارند و به ما در جذب مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی کمک می‌کنند. آنها همچنین می‌توانند پوشش روده و پوست ما را دوباره بازسازی، سلول‌های آسیب دیده را ترمیم کنند و سلول‌های مرده را با سلول‌های جدید جایگزین کنند.
اما، در چند سال گذشته دانشمندان متوجه شده‌اند که چقدر آنها برای سلامتی و راحتی ما ضروری هستند. این میکروب‌ها با افسردگی، پاسخ ایمنی، از دست دادن حافظه و امید به زندگی مرتبط هستند. جامعه میکروارگانیسم‌ها به عنوان «میکروبیوتای روده» شناخته می‌شوند، اما ترکیب دقیق آن به غذا، داروها، ورزش، سطح استرس و خواب ما بستگی دارد.
روش زندگی ما در قرن گذشته به طرز چشمگیری تغییر کرده است چرا که اکنون ما غذاهای فرآوری شده می‌خوریم، بهداشت بهتری داریم و برای مبارزه با بیماری‌ها، آنتی بیوتیک برایمان تجویز شده و مصرف می‌کنیم.
در نتیجه، مطالعات نشان داده است که تنوع موجود در میکروبیوتای انسان در حال کاهش است.
آقای اگلی به روزنامه تایمز گفت: مردم از تنوع زیستی، کاهش گیاهان و جانوران بسیار آگاه هستند. اگر فیل منقرض شود، از نظر سلامتی شما مشکلی ندارید اما اگر میکروبیوم شما به روش خاصی مختل شود، می‌تواند عواقب بدی برایتان داشته باشد.
برای کمک به کاهش این ضرر، آقای اگلی به همراه همکارانش از ایالات متحده آمریکا و آلمان، موسسه «خزانه میکروبیوتا» را تاسیس کردند. در این موسسه یک پروژه که شامل مجموعه‌ای از نمونه‌های مدفوع منجمد با تنوعی از میکروبیوتا است مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت اثبات مفید بودن آنها برای بدن انسان، می‌تواند دوباره کشت شود.
این روش از «خزانه جهانیِ بذر سوالبارد»(Svalbard Global Seed Vault) الهام گرفته شده است، که در صورت گم شدن اصل یک بذر، آنها «نسخه‌های یدکی» از دانه‌های ارزشمند آن گیاهان را ذخیره می‌کنند. خزانهٔ جهانیِ بذر سوالبارد در 26 فوریهٔ 2008 به‌طور رسمی افتتاح شد و نخستین سفارش خود را با دریافت یکصد میلیون بذر از یکصد کشور آغاز کرد. در این انبار، که به «خزانهٔ بذر روز قیامت» هم مشهور است، تا ماه مارس 2010 مجموعه‌ای از پانصد هزار گونه دانه‌های کشاورزی گردآوری شده بود. امروزه این انبار یکی از 1400 انبار در جهان جهت نگهداری بذر برای حالت‌های اضطراری است و تنها انباری است که وظایف تحقیقاتی ندارد. در این انبار 4.500.000 بسته بذر نگهداری می‌شوند که در هرکدامشان 500 دانه بذر وجود دارد. این انبار گونه‌ای بیمهٔ جهانی برای تضمین بقای انواع گوناگونی از محصولات غذایی در برابر تهدیداتی مانند: بیماری، آفت‌ها، خشکسالی و سایر بلایای طبیعی و گرم شدن کرهٔ زمین محسوب می‌شود.
ایده «خزانه میکروبیوتا» اولین بار در سال 2018 مطرح شد و در پی آن سال بعد به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی تاسیس شد.
از آن زمان، محققان شروع به انجام یک پروژه آزمایشی کردند که طی آن میکروب‌ها را می‌توان از چند گرم مدفوع به طور موثر احیا کرد و همچنین بهترین تکنیک‌های انجماد را کشف کرد. این تیم بین‌المللی تاکنون حدود 3000 نمونه مدفوع را جمع‌آوری کرده است که منشا اکثر آنها در غرب سوئیس است.
با این حال، آقای اگلی می‌خواهد نمونه‌هایی از افراد با سبک‌های زندگی متفاوت از جمله زندگی روستایی را برای گسترش تنوع میکروبی مجموعه‌اش، داشته باشد.
او به تایمز گفت: ما فقط به دنبال افرادی نیستیم که در جنگل زندگی می‌کنند، بلکه این مجموعه می‌تواند شامل افرادی باشد که بیشتر مزرعه‌دار هستند و سبک زندگی آنها با دیگران کمی متفاوت هستند. با مهاجرت بیشتر و بیشتر مردم به شهرها، عادات غذایی آنها تغییر می‌کند و میکروبیوم منحصر به فرد روده‌ که تا آن زمان داشتند در معرض خطر انقراض قرار می‌گیرد.
آقای اگلی به تایمز گفت: افرادی که در آستانه گذار از سبک زندگی روستایی به سبک زندگی شهری هستند، بسیار جالب هستند. چند صد نمونه از جمعیت‌های پورتوریکو و اتیوپی گرفته شده‌اند که مورد دوم تنها در ماه نوامبر تحویل داده شد.
اینها شامل نمونه‌هایی از دامداران است که شیر را جزء اصلی رژیم غذایی خود می‌دانند و به طور کلی سبک زندگی عشایری(با دسترسی اندک به دارو ) دارند. علاوه بر مدفوع، دانشمندان در حال نگهداری نمونه‌هایی از غذاهای تخمیر شده هستند که می‌توانند حاوی باکتری‌های مفید باشند. در حال حاضر، نمونه‌ها در فریزر آزمایشگاهی در دمای ثابت 112 درجه فارنهایت(80- درجه سانتیگراد) نگهداری می‌شوند.
اما، همانطور که پیش بینی می‌شود تعداد نمونه‌های این مجموعه به 100 هزار برسد، آقای اگلی می‌داند که باید به دنبال یک انبار بزرگ‌تر باشد. این میکروبیولوژیست در حال حاضر به سنگرهای نظامی قدیمی پنهان شده در کوه‌های آلپ که تا زمان جنگ اوکراین خالی از سکنه بودند، فکر می‌کند.
اولین بخش از نمونه‌ها قرار است پس از دو سال ذوب شوند و این موسسه در حال حاضر حدود 825 هزار پوند(یک میلیون دلار) بودجه برای نگه داشتن آنها به صورت یخ زده تا آن زمان دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/488756/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

شرایط جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور

اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

رژیم صهیونیستی بداند اگر دست از پا خطا کند این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

پلمب 3 سالن زیبایی در مشهد (31 فروردین 1403)

وزش باد در خراسان رضوی شدت می‌گیرد

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

زمین لرزه در روداب سبزوار/زلزله خسارتی نداشت

بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

بیش از 25 هزار کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین صادر شد

شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در جهنم اتحاد

داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم

اعزام گروههای ارزیاب از جمعیت هلال احمر به محل زلزله در روداب سبزوار

برگزاری پویش قرانی نوگل من در جغتای

هشدار آب‌وفاضلاب خراسان شمالی درخصوص استفاده غیرشرب از آب

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است

هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد

کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

نجات بانوی طبیعت گرد مصدوم در ارتفاعات روستایی تربت حیدریه

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور و عملیات هوایی برای نجات بیمار در نیشابور

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد