پیام خراسان

آخرين مطالب

جامه فاخر عمل بر قامت بلند توسعه با حمایت از پوشاک داخلی اقتصادي

جامه فاخر عمل بر قامت بلند توسعه با حمایت از پوشاک داخلی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- براساس سند آمایش سرزمینی خراسان رضوی در افق سال 1404، جایگاه صنعت و معدن این استان باید در تعامل سازنده با دیگر استانها، کشورهای منطقه و جهان، ارتقا یابد.

در این راستا برای افزایش سهم صنعت خراسان رضوی از تولید ناخالص داخلی و افزایش صادرات، ارتقای کیفیت به ویژه در صنعت نساجی و پوشاک، که سهم زیادی در تولید و اشتغال دارند، ضروری به نظر می رسد.

از سوی دیگر خراسان رضوی توسعه صادرات پوشاک را به عنوان یکی از اهداف راهبردی خود در تولید تعریف کرده است اما موانعی در این بخش وجود دارد که در صورت برداشته شدن آن می توان به تحقق این مهم امر داشت.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، صادرات محصولات حوزه نساجی، پوشاک و کیف و کفش این استان در 9 ماهه امسال را 80 میلیون و 583 هزار دلار ذکر و بیان کرد: این میزان 14.3 درصد از کل صادرات این محصولات در کل کشور در بازه مزبور را شامل می شود.

امیررضا رجبی اضافه کرد: هزار و 600 واحد تولیدی صنفی پوشاک در استان فعالیت دارند که البته برخی از واحدهای صنفی در این رسته به صورت زیرزمینی یا زیرپله ای فعالیت می کنند.

وی اظهار داشت: فعالیت این واحدهای تولیدی باعث شده است که مشهد و خراسان رضوی به عنوان قطب صنعت پوشاک معرفی شود.

همه این مزیتها زمینه راه اندازی خوشه صنعتی پوشاک را در مشهد فراهم کرده است که این خوشه در دیماه امسال با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در استان آغاز به کار کرد.


اهداف خوشه پوشاک در مشهد

خوشه صنعتی مجموعه ای از واحدهای خرد و متوسط است که در یک منطقه جغرافیایی مشخص و با یک گرایش صنعتی مشترک متمرکز شده‌ است که با همکاری و تکمیل فعالیتهای یکدیگر به تولید و عرضه کالاها و خدمات می پردازند و البته دارای چالشها و فرصتهای مشترکی نیز هستند.

خوشه های صنعتی می توانند موتور محرک اقتصاد ملی و منطقه ای باشند؛ زیرا در نتیجه توسعه خوشه ها، بنگاه‌ های درون خوشه با بازدهی بیشتر و استفاده تخصصی تر از امکانات موجود کار کرده و بازه زمانی واکنش آنها نسبت به بازار بسیار کمتر از حالتی است که به‌ صورت انفرادی کار کنند.

ایجاد خوشه صنعتی برای بنگاه های اقتصادی به شبکه سازی، هم افزایی و ایجاد شبکه های فراگیر کمک کرده و در نهایت منجر به ایجاد ارزش افزوده، توسعه بازارها و دستیابی به منابع اولیه ارزانتر می شود.ایجاد و توسعه خوشه صنعتی مزایای متعددی برای بنگاه های اقتصادی به ویژه واحدهای کوچک کسب و کار در پی دارد، در این راستا خراسان رضوی خوشه های صنعتی متعددی دارد و آخرین خوشه صنعتی که اخیرا در استان راه اندازی شده است، مربوط به خوشه پوشاک می شود.

عامل توسعه خوشه پوشاک مشهد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی هر 2 یا سه سال یکبار مطالعه خوشه های کسب و کار را به‌روزرسانی می کند که در این راستا تاکنون 22 خوشه صنعتی در استان شناسایی شده است.

محمد نبی زاده افزود: برخی از این خوشه های صنعتی مانند زعفران، کیف و کفش، مبلمان و خودرو اجرایی شده و در خصوص برخی از خوشه ها مانند خوشه پوشاک نیز مطالعات امکان سنجی انجام گرفته است.

به گفته وی ایجاد خوشه صنعتی برای بنگاه های اقتصادی به شبکه سازی، هم افزایی و ایجاد شبکه های فراگیر کمک کرده و در نهایت منجر به ایجاد ارزش افزوده، توسعه بازارها و دستیابی به منابع اولیه ارزان‌تر می شود.


مشکلات ریز و درشت تولیدکنندگان

تولیدکنندگانی که در قالب خوشه صنعتی پوشاک گرد هم آمده اند، مشکلاتی دارند که گره آن به دست دولتمردان گشوده می شود، این مشکلات از حوزه زیرساختی گرفته تا سیاستهای ارزی را دربرمی گیرد.

یکی از فعالان اقتصادی در عرصه پوشاک و رییس اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد با تاکید بر مزیتهای خراسان رضوی در صنعت پوشاک گفت: لازمه رسیدن به توسعه صادرات و قطع ورود پوشاک خارجی، توجه به برندسازی است، لازمه برندسازی، توجه به ارتقای کیفیت در تولید است که البته هزینه های زیادی نیز در پی دارد.

سیدمهدی لسان توسی افزود: ایران در دهه 50 صادرکننده پوشاک به کشورهای دیگر حتی کشورهای اروپایی بود، لازمه توسعه این بخش جلب همکاری بیشتر تولیدکنندگان در حوزه فروش و تولید و حمایت مسوولان است.

رییس اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد گفت: در صورتی که توسعه تولید اتفاق بیفتد، به طور قطع می توان افزون بر تامین نیاز داخلی، به صادرات نیز توجه ویژه داشت.

حضور اخیر تولید کنندگان پوشاک مشهد در روسیه و استقبال از این محصول نشان داد که ظرفیت لازم برای صادرات این محصول به کشورهای اروپایی وجود دارد.رییس اتحادیه تولیدکنندگان تریکو، کشباف و جوراب مشهد نیز معتقد است که حضور اخیر تولیدکنندگان پوشاک مشهد در روسیه و استقبال از این محصول نشان داد که استان ما ظرفیت لازم برای صادرات این محصول به کشورهای اروپایی وجود دارد.

محمدابراهیم جعفرپور با تاکید بر اینکه باید به سمت برندسازی در صنعت پوشاک پیش رفت، افزود: مهمترین و اصلی ترین عاملی که یک واحد تولید پوشاک را از برندسازی بازمی دارد، هزینه های مربوط به مالیات است.

وی اظهار داشت: سود تولیدکننده پوشاک در ارایه هر تولید بین 6 تا هفت درصد است اما باید مالیات 25 درصدی پرداخت کند، به ویژه در سال 1399 که محاسبه مالیات براساس تراکنش حسابهای بانکی تعیین شد و این رقم بسیار افزایش داشت.

جعفرپور افزود: از سویی این موانع برای برندسازی محصولات در صنعت پوشاک وجود دارد، از سوی دیگر در صورت عدم برندسازی، دیگر صدور اصولی و پایدار پوشاک هم معنی ندارد، واحدهای تولیدی به سبب هزینه های مربوط به مالیات پراکنده و بعضا زیرپله ای شده اند و لازم است در خصوص کاهش هزینه های مربوط به بیمه کارگران و مالیات راهکاری اندیشیده شود.

ربیس اتحادیه تولیدکنندگان تریکو، کشباف و جوراب مشهد همچنین بر صدور مجوز واردات نخ برای تولیدکننده تاکید کرد و گفت: تولیدکننده مجبور است نخ را از دلال به 2 برابر قیمت خریداری کند در حالی که اگر مجوز واردات نخ به خود تولیدکننده واگذار شود، هزینه هایش کمتر می شود.

یک تولیدکننده پوشاک در مشهد نیز بزرگترین چالش این صنعت را فقدان نیروی انسانی متخصص ذکر و بیان کرد: واحدهای موفق در وهله نخست از نیروی انسانی توانمند برخوردار هستند که متاسفانه شبکه آموزشی در حوزه پوشاک بسیار فشل و ناتوان عمل کرده است.

کاظم بیاتی با تاکید بر لزوم افزایش دسترسی صنعتگران به بازارها اظهار داشت: چالشها در حوزه تولید عمومیت دارد که تاثیر آن بر همه اقتصاد کشور نمایان است اما در حوزه دسترسی داشتن تولیدکنندگان به بازارها باید برخی تسهیلات از سوی دولت برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شود.

وی افزود: خوش اقبالی مشهد؛ زائرپذیر بودن این شهر است و تولیدکنندگان با بهره گیری از این شرایط توانسته اند بازار خوبی برای محصولات خود داشته باشند اما دسترسی به بازارها برای همه تولیدکنندگان این بخش نیازی ضروری است که باید برنامه بلندمدت یا کوتاه مدتی برای آن تدوین شود.

وی همچنین تامین مالی برای واحدهای تولیدی را بسیار دشوار دانست و گفت: منابع مالی در قالب تسهیلات بانکی که به تولید اختصاص می یابد، انحراف دارد و همه آن به دست تولیدکنندگان نمی رسد، بهتر است ماشین آلات خریداری و به تولیدکنندگان اختصاص یابد.

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه برند و برندینگ و توجه به موضوع فروش در اولویت است، گفت: به صنعت پوشاک کم لطفی شده و این در حالی است که پوشاک لوکوموتیو صنعت نساجی است و می تواند آن را به حرکت درآورد.

صنعت پوشاک را باید از فقر ماشین آلات نجات داد، با تغییر در نوع دوخت و بروزرسانی ماشین آلات می توانیم با رقبایی مانند کشور چین در عرصه صنعت پوشاک رقابت کنیم.غلامعلی رخصت با اشاره به فرسودگی ماشین آلات صنعت پوشاک افزود: صنعت پوشاک را باید از فقر ماشین آلات نجات داد، و در صورت ایجاد تغییر در نوع دوخت و به‌روزرسانی ماشین آلات، می توان حتی با رقبای چینی نیز در عرصه صنعت پوشاک رقابت کرد.

وی اظهار داشت: پیش از این نگرانی ما در صنعت پوشاک از کشورهای چین و ترکیه بود، اما اکنون نگرانی ما از ازبکستان است که به مراتب از ترکیه قوی تر است و دولت آن کشور نیز به شدت از صنعت نساجی و پوشاک حمایت کرده و با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با دوره بازپرداخت طولانی، انقلابی در این صنعت به وجود آورده است.

وی شیوه فعلی برای ایفای تعهدات ارزی را مانع بزرگی در مسیر صنعت پوشاک دانست و گفت: این موضوع صادرات پوشاک را در کل کشور کاهش داده است، اگر بخواهیم صادرات پوشاک در کل کشور افزایش یابد باید صادرکنندگان واقعی که به دلیل تسویه ارزی از میدان خارج شده اند، دوباره به این عرصه بازگردند.

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: هیچ یک از تولیدکنندگان یا صادرکنندگان فعال در عرصه پوشاک مایل نیستند که ارز را از کشور خارج کرده و یا آنرا به کشور بازنگردانند اما باید در شیوه فعلی ایفای تعهدات ارزی بازنگری شود.

صنعت پوشاک رو به پیشرفت

پوشاک در ایران صنعت پویایی است و در طول سالهای گذشته پس از انقلاب اسلامی رشد و نمو زیادی نیز داشته است، مشکلاتی که گریبانگیر این صنعت است اقتضای پویایی و روند رو به رشد آن بوده که نیاز است دولتمردان این گره های بعضا کور را بگشایند.

به گفته مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیشرفت صنعت پوشاک در کشور مصداق عینی دارد به طوری که در سال 96 تعداد برندهای داخلی در بازارهای تهران بسیار انگشت شمار بود اما اکنون بیش از 60 درصد فروشگاه ها و بازارهای مربوط به خرده فروشان این شهر را عرضه کنندگان پوشاک تشکیل می دهند.

محسن گرجی که دیماه امسال به مشهد سفر کرده و از چند واحد تولیدی پوشاک و نساجی در این شهر بازدید کرده بود، در جمع بندی سفر خود گفته بود: فرآیند توسعه در صنعت پوشاک رو به پیشرفت است و در تلاش هستیم زمینه دسترسی ذی نفعان به زیرساختهای این صنعت را بیش از گذشته فراهم کنیم.

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در آخرین دیدار رهبر معظم انقلاب با صنعتگران، ایشان تاکید کردند که باید سیاست صنعتی کشور مشخص شود و این وظیفه به سازمان برنامه و بودجه محول شد که براین اساس 10 صنعت در کشور به عنوان صنایع راهبردی مشخص گردید که یکی از آنها صنعت پوشاک بود.

اخیرا مالیات بر ارزش افزوده از ماشین آلات نو برداشته شده است که این مهم شامل حال صنایع پوشاک نیز می شودگرجی افزود: در وزارتخانه اخیرا مالیات بر ارزش افزوده از ماشین آلات نو برداشته شده است که این مهم شامل حال صنایع پوشاک نیز می شود، تامین مالی زنجیره ای از دیگر مواردی است که برای صنعت پوشاک پیگیری می شود تا تسهیلات بانکی در جایی خارج از زنجیره تولید مورد مصرف قرار نگیرد و این مهم برای صنعت فرش تکمیل شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به رکودی که در صنعت پوشاک اتفاق افتاده است، وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر دارد یک تحریک تقاضایی در این عرصه را از طریق کارت اعتباری انجام دهد که جزییات آن تشریح خواهد شد.

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بودجه ای به میزان 50 هزار میلیارد تومان برای کل وزارتخانه در سال 1401 در نظر گرفته شده است که بخشی از آن به حوزه رنگرزی و بافندگی اختصاص می یابد اما توزیع آن قابل تغییر است.

گرجی اظهار داشت: رویکرد ما این است که حوزه پوشاک باید تقویت و بزرگ شود، ایجاد خوشه برای پوشاک یا صنایع بزرگ در این بخش، تولیدکنندگان را به سطح بالایی از بلوغ در بازارهای داخلی و منطقه ای و فروش اشتراکی می رساند.

وی توسعه آموزشها و ایجاد ظرفیت برای حضور تولیدکنندگان پوشاک در نمایشگاه روسیه با حمایت سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران را از مواردی برشمرد که برای حمایت از صنعتگران بخش پوشاک در نظر گرفته شده است.


به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین تصمیمات برای صنعت پوشاک در مشهد که دیماه امسال اتخاذ شد، مکان یابی برای ایجاد شهرک صنفی تخصصی پوشاک بود که یکی از آرزوهای دیرینه صنعتگران این بخش را محقق می کند.

با حضور علی رسولیان، معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، قول ایجاد شهرک صنفی – تخصصی برای پوشاک، کیف و کفش داده شده و چند منطقه مورد بازدید قرار گرفت.

تولیدکنندگان پوشاک نیز چشم انتظار ایجاد شهرک صنفی – تخصصی برای سامان بخشیدن به واحدهای تولیدی و انسجام فعالیت های این حوزه هستند تا ضمن توسعه زیرساختهای تولید، زمینه توسعه صادرات محصولات مزبور نیز فراهم شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/489906/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمول رئال برای گرفتن بارسلونای قهرمان

آغاز رویایی کریستیانو جونیور با پیراهن پرتغال

هری کین: هرگز تسلیم نشدم تا بالاخره قهرمان شوم

یک زمانی گرفتن توپ از بازیکنان بارسلونا آرزوی بقیه تیم‌ها بود!

در‌ پیشرفت چشمگیر پروژه فولادشرق خراسان

عکس/ تصادف در «رضویه» مشهد 2 کشته بر جا گذاشت

کشف 63 هزار عدد قرص مخدر و غیرمجاز در مشهد

تکنوازی تار کیوان ساکت و اجرای قطعه‌ی «افسوس»

خراسان جنوبی با کمبود محیط بان رو به رو است

رزمایش سراسری اهدای 400 سبد حمایتی ویژه خانواده زندانیان خراسان‌جنوبی

کاهش 14 درصدی سرقت در خراسان جنوبی

استخر نیمه‌تمام بشرویه چه زمانی تکمیل می‌شود؟

دختر معتاد طلاهای مادرش را در شیروان سرقت کرد

سقوط درخت کهنسال در خیابان شهید بهشتی بجنورد بر اثر وزش باد شدید

ارزیابی مثبت عملکرد 6 ماهه صندوق بیمه حوادث طبیعی

آتش سوزی در جنگل های مانشت ایلام وارد سومین روز شد

روند افزایش دما در خراسان رضوی تا پنجشنبه ادامه دارد

سفری هیجان انگیز به صالح آباد همدان از نگاه دوربین شهروندخبرنگار

افتتاح هتل پنج‌ستاره اکسلسیور در جزیره کیش

ماجرای سرقت مبلغ 10 هزار دلار از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چه بود؟ + فیلم

نیم نگاهی به کتاب «خوانش‌هایی از دیپلماسی فرهنگی تراز انقلاب»

ما را به اجبار به مصلی آوردند؛ فروش ٢٨5 میلیارد تومان کتاب تا روز هفتم

نشست اعضای بریکس در نمایشگاه کتاب برگزار شد/ لزوم فعال‌سازی ظرفیت‌های فرهنگی ایران

استقبال از «انسان 250 ساله» و «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»در ترکیه

میزان فروش نمایشگاه کتاب به 285 میلیارد تومان رسید

تمرکز آثار جدید مجمع تقریب مذاهب بر وحدت و تمدن نوین اسلامی

خبر سرقت در نمایشگاه کتاب اشتباه بود

بخش عمده‌ای از تاریخ و فرهنگ بشر در کشورهای عضو بریکس است

سخنگو شورای نگهبان در نمایشگاه کتاب هم خواستار مطالعه قانون اساسی شد

افزایش اکران تبلیغات شهری تهران در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی

نرخ خرید حمایتی گوشساله مشخص شد

زیان 3 میلیارد دلاری هوندا از تعرفه‌های آمریکا

مخالفت مجلس با افزایش تعرفه اینترنت موبایل

ادعای فارس در مورد بابک زنجانی و بیژن زنگنه

قیمت جدید مرغ زنده و گوشت مرغ منجمد اعلام شد

تقویت فرهنگ جمعی و همگرایی، از اهداف نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی است

گل خاطره انگیز آگوئرو برابر کوئینز

کودکی که حالا خودش ستاره ال‌کلاسیکو‌هاست

دو جلسه محرومیت مدافع یووه با پس‌گردنی جنجالی!

با آنچلوتی دوباره قهرمان جهان می‌شویم

اصلی‌ترین گزینه جانشینی ژابی نه گفت

حرف‌های مهم زانتی درباره اینزاگی و انتقالات اینتر

مهر تایید ال‌کلاسیکو به یک تمدید قرارداد

تایید شد؛ رئال کابوس یامال را می‌خرد

حمله تند تباس به بارسلونا؛ این فساد ورزشی است!

ترکیب غیرعادی بارسا برای دربی سرنوشت‌ساز

عشق مجازی تا خودسوزی در لباس عروسی!

آزاد سازی خرمشهر، نماد یک پیروزی عزتمندانه است

ترانه خوانی احساسی و سوپرایز سینا درخشنده برای نعیمه نظام‌ دوست

بازخوانی تماشایی ترانه بختیاری توسط عرفان طهماسبی